10. díl - Student IT na střední - Další popis předmětů

Ostatní Student IT na střední Student IT na střední - Další popis předmětů

Vítejte po menší pauze u dalšího dílu studenta. Ano, přiznávám, pauza bylo trochu delší, ale prosím, neukamenujte mě za to. Nejdříve chyběl čas, pak inspirace, pak nemoc (ta právě, že nechyběla)... No a nebudu se vymlouvat, i lenost udělala své. No a tak jsem si nakonec řekl, že bych mohl začít zas v novém školním roce. A že novinek se stalo dost od posledního dílu. Takže nejdříve k tomu, co se dělo, když jsem nepsal. Nejdříve začnu obecně.

Jak všichni jistě víte, vždy, když se blíží nějaký deadline, začne se zmatkovat s tím, co se ještě nestihlo. Je jedno, jestli jde o projekt nebo školu. Někteří učitelé si uvědomili, že nemají minimální limit známek, jindy si zas žáci uvědomili, že průměr 4,3 jim zrovna moc nevyhovuje, jelikož to už se dost kriticky blíží reparátu. No a někteří si neuvědomovali nic, do školy se chodili ke konci jen podívat, protože jim bylo jasné, že tohle prostě není místo pro ně.

Web

Druhý půlrok jsme se věnovali WordPressu, který u mně zas tak oblíbený není. Patřily k němu základní věci jako vytvoření šablony, vlastní pluginy a podobně. Tuto práci jsme završili vlastním projektem, pluginem do WP dle vlastního uvážení. Já měl systém rezervací. Byl docela univerzální, ale byl především vytvořen na rezervaci schůzek s nějakým člověkem nebo např. rezervace apartmánu v hotelu. Jsem s ním docela spokojen, pochopitelně pořád je tam co vylaďovat a dnes bych asi udělal vše jinak. Asi i strukturu tabulek.

Wordpress plugin

Ukázka z onoho mého pluginu. Musel jsem rozmazat pravé údaje. Kdyby to někdo chtěl, napište mi do zpráv, ale není to úplně dokonalé ani kompletní.

Matematika

Říká se, že správný ajťák umí dobře i matiku, tak proč ji tu nenapsat. No upřímně, matematika mi trochu splývá a nevím kdy co jsme brali, takže jsem se musel dokonce podívat do ŠVP (Školní Vzdělávací Plán, neplést se Školou v Přírodě), abych zjistil co se pod těmi čísly, písmeny a znaménky vůbec skrývalo. No a tak jsem se dozvěděl, že v celém druhém ročníku stačila vlastně jen 3 hlavní témata, která ale nádherně schovala úplně vše:

  • planimetrie – 2D tělesa jako trojúhelníky, čtverce,... všelijaké rovnosti, podobnosti, výpočty, pak v matematice oblíbené věty, v tomto případě Euklidovy.
  • funkce, rovnice a nerovnice – no tak toto jsme údajně měli 57 hodin, ovšem co tak vzpomínám, připomínalo mi to spíše věčnost. Funkce lineární, racionální, exponenciální, logaritmické, všelijaké grafy. Prostě zábava.
  • stereometrie – 3D tělesa jako jehlan, koule,... a různé výpočty s nimi.
Logaritmy

Vzpomínáte na ty chvíle s nimi? Také jste se u toho nudili a když jste udělali chybu, netušili jak se tam objevila?

Grafika

Mne osobně grafika nebere, tudíž se pokusím být objektivní a nezaujatý. Ovšem všichni jsme se shodli, že ten učitel, kterého jsme měli, grafice moc nerozumí. Jak říkám, ještě že se o grafiku nezajímám, jinak věřím, že by to musel být strašné peklo. A ani se nemohu kouknout do ŠVP, jelikož učitel si jím někdy vůbec neřídil. No takže jsme s seznámili (nechci říkat naučili) s rastrovou grafikou (Photoshop na Mac i Windows a Zoner Photo Studio na Win), vektorovou grafikou (Illustrator na Mac a Corel na Windows), zvukem (Audacity na Win) a videem (Pinacle Studio na Win). Upřímně, mně na rastr stačí Gimp a na vektor Libre Ofiice Draw, zvuk ani video jsem nikdy nemusel dělat.

