Avatar
Vojtěch Synáček:

Ahoj,
především bych se chtěl omluvit, pokud je tento příspěvek lehce off-topic, ale toto fórum vypadá aktivně a příjemně a usoudil jsem, že alespoň trochu se sem příspěvek hodí.
O co jde: Jsem vlastník elektrické koloběžky; odkaz níže
( http://www.motokolobezky.cz/…e1000-detail )
Jízdu na této koloběžce jsem si oblíbil, ale má pro mě bohužel nedostatečný dojezd na jedno nabití. To jsem chtěl původně řešit zapojením více baterií / vozením "náhradních" baterií někde s sebou. To jsem však zavrhl. Namísto toho jsem si začal pohrávat s myšlenkou hybridního pohonu pro koloběžku. V případě potřeby většího dojezdu bych využil tohoto nápadu na pohon koloběžky: vyjmul bych kompletní spalovací motor např. z kvalitnější strunové sekačky,... Takto kompletní motor ( s již nainstalovanou palivovou nádrží,... ) bych přidělal na koloběžku, pomocí řemenu či jiného převodu bych na motor napojil alternátor ( nejlépe z auta ). Na ten bych nainstaloval konektor, který je i na vývodu z baterie koloběžky. Poté by jen stačilo vyjmout baterii, napojit systém a konektor z alternátoru připojit ke konektoru u koloběžky, který dále vede celým obvodem koloběžky ( ten obsahuje světla, regulátor, motor,... ). Pro představu přidávám fotografii prostoru pro baterii s viditelným konektorem v koloběžce:
http://www.motokolobezky.cz/…dsc_0117.jpg
** "Problém": **
Bohužel, na internetu jsem zatím nenašel alternátor odpovídající výstupu z trojice baterií napájejících koloběžku. Odkaz na baterie: http://www.motokolobezky.cz/…-12ah-detail
Pokud někdo víte o alternátoru, který by při otáčkách kolem 2000 rpm - předpokládané otáčky benzínového motoru ( na základě otáček motoru benzínových koloběžek naleznutelných na e-shopu dříve zmíněných stránek - na "volnoběhu" ) měl stejný výstup elektřiny, jako trojice baterií, nesmírně bych ocenil odkaz na takovýto alternátor. Počítejme ale s tím, že takovýto alternátor nemám: jak by se dalo vyřešit napájení motoru z alternátoru. V těchto věcech se vůbec nevyznám a nevím, jak velký proud by motor koloběžky mohl zvládnout. Alternátory, které jsem našel prodejné v ČR z automobilů mají v popisu napsáno např: 12/24V, 90A. Z mého možná nesprávného úsudku bychom museli zvýšit napětí takového alternátoru na 36V a proud snížit na 12A, pokud se mýlím, prosím, opravte mě :).

Prosím tedy o radu, jak napájet koloběžku pomocí alternátoru. Existuje nějaký ne moc složitý a ne moc drahý způsob změny proudu a napětí výstupu alternátoru?

Vedlejší dotaz: Pokud si koloběžka z baterie bere energii pouze při jízdě, tedy při aktivitě motoru, nebyl by potřeba vyřešit ještě přebytek energie vyrobené z alternátoru např. nějakým pořádným kondenzátorem nebo něčím, kam by přebytek energie mohl utéct a nepřetěžoval by obvod? Pokud je tato má domněnka špatná, též mě prosím opravte :D :)

Za jakoukoliv pomoc a veškerou vstřícnost moc děkuji :)

 
Odpovědět 5. června 10:28
Avatar
Adam Ježek
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na Vojtěch Synáček
Adam Ježek:

Jak jsou baterie zapojeny? Sériově nebo paralerně? ALe jestli jsem to správně pochopil, tak sériově a koloběžka jede na 36V.
To co hledáš se jmenuje "step-up DC converter". eBay jich je plnej za pár dolarů, ale při vyšších proudech to není levná záležitost - http://www.ebay.com/…291732260937?…

A já bych při vstupu z alternátoru ani neodpojoval baterie. Pokud bude na výstupu ze step-up converteru 36V trochu kolísat, tak baterie to vychytají, a při nečinnosti se teoreticky mohou i trochu dobít.

