MVC architektura

Návrhové vzory MVC architektura

MVC je velmi oblíbený architektonický vzor, který se uchytil zejména na webu, ačkoli původně vznikl na desktopech. Je součástí populárních webových frameworků, jakými jsou např. Zend nebo Nette pro PHP, Ruby On Rail pro Ruby nebo MVC pro ASP .NET. Osobně si bez něj (nebo nějakého podobného principu) nedokáži představit složitější web.

Motivace

Základní myšlenkou MVC architektury je oddělení logiky od výstupu. Řeší tedy problém tzv. "špagetového kódu", kdy máme v jednom souboru (třídě) logické operace a zároveň renderování výstupu. Soubor tedy obsahuje databázové dotazy, logiku (např. PHP operace) a různě poházené HTML tagy. Vše je zamotané do sebe jako špagety.

Kód se samozřejmě špatně udržuje, natož rozšiřuje. Je špatně highlightovaný, protože si s ním IDE neví rady, HTML není správně naformátováno, ztrácíme se v jeho stromové struktuře. Naším cílem je, aby zdrojový kód s logikou vypadal jako zdrojový kód (např. PHP) a výstup vypadal jako HTML stránka s co nejmenší příměsí dalšího kódu.

Komponenty

Celá aplikace je rozdělena na komponenty 3 typů, hovoříme o Modelech, View (pohledech) a Controllerech (kontrolerech), od toho MVC. Označení pohled se budu snažit vyhýbat, protože mi přijde matoucí, že takto přeložené nekoresponduje s označením V. Neexistuje žádná striktní definice architektury a tak se můžete setkat s více výklady. Zaměřil jsem se na ten nejrozšířenější.

Komponenty jsou samozřejmě třídy, odděděné z abstraktních tříd Model, View a Controller. Pojďme si jednotlivé komponenty nejprve popsat.

Model

Komponenta model z MVC architektury Model obsahuje logiku a vše, co do ní spadá. Mohou to být výpočty, databázové dotazy, validace a podobně. Model vůbec neví o výstupu. Jeho funkce spočívá v přijetí parametrů zvenku a vydání dat ven. Zdůrazním, že parametry nemyslím URL adresu ani žádné jiné parametry od uživatele. Model neví, odkud data v parametrech přišla a ani jak budou výstupní data zformátována a vypsána.

Pokud používáme ORM (Objektově-Relační Mapování), korespondují modely přímo s databázovými tabulkami. Máme tedy model Uzivatel, Komentar nebo Clanek. Instance modelů obsahují samozřejmě atributy z databáze. Instance modelu Uzivatel má atribut jméno. Třídě můžeme definovat instanční metody, např. takovou, která vypočítá věk uživatele podle jeho data narození. Metody týkající se obecně uživatelů (tedy třídní) často vkládáme do modelu jako statické, např. oveření správné délky a znaků hesla (tedy jeho validaci, protože heslo ověřujeme ještě předtím, než je instance uživatele vytvořena a zároveň s uživatelem logicky souvisí).

Pro programování bez ORM můžeme využít principu manažerů. Modely máme např. UzivatelManazer, KomentarManazer nebo ClanekManazer. Obsahují metody k výběru potřebných údajů z databáze, např. metodu k výběru přezdívky a informací o uživateli při vypsání jeho profilu. Jinou metodou bychom vybírali otisk hesla z databáze, abychom ověřili přihlášení, další by nám vrátila třeba články uživatele. V manažeru zároveň najdeme pomocné metody k práci s uživateli, např. ono ověření správné délky a znaků hesla.

Nyní máme představu, co model vykonává, pojďme se podívat na pohled.

View

Komponenta view z MVC architektury Pohled (View) se stárá o zobrazení výstupu uživateli. Nejčastěji se jedná o phtml šablonu, obsahující HTML stránku a tagy nějakého značkovacího jazyka, který umožňuje do šablony vkládat proměnné, případně provádět iterace (cykly) a podmínky. Pro PHP nemá příliš velký smysl používat značkovací jazyk, jelikož je samo značkovacím jazykem a umožňuje takový styl zápisu kódu, aby struktura HTML stránky zůstala zachována. Pohled uzivatel tedy vypíše detaily o uživateli, pohled clanek vypíše obsah článku.

Pohledů máme mnoho, např. pro funkcionalitu s entitou uživatele: uzivatel_regis­trace, uzivatel_prih­laseni, uzivatel_profil a podobně. Pohled uzivatel_profil je ale již společný všem uživatelům a jsou do něj posílána různá data, vždy podle toho, koho zrovna zobrazujeme. Tato data jsou poté dosazena do HTML elementů šablony.

Šablony lze samozřejmě vkládat do sebe, abychom se neopakovali (šablona s layoutem stránky, šablona s menu a šablona článkem).

View není jen šablona, ale zobrazovač výstupu. Obsahuje tedy minimální množství logiky, která je pro výpis nutná (např. kontrola, zda si uživatel vyplnil prezdívku před jejím vypsáním nebo cyklus s komentáři, které se vypisují).

View podobně jako Model vůbec neví, odkud mu data přišla, stará se jen o jejich zobrazení uživateli.

Controller

Komponenta controller z MVC architektury Controller je nyní onen chybějící prvek, který osvětlí funkčnost celého vzoru. Jedná se o jakéhosi prostředníka, se kterým komunikuje uživatel, model i view. Drží tedy celý systém pohromadě a komponenty propojuje. Jeho funkci pochopíme z ukázky životního cyklu stránky. Opět existuje mnoho různých přístupů, nejčastěji má každá entita jeden controller, máme tedy UzivatelController, ClanekController a tak podobně.