Pinacle Studio

Software

To byla práce s OOP databází a s Daskalosem. Moc kamarádské to není. I zde byl samostatný projekt, navrhnout v Daskalosu nějakou vlastní databázi. Já měl například informační systém na známky pro školy. Upřímně doufám, že s Daskalosem jsem se takhle seznámil poprvé a naposled.

Daskalos

Zlo v software podobě.

Hardware

I zde se toho probíralo opravdu hodně. Jako poslední jsem zde zmiňoval HDD a SSD disky. Poté se přešlo na RAID, NASy atd. Poté na vyměnitelná média jako jsou Flashky, microSD karty atd. A nakonec tu bylo Wi-Fi, v dnešní době velmi oblíbená záležitost. Ovšem člověk by nevěřil jaká to dokáže být i věda. Rozhodně pokud máte aspoň trochu času a moc o tom nevíte, je to docela zajímavé, jak se řeší šifrování, vzdálenosti, Fresnelova zóna nebo třeba jak stačí udělat pár lehkých nastavení v modemu, která vám mohou dost zpříjemnit život, například změna vysílacího pásma, zvláště v místech, kde je těchto sítí hodně, jako třeba sídliště.

Fresnelova zóna WiFi

Tohle je ten důvod, proč vám občas blbne wi-fi.

Technická dokumentace

Zde jsme v druhé polovině probírali 3D modelování v Autodesk Invertor 2014. Dost nám zlehčovala práci 3D myš, upřímně, pokud v tomto nebo podobném programu chcete dlouhodobě pracovat nebo se tím dokonce živit, doporučuji si aspoň nějakou základní verzi této myši koupit. Začalo se základním modelováním, pokračovalo se na sestavy modelů, k vazbám na ně, až k animacím pohybu, animacím složení sestavy, až k dokumentaci součástky. A jako poslední úkol byl vlastní projekt animace, kdy jsme měli udělat sestavu z max 5 součástek a udělat tam aspoň jeden pohyb, který bude v animaci.

Autodesk Invertor 2014

Budeme se tvářit, že jsem to modeloval já, jo? :)

Elektronika

Tento předmět byl po celý rok prakticky pro všechny nepřítelem (asi až na dvě výjimky). Bohužel si již nepamatuji přesně kdy a co jsme brali, takže se pokusím nějak shrnout druhý půlrok, snad se mi to podaří.

Začalo to nevinně polovodičem. Pak se přešlo na polovodičové součástky, to už začal být trochu problém. Tyristory, tranzistory... Pak přišla řada na zdroje. Takže jsme si probrali jak se z „velkého střídavého“ udělá „malý stejnosměrný“ proud. Pak to byly integrované obvody. Zesilovače, převodníky digital-analog a analog-digital. Pak všelijaké optoelektronické prvky. LEDky (pozor, nejvíce jsem si z této látky zapamatoval, že je nesmysl říkat LED diody, protože to „D“ je anglicky ona dioda. Takže je to jako byste říkali IS systémy nebo operační OS). Tím jsme tak nějak zakončili látku. Všichni vynervovaní z testu, protože hrozila, že kdo to nedá za 3, tak má nedostatečnou na vysvědčení a z tohoto fakt nikdo reparát nechtěl dělat. Nakonec prošla většina a jeden člověk dokonce ten reparát dal. Klobouk dolů tomuto šťastlivci.

LED diody

Já si už bez nich život nedokáži představit. A vy?

