1. díl - Úvod do SEO - Optimalizace webů pro vyhledávače

HTML a CSS SEO Úvod do SEO - Optimalizace webů pro vyhledávače

Vítejte v seriálu, který si klade za cíl přiblížit principy fungování internetových vyhledávačů a SEO. Pochopíme, jak vyhledávače fungují, naučíme se psát kvalitní webový obsah, analyzovat provoz webu a konečně také zvyšovat jeho návštěvnost. Seriál píši jako provozovatel sítě itnetwork.cz, kterou jsem kdysi založil jako malý osobní blog a postupně ho vypracoval až na úroveň české IT centrály. O nabyté zkušenosti bych se s vámi nyní rád podělil.

Co je to SEO

Zkratka SEO vychází z termínu Search Engine Optimization a označuje optimalizaci webu pro vyhledávače. Pod optimalizací webu si můžeme představit sérii menších i větších úprav, které ve výsledku vedou k lepší pozici našeho webu v internetových vyhledávačích. Hned na úvod si je dobré uvědomit, že SEO je jen nástroj, který může pomoci kvalitnímu webu, ale neudělá z nekvalitního webu kvalitní. Je to pouze soubor rad a doporučení.

SEO obvykle zahrnuje tvorbu zpětných odkazů (a to např. i kupováním PR článků), dále psaní sémantických článků, správné vyplnění meta tagů a zejména volbu správných klíčových slov. S klíčovými slovy úzce souvisí pojem SEO copywriting, který označuje psaní obsahu tak, aby byl co nejatraktivnější pro vyhledávače. Nesmíme však zapomínat, že web musíme v první řadě tvořit pro lidi. SEO se řídí i analýzou statických údajů, např. z nástroje Google Analytics, které nám pomohou zjistit pomocí jakých frází na náš web návštěvníci přišli.

Jak moc se zabývat klíčovými slovy záleží na tom jak vysokou konkurenci ve svém oboru máte. Pokud existují desítky webů, které nabízí přesně to samé co vy, můžete je porazit právě tím, že váš web bude lépe optimalizovaný a tím pádem dorazí uživatelé právě na něj. Největší důraz byste měli klást na klíčová slova tehdy, když vlastníte např. webovou vizitku o několika stránkách. Každá stránka by měla být z toho pohledu pečlivě promyšlena. Pokud máte naopak web s velkým počtem stránek, stačí dodržovat základní praktiky a soustředit se na to, abyste měli kvalitního obsahu co největší množství.

Co SEO není

SEO není technika, která vás zaručeně dostane na první příčky výsledků vyhledávání. Uvědomte si, že nejpoužívanější vyhledávač, Google, provozuje firma s obratem 1 200 miliard Kč (!) a 50.000 zaměstnanci. Je v jejím zájmu, ale byl vyhledávač relevantní a věřte mi, že si to s těmito prostředky dokáže zajistit. Proto již z principu neumožní žádný způsob, kterým by se nekvalitní web dostal mezi první výsledky, když by existovaly výsledky lepší.

V raných začátcích Google a vyhledávačů obecně bylo opravdu možné dosáhnout vyšších výsledků pomocí podvodných praktik. Mezi ty patřilo např.: podstrčení výsledků pro vyhledávač, i když je obsah stránky jiný (cloaking), využití odkazových farem a katalogů, automaticky generovaný obsah, který nedává uživateli smysl, přesměrování na jiný web (doorway pages) a další. Google je s každou verzí svého vyhledávacího enginu však nejen chytřejší, ale také tvrdší a tyto techniky přestaly fungovat již před dlouhými léty. A i když naleznete techniku, která vám chvíli vydrží, stejně si toho Google nakonec všimne a penalizuje vaši doménu, takže se to určitě nevyplatí. Když jsme již u Googlu, tak ten poskytuje dokument Pokyny pro webmastery, ve kterém mimo jiné zmiňuje i za které přestupky weby penalizuje.

U většiny veřejnosti se SEO vžilo jako jakási tajná magie, pomocí které dosáhnete rychle úspěchu s minimální snahou. Pokud chcete ztrácet čas optimalizací nekvalitního webu, tak vás tento seriál zklame a budete se muset poohlédnout jinde po nějakých zaručených tipech, kterými Google přechytračíte a dostanete se na vrchol. Nebo ten čas můžete raději investovat do tvorby kvalitního webu a přečíst si zde jak s ním dosáhnout ještě lepších výsledků.

Typy návštěvnosti

Představme si, že provozujeme nějakou webovou stránku. Protože ji budeme používat jako příklad napříč seriálem, vymyslíme si nějaký fiktivní web - bude to eshop s IT zbožím. Jako majitelé takového eshopu máme samozřejmě zájem na tom, aby ho navštěvovalo co nejvíce lidí. Jakým způsobem se ale uživatel na náš web dostane? Jsou v podstatě hned 4.

