Cvičení k 13. lekci Cečka

C++ Základní konstrukce C Cvičení k 13. lekci Cečka

Následující 3 cvičení vám pomohou procvičit znalosti programování v Céčku z minulé lekce. Ve vlastním zájmu se je pokuste vyřešit sami. Pod článkem máte pro kontrolu řešení ke stažení. Ale pozor, jakmile se na něj podíváte bez vyřešení příkladů, ztrácí pro vás cvičení smysl a nic se nenaučíte :)

Pokud si opravdu nebudete vědět rady, podívejte se raději znovu do minulého tutoriálu a pokuste se na to přijít.

Jednoduchý příklad

V jednom z předchozích cvičeních jsme vypisovali postavy ze seriálu Simpsonovi. Přitom jsme každou postavu měli napevno napsanou v podmínce. Tentokrát máte za úkol vytvořit strukturu, která bude reprezentovat postavu, vytvořit 3 tyto struktury a vypsat pouze data té, kterou vybere uživatel.

simpsnovi demo

Rozšíření

Máte hotovo? Zkuste pro výpis informací o struktuře vytvořit funkci, která bude jako parametr přijímat strukturu a vypíše informace o ní. Upravte program tak, aby používal tuto funkci.

Středně pokročilý příklad

Vytvořte aplikaci, která bude evidovat zaměstnance ve firmě. U zaměstnanců evidujte alespoň:

  • jméno
  • věk

Firma zaměstnává zaměstnance na různých pozicích: slévaře, svářeče a obráběče. Tyto skupiny zaměstnanců implementujte jako 3 pole typu výše uvedené struktury. Každou pozici zastává maximálně 8 zaměstnanců, do každé skupiny lze přiřadit několik lidí, kde každý člověk je reprezentován strukturou.

Vytvořte strukturu, dále vytvořte pole pro 3 pozice ve firmě a naplňte je nějakými zaměstnanci. Nakonec dodejte funkci, která zobrazí kdo kde pracuje. Aplikaci demonstrujte na testovacích datech.

Evidence zaměstnanců v jazyce C – Demo

Pokročilý příklad

Vytvořte program, který bude simulovat pohyb kuličky v prostoru. Nebojte, půjde stále o jednoduchý výpis znaků do konzole, ale alespoň vytvoříme něco zábavného :) Kulička bude mít následující atributy:

  • vertikální pozici (x)
  • horizontální pozici (y)

"Vykreslete" obdélník pomocí vypsání libovolných znaků do konzole. Do něj vykreslete kuličku také jako libovolný znak. Kulička se bude pohybovat vždy o jedno místo a správně odrážet od krajů podle fyzikálních zákonů (úhel dopadu se rovná úhlu odrazu). Vykreslete aktuální stav prostoru po každém pohybu kuličky pro 100 kroků simulace (aby aplikace někdy skončila).

Pozn.: Aby program nevypsal vše rychle najednou, musíte includovat knihovnu unistd.h. Poté můžete použít funkci sleep(), která jako parametr přijímá počet sekund, po které program nebude běžet. Počkat 1s po vykreslení scény je ideální pro získání rozumně pozorovatelné simulace kuličky.

Pohyb kuličky v C

Rozšíření

Kuličku můžete rozšířit tak, aby měla i atributy rychlosti. Taková kulička se může pohybovat do různých směrů jinou rychlostí. Musíte si dát ale pozor na to, aby kulička zůstala ve vymezeném prostoru, protože při rychlosti vyšší než 1 může kulička okraj "přeskočit".


 

Stáhnout

Staženo 35x (100.34 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce c

 

  Aktivity (7)

Článek pro vás napsal patrik.valkovic
Avatar
Věnuji se programování v C++ a C#. Kromě toho také programuji v PHP (Nette) a JavaScriptu.

Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!


 


Miniatura
Předchozí článek
Struktury v jazyce C
Miniatura
Všechny články v sekci
Programování v jazyce C - Základy
Miniatura
Následující článek
Bonusové cvičení pro jazyk C

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!