Avatar
style
Člen
Avatar
style:

Ahoj , aky je rozdiel pouzivania this a prototype v js? priklad:

var one=function()
{
  var number=10;
this.getNumber=function(){
number++;
alert(number)}
}

a druhy

var two=function()
{
  var number=10;
two.prototype.getNumber=function(){
number++;
alert(number)}
}

viem ze ak by bol defionovany mimo constructora , tak by nemohol pristupit k number (jedine ak by bolo this.number) a prototyp setri pamät.
Taktiez viem ze this sa pouziva pri private variables , ale taktiez prototyp ma pristup k private variable ak je definovany v constructore. Je tam teda nejaky rozdiel?

Dakujem za odpovede.

 
Odpovědět 14.4.2015 17:39
Avatar
kxmx
Redaktor
Avatar
kxmx:

Ahoj třídy se v js deklarují přes prototype, protože tak je js navržen. Díky prototype můžeš upravovat/přidávat metody v instancích, můžeš dědit, funguje ti operátor instanceof, prototype je efektivnější.

Deklarace třídy by měla vypadat takto:

var two = function(number)
{
    this.number = number;
};

two.prototype.getNumber = function()
{
   return this.number;
};

Privátní proměnné vlastně neexistují. "var number" je lokální proměnná. Nesnaž se v js vytvořit nějaké ultimátní zapouzdření. Proměnné pro celou třídu přiřazuj do this.

Příjde mi, že je docela zmatek kolem oop v js. Tohle téma popsal pěkně Daniel Steigerwald, určitě stojí za přečtění
http://www.zdrojak.cz/…vascriptu-i/

 
Nahoru Odpovědět 14.4.2015 18:34
Avatar
patrik.valkovic
Šéfredaktor
Avatar
patrik.valkovic:

Když to trochu zjednoduším - To, co je definováno v kontruktoru je unikátní pro všechny třídy (vytváří se pro každou instance a vzhledem k tomu že funkce je vlastně třída, potom i funkce). To, co je definováno v prototype je společný pro všechny třídy (a tedy se vytváří pouze jednou). Ovšem když přiřadíš třídě proměnnou se stejným názvem, tak se nepřepíše prototype ale změna se zapíše přímo do třídy (nepřepíše se prototyp).

function A()
{
    this.a=1;
}
A.prototype.b=2;
A.prototype.fun = function()
{
    console.log(this.b);
};

var first=new A();
var second=new A();
// first.a=1, first.b=2, second.a=1, second.b=2
first.b=3;
// first.a=1, first.b=3, first.prototype.b=2, second.a=2, second.b=2
first.fun(); //output 3
Nahoru Odpovědět 15.4.2015 9:24
Nikdy neumíme dost na to, abychom se nemohli něco nového naučit.
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 3 zpráv z 3.