Pokud chceš trošku více zainvestovat, dej tam solar charge controller ( http://www.ebay.com/…351632611705?… ). Baterie dej na baterie, koloběžku na zátěž a výstup z konvertoru na vstup pro panel a budeš míst zajištěné celkem kvalitní dobíjení baterií za jízdy.

Nahoru Odpovědět 5. června 10:54
Pokud chceš odpovědět, klikni na odpovědět. Pokud chceš vložit zdroják, klikni na vložit zdroják (</>)
Avatar
Odpovídá na Adam Ježek
Vojtěch Synáček:

Jo, to jsem zapomněl dopsat, ano, jsou zapojeny sériově.
Jestli to správně chápu, "step-up DC converter" zapojím za alternátor ( dejme tomu zmíněný 12V/90A ) a z něj dostanu 36V/15A. Píšou tam ještě, že výstupní výkon je "pouhých" 540W. Nebude to problém pro 1000W motor?
Jinak, o tom, že v koloběžce nechám baterie jsem také přemýšlel, ale jednak mi přišlo, že současným dobíjením baterií a jízdě na koloběžce se výrazně rychleji snižuje jejich životnost a také jsem ještě do konce nedomyslel umístění celého systému na koloběžku. Motor se do schránky na baterie určitě nevejde, proto jsem se rozhodl, že bude přišroubovaný na kovové konstrukci koloběžky, ale sám bude až nad krytem pro baterie. Alternátor s případnými věcmi kolem jsem chtěl nacpat místo baterií, abych tím ušetřil místo na koloběžce. Nicméně, pokud se baterie současným dobíjením a jízdou nějak výrazně neopotřebovávají, zkusím je zakomponovat na koloběžku.

Moc děkuji za radu :)

 
Nahoru Odpovědět 5. června 12:04
Avatar
Nezmar Hydra
Člen
Avatar
Nezmar Hydra:

Jsou baterie zalité v jednom balíku, nebo můžeš baterie rozpojit? Jakého typu jsou baterie? Určitě jednodužší než vyrábět konvertor by bylo je na nabíjení rozpojit na 3 x 12V.

 
Nahoru Odpovědět 5. června 12:34
Avatar
vojta3310
Člen
Avatar
vojta3310:

Ahoj,
zajímavý nápad, nerad bych tě odradil nebo otrávil, proto můj příspěvek ber jenom jako návrh na zlepšení, tvoje provedení bude taky fungovat. Jen se mi zdá že toto provedení bude dosti nevýhodné (velmi malá účinnost - elektro motor kolem 75%, spalovací do 30% a step-up DC converter kolem 70% => kolem 15% (velmi orientační hodnoty)). Teoreticky by to fungovalo dokonale, ale v reálném světě vznikají při každé změně energie ztráty v podobě tepla. Proto bych neměnil mechanickou energii spalovacího motoru na elektrickou a pak hned zase zpět, spíše bych se pokusil sehnat nějaký převod z motoru rovnou na kola a alternátor bych využil na dobití baterii. (vím je to poněkud složitý vymyslet a sehnat)

Nevím přesně jak přesně funguje "step-up DC converter" ale podle mích znalostí nejde zvětšit hodnotu napětí jinak než pomocí transformátoru (ten funguje jen na střídavou elektriku). Takže vevnitř nejspíše bude zařízení které udělá ze stejnosměrného proudu střídavý ten pak transformuje a znovu usměrní, nevím to jistě. Pokud funguje takto tak to jsou další zbytečné přeměny které mají ztráty, protože alternátor vyrábí střídavou elektriky ale je v něm zadělaný usměrňovač. Ten usměrňovač se nechá vyndat a mezi něj a samotný alternátor by šel vložit transformátor rovnou. Podle mě by to bylo levnější a účinnější řešení.

