2. díl - Programujeme Android hru - Stažení potřebného software

Java Android Programujeme hru Programujeme Android hru - Stažení potřebného software

Ahoj,

dnes plynule navážeme na první díl. Stáhneme si a rozjedeme potřebné softwarové minimum. Z minula jen zopakuji, že aby nám vše fungovalo, musíme ve svém PC mít řádně nainstalovanou Javu. V době, kdy seriál píši, mám již staré JRE verze 7 a i přesto vše funguje ok.

  1. Začneme stažením vývojového prostředí z oficiálních webových stránek http://www.eclipse.org, přejdeme do sekce download a zde vybereme obyčejné Eclipse IDE for Java developers.

Obyčejné Eclipse IDE for Java developers.

Po levé straně uvidíme uvolněné balíčky předchozích verzí, v době přípravy tohoto seriálu klikám na nejnovější "Mars Packages".

Dostupne balíčky Eclipse

Objeví se nám nabídka našeho balíčku pro různé jazyky, my se opět zaměříme na naše obyčejné Eclipse IDE for Java developers, vpravo klikneme na link pro stažení na platformu, kterou na svém počítadle používáme.

Vybereme balíček pro jazyk JAVA

Mám vyzkoušené i starší balíčky a to Juno a Luna. Také fungují bez problémů a na slabší PC či tablet se možná i hodí více. Stáhneme tedy zip soubor, rozbalíme a potom je to pohodička, protože Eclipse se neinstaluje, jen se spustí. Zkusíme tedy spustit soubor eclipse.exe, nejdřív na nás vyskočí okno s umístěním workspace, je to adresář, do kterého Eclipse ukládá všechny naše projekty.

Vybereme umístění, kde chceme mít workspace a potvrdíme ok

Osobně doporučuji workspace nasměrovat do stejného adresáře, ve kterém máme i Eclipse, abychom pak nemuseli přeskakovat mezi adresáři a hledat, prostě abychom měli vše pěkně pohromadě, zatím můžeme jen potvrdit ok, protože umístění workspace lze později kdykoli změnit k tomuto se vrátím ještě později. Pokud máme v pořádku nainstalovanou Javu, Eclipse se spustí.

  1. Stáhneme nezbytný Androidí balík tzv. Software Development Kit (SDK), na stránce http://developer.android.com/index.html v horním menu klikneme na položku Develop, poté klikneme na podpoložku Tools, stránkou prolistujeme dolů na stažení samotného SDK tedy "SDK Tools Only". Složku s SDK doporučuji umístit do stejné složky, ve které máme i Eclipse - ještě vysvětlím.
Stažení samotného SDK

Vybereme verzi pro svůj operační systém a stáhneme. V současné době je k dispozici verze 24.4.1. Pokud byste měli jakýkoli problém s tím, že by vyšla nová verze SDK, která by dělala problémy, raději jsem verzi použitou v našem seriálu uložil na Dropbox.

  1. Do našeho staženého Eclipse potřebujeme přidat tzv. Android Developer Tool (ADT), spustíme tedy naše Eclipse (doporučuji spustit jako správce) a přejdeme do nabídky Help-Install New Software, do řádku Work with vypíšeme https://dl-ssl.google.com/android/eclipse, v nabídce se nám objeví položka Developer Tools, checkbox odfajfkujeme a klikneme na Next.
Přidání plug-inu ADT do Eclipse

Dále by již mělo probíhat stažení a instalace. V průběhu instalace nám Eclipse vyhodí hlášku, že instalujeme nepodepsaný obsah - toto potvrdíme ok a pokračujeme. Po proběhlé instalaci nás Eclipse vyzve k restartu IDE, potvrdíme a restartujeme. Touto instalací pluginu ADT se nám v nabídce Window objevila mimo jiné nová položka Android SDK Manager, kterou již velmi brzy budeme potřebovat. Pokud by vám Eclipse po nainstalování vyhodilo chybovou hlášku: "Location of the android sdk has not been setup in the preferences.", tak to znamená, že jste buď vynechali předchozí druhý krok stažení SDK nebo Eclipse SDK na disku nenašlo, pokud by takový problém nastal, tak vstoupíme do nabídky Window - Preferences, zde vybereme položku Android a do položky SDK Location zadáme cestu k našemu staženému SDK a tím by měl být tento problém vyřešen.

