Jak ovládat Blender aneb Před použitím promíchat

Grafika Blender Jak ovládat Blender aneb Před použitím promíchat

Typický scénář člověka, který se rozhodne pro Blender, je následující: Stáhne aplikaci z blender.org, nainstaluje, nastartuje a po spíše kratší než delší době putuje Blender z očí, protože... protože je vše prostě jinak!

Já sám jsem začínal s Blenderem v legendární verzi 2.4x a to více než čtyřikrát. A i když se situace od verze 2.5x významně změnila, přesto není utěšená natolik, aby začátečníci měli cestu vystlanou růžemi. Zejména ne ti, pro které je problém studovat zdroje v angličtině.

Proto předtím, než spustíte Blender, buďte připraveni na to, že jeho ovládání není nic, co by sebevětší optimista označil jako standardní. Spíše než na aplikaci, dívejte se na Blender jako na grafický systém - a podle toho se k němu chovejte.

Pokud se dostanete přes fázi nadávek a bezmocného trhání vlasů, brzy zjistíte, že ovládání je možná jiné, ale zato jednotné a navržené tak, že vám umožní pracovat rychle a účinně. Svým způsobem i rychleji a účinněji než komerční produkty, které „zbaběle“ přebírají běžné standardy, které nejsou optimalizovány pro práci s 3d. Druhou stranou mince je skutečnost, že nováčka čeká spoustu nástrah i tam, kde by je nečekal, totiž v ovládání samotné aplikace. Ctrl+C? CTRL+V? I vy šprýmaři!

Tovární nastavení

Pro usnadnění začátků jsem připravil seznam tipů a triků, které by měly pomoci. Abych se vyhnul jakékoliv dvojznačnosti, používám Blender v továrním nastavení. Totéž důrazně doporučuji i vám.

File > Load Factory Settings

Tuto funkci použijte vždy, když se při experimentování ztratíte a je vám jedno, že přijdete o svou práci. Pokud o svou práci přijít nechcete, tak kromě běžného CTRL+Z můžete zkusit CTRL+šipky doleva nebo doprava. Tato klávesová zkratka mění rozložení obrazovky (Screen Layout), takže pokud se dostanete na hodnotu Default (sledujte horní panel), měli byste se vrátit do povědomého stavu. Jen si musíte na začátku experimentování vytvořit vlastní rozložení. To provedete znaménkem + vedle nabídky.

Základní rozložení

Nezapomínejte, že v Blenderu se ukládá nejen obsah scény, ale i rozložení celého prostředí, čili uložením své práce uložíte i to, že jste se ocitli v koncích. Do té doby, než budete vědět, co děláte, může být Blender děsivě matoucí. Proto nepanikařte!

Všimněte si, že v textu se téměř výhradně odkazuji na klávesové zkratky. Funkce s nimi spojené můžete samozřejmě najít i spustit v příslušných menu, ale vzhledem k tomu, že většinu z nich budete při práci používat neustále, je lepší si je (podle mého názoru) osvojit takto. Pokud nemáte návyky, které by vysloveně vyžadovaly předdefinování vlastních klávesových zkratek, zůstaňte raději u těch, které nabízí Blender.

S Blenderem (či jiným grafickým programem) se nejlépe pracuje s levou rukou na klávesnici a s pravou na myši. Takže s chutí do toho!

Orientace v prostoru

Po nahrání továrního nastavení byste měli vidět kostku (Cube), kameru (Camera), světlo (Light) a pár dalších maličkostí. Pokud je nevidíte, nahrajte tovární nastavení z předchozí kapitoly.

Poté stiskněte prostřední myšítko a pomocí myši otáčejte s 3d scénou. Když budete dělat totéž a podržíte klávesu SHIFT, nebude s scénou otáčet, ale posouvat. Pokud nahradíte SHIFT klávesou CTRL, budete scénu zvětšovat a zmenšovat.

Numlock

Numerická klávesnice je pro zobrazení 3d scény neocenitelným pomocníkem:

  • 0 Pohled aktivní kamery a zpět.
  • 2,4,6,8 Otáčíme, s CTRL posouváme.
  • / Izolujeme vybraný objekt, případně skupinu objektů. Přepínáme do lokálního zobrazení objektu.
  • , Vycentrujeme a přiblížíme vybraný objekt.
  • 5 Přepínáme perspektivní a ortografické zobrazení.
  • +- Oddalujeme a přibližujeme.

