Facebook RSS feed
Zveme vás v pátek 31.10. na vánoční sraz komunity itnetwork.

2. díl - Visual Studio a první konzolová aplikace

Zpět do sekce Základní konstrukce jazyka C#

V minulém tutoriálu jsme si řekli něco o jazyce jako takovém a také jsme pochopili, co je to .NET framework. Dnes se zaměříme hlavně na IDE Visual Studio, ukážeme si, jak se používá a naprogramujeme si jednoduchou konzolovou aplikaci.

IDE je zkratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostředí) a jednoduše řečeno se jedná o aplikaci, ve které píšeme zdrojový kód a pomocí které potom naši aplikaci testujeme a ladíme.

Začít musíme zamozřejmě tím, že si Visual Studio nainstalujeme, já používám verzi 2010 Ultimate, kterou mám zdarma od své školy díky projektu MSDN. Pokud studujete IT školu, je velmi pravděpodobné, že i vy máte do MSDN přístup. Pokud ne, nezoufejte, protože Visual Studio (dále jen VS) má zjednodušenou edici Express, která je zcela zdarma a to dokonce i pro komerční účely. I ta vám bude dlouho stačit, protože její omezení nejsou nijak velká, konkrétně se týkají hlavně databází a webových aplikací, klasické Windows Form aplikace omezené nejsou a i databáze s ní jdou rozumně spravovat. Zde máte link ke stažení Visual Studio 2012 Express pro Desktop.

Pokud budete v budoucnu dělat aplikace pro web nebo windows 8, budete muset stáhnout jinou verzi express. Od původního systému (express pro <programovací jazyk>), se to malinko liší.

Instalace

Pokud máte alespoň elementární znalosti angličtiny, doporučuji VS nainstalovat v tomto jazyce, až budete pokročilí programátoři, ušetří vám to spoustu nepříjemností. Ideálně by se měl psát anglicky i kód, ale pro názornost budu v celém seriálu a i v některých ukázkových programech používat české identifikátory. Je na vás a vašich znalostech angličtiny jak vaše programy budete psát. Výhodou anglického programu je samozřejmě to, že jako velmi pokročilí můžete diskutovat velmi složité problémy na mezinárodních fórech, kde se vyskytují experti na danou oblast. U pokročilých věcí jako jsou databáze nebo web. aplikace je třeba ve VS nastavit mnoho specifických věcí, manuály v češtině nemusíte najít a pak jen přemýšlíte, jaký je asi překlad tohoto checkboxu. Angličtina je v programování standardem. Čeština samozřejmě teď pro začátek není žádný problém a na vaše programy nemá žádný vliv, myslím to spíše do budoucna.

Instalace se vás zeptá na preferovaný jazyk, pochopitelně zvolíte C#, jinak není třeba nic extra nastavovat, stačí "vynextit". Pokud máte VS Express, je třeba ho zaregistrovat, registrace je zdarma a obdržíte poté sériové číslo, které vám umožňuje program zdarma a legálně používat.

Do Visual Studia velmi doporučuji doplněk ReSharper, jedná se o inteligentního pomocníka, který se stará o váš kód, kontroluje ho a vylepšuje. Jakmile ho jednou poznáte, již nebudete chtít programovat bez něj :)

Zálohování a verzování

Kromě IDE programátor potřebuje nějaký nástroj, který bude zálohovat a verzovat jeho práci. Nemůžeme se spolehnout na to, že program prostě budeme ukládat, protože jsme lidé a ne stroje. Lidé dělají chyby a když přijdete o několikadenní nebo dokonce několikatýdenní práci, může to zabolet. Je dobré naučit se na toto myslet hned od začátku. Velmi doporučuji program DropBox, který je extrémně jednoduchý a sám vaše soubory verzuje (tedy zachovává změny v čase a je možné se vrátit ke starším verzím projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložištěm, i kdyby jste si projekt omylem smazali, přepsali, ukradli vám notebook nebo vám zkolaboval pevný disk, vaše data zůstanou v bezpečí. DropBox také umožňuje sdílet jeden projekt mezi více vývojáři. Více o DropBoxu viz tento článek, který obsahuje zároveň pozvánku do DropBoxu s 0,5 GB prostoru navíc.

Jako další verzovací nástroj se hojně používá GIT, jeho nastavení by ale vydalo na samostatný článek a DropBox pro naše účely bohatě postačuje.

Vytvoření projektu

Spustíme VS a v aplikačním menu zvolíme položku File -> New -> Project.

Založení nového projektu ve Visual Studio

V okně New project vybereme template Visual C# -> Windows a v nabídce vedle zvolíme Console Application. Jako jméno aplikace zvolíme PrvniAplikace. Target framework nahoře přepneme na .NET Framework 3.5 (to z toho důvodu, aby naše programy bez problému fungovaly na Windows 7 bez nutnosti doinstalování novějšího .NETu, pro Windows 8 použijte .NET 4.5). V Dropboxu si vytvořte nějakou složku na vaše projekty, např. CSharp. U lokace pomocí tlačítka Browse vybereme složku C:\Users\vase_jme­no\Dropbox\Cshar­p. Nějakou dobu zůstaneme u konzolových aplikací (příkazová řádka), protože k jejich obsluze potřebujeme minimální znalosti z objektového světa a jsou tedy ideální k naučení základů jazyka. Okno by mělo vypadat asi takto:

Vytvoření projektu konzolové aplikace v C#

Formulář potvrdíme.