Nastavení přístupu k SDK
  1. Nyní máme stažené IDE Eclipse s přidaný Android Developer Tool (ADT) a Software Development Kit (SDK), posledním a tím hlavním, co potřebujeme stáhnout, je naše knihovna LIBGDX. Pojďmě na oficiální webové stránky knihovny, zde přejdeme do sekce Download a klikáme na odkaz Download Setup App.
Stažení libgdx

Stáhne se nám soubour gdx-setup.jar a zase doporučím uložit si ho do stejného adresáře, ve kterém máme Eclipse. Tady se k tomu vracíme, jak jsem slíbil. Doporučuji následující strukturu adresářů jako na obrázku. Vše mám pěkně v jednom adresáři, v tomto případě "Seminar IT network" a v něm podsložky "SDK, Eclipse, libgdx a workspace". Libgdx jsem stejně jako SDK uložil na Dropbox.

Eclipse,SDK,libgdx a workspace si umístíme pěkně do jednoho adresáře

Konečně máme vše stažené, teď už jenom zbývá udělat update a rozhýbat to. Nejdříve si pustíme libgdx a seznámíme se s ním. Spustíme tedy náš soubor, který jsme před chvilkou stáhli - gdx-setup.jar.

Vyplníme dle obrázku

Začátečníci vyplní kolonky stejně jako na obrázku, pokročilí si mohou vyplnit podle sebe. Všimněte si, že v kolonce Destination projekt rovnou směřuji do workspace - je to pohodlnější pro následný import do Eclipse a zase opakuji, vše budeme mít krásně pohromadě.

Kolonky Destination a Android SDK se vám samozřejmě budou lišit podle umístění na vašem disku, v mém případě mám "hlavní" adresář umístěný z pohodlnosti přímo na ploše.

V nabídce Sub Projects budeme mít fajfku pouze u Destkop a Android, vyvíjíme přece hru jen pro Android a spouštět budeme na destkopu, tady si určitě uvědomíte, že je zde velký potenciál tvorby pro Ios.

Nabídku Extensions (rozšíření) zatím ponecháme bez jediné fajfky, tohle je ale určitě velmi zajímavé a doufám, že zde vytvoříte nějaký tutoriál, který se bude věnovat právě těmto rozšířením. My se zatím zevrubně seznámíme s knihovnou vytvořením jednoduché hry, kde rozšíření používat nebudeme. Jo a abych nezapomněl, důležité, v tlačítku Advanced musíme zaškrtnout položku Eclipse, aby nám libgdx vygenerovalo potřebné soubory pro Eclipse, přidáme tedy fajfku a dáme tlačítko Save.

Zaškrtneme položku Eclipse

Libgdx máme nastavené, jsme připojeni k internetu, proto již nezbývá nic jiného než zmáčknout tlačítko Generate a vytvořit projektový základ naší hry. Dáme tedy tlačítko Generate a ejhle, slepá ulička. Vyskočí na nás chybová hláška: "Update your A. SDK with build tools ver.: 23.0.1".

Chybí SDK with build tools 23.0.1

Potřebujeme tedy chybějící komponentu do SDK přidat. Slibuji, že už vás slepými uličkami vést nebudu, chtěl jsem jen demonstrovat, že opravdu stahujeme jen potřebné "minimum" softwaru, které je vyžadováno. Nic víc. Považuji se za minimalistu a nemám zájem stahovat a instalovat něco, co není využito. Spustíme si SDK manažera, máme dvě možnosti, buď ho vyvoláme ve spuštěném Eclipse v nabídce Window - Android SDK Manager, nebo jdeme do našeho adresáře se SDK (v mém případě na obrázku to bylo ve složce android-sdk-windows) a spustíme pomocí souboru SDK Manager.exe, spustíme tedy a provedeme update potřebného minima, aby ani libgdx ani Eclipse na nás neházely chybové hlášky.