Zobrazení scény v globálním souřadnicovém systému:

  • 1 Zepředu (angl. Front).
  • 3 Zprava (angl. Right).
  • 7 Zhora (angl. Top).
  • Tip: Pomocí klávesy CTRL se přepínáme do opačných pohledů, tj. Zezadu, Zleva a Zespodu.
  • Tip: Pomocí klávesy SHIFT přepínáme v lokálních souřadnicovém systému aktivního objektu.
  • HOME – stiskněte vždy, když chcete zobrazit všechny objekty ve scéně najednou.

Výběr

Základní poučka pro práci v Blenderu zní: výběr provádíme pravým myšítkem. A žádné kontextové menu neexistuje (alespoň ne tak, jak jste zvyklí odjinud), takže se ho pomocí pravého myšítka nesnažte vyvolat.

Dále se seznamte s klávesou A. Ta buď všechno ve scéně vybere, nebo naopak všechno odznačí. Stiskněte jednou, stiskněte podruhé. Tuto klávesu budete používat neustále.

  • Vhodným doplňkem je kombinace kláves CTRL+I, která invertuje, převrací aktuální výběr.
  • CTRL+levé myšítko+tažení myší vám pomůže vytvořit výběrovou oblast.
  • ALT+pravé myšítko ukáže výběrové menu, pokud se nad sebou nachází více objektů.
  • Když budete klikat pravým myšítkem a držet SHIFT, vytvoříte násobný výběr.
  • Klávesa C vytvoří výběrový štětec, kterým (s pomocí levého myšítka) můžete vybírat souvislé oblasti.
  • Klávesa B povolí obdélníkový výběr.

Vkládání, skrývání a mazání

Pokud chcete cokoliv smazat, napřed to označte a následně stiskněte buď klávesu DEL nebo X. Klávesa X se používá nejspíše proto, že je dostupnější (stále máme levou ruku na klávesnici).

Co se týče vkládání, stačí použít SHIFT+A. Uvědomte si, že vkládáte na pozici 3d kurzoru. To je ten hloupý zaměřovací křížek v záchranném kruhu, který se přemísťuje pokaždé, když do 3d scény kliknete levým myšítkem (mimochodem, důvod, proč šel Blender třikrát z mého počítače). Jediná věc, kterou jsem dokázal, bylo přemisťovat tuto věc sem a tam!

Při vložení se vždy shoduje počátek (Origin) objektu s 3d kurzorem. „Origin“ je ta žlutá tečka uprostřed vybraného objektu. To je také místo, které označuje umístění objektu, a také bod, který je středem případné rotace či škálování, pokud ho neurčíte jinak. To si pečlivě zapamatujte!

Pokud chcete jakýkoliv objekt dočasně skrýt, označte ho a použijte klávesu H. Pokud naopak chcete skrýt vše ostatní, použijte SHIFT+H. A jestliže chcete své objekty vrátit zas na scénu, stiskněte ALT+H.

Zkopírovat a vložit

Klidně zapomeňte na CTRL+C a CTRL+V. Blender kopíruje označený objekt pomocí SHIFT+D, tj. nekopíruje přes schránku. Místo toho objekt zdvojí a nechá vás ho umístit tam, kam potřebujete. Pokud nechcete plnou kopii, ale pouze instanci (tj. kopii, která si udržuje vlastnosti původního objektu), použijte ALT+D.

Kontextové menu

  • Mezerník – pro případ, že víte, co hledáte.
  • N – vyvolá panel Properties.
  • T – vyvolá panel Tool Shelf.

Obecně platí, že vše, co potřebujete pro práci v daném okně, najdete v příslušném menu vlevo dole (ve standardním nastavení).

Například pro 3d okno v Object módu to jsou následující položky: View, Select, Add, Object. Pokud vyberete Edit mód pomocí klávesy TAB, zjistíte, že se tyto položky změnily. Místo Object se objeví Mesh. Každý mód má své funkce, takže je nezapomeňte prozkoumat. Jako začátečníci byste se měli věnovat jen Object a Edit módu. Cokoliv dalšího vás může dokonale zmást.