A ještě mám jednu poznámku. Spalovací motor sám o sobě potřebuje taky elektrickou energii do svíčky, takže u něj vždy nějaký alternátor je. Nevím jaký je u sekačky (jestli dělá rovnou vysoké napětí pro tu svíčku, nebo malé a je tam cívka), ale třeba by to šlo propojit a použít jen jeden alternátor na výrobu elektriky pro koloběžku a pro svíčky. Nebo pokud by si ten motor připojil rovnou a jen na kolo tak by ten alternátor co je u motoru šel využít na světla a další el. systémy.

Doufám, že jsem tě nějak nevyděsil a že se na to kvůli tomu nevykašleš, byl bych rád kdyby se ti přestavba povede.

 
Nahoru Odpovědět 5. června 13:05
Avatar
Adam Ježek
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na Vojtěch Synáček
Adam Ježek:

psal si 12A, tohle má 15A
ale jestli je ten motor 1000W, tak to 12A rozhodně nebude a tenhle converter ti stačit nebude.

Nahoru Odpovědět 5. června 13:28
Pokud chceš odpovědět, klikni na odpovědět. Pokud chceš vložit zdroják, klikni na vložit zdroják (</>)
Avatar
Nezmar Hydra
Člen
Avatar
Odpovídá na vojta3310
Nezmar Hydra:

Trafo není potřeba..
http://danyk.cz/noteb.html
Výkon je omezen mosfetem a omezení proudu se řídí se malým odporem 0R08. Výstupní napětí se pak ladí odporem Rx.
Podle tohoto schématu jsem si postavil zdroj a funguje skvěle, Jen jsem místo rezistorů použil potenciometry, abych si mohl ladit výstupní napětí a omezit proud dle potřeby.

 
Nahoru Odpovědět 5. června 13:38
Avatar
Nezmar Hydra
Člen
Avatar
Nezmar Hydra:

Ale co se pohonu motor-alternátor-elektromotor-kola týče k tomu jsem skeptický. To je dieselelektrická lokomotiva a ne koloběžka:o) . Myslim, že to chce udělat spíš převod přímo motor-kola a alternátror by dobíjel rozdělené baterie baterie na 3 x 12V pro náhon na elektromotor by se pak spojily do 1x 36V.

 
Nahoru Odpovědět 5. června 13:52
Avatar
vojta3310
Člen
Avatar
vojta3310:

Děkuji za doplnění znalostí, to schéma na měnič pro notebook asi také využiji.

Pohon motor-alternátor-elektromotor-kola bych úplně nezatracoval funkční to bude, jen to bude asi zbytečně složité, zbytečně moc zařízení. U hybridů se tuším ani nepoužívá zvlášť el. motor a alternátor, ale je to v jednom (něco mezi). Ale na druhou stranu vyrobit doma převod z rychlého motoru ze sekačky na rychlost použitnou na koloběžce vidím jako problém. Taky tam bude muset být spojka a možná něco dalšího. Ale nejprve bych zkusil něco takového než bych se pouštěl do pohonu motor-alternátor-elektromotor-kola.

 
Nahoru Odpovědět 5. června 14:17
Avatar
Odpovídá na Nezmar Hydra
Vojtěch Synáček:

Nezmar Hydra:
Baterie jsou na sebe napojené v jakémsi vaku, který jde rozepnout a baterie vyjmout. Řekl bych, že kontakty jsou jen našroubovány, či jinak zajištěny, ale nebudou napevno. Baterie by tedy šly rozpojit na 3x12V, ale díky umístění ve vaku se všechny vejdou do prostoru pod stupátkem a navíc bych ztratil výhodu pouhého jednoho konektoru na napojení na celý systém koloběžky. Myslel jsi to takhle, nebo jsi chtěl např. baterie zapojit paralelně a poté dobíjet (??).
Adam Ježek:
Ano, máš pravdu, nějak jsem se slepě domníval, že bude motor odebírat 12-15A, protože baterie mají 12Ah :D. Za to se omlouvám, v tom případě ještě vypočítám, kolik by bylo třeba A na 1000W motor, který v koloběžce již je.
Vojta3310, Nezmar Hydra:
Jsem si vědom, že celkový systém bude mít relativně nízkou účinnost, ale doufal jsem, že přímým převodem motor -> alternátor -> elektromotor -> kola se to zase tolik drasticky nezhorší. Benzínové koloběžky s přímým převodem motor -> kola mají dle zkušeností známých spotřebu 1l paliva na zhruba 25km. "Účinnost" projektové koloběžky bych tedy počítal také v litrech paliva na 25/100km. Zmíněný 1l na 25km je ale za předpokladu, že "přidávají plyn", tedy rpm motoru, tedy zvyšují spotřebu paliva. Podle toho, co už jsem zjišťoval by na provoz alternátoru stačilo zhruba 2000rpm, což je tedy ten volnoběh, na který (doufám) motor nespotřebuje tolik paliva. Zatím jsem žádné detaily jako účinnost,.. nepočítal, projekt je teprve v zárodečném stádiu.
Nezmar Hydra, co se týče využít spalovací motor rovnou jako motor -> kola, na to si bohužel nedokážu na koloběžce představit místo. Také jsem o tom chvilku přemýšlel, ale když se podíváš na koloběžku ( http://www.motokolobezky.cz/…e1000-detail ), uvidíš, že tam bohužel není moc místa pro upevnění benzínového motoru, který se zajisté bude v provozu velmi klepat a bude zapotřebí pevného držení na koloběžce. Momentálně je převod z elektromotoru na kola vyřešen přes pastorek, řetěz a rozetu, přičemž všechno je dosti kryté a bohužel jsem nevymyslel způsob, jakým bych mohl převod benzínového motoru -> kola zrealizovat.

 
Nahoru Odpovědět 5. června 14:33
Avatar
Odpovídá na Vojtěch Synáček
Vojtěch Synáček:

Převod motor -> alternátor -> elektromotor -> kola má navíc tu výhodu, že pokud bude stačit na alternátor volnoběh benzínového motoru ( měl by ), nebudu muset řešit kromě dolévání paliva téměř nic. Tím mluvím hlavně o regulaci otáček motoru za jízdy. Pokud mi ale při počítání účinnosti vyjde stejná účinnost, jakou mají starší typy hybridních trolejbusů, tj. 1l paliva na 1km ( říkal mi to známý ), budu muset projekt upravit, protože údržbu takového žrouta si nemůže dovolit snad ani pan Kelner :D

 
Nahoru Odpovědět 5. června 14:41
Avatar
Nezmar Hydra
Člen
Avatar
Nezmar Hydra:

Motor stejně nepojede na volnoběh budeš ho zatěžovat na cca 1,5kW a za tři hodiny provozu na motor nabiješ baterky.
Postav si vlastní sestavu baterek třeba z tohodle typu Nabíjecí průmyslová baterie 18650 Samsung 2000mAh 3,7V Li-Ion těch bys potřeboval na stejný výkon 18ks tj cca 4500,- . A určo se jich tam bude vejít víc. Nekupuj je ale sesbírej ze starejch noťasů dobrý články. Postav vlastní nabiječku a bude to mnohem pohodlnější. jedna jede a jedna nabíjí...

 
Nahoru Odpovědět 5. června 19:02
Avatar
solta
Člen
Avatar
solta:

nechci tě odradit ale do toho tvého řešení se bez eletrikářského vzděláni radši nepouštěj je to poněkud složitější než se zda a zbytečně bys asi vyhodil spoustu peněz než bys sestavil funkční model. jednodušší a efektivnější se mi jeví varianta bez alternátoru.
alternator mimochodem ma střídavé napětí coz by znamenalo ze ti elektronika uvolní uložený dým:)
možná bych se zkusil podívat po malé elektrocentrále buď na DC nebo budeš potřebovat nějaký stabilizátor a každopádně budeš potřebovat uhlídat stabilitu napětí
můžeš se také podívat po něčem takovém http://www.aliexpress.com/…9867135.html?…

 
Nahoru Odpovědět 6. června 21:32
Avatar
Nezmar Hydra
Člen
Avatar
Odpovídá na solta
Nezmar Hydra:

coz by znamenalo ze ti elektronika uvolní uložený dým:)

:-))))))))))))))))))
Editováno 7. června 20:16
 
Nahoru Odpovědět 7. června 20:16
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 14 zpráv z 14.