Facebook RSS feed

2. díl - NetBeans IDE a první konzolová aplikace

Zpět do sekce Java - Základní konstrukce

V minulém tutoriálu jsme si řekli něco o jazyce jako takovém a také jsme pochopili, jak Java funguje. Dnes se zaměříme hlavně na IDE NetBeans, ukážeme si, jak se instaluje, používá a naprogramujeme si jednoduchou konzolovou aplikaci.

Instalace

Nejprve si musíme stáhnout tzv. JDK (Java Development Kit), je to soubor základních nástrojů, které potřebujeme pro vývoj v Javě. Ten nalezneme na http://www.oracle.com/…s/index.html . Na stránce zaškrtneme, že souhlasíme s licencí, a vybereme JDK pro váš operační systém (nejčastěji Windows 32bit nebo 64bit, podle vaší verze operačního systému). Instalaci odklikáme (vynextíme), není třeba nic nastavovat. Je možné, že se s instalací spustí instalace dalších komponent, ty také odklikáme.

Nyní stáhneme samotné IDE. IDE je zkratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostředí) a jednoduše řečeno se jedná o aplikaci, ve které píšeme zdrojový kód a pomocí které potom naši aplikaci testujeme a ladíme. My budeme používat NetBeans, jelikož je asi nejrozšířenější a hlavně ho vyvíjí ta samá firma, která má na svědomí vývoj Javy samotné. Alternativou k NetBeans je ještě Eclipse.

Na adrese http://netbeans.org/…s/index.html stáhneme verzi pro vývoj v Java SE, která značí Java Standard Edition. Nainstalujeme (instalaci opět odklikáme) a spustíme.

Zálohování a verzování

Kromě IDE programátor potřebuje nějaký nástroj, který bude zálohovat a verzovat jeho práci. Nemůžeme se spolehnout na to, že program prostě budeme ukládat, protože jsme lidé a ne stroje. Lidé dělají chyby a když přijdete o několikadenní nebo dokonce několikatýdenní práci, může to zabolet. Je dobré naučit se na toto myslet hned od začátku. Velmi doporučuji program DropBox, který je extrémně jednoduchý a sám vaše soubory verzuje (tedy zachovává změny v čase a je možné se vrátit ke starším verzím projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložištěm, i kdyby jste si projekt omylem smazali, přepsali, ukradli vám notebook nebo vám zkolaboval pevný disk, vaše data zůstanou v bezpečí. DropBox také umožňuje sdílet jeden projekt mezi více vývojáři. Více o DropBoxu viz tento článek, který obsahuje zároveň pozvánku do DropBoxu s 0,5 GB prostoru navíc.

Jako další verzovací nástroj se hojně používá GIT, jeho nastavení by ale vydalo na samostatný článek a DropBox pro naše účely bohatě postačuje.

Vytvoření projektu

Spustíme NetBeans a v aplikačním menu zvolíme položku File -> New Project.

Založení nového projektu v NetBeans

V okně New project vybereme z Java - Java Application. Jako jméno aplikace zvolíme PrvniAplikace. V Dropboxu si vytvořte nějakou složku na vaše projekty, např. Java. U lokace pomocí tlačítka Browse vybereme složku C:\Users\vase_jme­no\Dropbox\Ja­va. Nějakou dobu zůstaneme u konzolových aplikací (příkazová řádka), protože k jejich obsluze potřebujeme minimální znalosti z objektového světa a jsou tedy ideální k naučení základů jazyka. Okno by mělo vypadat asi takto:

Vytvoření projektu konzolové aplikace v Javě

Formulář potvrdíme.

Ovládání NetBeans

V NetBeans se nám založil nový projekt. Já jsem okno hodně zmenšil, aby se mi sem vešlo :)

Okno NetBeans

Zajímat nás bude zejména prostřední okno, do kterého nám NetBeans vygeneroval kostru zdrojového kódu. Možná může být překvapením, že nezačínáme s prázdným oknem, ale rovnou s kusem kódu. Proč tomu tak je pochopíte, až si kód alespoň intuitivně vysvětlíme, vše bude vysvětleno během seriálu a některé části jsou na pochopení poměrně složité, proto nám zatím bude stačit vědět, že tam prostě jsou.

Package a class zatím nebudeme řešit, spokojíme se s tím, že je to určitý způsob, jak se aplikace v Javě strukturují. Klíčová pro nás bude metoda main, mezi ty složené závorky pod ní (tedy do jejího těla) budeme psát náš kód. Main je vyhrazené slovo a Java ví, že má po spuštění aplikace vykonat právě tuto metodu (může jich tam být totiž více, ale o tom opět později). Vlastně můžeme zatím ignorovat úplně všechno až na tělo metody main.