Minimum, které musíme do SDK přidat, abychom měli na chvíli klid

Na obrázku vidíte, že mám stažené jen čtyři položky - opravdu, pro začátek stačí jen tohle, kdybychom potom něco navíc potřebovali, není problém to později doplnit. Zafajfkujte tedy jen tyto položky a zmáčkněte tlačítko v našem případě Install 4 packages. Počkáme a ono se nám to stáhne a doinstaluje, SDK managera potom můžeme zavřít. Potom znovu pustíme a vyplníme libgdx podle návodu výše, opět klikneme na tlačítko Generate, vezměte na vědomí, že první sestavení projektu bude pomalejší, protože poprvé se stahuje "sestavovací" nástroj tzv. gradle, který má velikost něco okolo 230 MB.

Libgdx stahuje gradle

Předposlední věcí by mělo být úspěšné sestavení našeho projektového základu hry. Libgdxo nám ohlásilo, že "úspěšně sestaveno a hotovo v čase 31,5 minut" (slabé připojení 512 Kbps), že máme projekt importovat do Eclipse...

Projekt úspěšně sestaven!

A to taky bude pro dnešek to poslední co uděláme. Mnohé dnešní lekce určitě odradila, čemuž se opravdu nedivím, ale na druhou stranu, kdo se tím prokousal, má opravdu potenciál hry dělat. Spustíme Eclipse, přejdeme do nabídky File-Import... vybereme Existing Projects into Workspace, klikneme tlačítko Next, do kolonky Select root directory pomocí tlačítka Browse vybere adresář s naším projektem, který nám libgdx-ko vytvořilo - samozřejmě je to stejná cesta, jakou jsme předtím zadali v libgdx do kolonky Destination a potvrdíme tlačítkem finish.

Importování „libgdx projektu“ do Eclipse

Projekt se nám naimportoval a vidíme, že se skládá ze tří adresářů. My klikneme pravým tlačítkem na složku destkop a z nabídky vybereme Run as - Java Application.

Vybereme spustit jako Java aplikace

Vyskočí na nás poslední okno, zde vybereme hlavní třídu DestkopLauncher a potvrdíme ok.

Spustit DestkopLauncher

Měl by se nám spustit základ naší hry, pokud vidíte to samé jako na obrázku, jste úplně v pohodě a vše vám běží tak, jak má.

Pohodička, běží!

Dnes to bylo opravdu hutné. Dávám závazek, že od příště to bude daleko jednodušší a hlavně kratší. :)


 

  Aktivity (4)

Článek pro vás napsal Jaroslav Polívka
Avatar
Autor se věnuje převážně jazykům JAVA a C++

Jak se ti líbí článek?
Celkem (1 hlasů) :
55555


 



 

 

Komentáře

Avatar
Erik Báča
Člen
Avatar
Erik Báča:

Určitě to bude super seriál, ještě jsem nečetl ani jeden díl, ale určitě si přečtu celý seriál. Jen si myslím, že je škoda (a celkem hloupost), že učíš v eclipse, když David psal všechny články v Netbeans, takže když se někdo bude učit jen tady, tak bude muset instalovat další IDE, což není zrovna příjemné zjištění.

Odpovědět 29. května 22:14
Když mi dáš mínus, napiš proč!
Avatar
David Novák
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na Erik Báča
David Novák:

A já ho v tom zase podpořím... ;) Takto mají lidé možnost vyzkoušet více IDE a pak si vybrat, co se jim líbí.

Odpovědět 29. května 23:54
Chyba je mezi klávesnicí a židlí.
Avatar
Odpovídá na Erik Báča
Jaroslav Polívka:

Samozřejmě s kritikou počítám, upřímně ti na to odpovím, že to píšu na Eclipse, protože ty dvě hry jsem právě v E dělal. Musel bych se naučit počáteční import, instalaci doplňků a nastavení Netbeans, ne že bych nechtěl, dokumentace na to je perfektní, ale jde o to, že vytvořit hru, natlačit jí na Google play a ještě o tom napsat seriál, vyžaduje poměrně dost času a toho tolik nemám. Nicméně máš prostor tohle vytvořit ty, vždyť na tom IDE zase tolik nezáleží, třídy a objekty potom budou stejné.

Odpovědět  +2 30. května 8:50
Velice často si věci žijí svým životem
Avatar
Maros2470
Člen
Avatar
 
Odpovědět 27. října 17:01
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 4 zpráv z 4.