Ovládání Visual Studia

Okno nyní vypadá asi takto, já jsem ho hodně zmenšil, aby se mi sem vešlo :)

Okno Visual Studia

Zajímat nás bude zejména prostřední okno, do kterého nám VS vygeneroval kostru zdrojového kódu. Možná může být překvapením, že nezačínáme s prázdným oknem, ale rovnou s kusem kódu. Proč tomu tak je pochopíte, až si kód alespoň intuitivně vysvětlíme, vše bude vysvětleno během seriálu a některé části jsou na pochopení poměrně složité, proto nám zatím bude stačit vědět, že tam prostě jsou.

Prvních několik řádků nám říká, jaké knihovny z .NET budeme využívat, asi zásadní je pro nás ta System, bez ní bychom asi těžko něco naprogramovali, protože obsahuje např. základní metody pro práci s konzolí. Namespace a class zatím nebudeme řešit, spokojíme se s tím, že je to určitý způsob, jak se aplikace v C# strukturují. Klíčová pro nás bude metoda Main, mezi ty složené závorky pod ní (tedy do jejího těla) budeme psát náš kód. Main je vyhrazené slovo a C# ví, že má po spuštění aplikace vykonat právě tuto metodu (může jich tam být totiž více, ale o tom opět později). Vlastně můžeme zatím ignorovat úplně všechno až na tělo metody Main.

Druhým důležitým prvkem v okně pro nás bude zelené tlačítko Play v horní liště, které program zkompiluje a spustí. Můžete si to zkusit, protože náš program zatím nic nedělá, hned se zase vypne. Spuštění můžeme provést též klávesovou zkratkou F5. Klávesové zkratky má VS velmi dobře řešené a ty pokročilejší připomínají systém akordů, když je budete znát, práce vám půjde rychleji od ruky. Vedle ikony šipky máme vybráno Debug. To znamená, že se program bude kompilovat v Debug módu a bude obsahovat určité rutiny k výpisu chyb. Tento mód se používá zejména pro testování programu (když ho vyvíjíme) a běh programu může být kvůli tomu o něco pomalejší. Jakmile si budeme jisti, že je program hotový, přepneme na Release a spustíme. Výsledkem bude vytvoření s spuštění programu tak, jak je ho možné šířit mezi lidi.

Adresářová struktura konzolové aplikace

Podíváme se, jak vypadá naše aplikace na disku. Otevřeme si složku s aplikací, tedy C:\Users\vase_jme­no\Dropbox\Cshar­p\PrvniAplika­ce. Nalezneme v ní soubor PrvniAplikace.sln, který zastupuje tzv. solution Visual Studia. Solution (řešení) je soubor projektů a může tedy obsahovat více aplikací, v praxi se toho využívá např. ve vícevrstvých aplikacích nebo při testování, pro nás je zajímavé jen to, že právě přes tento soubor budeme naše aplikace potom otevírat. Nalézá se zde také složka PrvniAplikace, ve které již sídlí náš projekt. Otevřeme si ji.

Soubor PrvniAplikace­.csproj obsahuje soubor našeho projektu, i přes něj lze naši aplikaci otevřít. Program.cs obsahuje samotný zdrojový kód. Zajímat nás bude ještě složka bin, jejíž název napovídá, že obsahuje binární (strojový) kód naší aplikace. Otevřeme ji.

Vidíme, že obsahuje podsložky Debug a Release. V nich jsou poté samotné exe soubory naší aplikace (pokud jsme ji samozřejmě alespoň jednou spustili v této konfiguraci). Pokud se budete chtít se svými aplikacemi někomu pochlubit, exe soubor ve složce Release je právě to, co mu pošlete. Dalších souborů si nemusíte všímat.

Hello world

Je zarytým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text. Opět zopakuji, že příkazy budeme psát do těla metody main. Budeme potřebovat dva příkazy (pozn. výraz příkazy používám k zjednodušení), jeden k zobrazení textu a další k vyčkání na stisk libovolné klávesy, aby program hned neskončil.

K výpisu textu složí:

Console.WriteLine("Text");

A k vyčkání na klávesu:

Console.ReadKey();

Console je tzv. třída. Pojmem třída budeme zatím chápat soubor nějakých příkazů, příkazům se v C# říká metody. Console tedy obsahuje metody k obsluze konzole. Voláme na ni metodu WriteLine, která vypíše text. Vidíme, že metodu na třídě voláme pomocí operátoru tečka. Každá metoda může obsahovat nějaké vstupní parametry, které se zadávají do závorky a jsou oddělené čárkou. V případě metody WriteLine je parametrem text k vypsání. Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu C# rozuměl a nezaměňoval ho s jinými příkazy. Metoda ReadKey nemá žádné parametry, přesto však za její název musíme napsat závorku, ta je v C# povinná. Příkazy píšeme na samostatné řádky a za každý píšeme středník. Naše metoda Main tedy bude nyní vypadat nějak takto:

static void Main(string[] args)
{
        Console.WriteLine("Hello devbook!");
        Console.ReadKey();
}

Program spustíme pomocí klávesy F5.

