6. díl - Spojové seznamy v jazyce C

C++ Dynamická práce s pamětí Spojové seznamy v jazyce C

V minulém tutoriálu o programování v jazyce C jsme si vytvořili dynamické pole (vektor). To je zatím první datová struktura, do které umíme ukládat prvky aniž bychom museli předem určovat její velikost. Jak jsme si zmínili, výhodou vektoru je náhodný přístup k jeho prvkům a jeho nevýhodou je nemožnost vkládat prvky doprostřed vektoru a také (i když minimální) paměťová a časová náročnost spojená s udržováním volného místa v poli pro další prvky.

V dnešním dílu vytvoříme tzv. spojový seznam. To je datová struktura, která se opět používá pro ukládání prvků, jejichž počet obvykle předem neznáme. Pole v tomto případě vůbec nevyužijeme. Jednotlivé prvky ve spojovém seznamu jsou v paměti různě rozházené (již tedy nejsou za sebou) a po sobě jdoucí prvky na sebe odkazují. Můžeme si to představit jako takový řetězec, kdy 1. prvek ukazuje na druhý, druhý na třetí a tak dále.

Ukažme si, jak v paměti vypadá několik čísel uložených v poli:

Struktura pole

Když ty samé prvky uložíme do spojového seznamu, můžeme si situaci v paměti představit např. takto:


 

...konec náhledu článku...

Prémiový článek

Prémiový článek

Na itnetwork.cz se nachází největší a nejucelenější česká databáze s výukovými články, jejímž cílem je umožnit kvalitní vzdělání v oblasti IT úplně každému. Měsíčně zobrazíme k milionu článků a sklidíme desítky děkovných emailů, kde nám sdělujete, že jsme vám pomohli k lepšímu zaměstnání nebo vzdělání.

Ačkoli se snažíme držet většinu obsahu úplně zadarmo, udržovat síť v provozu a aktuální stojí obrovské úsilí. Proto je nějaký obsah, jako cvičení nebo odbornější články, přístupný pouze za body. Nebojte, nestojí to skoro nic :)

Popis článku

Požadovaný článek má následující obsah:

V tutoriálu naprogramujeme datovou strukturu spojový seznam, který je stejně jako vektor kapacitně neomezený, ale má jiné výhody a nevýhody.
Pro přístup k článku potřebuješ 10 bodů
Na svém účtu máš aktuálně 0 bodů
10 bodů získáš za přidání svého článku na síť nebo za 25 Kč

Koupí článku k němu získáš neomezený přístup a to napořád. Posuneš své znalosti zas kousek dopředu a zároveň nám pomůžeš udržovat celý projekt při životě a pomáhat vám tak k lepší budoucnosti.

Obsah článku spadá pod licenci Premium, koupí článku souhlasíš se smluvními podmínkami.

Body získáš, když podpoříš naši síť. To můžeš udělat buď zasláním symbolické částky na podporu provozu nebo přidáním obsahu na síť.

Dobít body můžeš okamžitě např.:

Kartou SMS Převodem
Kartou SMS Převodem

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.