IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Diskuze: Fyzika - výpočet tepla

Aktivity
Avatar
Xenie Gabrielová:8.2.2020 21:15

Dobrý večer,
mám menší problém. Nehorázně u něj váhám.
Ve fyzice jsme nedávno probrali teplo, jeho výpočet a dostali jsme laboratorní práci. Nemohu se zeptat ve škole, učitelka chybí.
Po dobu 10min jsme měli každé 2 minuty změřit teplotu vody (0,1l), tu jsme měli změřit i před zahříváním. Tudíž,
t0 (před zahříváním) = 22°C
t1 = 41°C
t2 = 63°C a tak dále...
Ke každé téhle teplotě máme vypočítat teplo vody. Vzoreček vím, Q = m . c . ^t, nejsem si však jistá, jak teplo vypočítat u první hodnoty.
Myslela jsem, že jako rozdíl teplot vezmu pouze 22°C. Takhle si to myslí i spolužačka, vlastně jsem to takhle pobrala i po tom, co jsem čuměla na pár příkladů na netu. Kamarádka která má za tátu učitele fyziky tvrdí, že mám vzít rozdíl t1 - t0, k výpočtu Q1 vzít rozdíl t2-t1 a že to tak s tátou počítala. Taky bych se chtěla zeptat jak na celkové teplo. Ta samá kamarádka opět tvrdí, že mám sečíst Q0 až Q5. Nemám opět vzít vzoreček a hodnoty poslední naměřené teploty a té před zahříváním?
Možná to přece jen chápu špatně já...? Děkuji za případné odpovědi.

Editováno 8.2.2020 21:16
 
Odpovědět
8.2.2020 21:15
Avatar
Martin Dráb
Tvůrce
Avatar
Odpovídá na Xenie Gabrielová
Martin Dráb:9.2.2020 0:10

Myslela jsem, že jako rozdíl teplot vezmu pouze 22°C

22 °C je teplota vody na počátku pokusu. Jelikož vás pravděpodobně zajímá, kolik tepla (energie) voda přijala po dvou, čtyřech ... deseti minutách (či v jednotlivých dvouminutových úsecích), budete vždy dosazovat rozdíly t1 - t0, t2 - t1 (druhé dvě minuty), t3 - t2 (třetí dvouminutovka) atd.

Pro zjištění celkového tepla (energie), které voda při zahřívání přijala, stačí pak výsledky za jednotlivé dvouminutovky sečíst (a nebo prostě vzít t5 - t0 za předpokladu, že se voda během pořád zahřívala a nikdy neochlazovala).

Ten vzorec v sobě neobsahuje samotnou hodnotu teploty, ale rozdíl teplot (proto ten trojúhelníček, odborně nazývaný delta). Proto nedává smysl tam třeba dosazovat přímo t0 (22 °C), protože se zkrátka nejedná o rozdíl dvou teplot, ale hodnotu. Pokud jej tam dosadíte, dostanete teplo/energii, které voda přijme/vydá, když se zahřeje/ochladí o 22 °C.

Nahoru Odpovědět
9.2.2020 0:10
2 + 2 = 5 for extremely large values of 2
Avatar
Lava
Člen
Avatar
Lava:10.2.2020 16:33

Ono to zavisi od toho, že čo ideš merať. Pri začiatočnom stave voda ešte neprijala ani nevydala žiadne teplo, teda delta t bude 0, čím ti vznikne vo vzorci niečo krát 0, takže Q bude nula na začiatku pokusu.
Môžeš teda merať teplo, ktorá voda prijme každé dve minúty (mala by to byť vždy rovnaká hodnota, ak nepridávaš/neuberáš horák, ale horí konštantným plameňom). Samozrejme v praxi tá hodnota rovnaká nebude, lebo čím je horúcejšia voda, tým skôr sa ochladzuje so vzduchom, ale to tak už býva v školských podmienkach. či máte kalorimeter?