Druhým důležitým prvkem v okně pro nás bude zelené tlačítko Play v horní liště, které program zkompiluje a spustí. Můžete si to zkusit, protože náš program zatím nic nedělá, hned se zase vypne. Spuštění můžeme provést též klávesovou zkratkou F6.

Hello world

Je zarytým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text. Opět zopakuji, že příkazy budeme psát do těla funkce main.

K výpisu textu slouží:

System.out.println("Text");

System je tzv. třída. Pojmem třída budeme zatím chápat soubor nějakých příkazů, příkazům se v Javě říká metody. System tedy obsahuje metody k obsluze vstupů a výstupů. Na výstupu (out) voláme metodu println, která vypíše text. Vidíme, že metodu na třídě voláme pomocí operátoru tečka. Každá metoda může obsahovat nějaké vstupní parametry, které se zadávají do závorky a jsou oddělené čárkou. V případě metody println je parametrem text k vypsání. Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu Java rozuměla a nezaměňovala ho s jinými příkazy. I kdyby metoda neměla žádné parametry, je závorka za ní povinná a byla by prázdná. Příkazy píšeme na samostatné řádky a za každý píšeme středník. Naše metoda main tedy bude nyní vypadat nějak takto:

public static void main(String[] args)
{
        System.out.println("Hello devbook!");
}

Program spustíme pomocí klávesy F6.

Hello world konzolová aplikace v Java

Gratuluji, právě jste se stali programátorem :) To bude pro dnešek vše, příště se podívame na základní datové typy a vytvoříme si jednoduchou kalkulačku.

Dnešní projekt je přiložen jako soubor na konci článku, i u dalších tutoriálů budu vždy výsledek přikládat ke stažení. Doporučuji si ale nejprve projekt vytvořit pomocí tutoriálu a ke stažení se uchýlit jen v případě, když vám něco nepůjde. Pokud program hned jen stáhnete, nic se nenaučíte :)


 

Stáhnout

Staženo 1403x (17.83 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce java

 

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor je C# a PHP programátor, dále se věnuje webovým technologiím a redaktorské činnosti na ITnetwork. Rád své znalosti sdílí s komunitou a tak je rozšiřuje, věří, že smysl života je v poznání.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Jak se vám líbí článek?
Celkem (39 hlasů):
4.846174.846174.846174.846174.84617


 


Miniatura
Předchozí článek
Úvod do jazyka Java
Miniatura
Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka Java

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (18)

Avatar
Dany
Člen
Avatar
Dany:

myslím, že je to zbytočné

Odpovědět 16. února 10:05
Avatar
nekvin.l
Člen
Avatar
nekvin.l:

hoj
Chci se zeptat, jak z toho mám potom udělat aplikaci.
Předem děkuji za rady :D .

 
Odpovědět 8. května 17:52
Avatar
roman64
Redaktor
Avatar
roman64:

docela mě překvapilo, že system.out.prin­tln je syntaktická chyba - malé s (dříve by to problém nebyl)

Odpovědět 23. května 19:03
chytrý člověk se učí celý život, hlupákovi stačí hodina
Avatar
tomasmanhal
Člen
Avatar
Odpovídá na roman64
tomasmanhal:

Kdy dříve? :-) Já znám "velbloudí" notaci odjakživa snad :-)

Odpovědět 23. května 20:01
Kdyby nám dodali k životu zdrojový kód, vše by bylo jednodušší...
Avatar
roman64
Redaktor
Avatar
roman64:

končil jsem s programováním v roce 1995 (po 10ti leté praxi)

Odpovědět 23. května 20:06
chytrý člověk se učí celý život, hlupákovi stačí hodina
Avatar
tomasmanhal
Člen
Avatar
Odpovídá na roman64
tomasmanhal:

Aha :-) To je možné, že kdysi to bylo jinak :-) Mě to přijde o dost přehlednější s tou velbloudí notací :-)

Odpovědět 23. května 20:11
Kdyby nám dodali k životu zdrojový kód, vše by bylo jednodušší...
Avatar
vladik.vondra:

Pozor při instalaci NetBeans na JUnit.

 
Odpovědět 13. července 19:40
Avatar
Dany
Člen
Avatar
Odpovědět 13. července 20:14
Avatar
Odpovídá na Dany
vladik.vondra:

Nemusí to být žádoucí. Já třeba zatím nic takového nepotřebuji...

 
Odpovědět 13. července 22:37
Avatar
Dany
Člen
Avatar
Odpovídá na vladik.vondra
Dany:

No vidíš a ja JUnit zase používam neustále :)

Odpovědět 15. července 21:11

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlaš. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 z 28 zpráv Zobrazit vše