Práce s okny

CTRL+Mezerník se rovná CTRL+Šipka nahoru. Obě tyto klávesové zkratky zvětšují aktuální okno. Pozor, v Blenderu je aktuální okno to, nad kterým se nachází kurzor myši. Klikat pro přepínání netřeba. Kéž by totéž zavedl např. Excel.

Také můžete použít ALT+F11 a získat oblíbený Fullscreen. Pokud ve Windows používáte jako já Panel nástrojů, který se schovává, nemusíte si s ním takto dělat starosti, protože ve Fullscreenu nevyjíždí, ať již s myší rejdíte jakkoliv.

Základní operace s objekty

Stejně jako v křesťanství, i v Blenderu existuje svatá trojice. Jsou to Posun (Translate), Škálování (Scale) a Otáčení (Rotate). Tyto tři stálice (klávesy G, S a R) vás budou provázet, doplněné o další funkce toho kterého módu.

Nahrajte tovární nastavení. Stiskněte klávesu G, pak stiskněte klávesu X, napište 10 a potvrďte. Právě jste posunuli kostku o deset jednotek ve směru osy X. Nyní zkuste totéž, tj. stiskněte G, ale místo klávesy X stiskněte prostřední myšítko a pokuste se přichytit kostku na jednu se zobrazených os. Vlevo dole máte malý obrázek, který vám neustále napovídá, jak jste na tom s orientací v prostoru, tj. kam která osa vede. Používají se jak kladné, tak záporné hodnoty.

Totéž si můžete vyzkoušet s klávesou S pro škálování a klávesou R pro otáčení. Všimněte si, že vlevo dole se vždy, když tyto (a jiné) klávesy stisknete, objeví kontextová nápověda a stavový řádek.

Ukládáme aneb třešnička na konec

Blender je smutně proslulý neochvějnou důvěrou ve svého uživatele. Zatímco jiný software má dojem, že jeho uživatel je blbec, Blender ve vás vidí odborníka, který si svou práci průběžně ukládá. Takže pokud Blender zavřete, s úžasem budete pozorovat, že veškeré vaše dosavadní úsilí je v tahu. Žádné laskavé varování prostě nebude. Těžko říct, zda jde o projev důvěry anebo kritické ocenění ve smyslu: „Ono to stejně za moc nestálo!“.

Takže pomocí CTRL+S ukládejte a na Blender se v tomto ohledu moc nespoléhejte. V uživatelském nastavení si můžete zapnout varování, díky kterému dostanete poslední výstrahu:

File >> User Preferences >> Interface >> Prompt Quit

Závěr

Naučit se 3d grafiku, ať už v kterémkoliv software, není snadné. Je to dokonce náročné. Když budete trpěliví, můžete za rok prohlásit, že znáte alespoň základy. A pak už jen krásné ženy, rychlá auta - to vše si (stejně jako profesor Hubert J. Farnsworth) můžete vytvořit ve svém skromném podkroví.


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal hanpari
Avatar

Jak se ti líbí článek?
Celkem (12 hlasů) :
4.666664.666664.666664.666664.66666


 


Miniatura
Všechny články v sekci
Blender
Miniatura
Následující článek
Blender - Alchemy Lab - Úvod

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (14)

Avatar
hanpari
Redaktor
Avatar
hanpari:

Přesně tak, co víc dodat. Nevím, jestli používáš pro realtime vykreslování grafiku. Nedávno se dokonce objevila i podpora pro AMD. Na výkonu je to znát.