Praxe

Myslím, že stojí za zmínku i předmět ohledně praxe, kdy jsme si programovali v BASICu a pak všelijaké věci jako síťařina, měření wifi, rozebírání monitorů, notebooků, ... V BASICu pořád nic nového. Každý si měl udělat ke konci projekt. K dispozici měl malou základní destičku se 7 tlačítky, 2 potenciometry, bzučák, teploměr, „světloměr“, 4-místný digitální displej, bodový displej na 2 krát 16 znaků (každý mohl mít tak 6x8 bodů co si tak pamatuji) a spoustu dalších nesmyslů. Ovšem asi to nejhlavnější byl mikroprocesor PICAXE 40x2. Já si udělal „hru na postřehy“, kdy 2 hráči měli na signál (zvukový nebo zrakový na displeji) co nejrychleji zmáčknout své tlačítko. Pochopitelně se nedal program brát za spravedlivý, protože zde byl nekonečný cyklus, který se vždy ptal, zda je zmáčknuto jedno tlačítko, pokud ne, tak pak zkontroloval to druhé, tudíž teoreticky milisekunda onoho rozhodování ifu mohla rozhodnout o výsledku.

A nejsem si jist, jestli jsem zmiňoval dlouhodobou praxi na dva týdny. No tak pro jistotu, ať to máme všechno hezky u sebe. Součástí učiva je i dlouhodobá praxe, kterou si student musí sehnat sám (nebo mu je to doporučeno, jinak bude dělat otroka ve škole, kde v lepším případě bude tahat a vyhazovat staré oprášené bedny s bůh ví čím). Já si praxi sehnal u učitele, takže jsem měl komfort školy jako levný oběd, místo, které znám a i známá a pro mě krátká cesta na „pracoviště“. Mojí součástí praxe bylo předělat 2 WordPress weby. Prostě udělat nové šablony a k jednomu webu i menší plugin na jeden grafický prvek. K tomu udělal ještě aktualizaci WordPressu, protože to byla verze ještě se starým logem (číslo si již nepamatuji). Naštěstí jsem na tuhle práci byli dva, jelikož mě jak grafika, tak tehdy i CSS moc nešlo. Naštěstí jsem se za ty 2 týdny s CSS konečně slušně naučil a nyní jsem schopen i nakódovat onu šablonu. Inu, neříkám mistrovsky, ale tak aby to fungovalo a zobrazovalo se to. A je zde i z této praxe krásná historka se kterou se vám musím podělit. Šablona byla hotova, zbývalo ji přesunout na originální web. Jenže jsme měli pouze přístup k FTP. Našeho „šéfa“ jsme nemohli najít, ovšem cestou jsem potkal našeho učitele na web, který nás WP učil.

Učitel: Co tam potřebujete Já: admin přístup ke změně šablony Učitel: přístup k databázi máte? Já: nemáme, ale dostanu se tam. učitel se udiveně podíval Já: wp-config.php. Někde jsou ty přihlašovací údaje do databáze uložené.

Řekl nám tedy, jak se tam máme dostat. Pokud chcete, můžete v komentářích hádat jak, je to fakt jednoduché a chytré. No ovšem, až se to dozvěděl náš „šéf“, byl z nás na nervy proč se mu tam nabouráváme a proč jsme na ně nepočkali. Náš webař se na něj jen tak podíval a umlčel ho argumentem, zda měli čekat, až budeme mít přístup k práci, což je pravda.

Wordpress

I toto jsem si někdy říkával u programování s WordPressem.

Tak myslím, že tohle by bylo dostatek „pro začátek“. Pokud se nemýlím, tohle je nejdelší článek, který jsem kdy napsal a to jsem řešil jen minulost, ani se nedostalo na přítomnost, natož budoucnost. No tak příště :)

Jako vždy, náměty, nápady, připomínky a cokoliv co vás napadne dolů do komentářů, případně do soukromých zpráv, pokud chcete nějakou all-exlusive péči. Tak tentokrát snad zas za měsíc :)


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal Snorlax
Avatar
Studuji jednu nejmenovanou pražskou střední školu - obor IT a rozhodl jsem se vám sdělit co to obnáší. Mladí se mohou rozhodnout zda je to dobrá cesta a ti co to už mají za sebou si mohou zavzpomínat popř. zjistit co se změnilo

