Repositáře pro tvorbu počítačových her

Ostatní Gamedesign Repositáře pro tvorbu počítačových her

Už delší dobu používám repositáře s grafikou, hudbou, efekty a texturami do her. Stále jsem ale neměl ucelenou představu o licencích, které tyto repositáře používají. Tedy na co mohu stažený soubor použít, co s ním mohu dělat atd. Proto jsem dal dohromady seznam licencí a webů a udělal z toho celek. Stačí se podívat a vím, co musím udělat pro to, abych daný soubor mohl použít.

Licence

Jako první uvedu nejdůležitější věc a to licence. Vybral jsem ty licence, se kterými se setkávám nejčastěji u těchto typů souborů.

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.0

Zkratka: CC BY-NC-SA 2.0

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a smí být použit pouze pro nekomerční účely.

Za podmínek: Pokud byl zdroj upraven, musí být vydán pod stejnou licencí. Musí být uveden autor, poskytnut odkaz na licenci a uvedeno zda byly provedeny změny. Toto musí být uvedeno tak, aby z toho nebylo patrné, že poskytovatel zdroje souhlasí se změnami. Zdroj musí být vydán pod stejnou licencí vždy (ikdyž není upraven)! Tato licence není kombinovatelná s ostatními licencemi.

Originální znění: https://creativecommons.org/…y-nc-sa/2.0/

Příklad: Kombinovatelnost - Pokud stáhnete obrázek pod touto licencí, musíte ho vydat pod stejnou licencí.

Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

Zkratka: CC BY-SA 3.0

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a použit pro jakékoliv účely včetně komerčních.

Za podmínek: Pokud byl zdroj upraven, musí být vydán pod stejnou licencí. Musí být uveden autor, poskytnut odkaz na licenci a uvedeno zda byly provedeny změny. Toto musí být uvedeno tak, aby z toho nebylo patrné, že poskytovatel zdroje souhlasí se změnami. Zdroj musí být vydán pod stejnou licencí vždy (ikdyž není upraven)! Tato licence není kombinovatelná s ostatními licencemi.

Originální znění: http://creativecommons.org/…s/by-sa/3.0/

Příklad: Kombinovatelnost - Pokud stáhnete obrázek pod touto licencí, musíte ho vydat pod stejnou licencí.

Creative Commons Attribution 3.0

Zkratka: CC BY 3.0

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a použit pro jakékoliv účely včetně komerčních.

Za podmínek: Musí být uveden autor, poskytnut odkaz na licenci a uvedeno zda byly provedeny změny. Toto musí být uvedeno tak, aby z toho nebylo patrné, že poskytovatel zdroje souhlasí se změnami. Tato licence je kombinovatelná se všemi licencemi CC, ale ne s volným dílem.

Originální znění: http://creativecommons.org/…nses/by/3.0/

Příklad: Kombinovatelnost - Pokud stáhnete obrázek pod licencí CC BY 3.0, po upravení můžete daný obrázek vydat pod jinou licencí, ale musí být CC a nesmí to být volné dílo.

Public Domain Dedication

Zkratka: CC0 1.0

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a použit pro jakékoliv účely včetně komerčních.

Tato licence žádné podmínky nemá, může být použita jakkoliv včetně re-licencování. Je to jedna ze "svobodných" licencí, autor se zříká všech práv k publikovanému obsahu.

Originální znění: https://creativecommons.org/…in/zero/1.0/

Na závěr uvedených CC licencí dodám stránky v češtině, pokud by měl někdo zájem studovat: http://www.creativecommons.cz/

General Public License, version 3

Zkratka: GNU GPL 3

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a použit pro jakékoliv účely včetně komerčních.

Za podmínek: Pokud byl zdroj upraven, musí být vydán pod stejnou licencí a pokud byly provedeny významné změny, je nutné je uvést. Pokud byl zdroj distribuován, musí být zveřejněn (dostupný pro všechny). Musí být uvedena adresa, odkud byl zdroj stažen.

