Facebook RSS feed

2. díl - NetBeans IDE a první konzolová aplikace

Zpět do sekce Základní konstrukce jazyka Java


V minulém tutoriálu jsme si řekli něco o jazyce jako takovém a také jsme pochopili, jak Java funguje. Dnes se zaměříme hlavně na IDE NetBeans, ukážeme si, jak se instaluje, používá a naprogramujeme si jednoduchou konzolovou aplikaci.

Instalace

Nejprve si musíme stáhnout tzv. JDK (Java Development Kit), je to soubor základních nástrojů, které potřebujeme pro vývoj v Javě. Ten nalezneme na http://www.oracle.com/…s/index.html . Na stránce zaškrtneme, že souhlasíme s licencí, a vybereme JDK pro váš operační systém (nejčastěji Windows 32bit nebo 64bit, podle vaší verze operačního systému). Instalaci odklikáme (vynextíme), není třeba nic nastavovat. Je možné, že se s instalací spustí instalace dalších komponent, ty také odklikáme.

Nyní stáhneme samotné IDE. IDE je zkratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostředí) a jednoduše řečeno se jedná o aplikaci, ve které píšeme zdrojový kód a pomocí které potom naši aplikaci testujeme a ladíme. Pro Javu existuje IDE několik, asi nejlepší je IntelliJ IDEA, které má placenou profesionální verzi a také odlehčenou free verzi. Z těch úplně zadarmo je docela dobrý NetBeans, ale je velmi pomalý. Alternativou k NetBeans je ještě Eclipse.

Tento díl budu psát pro IDE NetBeans, jelikož je asi nejrozšířenější, nicméně pokud použijete IntelliJ, bude to jen dobře. Na adrese http://netbeans.org/…s/index.html stáhneme verzi pro vývoj v Java SE, která značí Java Standard Edition. Nainstalujeme (instalaci opět odklikáme) a spustíme.

Zálohování a verzování

Kromě IDE programátor potřebuje nějaký nástroj, který bude zálohovat a verzovat jeho práci. Nemůžeme se spolehnout na to, že program prostě budeme ukládat, protože jsme lidé a ne stroje. Lidé dělají chyby a když přijdete o několikadenní nebo dokonce několikatýdenní práci, může to zabolet. Je dobré naučit se na toto myslet hned od začátku. Velmi doporučuji program DropBox, který je extrémně jednoduchý a sám vaše soubory verzuje (tedy zachovává změny v čase a je možné se vrátit ke starším verzím projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložištěm, i kdyby jste si projekt omylem smazali, přepsali, ukradli vám notebook nebo vám zkolaboval pevný disk, vaše data zůstanou v bezpečí. DropBox také umožňuje sdílet jeden projekt mezi více vývojáři. Více o DropBoxu viz tento článek, který obsahuje zároveň pozvánku do DropBoxu s 0,5 GB prostoru navíc.

Jako další verzovací nástroj se hojně používá GIT, jeho nastavení by ale vydalo na samostatný článek a DropBox pro naše účely bohatě postačuje.

Vytvoření projektu

Spustíme NetBeans a v aplikačním menu zvolíme položku File -> New Project.

Založení nového projektu v NetBeans

V okně New project vybereme z Java - Java Application. Jako jméno aplikace zvolíme PrvniAplikace. V Dropboxu si vytvořte nějakou složku na vaše projekty, např. Java. U lokace pomocí tlačítka Browse vybereme složku C:\Users\vase_jme­no\Dropbox\Ja­va. Nějakou dobu zůstaneme u konzolových aplikací (příkazová řádka), protože k jejich obsluze potřebujeme minimální znalosti z objektového světa a jsou tedy ideální k naučení základů jazyka. Okno by mělo vypadat asi takto:

Vytvoření projektu konzolové aplikace v Javě

Formulář potvrdíme.

Ovládání NetBeans

V NetBeans se nám založil nový projekt. Já jsem okno hodně zmenšil, aby se mi sem vešlo :)

Okno NetBeans

Zajímat nás bude zejména prostřední okno, do kterého nám NetBeans vygeneroval kostru zdrojového kódu. Možná může být překvapením, že nezačínáme s prázdným oknem, ale rovnou s kusem kódu. Proč tomu tak je pochopíte, až si kód alespoň intuitivně vysvětlíme, vše bude vysvětleno během seriálu a některé části jsou na pochopení poměrně složité, proto nám zatím bude stačit vědět, že tam prostě jsou.