Jak se ti líbí článek?
Celkem (2 hlasů) :
55555


 



 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (7)

Avatar
Snorlax
Redaktor
Avatar
Snorlax:

Pokud se nepletu tak to je Petr Merunka že? Od něj máme i knihu ze které se učíme. Co vůbec on sám říká na tento program v dnešní době? Zajímalo by mě jaký pohled na něj má v dnešní době, pokud to teda víš :)

Editováno 10.9.2014 21:05
Odpovědět 10.9.2014 21:05
Kdo chce pochopit, pochopí. Kdo dělá že chce pochopit, může pouze dělat, že pochopil...
Avatar
Venouš
Člen
Avatar
Venouš:

Je to doc. Vojtěch Merunka :-) Nevím popravdě,jak se na tenhle program dívá dneska. Ale celkově je Smalltalk dneska mrtvej jazyk, takže to je asi tak všechno, co bych k tomu tak řekl :D Jinak je to sympatický chlapík :-)

 
Odpovědět 10.9.2014 21:19
Avatar
Snorlax
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Venouš
Snorlax:

Moment, nick Venouš, křestní Vojtěch, nemáme zde tu čest se samotným autorem? :D :D
Ale pravda že smalltalk je mrtvej...

Odpovědět 10.9.2014 22:36
Kdo chce pochopit, pochopí. Kdo dělá že chce pochopit, může pouze dělat, že pochopil...
Avatar
Odpovídá na Snorlax
Roman Šíp (SnakeOne):

Venouš = Václav (Aspoň myslím..)

Odpovědět 10.9.2014 22:51
Nekuřte! Je to nezdravé...
Avatar
Venouš
Člen
Avatar
Venouš:

Vojta fakt nejsem :D

 
Odpovědět 11.9.2014 14:13
Avatar
IT Man
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Snorlax
IT Man:

Venouš tady psal, že prý chodíš asi na nejlepší IT SŠ, tak by mě zajímalo na jakou chodíš? Psal jsi to už někde a jsem slepý nebo jsi to ještě nepsal a nechceš to psát? :)

Odpovědět 11.9.2014 15:17
Když nevíš jak dál, podá ti ruku někdo, od koho by jsi to nečekal. A tu šanci musíš přijmout!
Avatar
Odpovídá na IT Man
Michal Žůrek (misaz):

psát to nechce, z jednoho prostého důvodu a to že školu kritizuje a to by se jeho učitelům a řediteli nemuselo líbit...

Odpovědět 11.9.2014 15:25
Nesnáším {}, proto se jim vyhýbám.
Avatar
Snorlax
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Michal Žůrek (misaz)
Snorlax:

Já ji nekritizuji :D Já jsem s ní spokojen, vychvaluji jí, jen vždy říkám, že není pro každého. Ale je pravda že reakci učitelů radši nechci vědět :)

Odpovědět 11.9.2014 16:44
Kdo chce pochopit, pochopí. Kdo dělá že chce pochopit, může pouze dělat, že pochopil...
Avatar
alesekmoravec123:

Tuhle sérii mám hodně rád, je to zajímavé počtení, když jste v 7. třídě na základce. :) Jinak co já vím dělal jsi článek typu "rozpis týdne", tak co takhle udělat rozpis běžného školního dne? :)

Odpovědět 11.9.2014 20:29
Udělat něco blbůmvzdorné je nemožné jelikož se vždy objeví nějaký větší blbec.
Avatar
Snorlax
Redaktor
Avatar
Odpovídá na alesekmoravec123
Snorlax:

Díky moc za nápad, pokusím se to někdy zrealizovat :) Teď naštěstí toho mám naštestí víc, ale to asi dlouho nevydrží :D

Odpovědět 11.9.2014 21:34
Kdo chce pochopit, pochopí. Kdo dělá že chce pochopit, může pouze dělat, že pochopil...
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 17. Zobrazit vše