Do nového roku jako lepší programátoři? Znovu otevíráme večerní školu programování. Nette framework, návrhové vzory, testování nebo vůbec poprvé kurzy ASP.NET dostupné odkudkoli v republice.

3. díl - SEO - Další algoritmy Google a linkbuilding

HTML a CSS SEO SEO - Další algoritmy Google a linkbuilding

ONEbit hosting Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem. Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

V minulém dílu našeho seriálu tutoriálů o SEO jsme si vysvětlili základní princip internetových vyhledávačů a popsali jsme si algoritmus Google PageRank. Víme, že podobných algoritmů používá Google asi 200, v dnešním článku se zaměříme na některé další. Řeč bude i o LinkBuildingu.

Penalizační algoritmy

Ačkoli myšlenka původního PageRanku je sama o sobě dostačující, existuje spousta způsobů, jak ji zneužít. A právě k tomu Google vyvinul několik opravdu tvrdých algoritmů, které mají jediný účel: potrestat nekvalitní weby, které získávají nějakým způsobem vysoký PageRank.

Panda

Rankovací algoritmus Google Panda

Panda označuje úpravu rankovacího algoritmu Google, která byla nasazena na začátku roku 2011. Kontroluje zejména jestli je web složený ze stránek, které mají dostatek obsahu a také zda je tento obsah na internetu unikátní. Pokud byste např. zkopírovali část Wikipedie a vydávali to za svůj obsah, Google zjistí, že na Wikipedii již toto viděl dříve než u vás a vysloužíte si nehezkou penalizaci. Panda pozná i když duplikujete obsah vlastní, tedy když např. využíváte ty samé odstavce nebo dokonce články na různých URL. Dokonce se nějakým způsobem snaží vyhodnocovat i jak je článek pro uživatele přínosný.

Panda ovlivnila obrovské množství webů, jejichž majitelé z ní určitě nebyli nadšení. Byly to zejména webové katalogy, rozcestníky pro články a další weby "bez obsahu". Algoritmus není pravděpodobně ovlivněný zpětnými odkazy, ale zaměřuje se na kvalitu samostatné stránky. Většinou negativně ovlivnil celou doménu.

Pokud vyřešíte problémy, které Panda zjistila, penalizace se vám zruší. Pandu Google stále inovuje a mění ji asi jednou za měsíc.

Penguin

Rankovací algoritmus Google Penguin

Algoritmus tučňáka byl poprvé spuštěn v první polovině roku 2012. Na rozdíl od Pandy se Penguin snaží odhalovat tzv. nepřirozené zpětné odkazy. Řeč je nyní zejména o webech, které jsou registrovány v katalozích. Odkaz z katalogu je asi takovým nejlepším příkladem nepřirozeného odkazu a to proto, že si odkaz vyrábí většinou přímo majitel webu. Zatím, co Panda postihovala přímo katalogy, Penguin postihuje weby, na které katalogy odkazují.

V minulosti sice platilo, že "čím více odkazů na váš web, tím lépe". Dne to ovšem již neplatí a větší množství podezřelých odkazů vám nyní může ublížit. Penguin stejně jako Panda pravděpodobně ovlivňuje celou stránku (doménu). Stejně jako s Pandou i zde se lze bránit. V tomto případě musíme nepřirozené zpětné odkazy odstranit nebo (pokud k nim nemáme přístup) musíme použít nástroj Google Analytics. Zájemce odkáži na dokumentaci Google, ale pozor, tato funkce je potenciálně velmi nebezpečná.

Vyhledávací algoritmy

Hummingbird

Rankovací algoritmus Google Hummingbird

Posledním zvířecím pomocníkem Google je kolibřík (Hummingbird), který je aktivní od druhé poloviny roku 2013.

Hummingbird není na rozdíl od Pandy nebo Penguina jen update vyhledávacího enginu Google, ale lze ho chápat jako nový engine. Jeho účelem také není penalizace, místo toho mění způsob jakým se z vyhledávané fráze určují klíčová slova. Údajně dokáže např. z věty "What is the best place to find and eat Chicago deep dish style pizza?" vyvodit, že se pod "place" myslí "restaurant".

Jak poznám, že jsem penalizovaný

Google penalizaci někdy oznámí v emailu nebo ji zobrazí v Google Analytics. V Analytics se často nezobrazí přímo problém, ale např. se lze doklikat k HTML analýze, kde naleznete že Google našel duplikovaný obsah. Nejlépe penalizaci samozřejmě poznáte z aktuálních statistik návštěvnosti. Stačí sledovat data změn algoritmů a pokud se propad návštěvnosti s nějakým takovým datem shoduje, je pravděpodobné, že Google na vašem webu odhalil něco podezřelého.

Pokud budete čestní, nemusíte se penalizace bát. Google jednak používá k hodnocení webů i lidský faktor a také by se nemělo stávat, že penalizuje web, který si to nezaslouží. Jistě si vzpomínáte jaké prostředky k vývoji svých algoritmů má :)

Pokud vás více zajímá jak funguje vyhledávací a posuzovací jádro Google nebo Seznamu (což je také poměrně užitečné pro SEO), můžete se podívat na seriál Algoritmus internetového vyhledávače.

LinkBuilding

Na závěr by se hodilo zmínit jakým způsobem tedy budovat zpětné odkazy (a tím zvyšovat GPR), aby to Google nevnímal negativně. Když bude náš web kvalitní, určitě na něj budou nějaké další weby odkazovat aniž bychom se o to snažili. Můžeme však udělat více? Určitě.