Package a class zatím nebudeme řešit, spokojíme se s tím, že je to určitý způsob, jak se aplikace v Javě strukturují. Klíčová pro nás bude metoda main, mezi ty složené závorky pod ní (tedy do jejího těla) budeme psát náš kód. Main je vyhrazené slovo a Java ví, že má po spuštění aplikace vykonat právě tuto metodu (může jich tam být totiž více, ale o tom opět později). Vlastně můžeme zatím ignorovat úplně všechno až na tělo metody main.

Druhým důležitým prvkem v okně pro nás bude zelené tlačítko Play v horní liště, které program zkompiluje a spustí. Můžete si to zkusit, protože náš program zatím nic nedělá, hned se zase vypne. Spuštění můžeme provést též klávesovou zkratkou F6.

Hello world

Je zarytým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text. Opět zopakuji, že příkazy budeme psát do těla funkce main.

K výpisu textu slouží:

System.out.println("Text");

System je tzv. třída. Pojmem třída budeme zatím chápat soubor nějakých příkazů, příkazům se v Javě říká metody. System tedy obsahuje metody k obsluze vstupů a výstupů. Na výstupu (out) voláme metodu println, která vypíše text. Vidíme, že metodu na třídě voláme pomocí operátoru tečka. Každá metoda může obsahovat nějaké vstupní parametry, které se zadávají do závorky a jsou oddělené čárkou. V případě metody println je parametrem text k vypsání. Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu Java rozuměla a nezaměňovala ho s jinými příkazy. I kdyby metoda neměla žádné parametry, je závorka za ní povinná a byla by prázdná. Příkazy píšeme na samostatné řádky a za každý píšeme středník. Naše metoda main tedy bude nyní vypadat nějak takto:

public static void main(String[] args)
{
        System.out.println("Hello devbook!");
}

Program spustíme pomocí klávesy F6.

Hello world konzolová aplikace v Java

Gratuluji, právě jste se stali programátorem :) To bude pro dnešek vše, příště se podívame na základní datové typy a vytvoříme si jednoduchou kalkulačku.

Dnešní projekt je přiložen jako soubor na konci článku, i u dalších tutoriálů budu vždy výsledek přikládat ke stažení. Doporučuji si ale nejprve projekt vytvořit pomocí tutoriálu a ke stažení se uchýlit jen v případě, když vám něco nepůjde. Pokud program hned jen stáhnete, nic se nenaučíte :)


 

Stáhnout

2. díl - NetBeans IDE a první konzolová aplikace 888x (17.83 kB)

Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce java

 

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor je C# a PHP programátor, dále se věnuje webovým technologiím a redaktorské činnosti na ITnetwork. Rád své znalosti sdílí s komunitou a tak je rozšiřuje, věří, že smysl života je v poznání.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Jak se vám líbí článek?
Celkem (22 hlasů):
4.727284.727284.727284.727284.72728


 


Předchozí článek
Úvod do jazyka Java
Představíme si jazyk Java, vysvětlime si různé programovací jazyky od strojového kódu, přes kompilery a interprety až k virtuálním strojům.
Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka Java
Tutoriály v sekci se věnují vysvětlení základních konstrukcí jazyka Java pro úplné začátečníky. Naučíte se jednoduché konzolové aplikace.
Další článek
Proměnné, typový systém a parsování
Tutoriál vysvětlí proměnné a typový systém v Javě, ukážeme si parsování hodnot z konzole a vytvoříme celkem 4 jednoduché aplikace včetně kalkulačky.


 

 

Vaše komentáře:
Zobrazit starší komentáře (25)

Avatar
Roman Dvořák:

Ahoj,

pokusil jsem se nainstalovat IntelliJ IDEA v Ubuntu 12.04 ale při spuštění hlásí chybu:

"'tools.jar' seems to be not in IDEA classpath. Please ensure JAVA_HOME points to JDK rather than JRE."

JDK jsem nainstaloval současně s NetBeans, které funguje.

 
Odpovědět   i++; | i--; 14.07.2014 23:37:29
Avatar
μchal Martinek
Redaktor
DotDotDotDotDotDotDotDotDotDot
Avatar
Odpovídá na Roman Dvořák
μchal Martinek:

Ahoj,
sice máš JDK nainstalováné a v Netbeans nastavené jejich cestu, ale nemáš nastavenou tuto instalaci jako hlavní (defaultní) verzi javy.
Zkus se kouknout na tohle https://blogs.oracle.com/…_to_set_your a kdyby si měl potíže, tak piš dále.
Pro ověření verze Javy, zkus napsat do terminálu java -version a potom javac -version.