Originální znění: https://www.gnu.org/…eft/gpl.html

Příklad: Zveřejnění - Pokud si stáhnete obrázek pod GPL licencí a nezveřejňujete ho, nemusíte nikde nic uvádět ani psát a obrázek můžete modifikovat a používat pro své vlastní užití.
Pokud ten obrázek zveřejníte, musíte uvést významné změny a musíte jej vydat pod stejnou licencí. (V případě software, pokud ho chcete zveřejnit, musíte ho vydat pod stejnou licencí a s ním vydat i zdrojové kódy) Kombinovatelnost - https://www.gnu.org/…list.cs.html#…

Tady je GPL celkem pěkně popsána v češtině: http://cs.wikipedia.org/…blic_License

GNU Lesser General Public License, version 3

Zkratka: GNU LGPL 3

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a použit pro jakékoliv účely včetně komerčních.

Za podmínek: Zdroj musí být vydán pod stejnou licencí(i po upravení). Pokud tento zdroj použijete ve svém projektu,tak zdroj musíte publikovat pod stejnou licencí, ale zbytek projektu pod touto licencí nemusí být vydán -> nemusíte zbytek projektu publikovat.

Tato licence se používá především pro knihovny. U zdrojů které uvádím já se s touto licencí setkáte jen zřídka.

Originální znění: https://www.gnu.org/…es/lgpl.html

Tady je LGPL přeložena do češtiny: http://www.lgpl.cz/…e--v-3-0.php

BSD Berkeley Software Distribution

Ještě zde uvedu licenci BSD, která patří mezi "svobodné". Umožňuje volné šíření licencovaného zdroje, přičemž vyžaduje pouze uvedení autora a informace o licenci, spolu s upozorněním na zřeknutí se odpovědnosti za dílo.

Originální znění: http://opensource.org/…-license.php Česky: http://cs.wikipedia.org/…/BSD_licence

Grafika pro 2D hry

Následuje seznam repositářů s grafikou pro 2D hry.

Grafiky z klasik

Tyto repositáře obsahují grafiku, zvukové efekty a hudbu ze starých videoher. Od společností, které tyto videohry vytvořily, nemají svolení. Proto bych doporučoval používat pro vlastní použití.

Citace z jednoho z těchto repozitářů:

"Although we have not obtained the permission from these companies to host their sprites on this website, we do anyway, in the hopes that these companies understand that our intention is not to steal their works, but to appreciate their work, and help others in research and other uses."

Textury

Pokud v podmínkách není uvedeno jinak, textury samotné se nesmí prodávat neupravené (v některých případech i upravené).

Hudba a efekty do her

Závěr

Pokud budete používat jednotlivé repositáře pro nekomerční účely a uvedete zdroj, neměl by vzniknout žádný problém. U některých z těchto repositářů zdroj uvádět nemusíte, ale je to slušnost. Pro komerční účely si doporučuji licence pořádně prostudovat.

Pokud je někde v článku chyba týkající se překladu a vyložení si jednotlivých licencí, napište mi, okamžitě to opravím. Licence jsem popsal tak, jak jsem je pochopil.


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal Gramli
Avatar
Autor se věnuje hlavně jazyku C#

Jak se ti líbí článek?
Celkem (10 hlasů) :
4.84.84.84.84.8


 


Miniatura
Předchozí článek
Game design pro začátečníky #2
Miniatura
Všechny články v sekci
Gamedesign

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (10)

Avatar
Gramli
Redaktor
Avatar
Gramli:

Ještě dodatek k "vždy vyžaduje dodržení licence", asi sem to bral jako samozdřejmost, ale nenapadlo by mě nedodržet licenci pokud bych danný prvek neupravil. Opravím:)

Odpovědět 27.4.2014 22:20
Kdo to říká ten to je...
Avatar
Gramli
Redaktor
Avatar
Gramli:

Nechci nikomu uškodit, chtěl sem jen pomoct. Uvádím to s čím se nejčastěji setkávám.

Když si to teda nikdo nedovolí vysvětlit jak mám potom vědět co s daným zdrojem smím dělat? Když chci použít jen jednu písničku, obrázek nebo efekt? Ale myslím si, že pokud dodržím to co jsem napsal, použiju pár zdrojů, které nejsou pod absolutně free licencí, tak se nic nestane. Přece jenom nevytvářím žádný obrovský projekt.

