NOVINKA: Získej 40 hodin praktických dovedností s AI – ZDARMA ke každému akreditovanému kurzu!

Jak se vyvíjí hra? Rozhovor s tvůrcem The Book of Aaru Nové

Vyvinout si vlastní hru je snem mnoha našich studentů a absolventů. Jen málokdo si ale na začátku uvědomuje, co všechno vývoj skutečně obnáší. S Davidem Tomášem Míkou, designérem a vedoucím týmu českého herního studia Amenti, jsme si povídali o tom, jak vzniká nezávislá hra od prvního nápadu až po vydání. Dozvíš se, kolik lidí se na projektu podílí, co všechno je potřeba řešit a kde můžeš začít i ty, pokud jsi úplný začátečník

Blog ITnetwork.cz

Na začátku stál sen

Co je ústředním motivem hry The Book of Aaru?

Inspirací nám byla anglická povídka o Emily Sands, archeoložce z roku 1906. V příběhu se vydává hledat hrobku Osirise a u toho se ztratí. V našem pojetí hrobku najde, ale místo je prokleté a ona se z něj snaží utéct.

Co stálo za výběrem tématu?

Hodně to souvisí se vznikem samotného studia. Založil ho náš producent a investor Ladislav Martinčík. Měl finance a místo toho, aby je investoval třeba do nemovitostí, rozhodl se je vložit do svého snu – vytvořit hru. Egypt ho vždycky fascinoval, takže chtěl, aby první hra byla zasazená do tohoto prostředí.

Jaký je to žánr?

Žánrově jde o roguelite. Aktuálně se jedná o velmi oblíbený a komerčně hodně zajímavý žánr, který nás zároveň velmi baví. Mně osobně fascinuje, že nutí člověka se neustále posouvat a rozvíjet.

Blog ITnetwork.cz

Zdroj: Amenti

Důležitá je sebekritika a schopnost dělat kompromisy

Kolik lidí na vývoji hry pracovalo?

Jádro týmu tvoříme tři, já jako designér a vedoucí týmu, jeden programátor a jeden 3D grafik. Během vývoje u nás programovali ještě dva šikovní studenti, přičemž jeden z nich s námi už zůstal natrvalo.

Spolupracovali jsme také s různými freelancery, UI grafikem, hudebníkem či zvukařem. Celkem se na vývoji podílelo zhruba dvanáct až patnáct lidí.

Jaké dovednosti by měl mít někdo, kdo se chce věnovat vývoji her?

Nezáleží, jestli jde o designéra, programátora nebo grafika, klíčové je umět být kritický a sebekritický. Přemýšlet nad svou prací, zvažovat různé možnosti, hledat dosažitelné cíle. V herním vývoji nejde o to, co je teoreticky nejlepší řešení, ale co je nejlepší v rámci dostupného času, financí nebo schopností týmu. A k tomu je potřeba umět dělat kompromisy.

Zajímá tě svět technologií a chtěl by ses naučit programovat či testovat? Přihlas se do našeho akreditovaného kurzu pro junior programátory WWW aplikací nebo kurzu pro software testery a získej práci snů. Kromě bezkonkurenčního platu na tebe čeká také home office, flexibilita a mnoho dalších benefitů. K akreditovaným rekvalifikačním kurzům máš od nás navíc kurz AI úplně zdarma. Nakopni svou kariéru ještě dnes:

Jak vzniká hra?

Můžete přiblížit samotný proces vývoje?

Z herního hlediska jsme začali tím, že jsme důkladně analyzovali hry, které nás baví. Nezajímalo nás jen to, co je zábavné, ale hlavně proč to funguje. První rok jsme věnovali jednoduchým prototypům bez vizuální stránky. Testovali jsme základní pohyb postavy, útoky a systém zranění. Jakmile jsme měli pocit, že to funguje, začali jsme přidávat další vrstvy. Pracovali jsme v půlročních blocích, na jejichž konci jsme vždy vyhodnotili, co se osvědčilo, a podle toho upravili další směřování vývoje.

Co se týče grafiky, postupně jsme hledali atmosféru a vizuální styl. Nakonec jsme si uvědomili, že čistě egyptské prostředí není dostatečně silné. Rozhodli jsme se proto přidat prvky retro sci-fi a brutalismu, což nás začalo bavit ještě víc. Toto rozhodnutí sice přišlo skoro až po roce vývoje, ale takové hledání směru je v procesu tvorby hry naprosto běžné.

A co když jste se v názorech neshodli?

Zpočátku jsme rozhodovali demokraticky. Když to nešlo, nechali jsme rozhodnout někoho nezúčastněného. Časem jsme ale zjistili, že je potřeba mít jednoho člověka, který má poslední slovo. Jako režisér u filmu nese za rozhodnutí odpovědnost, ale díky tomu se věci posouvají dál.

Jak dlouho celý vývoj trval?

První rok byl čistě o prototypování. Od chvíle, kdy se našel správný směr, trval samotný vývoj asi tři roky. Obecně je délka vývoje velmi individuální. Jednoduchou hru lze udělat za pár měsíců. Jsou ale i hry, které se vyvíjejí i deset let.