Nahoru Odpovědět
10.2.2020 16:33
Aspartám, sacharín, to je môj vitamín
Avatar
Odpovídá na Martin Dráb
Xenie Gabrielová:16.2.2020 1:21

Dobře, děkuji.
Ještě tedy, mám počítat Q0, nebo ne? V zadání je psáno, že mám vypočítat teplo v jednotlivých časových úsecích. Pokud bych to ale brala tak, že dosadím tyto teploty k výpočtu:
Q0 | t1 - t0
Q1 | t2 - t1
Q2 | t3 - t2
Q3 | t4 - t3
Q4 | t5 - t4
Q5 | ? (celkové teplo?)
Takhle jsem to pochopila od spolužačky.
Pokud však píšete: ,, t2 - t1 (druhé dvě minuty)", mělo by to vypadat nějak takhle:
Q0 | ? (má cenu ho počítat? teplo voda nepřijala, ne? popřípadě jaké hodnoty?)
Q1 | t1 - t0
Q2 | t2 - t1
Q3 | t3 - t2
Q4 | t4 - t3
Q5 | t5 - t4
Celkové teplo vezmu buď sečtením všeho Q v časových úsecích nebo výpočtem, kde k rozdílu vezmu t5 - t0, chápu.

 
Nahoru Odpovědět
16.2.2020 1:21
Avatar
Lava
Člen
Avatar
Odpovídá na Xenie Gabrielová
Lava:16.2.2020 6:55

Teraz ti trosku nerozumiem. Dokym sa nezmeni teplota vody, tak Q bude nula. To je predsa logicke. Ked mas vodu, ktora ma 20 stupnov teraz a aj o hodinu, tak ziadne teplo neprijala, ne?

Nahoru Odpovědět
16.2.2020 6:55
Aspartám, sacharín, to je môj vitamín
Avatar
Odpovídá na Xenie Gabrielová
Bohuslav Kolman:16.2.2020 8:43

Souvisí to s přesným významem jednotlivých pojmů - "slovíčkaření"
V podstatě můžeš postupovat dvěma cestami.

  1. Výpočet absolutního tepla (často nazývané celkové teplo) ve vodě během pokusu Q=m . c . t[K] -> teplota je vztažená k absolutní nule

nebo

  1. výpočet dodaného tepla během pokusu Q=m . c . delta t -> jde o změnu v množství obsaženého tepla

Pro tvůj laboratorní příklad je vhodnější použít způsob 2), protože je názornější.
Bude platit:
při t0 = 22°C => Q0(dodané) = 0
při t1 = 41°C => Q1(dodané) = m . c . delta t
atd...
Na závěr potřebuješ spočítat celkové dodané teplo => Q(celkové dodané) = Q0 + Q1 +...

 
Nahoru Odpovědět
16.2.2020 8:43
Avatar
Martin Dráb
Tvůrce
Avatar
Odpovídá na Xenie Gabrielová
Martin Dráb:17.2.2020 21:51

Oba jmenované způsoby/postupy jsou vlatně shodné; jen v prvním používáte Q0, Q-1, ..., Q4, ve druhém Q1, ..., Q5, takže vlastně jen jiné označení jednotlivých hodnot, kterých bude vždy pět.

Nahoru Odpovědět
17.2.2020 21:51
2 + 2 = 5 for extremely large values of 2
Avatar
Ivo Kopeček :1. ledna 17:39

Ahoj, mám prosbu. Dcera má laboratorní práci z fyziky na výpočet tepla, určit teplo přijaté vodou a odevzdané kovovým válečkem o vyšší teplotě ponořeným do vody. Výsledek Q1 a Q2 by měl být roven, případně s menší odchylkou, ale vychází nám velká odchylka. Je to možné?

 
Nahoru Odpovědět
1. ledna 17:39
Avatar
Peter Mlich
Člen
Avatar
Peter Mlich:5. února 14:45

google = teplo přijaté vodou a odevzdané kovovým válečkem odchylka

https://slideplayer.cz/slide/2308996/
(tady neco podobne pocitaji; google ukazuje i obrazek s lepsimi vzorecky, ale na te strance to neni)

Kazdopadne, odchylka je technicky pojem. Je na to spesl vzorecek. Nevim, mozna myslis jen rozdil hodnot.
Pokud ano, tak rozdil nemuze byt velky. Kdz ponoris rozhaveny mes do vody, aby bylo zelezo tvrdsi, tak prakticky okamzite se zchladi, preda sve teplo. Takze nic nebrani prestupu a vstrebavani tepla vodou, ktera se ihned rozpali.
Totez u konvicky s vodou.
Rozdily tedy nemuzou byt velke. Barieru tvori odparovana voda. Coz pri 100 stupnich prilis nenastava. U 400 stupnich rozhavene oceli ano.

 
Nahoru Odpovědět
5. února 14:45
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 9 zpráv z 9.