PR články

Jedním z nejpoužívanějších SEO nástrojů jsou tzv. PR články (z anglického Public Relation, tedy vztah s veřejností). Můžeme je chápat jako články na objednávku, které si napíšeme sami nebo si je necháme napsat. Jejich obsah se skládá z klíčových slov a nějaké informace (např. reklamní akce) pro veřejnost. Publikování takového článku si poté dohodneme s nějakým navštěvovaným webem, za což jeho majiteli zaplatíme. Získáme tím pozitivní ohlas veřejnost + kvalitní zpětný odkaz.

PR články velmi balancují na hranici podvodných praktik, jelikož se Google obecně nestaví dobře k prodávání odkazů. Měly by být tedy co nejméně nápadné.

Častou chybou marketingových specialistů je, že publikují ten samý PR článek na několik různých webů. Opět se dostáváme do situace, kdy neplatí "čím více, tím lépe". Google si duplicitního obsahu samozřejmě všimne a vyhodnotí ho jako podezřelý. Jak vnímá Google duplicitní obsah popisuje např. tento dokument - https://support.google.com/…answer/66359. Pokud již chcete publikovat více stejných PR článků, vložte alespoň do každého odkaz na původní verzi článku na vašem webu.

PR článek by také neměl obsahovat příliš mnoho odkazů na váš web. Článek s klíčovými slovy jako sleva, koupit a podobně a s 10ti odkazy mimo váš web Google velmi dobře rozezná a v nejlepším případě mu nepřisoudí vysokou váhu.

Čím méně PR článek vypadá jako reklama, tím bude úspěšnější. Můžete se podívat např. na zdejší PR článek o PHP Storm (což je mimochodem opravdu výborný software :) ).

Další PR kanály

Honbu za zpětnými odkazy můžeme posílit dalšími PR kanály. Můžeme přispívat do fór a diskuzí a odkazovat na náš web. Samozřejmě si musíme dát pozor, aby byly naše příspěvky hodnotné a ne pouze reklamou. Pokud bychom např. vlastnili zmíněný eshop s IT zbožím, mohli bychom pravidelně pročítat několik webů zaměřených na HW a pomáhat lidem s výběrem komponent + přiložit odkaz na náš obchod, kde si zboží mohou mimo jiné koupit. Důležité je, aby byla reklama to vedlejší, jinak docílíte jen toho, že lidi odradíte :) Odkaz z diskuze by měl být ideálně bez rel=nofollow nebo JavaScriptu, jinak zpětný odkaz nezískáme a pouhý proud návštěvníků, kteří na odkaz kliknou, není zdaleka tak hodnotný, jako odkaz samotný.

Pokud napíšete opravdu zajímavý PR článek, může se jednoduše stát, že se domluvíte s majitelem webu nebo blogu a publikuje vám ho zdarma (tehdy se hovoří o tzv. Guest postu). Takto by šly určitě psát celé seriály, které by bylo zajímavé jak pro vás (kvůli zpětným odkazům), tak pro majitele webu, kterému zvýší návštěvnost.

Již poměrně zoufalým, ale stále funkčním způsobem, je zakládání mikrostránek nebo mikroblogů, do kterých sami umístíte několik článků, které odkazují na váš web. Když k takovému miniwebu koupíte kvalitní doménu se zajímavými klíčovými slovy, může to mít pozitivní efekt.

Příště opustíme hodnocení webu vyhledávači a začneme se zaměřovat na to jak psát náš web tak, aby mu co nejvíce rozuměly.


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (19 hlasů) :
4.894744.894744.894744.894744.89474


 



 

 

Komentáře

Avatar
tomasmanhal
Člen
Avatar
tomasmanhal:

Počítá ten "penalizační systém" od Googlu i s citacemi? Tam se může vyskytovat duplikovaný obsah jiného autora a přitom existuje hned několik pravidel pro uvedení autora, citace a mnohdy může být neoprávněně web penalizován přestože uvedl pravého autora...lze se pak nějak dovolat práva penalizaci odstranit?

Odpovědět 19.8.2014 21:22
Kdyby nám dodali k životu zdrojový kód, vše by bylo jednodušší...
Avatar
Odpovídá na tomasmanhal
Michal Žůrek (misaz):

myslím si že on hlavně počítá s tím jak dlouhý je kopírovaný úsek, pokud někdo zkopíruje pár vět, tak to nebude tak strašné jako když zkopíruje 10 odctavdců z článku. navíc HTML má pro citace značku blockquote.

Odpovědět  +1 19.8.2014 21:29
Nesnáším {}, proto se jim vyhýbám.
Avatar
Fredep
Redaktor
Avatar
Odpovídá na tomasmanhal
Fredep:

Podle mě by mohlo Googlu dojít, že se jedná o citaci, pokud to vložíš do tagu cite...

Editováno 20.8.2014 10:40
Odpovědět 20.8.2014 10:39
Týmová práce je důležitá proto, aby bylo možno obvinit z neúspěchu někoho jiného.
Avatar
Neaktivní uživatel:

Ahoj, poraďte jak se udělají tyto odkazy ve vyhledávání. Myslel jsem že to je souborem sitemap.xml ale pravděpodobně je to něco jiného.
Předem díky!

Odpovědět  +1 21.8.2014 22:28
Neaktivní uživatelský účet
Avatar
isabela.krasna:

Ahoj! Přemýšlím o školení ohledně Google Analytics. Potřebuji to k práci a nevím, zda to zvládnu sama. Máte nějaký tip, jak to zvládnout? Případně jsem si našla toto školení: http://www.oxyshop.cz/…hopy/skoleni, byli jste na něm někdo? Je opravdu přínosné? :)

 
Odpovědět 6.3.2015 14:03
Avatar
loading84
Člen
Avatar
loading84:

Já jsem nepochopil proč dávat rel=nofollow nebo spíše linkbuilding...

 
Odpovědět 2.12.2015 17:56
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 6 zpráv z 6.