Odpovědět 27.4.2014 22:47
Kdo to říká ten to je...
Avatar
coells
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Gramli
coells:

Já ti rozumím, ale dobrá víra stejně jako neznalost zákonů neomlouvá. Ty licence jsou napsané právničtinou. Nejvtipnější na tom je, že i když mluvíš s právníkem se specializací na duševní vlastnictví, tak se bude ošívat a nebude si jistý. Platný je zákoník a ten bývá nejasný - aneb dva právníci, tři názory. Aby to bylo ještě složitější, tak licence nesmí porušovat aktuální zákony platné v zemi [například původní GPL byla diskriminační].

Není rozdíl mezi jednou písničkou nebo celou skladbou. Není rozdíl mezi velkým a malým projektem. Už bys měl dodržet licenci. Pokud napíšeš nějaký kus softwaru a použiješ cizí obrázek (byť jediný) a uploadneš to na GooglePlay nebo AppStore, může to být na základě porušení licence a žádosti autora okamžitě staženo. Google i Apple jsou na to velice citliví. Naštěstí je to asi to jediné, co by tě mělo trápit.

Já právě kvůli tomu používám pouze CCA3, ModBSD a PubDom.

Editováno 27.4.2014 23:26
 
Odpovědět 27.4.2014 23:24
Avatar
mkub
Redaktor
Avatar
mkub:

u licencie GNU GPL free neznamena, ze to je zadarmo, ale ze to mas volne, cize aj so zdrojom a mozes dany kod menit, studovat pri dodrzovani urcitych pravidiel danou tou licenciou...

cize mozes predavat aj GNU GPL software a mat z toho profit a licencia ti to nijako nezabranuje, jedine musis uviest adresu zdrojoveho kodu, odkial si ho mozu stiahnut...

a co sa tyka dualnemu licencovaniu, existuju projekty, ktore su licencovane dualne (napr. MySQL)
ale pravnik taktiez nie som, tak to nevysvetlim presne, ako to je cele...

Editováno 28.4.2014 2:51
 
Odpovědět 28.4.2014 2:50
Avatar
hanpari
Redaktor
Avatar
hanpari:

Ta diskuze o licencích je dost zajímavé. Asi bych navrhoval ji i s tou částí článku oddělit a nechat samostatně. Pokud to ovšem jde.

 
Odpovědět 28.4.2014 8:04
Avatar
Gramli
Redaktor
Avatar
Gramli:

Ono většina těch repozitářů pod žádnou licencí není, je nutné jen úvezt zdroj, ale některé repozitáře všechny tyto licence obsahují, takže jednotlivé licence znovu projdu a pokusím se je upravit!! :)

Odpovědět 28.4.2014 8:49
Kdo to říká ten to je...
Avatar
Michal Žůrek (misaz):

podle mě je pořád nejlepší obětovat nějakou tu hodinku a udělat si to sám, pak nemusíš uvádět nic, nemusíš nic zveřejňovat a přesto ti do toho nikdo nebude kafrat.

Odpovědět  +1 28.4.2014 16:13
Nesnáším {}, proto se jim vyhýbám.
Avatar
coells
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Michal Žůrek (misaz)
coells:

No jestli umíš vytvořit 3D model v ZBrush, udělat jeho animaci v Maya, složit pár dobře znějících skladeb ve svém hudebním studiu a navrh přihodíš pár vektorových obrázků, tak si tě okamžitě najmu do svého vývojového týmu.

 
Odpovědět  +2 28.4.2014 16:20
Avatar
Gramli
Redaktor
Avatar
Gramli:

Jednotlivé licence jsou upraveny, je ke každé přídán odkaz na originální znění a u některých uveden příklad:)

Odpovědět  +2 29.4.2014 10:13
Kdo to říká ten to je...
Avatar
coells
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Gramli
coells:

No vidíš, to je mnohem lepší. Ty příklady použití jsou skvělé.

 
Odpovědět  +1 29.4.2014 10:39
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 20. Zobrazit vše