 
Odpovědět   i++; | i--; 15.07.2014 09:37:37
Avatar
Odpovídá na μchal Martinek
Roman Dvořák:

Díky.
Bohužel to nefungovalo na Open JDK 7, tak jsem stáhnul Oracle JDK 8 a mezi tím našel tento postup, který se mi jevil uživatelsky přívětivější a osvědčil se:
http://tutorialforlinux.com/…-easy-guide/

 
Odpovědět   i++; | i--; 18.07.2014 20:05:45
Avatar
μchal Martinek
Redaktor
DotDotDotDotDotDotDotDotDotDot
Avatar
μchal Martinek:

sudo add-apt-repository ppa:webupd8te­am/java
sudo apt-get update
sudo apt-get install oracle-java8-installer

A je to :D
Instalace přes repozitář, i když zde jde jenom o installer, mi přijde snazší a elegantnější.

 
Odpovědět   i++; | i--; 19.07.2014 20:44:28
Avatar
PiskotPiskotovic
Redaktor
DotDotDotDotDotDotDotDotDotDot
Avatar
PiskotPiskotovic:

Eclipse - složité prostředí, nepřehledný. Netbeans - moc pomalý :/

Jinak nechápu, proč když to mám na stejném umístění a stejně napsané jak v článku, jen jsem si změnil text, tak mi to zkrátka nefunguje. Hází to tento error:

Exception in thread "main" java.lang.RuntimeException: Uncompilable source code - Erroneous sym type: java.io.PrintStream.printIn
        at testovaciaplikace.TestovaciAplikace.main(TestovaciAplikace.java:20)
 Java Result: 1

Prosím někoho kdo tomu víc rozumí ... Rád bych se Javu naučil, ale toto mi to spíš znechutilo :/

Odpovědět   i++; | i--; 27.07.2014 16:53:32
Falešný přítel je horší, než nepřítel, protože nepříteli se vyhýbáš, kdežto příteli věříš.
Avatar
Jan Demel
Člen
DotDotDotDotDotDotDotDotDotDot
Avatar
Odpovědět   i++; | i--; 27.07.2014 17:02:28
To co se zdá být nemožné, je vždy možné.
Avatar
Odpovídá na PiskotPiskotovic
Michal Žůrek (misaz):

Eclipse - složité prostředí, nepřehledný. Doporučuji Poznámkový blok.

kde se v článku nachází

java.io.PrintStream.printIn

údajně to máš na řádku 20. Pro příště než začneš psát že ti to nefunguje, si tu chybu aspoň přečti, třeba na to přijdeš sám. Pokud neumíš anglicky tak použij Google translate.

Odpovědět   i++; | i--; ( +1 ) 27.07.2014 17:03:54
Nesnáším {}, proto se jim vyhýbám.
Avatar
Jan Demel
Člen
DotDotDotDotDotDotDotDotDotDot
Avatar
Odpovídá na PiskotPiskotovic
Jan Demel:

Možná vím, kde je problém. Nepsal jsi náhodou

System.out.printIn();

místo

System.out.println();

?

Odpovědět   i++; | i--; 27.07.2014 17:04:05
To co se zdá být nemožné, je vždy možné.
Avatar
PiskotPiskotovic
Redaktor
DotDotDotDotDotDotDotDotDotDot
Avatar
Odpovídá na Jan Demel
PiskotPiskotovic:

Aha, děkuji, pomohl jsi mi ... I když nechápu, proč to není printIn ... Lépe se to pamatuje

Odpovědět   i++; | i--; 27.07.2014 17:05:39
Falešný přítel je horší, než nepřítel, protože nepříteli se vyhýbáš, kdežto příteli věříš.
Avatar
Jan Demel
Člen
DotDotDotDotDotDotDotDotDotDot
Avatar
Odpovídá na PiskotPiskotovic
Jan Demel:

Je to println = Print line

Odpovědět   i++; | i--; ( +1 ) 27.07.2014 17:06:08
To co se zdá být nemožné, je vždy možné.

 

Zobrazeno 10 z 35 zpráv

Zobrazit všechny komentáře k článku


Přidat novou zprávu

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlaš. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.