Životní cyklus stránky

Životní cyklus zahajuje uživatel, který zadá do prohlížeče adresu webu a parametry, kterými nám sdělí, kterou podstránku si přeje zobrazit. Budeme chtít zobrazit detail uzivatele s id 15. Udělejme si ukázku URL adresy:

http://www.domena.cz/uzivatel/detail/15

Požadavek jako první zachytí tzv. router. Ten podle parametrů pozná, který controller voláme. Jistě bychom vymysleli mnoho způsobů, jak jméno controlleru poznat, nejjednodušší se zdá být uvést ho jako 1. parametr. Zde je tedy zavolán controller UzivatelContro­ller., kterému jsou předány parametry detail a 15.

Daný controller podle parametrů pozná, co se po něm chce, tedy že má zobrazit detail uživatele. Zavolá model, který uživatele vyhledá v databázi a vrátí jeho údaje. Dále zavolá další metodu modelu, která např. vypočítá věk uživatele. Tyto údaje si controller ukládá do proměnných. Nakonec vyrenderuje view (pohled). Název pohledu poznáme podle akce, kterou provádíme. View jsou předány proměnné s příslušnými daty. Controller tedy poslechl uživatele, obstaral podle parametrů dotazu data od modelu a předal je view.

View přijme data od controlleru a vloží je do připravené šablony. Hotová stránka je zobrazena uživateli, který často o celé této kráse ani netuší :)

Celou situaci můžeme znázornit diagramem:

MVC architektura

Získali jsme tedy oddělení logiky od výstupu, view jsou jako HTML, modely zas v našem skriptovacím jazyce (např. v PHP). Dosáhli jsme přehlednosti kódu, který je logicky rozčleněný.

MVC architektura nám usnadňuje i myšlení při vývoji projektu. Když píši logiku, patří do modelu, formátování a stylování výstupu řeším v šabloně, to co uživatel chce z parametrů zjišťuji v controlleru. 3 různé problémy na 3 různých místech, oddělené tak, aby do sebe nezasahovaly a nedělaly nám vývoj složitější.


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (21 hlasů) :
4.76194.76194.76194.76194.7619


 


Miniatura
Všechny články v sekci
Návrhové vzory
Miniatura
Následující článek
Singleton (jedináček)

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (9)

Avatar
Jakub Šárník:

Ohledně repository, na stackoverflow i jedne teda panuje názor, že vytvářet nějakou vrstvu nad DbClntextwm je zbytečné a nedoporučuje se. A ohledně DTO a ViewModelu... nikdy jsem neviděl žádnou implementaci, ani něco jako getting started takže si to moc nedovedu představit, například jak by měl ovlivňovat view. Pro mě je všechna prezentační logika ve viewu a v modelu data/business logika.

 
Odpovědět 29. ledna 11:28
Avatar
Marian Benčat
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Marian Benčat
Marian Benčat:

Já si pozadam o to mít možnost tu přidat článek a odpovim na vše tam. Potom sem dám odkaz

 
Odpovědět  +1 29. ledna 11:38
Avatar
Odpovídá na Marian Benčat
Jakub Šárník:

Ok, I když mě jde spíš o krátklu ukázku praktické implementace všeho tohohle overengineeringu :-P (tak asi to k něčemu bude no, ale já mám rád věci jednoduché). A já osobně jsem ještě testy psát nemusel ale vím teoreticky jak se píšou a jak fungují.

 
Odpovědět 29. ledna 11:43
Avatar
Marian Benčat
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Jakub Šárník
Marian Benčat:

Pokud použijete slovo nemusel u testu, je to trošku nepochopení testů. To není že musíte, ale máte a pomůže vám to. Nechci ale na vás útočit a příklady vám v článku dám.

 
Odpovědět 29. ledna 11:48
Avatar
Odpovídá na Marian Benčat
Jakub Šárník:

Ne jde o to, že jsem ještě nepsal "profesionálně" tak velkej projekt. Ale teď už jo a testy psát budu.

 
Odpovědět 29. ledna 11:50
Avatar
Marian Benčat
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Jakub Šárník
Marian Benčat:

Proč to berete takto? Já vám řekl, že vám do článku dám argumenty, proč některé věci dělat jinakck čemuz se můžete vyjádřit a pak se sám svobodně rozhodnout. A vy na to reagujete sarkasmem :)

 
Odpovědět 29. ledna 11:52
Avatar
Odpovídá na Marian Benčat
Jakub Šárník:

Sarkasmem? Nebyl to sarkasmus

 
Odpovědět 29. ledna 11:53
Avatar
Odpovídá na Marian Benčat
Jakub Šárník:

Vysvětlení: zatím jsem prostě nepsal velkej projekt, jen jsem s webovým vývojem experimentoval. Teď už ale jsem členem týmu a na něčem děláme, ale čeká nás přepsání a já sám prosazuji test driven development.

 
Odpovědět 29. ledna 11:55
Avatar
Jaro
Člen
Avatar
Odpovídá na Jakub Šárník
Jaro:

Test driven development je výborná voľba, bude sa vám žiť omnoho ľahšie :)

Odpovědět  +1 29. ledna 12:56
A ship is safe in harbor. But then again, that´s not what ships are for.
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 19. Zobrazit vše