Sběrnice

Hardware PC Hardware Sběrnice

  • soustava vodičů, které přenáší data nebo signál stejného charakteru. Sběrnici musí řídit řadič (Chipset, master). Ostatní části mu jsou podřízené (slave). Řadič není centralizován, ale musí být připojen na všech částích i na jednotlivých připojeních zařízeních. O jejich koordinaci se stará arbitr sběrnice.

Rozdělení sběrnic

  1. podle provozu
    • *synchronní** – tzn. že zadám po sběrnici požadavek a po jeho odeslání ji uvolním a čekám nebo vyžaduji odpověď.
    • asynchronní- vydám požadavek a daná sběrnice je obsazena tak dlouho, dokud nedojde odpověď
  2. podle uspořádání
    • sériové
    • paralelní – nastavíme a spustíme přenos
    • sérioparalelní – musí vždy vychrlit 8 – 32 čísel

bank dat – osazování počtu paměťových modulů.

  1. podle směru přenosu
    • jednosměrné – polovodič – někdy vede, někdy nevede
    • obousměrné – musí být buzeno třístavovými obvody
    • polovodičové paměti – ROM, RAM, atd.
    • třístavové obvody – stavy 1, 0, odpojen, dvoustavové obvody – 1, 0
  2. podle funkce
    • datové (DB)
    • adresové (AB)
    • řídící (CB – control bus)

Technické parametry

  • délka sběrnice, počet připojených míst – zatížení, rychlost sběrnici – kapacita, impedance - odpor, buzení (charakterizuje obvody, které jsou potřebné pro vysílání a příjímání dat na sběrnici), konektory.

Druhy sběrnic

  • systémové sběrnice se dělí na klasické a local bus a spolupracují s µP.

Klasické sběrnice

ISA (Industry Standard Architecture) – od 1.1.2001 by se neměla montovat na nové základní desky.Jednoduchá synchronní sběrnice.Původně byla 8 bitová, později 16 bitová. Měla svojí frekvenci, které se musel µP přizpůsobit. Přetaktování µP tudíž ztrácelo smysl. Při komunikaci mezi 8 a 16 bitovým zařízením vždy vnucovala 16 bitů. Nerozlišovala mezi 8 a 16 bitovým zařízením. Byla pomalá (6 později 8 Mhz). Má dva konektory

MCA (Microchanel) – není kompatibilní s ISA. Vyráběla firma IBM způsobem Microsoftu. Tato sběrnice zanikla. IBM chtěla zásobovat všechny PC, což nebylo realizovatelné.

EISA (Extended Industry Standard Architecture) – 32 bitová sběrnice s taktem 33 MB/s (přibližně 8 MHz). Konektor je stejný jako u ISA, ale je hlubší, aby v něm mohla být i druhá řada konektorů. Je dražší. Používá se pro Novell a Unix a je vhodný pro víceprocesorové systémy. Používá se pouze u serverů.

Local bus

  • je tvořena přímo výstupem z µP, umí se přizpůsobit µP frekvencí i šířkou přenášených dat. Signály z µP musí být elektronicky odděleny a posílány na vybuzení přípojných karet. Je-li sběrnici 33 MHzová, tak je nutno použít přenos do 33 MHz. Výstupní frekvence µP se musí dělit třemi. Frekvence musí být vždy podělena tak, aby vyhovovala frekvenci µP.

PCI (Standard Peripheral Component Interconnect) – je to inteligentní sběrnice. Slouží k propojení periferních zařízení, je 32 a 64 bitová s rychlostí přenosu 132 MB/s respektive 264 MB/s, což je 33 MHz. Netvoří přímo sběrnici µP, ale je spojujícím článkem mezi µP sběrnicí a ostatními periferiemi. Používá se u Pentia, které ji dokáže využít. PCI pracuje s napětím 3,3 V. PCI má svůj BIOS, který se nastavuje v CMOS. Řadič se stal nejdůležitější částí sběrnice. Řadič přijímá data a ty pak maximální možnou frekvencí odvysílá. Mezi µP a řadičem je dvojnásobná rychlost než mezi řadičem a sběrnicí. Chipset má tří vývody (pro AGP, paměť, PCI) .

Šířka dat – počet bitů, které sériově posíláme.

Card bus

Z roku 1996, určen pro PC Cards (PCMCIA). Se svými parametry se vyrovná PCI (132 MB/s, 32b), používá se jako rozšíření PCI u notebooků, pro karty, které jsou zásuvné (paměť, síťová karta, modem, atd.). PCMCIA se zasouvá do slotů u notebooků. Karty PC Card se nasouvají z boku notebooků. Pracuje na 16b nebo 32b, napojení přes bridge (bridge Card bus) na PCI. Kontrola PCI – TO – CARD BUS pracuje simultánně v obouch směrech. Řadiče jsou automaticky odpojovány, když port není v činnosti.

AGP (akcelerovaný grafický port)

Nesystémová sběrnice, pomocná, principem je tzv. procesor, který má více výstupů. Jádrem AGP je čtyřportový akcelerátor, který dovoluje přepínání datových toků (současný přenos) mezi µP, operační pamětí, grafickou kartou a PCI. Odděluje grafickou kartu od PCI a tím urychluje zpracování grafiky a odlehčuje PCI. Grafická karta pak pracuje přímo s operační pamětí a nemusí ukládat informace do své paměti

Režim 2x – zrychlení, 2x frekvence PCI.

Režim 4x – umožňuje zpracování na hrany, 2x rychlejší než režim 2x.

V operační paměti je vyhrazena dynamicky část paměti, která je sdílena µP a grafickou kartou a je nazývána AGP pamětí. Pro přístup do této paměti slouží řadič GART. Načítá především textury, které jsou uloženy v operační paměti. Prostor se počítá pomoci trojúhelníků.


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal David Jančík [sczdavos]
Avatar
Autor je vášnivý programátor v .NET C# a PHP. Nezná slovo "nelze", nebojí se zkoušet nepoznané a pronikat do nových technologií.

Jak se ti líbí článek?
Ještě nikdo nehodnotil, buď první!


 


Miniatura
Všechny články v sekci
Hardware
Miniatura
Následující článek
Procesory

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!