Hello world konzolová aplikace v C#

Gratuluji, právě jste se stali programátorem :) To bude pro dnešek vše, příště se podívame na základní datové typy a vytvoříme si jednoduchou kalkulačku.

Dnešní projekt je přiložen jako soubor na konci článku, i u dalších tutoriálů budu vždy výsledek přikládat ke stažení. Doporučuji si ale nejprve projekt vytvořit pomocí tutoriálu a ke stažení se uchýlit jen v případě, když vám něco nepůjde. Pokud program hned jen stáhnete, nic se nenaučíte :)


 

Stáhnout

2. díl - Visual Studio a první konzolová aplikace 1864x (36.76 kB)

Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce C#

 

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor je C# a PHP programátor, dále se věnuje webovým technologiím a redaktorské činnosti na ITnetwork. Rád své znalosti sdílí s komunitou a tak je rozšiřuje, věří, že smysl života je v poznání.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Jak se vám líbí článek?
Celkem (36 hlasů):
4.972224.972224.972224.972224.97222


 


Předchozí článek
Úvod do C# a .NET frameworku
Představíme si jazyk C# a framework .NET, vysvětlime si různé programovací jazyky od strojového kódu, přes kompilery a interprety až k virtuálním strojům.
Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka C#
Tutoriály v sekci se věnují vysvětlení základních konstrukcí jazyka C# a frameworku .NET pro úplné začátečníky. Naučíte se jednoduché konzolové aplikace.
Další článek
Proměnné, typový systém a parsování
Tutoriál vysvětlí proměnné a typový systém v C#, ukážeme si parsování hodnot z konzole a vytvoříme celkem 4 jednoduché aplikace včetně kalkulačky.


 

 

Vaše komentáře:
Zobrazit starší komentáře (53)

Avatar
relycanx
Člen
Avatar
relycanx:

takže se ,,implantuje" až do finálního programu?

 
Odpovědět 15.února
Avatar
Jurajs
Člen
Avatar
Odpovídá na relycanx
Jurajs:

NE! Prostě bez diakritiky...V programování se to nepouziva...prostě piš CESKY :D

 
Odpovědět 15.února
Avatar
relycanx
Člen
Avatar
Odpovídá na Jurajs
relycanx:

Jasné. Hlavně že všechny sdracovy tutoriály jsou v náhledu s diakritikou a jako když budu dělat textovku, tak komplet bez diakritiky? Ne díky. Prostě se mi ve Visual Studiu něco podělalo a chtěl jsem jen radu, jak to vrátit.

 
Odpovědět 15.února
Avatar
Odpovídá na relycanx
Zdeněk Pavlátka:

Řekl bych, že tu ostatní mluví o názvech proměnných v kódu, kde se diakritika nepíše, zatímco ty o výstupu na konzoli, tam je diakritika normální...
EDIT: s tvým problémem ti nepomůžu, mě vždycky vše fungovalo jak má. Zkus se podívat do nastavení projektu, třeba tam něco najdeš.

Editováno 16. února
Odpovědět 16.února
Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi programátor.
Avatar
Erik Cupal
Člen
Avatar
Erik Cupal:

Chtěl bych jen doplnit k MSDN projektu (možná myslíš jiný). Jmenuje se DreamSpark a je určený pro SŠ a VŠ studenty. Lze se do něj bezplatně přihlásit přes svojí školu (pokud je do projektu zapojená), ale i přes ISIC, jejíž cena nestojí oproti plné verzi VS za řeč (asi 200 Kč/rok) :). Můžete si pak stáhnout VS Professional (ne Ultimate, ale je mezi nimi jen malý rozdíl) a ostatní vývojářský software od MS zdarma.

Editováno 25. dubna
 
Odpovědět 25.dubna
Avatar
Troll
Člen
Avatar
 
Odpovědět  -1 9.července
Avatar
borec.peta
Člen
Avatar
borec.peta:

Super tutoš

Odpovědět 23.července
嘿伙计在看什么
Avatar
josef.theuer
Člen
Avatar
josef.theuer:

Ten link na stažení , chápu dobře že 2012 už tam nenajdu? je tam jen 2013 a z toho co jsem pochopil to je jen na 90 dní , pak je volba 2010 po registraci napořád tak jsem si dal alespoň 2010, pro začátek to stačí , ale později hádám budu chtít víc...;(

 
Odpovědět 3.srpna
Avatar
dominikaada98:

Ahojte! :)
Který VS mám teda stáhnout, aby to nebyla jenom zkušební verze, nemusela si ho zakoupit a vydržela mi napořád?
Díky:)

 
Odpovědět 20.září

 

Zobrazeno 10 z 63 zpráv

Zobrazit všechny komentáře k článku

Přidat novou zprávu

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlaš. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.