 
Odpovědět  +1 13.10.2015 14:31
Avatar
Kulibrach
Člen
Avatar
Kulibrach:

Grafiku na vykreslování používám, byla by škoda té možnosti nevyužít. Za poslední rok jsem například musel 3ds max použít jen jednou, stále mi v blenderu chybí funkce na hromadné rozesetí objektů na povrch, tak aby byli natočené podle normálů povrchu(jako příklad bych mohl uvést bodliny u ježka)
Ale to snad také časem přijde.
Diky za info, AMD plánuju, už nad těma buldozerama slintám delší dobu. :)

Odpovědět 13.10.2015 14:53
Když si najdeš práci která tě baví a naplňuje, nebudeš pracovat.
Avatar
hanpari
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Kulibrach
hanpari:

Tak nevím, zda myslíme totéž, ale hromadné rozmístění objektů je v Blenderu už dávno, myslím, že bylo i ve verzi 2.49.
Myslíš to, co je na obrázku? Toho jsem dosáhl pomocí Particles - Hair - Render - Object. Jinak také můžeš použít Dupliverts pro větší kontrolu. Ale bodliny určitě budeš chtít dělat pomocí Particles. Jediné, co musíš je bodlinu správně natočit v prostoru.

 
Odpovědět  +1 13.10.2015 20:27
Avatar
hanpari
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Kulibrach
hanpari:

Mimochodem, podporou AMD jsem myslel grafiky AMD. Až donedávna sis bez Nvidie a Cudy ani neškrtl.

Jinak nevím, jestli víš, jak dělat kaluže :)
https://www.youtube.com/watch?…

 
Odpovědět 13.10.2015 21:34
Avatar
Kulibrach
Člen
Avatar
Kulibrach:

Tak kdybych si pořizoval nějaký ten lepší procesor, taky bych asi sáhl po grafice od stejného výrobce.... Co se týče těch bodlin, tak ty měli být vzhledem k textuře a normal mapě na určítých místech a bylo jich hodně. Particles nepřicházeli v úvahu a Dupliverts jsem pochopil že fungují jen v nějaké pravidelnosti, trochu je prostuduji, díky za radu. Přikládám ti obrázek hotového modelu. V maxku to byla záležitost chvilky, ale stejně ho nemám rád :)

No a k těm kalužím :D koukám že jsi vtipálek. Neznám žádný game engine, který by podporoval takový raytracing. Já bohužel nemám tolik času na hraní si s vlastním obrazovým výstupem. Moje rendery spočívají ve funkci Bake a openGL render z 3D okna. Trochu barbarské že? :P Díky novému materiálovému vykreslování v 3D editačním okně vlastně už nemusím ani používat blender render jako takový :). Při použití cycles by assety do her nevypadali tak jak vypadat mají, vypadali by lépe, ale to si nemohu dovolit. OMG to je paradox, nad tím jsem se nikdy nazamyslel.

Odpovědět 14.10.2015 1:29
Když si najdeš práci která tě baví a naplňuje, nebudeš pracovat.
Avatar
Kulibrach
Člen
Avatar
Kulibrach:

I když co si budeme povídat, při slabé chvilce jsem přemýšlel nad nějakým starším modelem NVIDIA Quadro. třeba verze fx3800 je dost levná po bazarech a podporuje sli, takže by se do workstationu dali třeba 2. Ale asi je to blbost.

Odpovědět 14.10.2015 1:46
Když si najdeš práci která tě baví a naplňuje, nebudeš pracovat.
Avatar
hanpari
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Kulibrach
hanpari:

Jen stručně, přesně, jak jsem si myslel. Toho dosáhneš stejně rychle i v Blenderu.

http://blender.stackexchange.com/…ertex-groups

Jen si s tím musíš pohrát. Myslím, že můžeš použít i vertexpaint, ale to si musíš zjistit

 
Odpovědět  +1 14.10.2015 9:47
Avatar
hanpari
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Kulibrach
hanpari:

Jinak můžeš použít samozřejmě vertex group pro řízení všeho možného. Ale to chce opravdu tomu věnovat trochu času. Prostě stručně řečeno, jde to i Blenderu, Max nepotřebuješ :)

 
Odpovědět  +1 14.10.2015 9:50
Avatar
Kulibrach
Člen
Avatar
Kulibrach:

Díky za rady, budu z toho v budoucnu čerpat, až narazím na podobný problém.

Odpovědět  +1 14.10.2015 14:12
Když si najdeš práci která tě baví a naplňuje, nebudeš pracovat.
Avatar
hanpari
Redaktor
Avatar
 
Odpovědět 29. března 20:44
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 24. Zobrazit vše