2. díl - NetBeans IDE a první konzolová aplikace

Java Základní konstrukce NetBeans IDE a první konzolová aplikace

V minulém tutoriálu jsme si řekli něco o jazyce jako takovém a také jsme pochopili, jak Java funguje. Dnes se zaměříme hlavně na IDE NetBeans, ukážeme si, jak se instaluje, používá a naprogramujeme si jednoduchou konzolovou aplikaci.

Instalace

Nejprve si musíme stáhnout tzv. JDK (Java Development Kit), je to soubor základních nástrojů, které potřebujeme pro vývoj v Javě. Ten nalezneme na http://www.oracle.com/…s/index.html . Na stránce zaškrtneme, že souhlasíme s licencí, a vybereme JDK pro váš operační systém (nejčastěji Windows 32bit nebo 64bit, podle vaší verze operačního systému). Instalaci odklikáme (vynextíme), není třeba nic nastavovat. Je možné, že se s instalací spustí instalace dalších komponent, ty také odklikáme.

Nyní stáhneme samotné IDE. IDE je zkratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostředí) a jednoduše řečeno se jedná o aplikaci, ve které píšeme zdrojový kód a pomocí které potom naši aplikaci testujeme a ladíme. My budeme používat NetBeans, jelikož je asi nejrozšířenější a hlavně ho vyvíjí ta samá firma, která má na svědomí vývoj Javy samotné. Alternativou k NetBeans je ještě Eclipse.

Na adrese http://netbeans.org/…s/index.html stáhneme verzi pro vývoj v Java SE, která značí Java Standard Edition. Nainstalujeme (instalaci opět odklikáme) a spustíme.

Zálohování a verzování

Kromě IDE programátor potřebuje nějaký nástroj, který bude zálohovat a verzovat jeho práci. Nemůžeme se spolehnout na to, že program prostě budeme ukládat, protože jsme lidé a ne stroje. Lidé dělají chyby a když přijdete o několikadenní nebo dokonce několikatýdenní práci, může to zabolet. Je dobré naučit se na toto myslet hned od začátku. Velmi doporučuji program DropBox, který je extrémně jednoduchý a sám vaše soubory verzuje (tedy zachovává změny v čase a je možné se vrátit ke starším verzím projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložištěm, i kdyby jste si projekt omylem smazali, přepsali, ukradli vám notebook nebo vám zkolaboval pevný disk, vaše data zůstanou v bezpečí. DropBox také umožňuje sdílet jeden projekt mezi více vývojáři. Více o DropBoxu viz tento článek, který obsahuje zároveň pozvánku do DropBoxu s 0,5 GB prostoru navíc.

Jako další verzovací nástroj se hojně používá GIT, jeho nastavení by ale vydalo na samostatný článek a DropBox pro naše účely bohatě postačuje.

Vytvoření projektu

Spustíme NetBeans a v aplikačním menu zvolíme položku File -> New Project.

Založení nového projektu v NetBeans

V okně New project vybereme z Java - Java Application. Jako jméno aplikace zvolíme PrvniAplikace. V Dropboxu si vytvořte nějakou složku na vaše projekty, např. Java. U lokace pomocí tlačítka Browse vybereme složku C:\Users\vase_jme­no\Dropbox\Ja­va. Nějakou dobu zůstaneme u konzolových aplikací (příkazová řádka), protože k jejich obsluze potřebujeme minimální znalosti z objektového světa a jsou tedy ideální k naučení základů jazyka. Okno by mělo vypadat asi takto:

Vytvoření projektu konzolové aplikace v Javě

Formulář potvrdíme.

Ovládání NetBeans

V NetBeans se nám založil nový projekt. Já jsem okno hodně zmenšil, aby se mi sem vešlo :)

Okno NetBeans

Zajímat nás bude zejména prostřední okno, do kterého nám NetBeans vygeneroval kostru zdrojového kódu. Možná může být překvapením, že nezačínáme s prázdným oknem, ale rovnou s kusem kódu. Proč tomu tak je pochopíte, až si kód alespoň intuitivně vysvětlíme, vše bude vysvětleno během seriálu a některé části jsou na pochopení poměrně složité, proto nám zatím bude stačit vědět, že tam prostě jsou.

Package a class zatím nebudeme řešit, spokojíme se s tím, že je to určitý způsob, jak se aplikace v Javě strukturují. Klíčová pro nás bude metoda main, mezi ty složené závorky pod ní (tedy do jejího těla) budeme psát náš kód. Main je vyhrazené slovo a Java ví, že má po spuštění aplikace vykonat právě tuto metodu (může jich tam být totiž více, ale o tom opět později). Vlastně můžeme zatím ignorovat úplně všechno až na tělo metody main.

Druhým důležitým prvkem v okně pro nás bude zelené tlačítko Play v horní liště, které program zkompiluje a spustí. Můžete si to zkusit, protože náš program zatím nic nedělá, hned se zase vypne. Spuštění můžeme provést též klávesovou zkratkou F6.

Hello world

Je zarytým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text. Opět zopakuji, že příkazy budeme psát do těla funkce main.