  1. Přímá návštěvnost - V ideálním případě by všichni lidé znali přímo naši adresu a když by nás potřebovali, rovnou by na ni přešli. Přímou návštěvnost máme buď již od začátku kvůli lukrativní doméně (ty už se ale neshánějí tak jednoduše, jako v minulosti) nebo ji získáme až postupem času, kdy lidé náš web znají a vracejí se na něj.
  2. Odkazující stránky - Druhým zdrojem návštěvníků jsou ostatní stránky na internetu, které na nás odkazují. Někdo se na příklad ptá na diskusním fóru který počítač si má vybrat a uvede odkaz na náš obchod. Několik návštěvníků tohoto fóra nyní do našeho eshopu přejde. Těmto typům odkazů se říká zpětné odkazy. Jsou velmi vzácné a není jich mnoho. K příkladu s fórem je dobré zmínit, že některá fóra (např. to na ITnetwork) k odkazům přidává atribut nofollow, který znemožní únik ranku a proto nedojde ke zvýšení relevance našeho eshopu. Mnohem hodnotnější by byl přímo nějaký PR článek o našem eshopu např. v jiném internetovém magazínu nebo na nějakém blogu, ale o tom až později.
  3. Vyhledávače - Konečně třetím a naprosto nejdůležitějším typem návštěvnosti jsou vyhledávače. Když uživatele něco zajímá, napíše frázi do internetového vyhledávače (obvykle do Google nebo Seznamu) a vybere si jeden z prvních odkazů, které mu vyhledávač nabídne. Návštěvnost z vyhledávačů má na celkové návštěvnosti obvykle největší podíl.
  4. Sociální sítě - V poslední řadě by se slušelo uvést i tu část koláče, kterou mají na svědomí sociální sítě. Ty jsou v dnešní době velmi důležité a neměli bychom na ně při marketingových kampaních (nebo zkrátka při optimalizaci našeho webu) zapomínat.

U většiny webů přichází většina jejich návštěvníků právě z vyhledávačů a proto bychom se měli co nejvíce zaměřovat na to, aby jsme se ve výsledcích zobrazovali pokud možno na první stránce a co nejvýše.

Následuje graf s typy návštěvnosti (původem z ITnetwork). Vidíme, že ačkoli má projekt již dobře vybudovanou značku, stejně je naprostá většina návštěv původem z vyhledávačů.

SEO – typy návštěvnosti

Pozice ve výsledcích

Stránka s výsledky vyhledávání se někdy označuje SERP (jako Search Engine Results Page). Obvykle obsahuje vyhledávanou frázi, potom několik placených odkazů, které si majitelé webů pronajímají, aby byli na nějakou dobu na prvních pozicích, a nakonec samozřejmě samotné výsledky vyhledávání. Těm se někdy říká organické. Placené pozice jsou od organických odlišené, uživatelé je tedy rozeznají a často přecházejí rovnou na pozice organické.

SEO – Stránka s výsledky vyhledávání SERP

Pozici mezi organickými výsledky ovlivňují 2 faktory:

  1. Hodnocení - Organické vyhledávače hodnotí naši stránku pomocí tzv. ranku. Stránky s vysokým rankem vyhledávače vnímají jako kvalitnější a nabízejí je před ostatními.
  2. Zaindexovaný obsah - Kromě ranku záleží i na tom, jak se obsah naší stránky shoduje s tím, co uživatel hledá. Čím vyšší shoda klíčových slov, tím výše se naše stránka opět zobrazí.

Příště si vysvětlíme jak fungují ranky vyhledávačů a jakým způsobem je můžeme navýšit.


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (18 hlasů) :
4.888894.888894.888894.888894.88889


 



 

 

Komentáře

Avatar
Denis Homolík (Alfonz):

Skvělí článek :). Jen tam asi máš chybu u SERP(Rusults) :)

Odpovědět  -2 18.8.2014 15:16
Vše je možné, dokud si to myslíte!
Avatar
jarka
Člen
Avatar
jarka:

Super článek. Je to zrovna něco, o čem jsme nedávno s přítelem diskutovali, když mu jako podnikateli různé firmy nabízely, jak zajistí přední umístění jeho stránek ve vyhledávačích. Alespoň neuvěříme různým nesmyslům, které slouží jen k tomu, jak získat od lidí peníze. Díky, těším se na další podobné články.

 
Odpovědět  +2 19.8.2014 7:24
Avatar
Odpovídá na Denis Homolík (Alfonz)
david.brandejs:

A ty máš zase chybu v pravopisu. Skvělý článek.* ;)

 
Odpovědět 22.8.2014 11:16
Avatar
David Čápka
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovědět 22.8.2014 11:40
Miluji svou práci a zdejší komunitu, baví mě se rozvíjet, děkuji každému členovi za to, že zde působí.
Avatar
Ben.Bajrami
Člen
Avatar
Ben.Bajrami:

Dobrý článek. Myslím, že na úvod do SEO úplně dostačující.

 
Odpovědět 22.8.2014 14:04
Avatar
Ali
Člen
Avatar
Ali:

Super clanek, konecne jsem se dozvedel co jsem potreboval.

Editováno 10.10.2014 19:02
 
Odpovědět 10.10.2014 19:01
Avatar
Jiří Kindl
Člen
Avatar
Jiří Kindl:

Píšete SEO zahrnuje tvorbu zpětných odkazů - například kupování PR článků

Co si mám představit pod pojmem kupování PR článků?

Děkuji za odpověď :)

 
Odpovědět 29. února 8:40
Avatar
Jiří Gracík
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Jiří Kindl
Jiří Gracík:

Zaplatíš nějakému webu, aby zveřejnili článek o tvém produktu. Získáš tím odkazy a googlu se to bude moc líbit, protože okolo toho budou umístěná klíčová slova, která s tím tématem a produktem souvisí.

Odpovědět  +1 19. června 18:24
Creating websites is awesome till you see the result in another browser ...
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 8 zpráv z 8.