AI je užitečný pomocník

Jaké nástroje a technologie jste při vývoji používali?

Používáme především Unity. Ten zvládne devadesát procent práce. Kód píšeme v C#, který je uzpůsobený Unity. Jde hlavně o to pochopit, jak s enginem komunikovat.

A grafika?

Grafika vzniká v programu Blender a Maya. Detaily a textury zpracováváme v ZBrush a hotové modely následně importujeme do Unity. Kromě toho využíváme i další nástroje, například Photoshop, Figmu, FMOD pro práci se zvukem nebo Visual Studio pro psaní kódu.

Kolik programů jste tedy na tvorbu hry celkově použili?

Celkově jsme pracovali přibližně s pětadvaceti programy, ale klíčové jsou pro nás čtyři: Unity, Visual Studio, Blender a Photoshop.

Používáte při vývoji i umělou inteligenci?

Umělou inteligenci rozhodně používáme, především při psaní kódu a při návrzích vizuálů. Je to velmi užitečný nástroj, který nám pomáhá pracovat efektivněji a rychleji ověřovat nápady. Dokonce i já, přestože nejsem programátor, s její pomocí zvládnu vytvořit velmi jednouché funkční skripty.

Umělou inteligenci rozhodně používáme, především při psaní kódu a při návrzích vizuálů. Je to velmi užitečný nástroj, který nám pomáhá pracovat efektivněji a rychleji ověřovat nápady. Dokonce i já, přestože nejsem programátor, s její pomocí zvládnu vytvořit funkční skripty.

Do finální podoby hry jsme ale umělou inteligenci zatím nezapojili. Hráči to často nepřijímají a ani my zatím nemáme pocit, že by na to byla technicky plně připravená. Vnímáme to však jako dočasný stav. Očekávám, že je otázkou času, než se Ai stane běžnou součástí nejen vývoje, ale i výsledku v celém herním průmyslu.

Chceš se také pustit do vývoje her? Rekvalifikuj se na C# programátora a získej kurz AI zdarma.

Co se děje po vydání?

Hra je venku teprve pár dní. Jak jste na tom s prodeji?

Prodeje nejsou špatné, ale zatím nejsme výděleční.

Jak náročné je dnes prodat hru?

Každý rok vychází přes dvacet tisíc her. Zhruba stovka z nich má téměř jistý úspěch, dalších několik set se dokáže prosadit, pokud mají silný nápad, kvalitní zpracování a trochu štěstí. Zbytek o své místo na trhu bojuje. Konkurence je velká a trh funguje celosvětově, hry se prodávají na platformách přístupných lidem z různých koutů světa. I menší studio tak musí držet krok s těmi nejlepšími, což není jednoduché, ale právě v tom může být i velká motivace a prostor pro kreativitu.

Co se děje po vydání?

Momentálně se věnujeme optimalizaci hry, například pro zařízení Steam Deck. Sbíráme zpětnou vazbu, ladíme obtížnost a analyzujeme herní data. Hru nyní hraje větší množství lidí, takže máme lepší představu o tom, jak je vyvážená. Některé věci jsme totiž při testování v menší skupině vůbec nemohli odhalit.

Plánujete nový projekt?

Ano, sice teď máme ještě spoustu práce s The Book of Aaru, ale rádi bychom do budoucna zúročili všechno, co jsme se během vývoje naučili. Před třemi lety jsme začínali jako úplní nováčci, dnes už máme jasnější představu o tom, co funguje a co dělat lépe.

Máte radu pro někoho, kdo je na začátku a chce si vytvořit vlastní hru?

Nejlepší je si to prostě zkusit. Vytvořte si jednoduchou hru, ideálně v rozsahu několika měsíců, a projděte si celý proces. Od programování přes grafiku až po zvuk. Možná zjistíte, že vás baví jiná část vývoje, než jste čekali, nebo že vás to nakonec vůbec neláká. Ale budete mít jasno.

Získáte tím navíc pevný základ pro práci v týmu. I když se později zaměříte na jednu oblast, je důležité rozumět i práci ostatních. Vlastní projekt je skvělý způsob, jak poznat vývoj her v praxi a zároveň lépe pochopit sám sebe.

Vlastní projekt je skvělý způsob, jak poznat vývoj her v praxi a zároveň lépe pochopit sám sebe.

Blog ITnetwork.cz

Zdroj: Amenti

Hledáš novou příležitost a kariérní cestu? Začni s IT a získej skvělé peníze, flexibilní pracovní podmínky, home office a mnoho dalšího. Rekvalifikuj se v našem akreditovaném kurzu pro junior programátory WWW aplikací a získej AI kurz zdarma. Nebo pojď s námi odstartovat svou kariéru software testera. Nauč se pracovat s moderními nástroji budoucnosti a vybírej si z nekonečného množství pracovních nabídek. Nikdy není pozdě začít:

Přečti si také:


 

Všechny články v sekci
Blog ITnetwork.cz
Článek pro vás napsala Radka Boháčová Včera 9:50
Avatar
Autorka vystudovala obor mediální studia a žurnalistika a psaní je jejím velkým koníčkem. Ráda se rozvíjí v oblasti digitálního marketingu a zajímá ji i svět IT.
Aktivity