K výpisu textu slouží:

System.out.println("Text");

System je tzv. třída. Pojmem třída budeme zatím chápat soubor nějakých příkazů, příkazům se v Javě říká metody. System tedy obsahuje metody k obsluze vstupů a výstupů. Na výstupu (out) voláme metodu println, která vypíše text. Vidíme, že metodu na třídě voláme pomocí operátoru tečka. Každá metoda může obsahovat nějaké vstupní parametry, které se zadávají do závorky a jsou oddělené čárkou. V případě metody println je parametrem text k vypsání. Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu Java rozuměla a nezaměňovala ho s jinými příkazy. I kdyby metoda neměla žádné parametry, je závorka za ní povinná a byla by prázdná. Příkazy píšeme na samostatné řádky a za každý píšeme středník. Naše metoda main tedy bude nyní vypadat nějak takto:

public static void main(String[] args)
{
        System.out.println("Hello devbook!");
}

Program spustíme pomocí klávesy F6.

Hello world konzolová aplikace v Java

Gratuluji, právě jste se stali programátorem :) To bude pro dnešek vše, příště se podívame na základní datové typy a vytvoříme si jednoduchou kalkulačku.

Dnešní projekt je přiložen jako soubor na konci článku, i u dalších tutoriálů budu vždy výsledek přikládat ke stažení. Doporučuji si ale nejprve projekt vytvořit pomocí tutoriálu a ke stažení se uchýlit jen v případě, když vám něco nepůjde. Pokud program hned jen stáhnete, nic se nenaučíte :)


 

Stáhnout

Staženo 1632x (17.83 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce java

 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (73 hlasů) :
4.876714.876714.876714.876714.87671


 


Miniatura
Předchozí článek
Úvod do jazyka Java
Miniatura
Všechny články v sekci
Základní konstrukce jazyka Java

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (33)

Avatar
Michal Šmahel (ceskyDJ):

Ahoj, máš tam tento řádek??

Scanner sc = new Scanner(System.in, "Windows-1250");

Bude ti stačit, že tím ten "skener" "připravíš" do proměnně sc. Díky tomu ho můžeš pomocí této proměnné dále používat. Také se třeba si ho naimportovat, aby Java věděla, co po ní chceš.

import java.util.scanner;
Odpovědět 4. ledna 22:19
Nejdůležitější je motivace, ovšem musí být doprovázena činy.
Avatar
Vít Pelc
Člen
Avatar
Odpovídá na Michal Šmahel (ceskyDJ)
Vít Pelc:

Ano, na ten řádek jsem zapomněl. :)
Omlouvám se, že jsem otravoval s tak banální chybou.

 
Odpovědět 4. ledna 22:23
Avatar
Odpovídá na Vít Pelc
Michal Šmahel (ceskyDJ):

Nevadí, alespoň to již víš.

Odpovědět 4. ledna 22:30
Nejdůležitější je motivace, ovšem musí být doprovázena činy.
Avatar
David Tilšer:

Čau, když chci založit Java projekt, tak mi to háže tuto chybu. Mám nainstalovaný "Java SE Development Kit 8u74". Díky za rady!

Odpovědět 13. února 11:19
Odpočinek je pro slabochy.
Avatar
Odpovídá na David Tilšer
David Tilšer:

Už jsem na to přišel, kdyby měl někdo stejný problém, tak tady řešení - http://wiki.netbeans.org/FaqRunningOnJre

Odpovědět 13. února 12:53
Odpočinek je pro slabochy.
Avatar
Ferda Mravenec:

Nazdár. Rozhodl jsem se do toho jít, styl vyhovuje, tak snad se chytnu.
OS mám FreeBSD s OpenJDK, netbeans kupodivu funguje..

Je velkej rozdil mezi JDK a OpenJDK, kdyz se to budu ucit v tvem serialu? Dál pak když zvládnu tvůj tutorial nebudu litovat, že jsem vynakládal úsilí na openjdk? Nebo je lepší na win mašině?

 
Odpovědět 21. února 2:17
Avatar
Lukáš Smola:

Dnes už Java rozlišuje málá a velká písmena no :D

 
Odpovědět  -1 8. března 19:37
Avatar
Tomáš Pařízek:

Tady
Davide, mám problém. Nejde mi stáhnout java. Neposlal bys mi ji na email?

 
Odpovědět 3. června 19:42
Avatar
Matúš Petrofčík
Šéfredaktor
Avatar
Odpovídá na Tomáš Pařízek
Matúš Petrofčík:

Ahoj Tomáš.

Java Development Kit (v skratke JDK) nájdeš na stránke http://www.oracle.com/…s/index.html

Tam klikni na prvú voľbu - Java Platform (JDK) xyz/xyz - zobrazí sa ti ďalšia stránka, kde musíš zaškrtnúť málo viditeľný Accept License Agreement a následne si vyber vhodnú verziu (podľa systému Win/Linux/Mac... a verziu 64/32bit).

Editováno 3. června 20:07
Odpovědět 3. června 20:06
obsah kocky = r^2 ... a preto vlak drnká
Avatar
 
Odpovědět  +1 4. června 11:00
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 43. Zobrazit vše