Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 2 - Úvod do práce se soubory

V minulé lekci, Výjimky, jsme si vysvětlili výjimky, které k práci se soubory nutně potřebujeme, protože díky nim můžeme reagovat na případné chyby.

Dnes si povíme něco o souborech obecně a o právech k zápisu v systémech Windows. Po dočtení tohoto C# .NET tutoriálu budete připraveni se soubory pracovat.

Data, resp. objekty uložené v paměti, se samozřejmě s vypnutím aplikace ztratí. Pokud chceme zajistit, aby data byla tzv. perzistentní (trvalá), musíme je při ukončení programu uložit a při načtení programu opět načíst. K ukládání dat aplikace existuje mnoho způsobů, každý má nějaké výhody a nevýhody. Obecně můžeme ukládat data naší aplikace následujícím způsobem:

  • Textové soubory s plochou strukturou (tzv. flat files, např. .txt a .csv)
  • textové soubory s vnitřní hierarchií (např. .xml nebo .json)
  • Soubory binárního typu (jednoduše otisk paměti do souboru)
  • Databáze

Každý způsob uložení dat má své výhody a nevýhody. My si jednotlivé způsoby v kurzu podrobně popíšeme a hlavně vyzkoušíme. Zaměříme se zejména na to, jak do souborů ukládat objekty a poté je znovu načítat. Databázím se poté věnuje samostatná sekce.

Práva k zápisu v systémech Windows

Windows 7 zápisová práva UAC - Soubory v C# .NET

Od Windows Vista existuje v systémech Windows tzv. UAC (User Account Control). Technologie zakazuje zápis na systémový oddíl disku (nejčastěji C:\) v případě, že zápis není povolen administrátorem nebo že se nejedná o zápis do osobních složek uživatele. Toto opatření samozřejmě naplnilo diskuzní fóra o programování a rozbilo řadu aplikací. Důležité však je, že toto opatření je správné a pouze zabraňuje špatně napsaným aplikacím měnit co se jim zlíbí. Linuxové systémy mají podobná opatření již dlouhou dobu.

Koncepce systému Windows zahrnuje uživatelské účty. Každý uživatelský účet je realizován složkou (většinou C:\users\jmeno_uzivatele). Tato složka obsahuje mimo jiné dokumenty, pracovní plochu a také tzv. složku s daty aplikací. K této složce se lze dostat při zadání klíče %appdata% do cesty. Zkuste si %appdata% napsat do cesty průzkumníka a složku otevřít. Uvidíte, že ve složce má své podsložky mnoho aplikací, které máte nainstalovány. Právě zde je místo pro nastavení vašich aplikací a další data. Vaše aplikace si zde samozřejmě vytvoří složku se svým jménem a do té si bude vše ukládat. Nebudeme omezováni UAC a zároveň bude naše aplikace umožňovat jiné nastavení pro různé uživatele, aniž bychom to v C# programovali. %appdata% míří vždy k appdata aktuálně přihlášeného uživatele.

Velkou chybou bylo, že si programy ukládaly data do složky s programem. Program na ploše nebo na starých Windows fungoval, nicméně když se poté nainstaloval do složky Program Files/ na disku C, spadl s chybou při zápisu na disk. Windows tento zápis částečně pro určité aplikace emulovala, ale tím se nebudeme zabývat. Problém lze samozřejmě obejít tím, že aplikaci spustíme jako správce, ale to je špatné řešení.

V této lekci si ukážeme, jak vytvořit v appdata složku pro naši aplikaci. V dalších lekcích již v kódu tato logika nebude obsažena a budou sloužit jako co nejjednodušší ukázka práce se soubory. Pokud budete aplikaci provozovat na svém počítači, nemusíte se o nic starat. Jakmile ji však budete publikovat, je vhodné ji upravit tak, aby appdata používala. Již tedy víme, kam budeme zapisovat. Výjimky jsme si uvedli také. Přesuňme se tedy k samotné práci se soubory.

