IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Střih v Sony Vegas - bonus

Tenhle díl je doplňkem ke článkům o střihu videa v Sony Vegas. Nebude se zabývat programem na stříhání, ale zaměří se na časté chyby, které se při střihu objevují a také některé dobré tipy. Chyby a tipy jsou popsány na základě vlastních zkušeností společně s výsledky různých diskuzí na tohle téma.

Vzhledem k tomu, že vlastní zaměření a praxe jsou hudební videa (převážně AMV), tak to chvílemi může podle toho i vypadat. Pokusím se to více zobecnit a protáhnout se i k trailerům či ukázkám z vlastních her.

Krom popisu bych chtěl ukázat chyby a tipy na konkrétních příkladech (převážně na vlastních dílech, jako autor je znám dostatečně, ale mohou se objevit i jiné). Všechno, co v článku zmíním, není absolutní pravda a je možné se mnou nesouhlasit (konstruktivně), stejně tak některé pravidla mají své výjimky v konkrétních případech, ale to je otázka praxe a ochoty riskovat. Pokud se vám výše zmíněné informace z nějakého důvodu nelíbí, můžete tenhle díl přeskočit a nemusíte se jím vůbec zabývat.

Cíl stříhání

Před začátkem stříhání je třeba si ujasnit co a proč vlastně děláme nebo chceme dělat. Motivace pro střih mohou být různé od klasických (pro zábavu, prezentace) přes ne příliš šťastné (pro vítězství v soutěži – př. amv soutěže) až po bizarní (prý se na to dají balit holky :D). Co zvolíte je docela jedno, ale mělo by to být nějaká silná motivace, protože jinak vás to přestane bavit a podle toho budou i vaše díla vypadat.

Druhou částí je rozhodnutí pro koho vlastně stříhám. Podle toho se odvíjí technická stránka věci (video pro Youtube si vystačí s nižší technickou kvalitou výsledku než třeba plátno, stejně tak na plátně se velmi často může stát, že barvy vypadají trochu jinak), možnost použití nástrojů (do traileru/ukázky do hry se nehodí dávat efekty, které mění barvy, přidávají oheň, zatímco cinematics to už snesou), nebo cílová skupina (věk, preference, zaměření více technické umělecké). Je potřeba tohle všechno vědět před začátkem stříhání ), nebo alespoň před dokončením, když to jinak nejde)

Zdroje

Je nutné mít zdroje dostatečného rozsahu (není nic horšího, než když vám k dokončení chybí dvě scény, které ani za boha nemůžete najít) a vhodné kvality (viz předchozí články). Trailery jsou ochotny snést delší scény a tudíž je možné z méně zdrojů nastříhat více. Hudební videa si to většinou nemůžou dovolit.

Tip: Pro stříhání hudebních videí existují „přátelské zdroje“ což jsou například dlouhé seriály, které obsahují tolik různých scén, že pokryjí prakticky jakýkoliv nápad. V některých situacích totiž různé zdroje vypadají dohromady velmi zvláštně (různé styly, barvy atd). Například anime které obsahují velmi mnoho dílů (několik set) a kupodivu se mi osvědčil třeba seriál My little pony (nekamenovat :D)

Audio

Audio je důležitá součást každého vypuštěného díla. Video bez jakýchkoliv zvuků je vhodné maximálně jako technické demo o délce několika vteřin. Jiný účel si vyžaduje nějaké audio v pozadí. Problém audia je, že je mnohem citlivější na úpravu než video, resp. Lidské ucho je citlivější než oko. Proto se s audiem většinou pracuje jako s celkem (hudba, zvuky) nebo zkracováním. Audio je něco, co může výrazně pomoct dodat vašemu videu atmosféru:

Nebo naopak zkusit videem "popřít audio":

K tvrdé a rychle muzice se obvykle hodí krátké střihy s rychlými přechody, zatímco pomalá hudba radši přechody postupné/pomalé.

Nápad

Mít originální nápad nebo vzít něco klasického? Obojí je správně a obojí je špatně. Klasické video (třeba metalová hudba a nějaká akce) má jistotu, že fanoušci toho žánru se neurazí a při slušném provedení, tím člověk nic nezkazí. Najdete tisíce takových jako je tohle:

a proto prorazit s něčím takových znamená velmi dobrou kvalitu + musí se to něčím odlišit. Na druhou stranu být příliš kreativní se může a nemusí vyplatit, když si to najde svojí cílovou skupinu (a ideálně tu, na kterou to má být určeno) tak je všechno v pořádku, ale může se stát, že nebude pochopeno. Tip: velmi často se stává, že dobrý nápad přebíjí špatné zpracování:

Délka

Pro dnešního člověka jeden z nejdůležitějších parametrů. Průměrná trpělivost lidí je velmi nízká a ti kteří takové díla (soutěže amv, trailery, ukázky) hodnotí, na tom jsou spíše hůř než líp.

Doporučená délka pro hudební video je kolem 2 minut. Je důležité to nepřehnat a dle zkušenosti mi zatím vychází, že je lepší video příliš krátké než příliš dlouhé. Krásný příklad: do konce se vydrží dívat jen velmi málo lidí:

Existují lidé, kteří zvládají udržet divákovu pozornost déle:

Ale jít přes 3 minuty délky je většinou zbytečné riziko s minimální šancí se vyplatit.

Efekty

"Naučil jsem se úžasný efekt a chci ho všem ukázat..." je jedna z nejhorších věcí, co si můžete říct, protože to většinou končí katastrofou.

S efekty ze začátku opatrně. Jde jich mít v jednom videu hodně a nemusí to být poznat, nebo to může krásně sedět

Jde samozřejmě nastříhat krásné video bez jakýchkoliv efektů

Zpětná vazba

Důležitost zpětné vazby není potřeba rozebírat. U videí, stejně jako v mnohých jiných kategorií, se vám stane, že vaše výtvory budou porovnávány s těmi nejlepšími. Cinematics ke hře vám srovnají klidně s výtvorem Blizzardu a hudební video se vším, co kdy předtím viděli, včetně opravdových "mistrovských děl". Proto je potřeba vydržet počáteční kritiky.

Zajímavost: může se vám stát, že se názory lidí budou rozcházet a protiřečit. Tohle video bylo chváleno i kritizováno za to stejné – masky:

Pokud nechcete zveřejňovat své dílo, je dobré mít pár lidí, kteří vám budou dělat zpětnou vazbu pravidelně a upřímně. Pokud si ji děláte sami, dejte vždycky po dostříhání videa tak týden pauzu uležet a pak se na to podívejte.

Zbytek

Jednou jsem se nachytal na docela primitivní chybu, která mě samotného nenapadla. O divákovi nesmíte nikdy předpokládat, že něco přece musí znát. Já předpokládal, že film Rocky a jeho běh ulicemi je natolik známý (a ještě v době, kdy jela reklama se stejným tématem) a když jsem byl v sále na promítání, viděl jsem, jak většina lidí naprosto nechápavě zírala a netušila co se děje.

Nápady a připomínky do komentářů.


 

Všechny články v sekci
Úprava videa ve Vegas
Článek pro vás napsal martinsakra
Avatar
Uživatelské hodnocení:
2 hlasů
Autor programuje v C# a Javě + dělá v Unity3D
Aktivity