IO a stream

V .NET existuje tzv. stream, což je obecný "datový proud". Na proud se napojíme a můžeme z něj poté načítat data nebo do něj data naopak zapisovat. Proud je teoreticky univerzální a ten samý proud se může necházet v paměti RAM nebo v souboru na disku. Práce se soubory je tedy realizována právě přes stream a všechny třídy, které si v budoucnu uvedeme, stream nějakým způsobem obalují nebo s ním pracují. My jsme od něj však odstíněni. Pro práci se soubory musíme do programu vložit odkaz na přislušný jmenný prostor, ve kterém se logika nachází:

using System.IO;

V tomto kurzu se budeme v každé lekci zabývat jedním typem souboru a ukážeme si vždy tu třídu, která je k tomu uzpůsobena. Nyní si ukažme naprostý základ toho, jak vytvořit pro naši aplikaci složku v appdata aktuálního uživatele. Budeme k tomu používat třídu Directory, které obsahuje statické metody pro práci se složkami. Dále se podíváme i na třídu File. Tak můžeme data (např. soubor nastaveni.dat) vytvořit s výchozími hodnotami nebo je načíst. Pro práci s cestou použijeme třídu Path. Všechny tři třídy budou podrobně vysvětleny v samostatné lekci, nyní si ukážeme jen to nezbytné. Pojďme tedy napsat aplikaci, která bude mít vlastní složku v AppData a podívá se, jestli existuje její soubor databaze.dat. Nezapomeňte přidat using System.IO.

string cesta = "";
try
{
    cesta = Path.Combine(Environment.GetFolderPath(Environment.SpecialFolder.ApplicationData), "ITnetwork");
    if (!Directory.Exists(cesta))
        Directory.CreateDirectory(cesta);
}
catch
{
    Console.WriteLine("Nepodařilo se vytvořit složku {0}, zkontrolujte prosím svá oprávnění.", cesta);
}
if (File.Exists(Path.Combine(cesta, "databaze.dat")))
{
    try
    {
        // Zde umístěte kód pro načtení vašeho nastavení ze souboru
    }
    catch (Exception e)
    {
        Console.WriteLine("Při načítání nastavení došlo k následující chybě: {0}", e.Message);
    }
}
else
{
    try
    {
        // Zde umístěte kód pro vytvoření vašeho nastavení
    }
    catch (Exception e)
    {
        Console.WriteLine("Při vytvoření nastavení došlo k následující chybě: {0}", e.Message);
    }
}

Nejprve si uložíme cestu ke složce s naší aplikací do textového řetězce cesta. Lokaci appdata získáme pomocí:

Environment.GetFolderPath(Environment.SpecialFolder.ApplicationData);

Tak trochu by se dalo očekávat, že místo tohoto půjde napsat pouze "%appdata%", ale bohužel C# zkratku na cestu nepřevede. GetFolderPath() nám tedy vrátí něco takového (záleží na verzi Windows):

C:\Users\vase_jmeno\AppData\Roaming

Do cesty přidáme ještě složku se jménem naší aplikace. Jméno jsem zvolil ITnetwork, samozřejmě si ho poté upravte. Abychom nemuseli přemýšlet, zda cesty obsahují na konci lomeno nebo jestli má být lomeno zpětné nebo obyčejné, spojíme cestu pomocí statické metody Combine() na třídě Path. V cesta je tedy nyní toto:

C:\Users\vase_jmeno\AppData\Roaming\ITnetwork

Pokud daná složka neexistuje (jedná se o první spuštění aplikace), tak ji vytvoříme. Dále se podíváme, zda existuje soubor, ze kterého chceme data načítat. Pokud ano, provedeme načtení dat. Pokud ne, soubor vytvoříme a nahrajeme do něj výchozí data. Nebo soubor vytvářet ani nebudeme, záleží na typu aplikace.

Po spuštění kódu se nám ve složce %appdata% objeví nová složka:

Appdata a tvoření složky aplikace v C# .NET - Soubory v C# .NET

Máme tedy rychlý úvod, jak správně ukládat data aplikace. Ještě raději zopakuji, že v následujících lekcích kvůli jednoduchosti nebudu řešit zápisová práva a programy budou fungovat jen ve složkách uživatele (např. při spuštění z Visual Studia). Vždy se tedy vraťte sem a kód si upravte, pokud hotovou aplikaci budete chtít šířit. O výjimkách jsme si také řekli.

Nic nám již nebrání, abychom si v příští lekci, Práce s textovými soubory v C#, ukázali práci s prvním formátem souborů, budou to textové soubory.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 982x (24.7 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce C#

 

Předchozí článek
Výjimky
Všechny články v sekci
Soubory v C# .NET
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Práce s textovými soubory v C#
Článek pro vás napsal David Hartinger
Avatar
Uživatelské hodnocení:
93 hlasů
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity