Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Projekt Honza (AI)

Chtěl bych představit můj projekt, který spočívá v simulování umělé inteligence pomocí konverzace. Jinak řečeno, cílem je vytvoření "kecacího" programu, který bude schopen písemně komunikovat s běžným uživatelem na takové úrovni, aby bylo co nejméně rozpoznatelné, že se jedná jen o program. Čím se ale liší od svých předchůdců, jako byl Kecal, Pokyd, a ostatní? To je právě to "gró" celého projektu:

Momentálně je projekt ve fázi, kdy lze program učit odpovědi (ale i separátní znalosti) několika možnými způsoby, podle speciálně vytvořeného "programovacího jazyka". Výhodou je, že vše probíhá pomocí základních textových souborů, takže žádný speciální program k tomu není třeba. Jak Honzu "programovat" nebo, chcete-li lidštěji: "učit", uvedu později. Když zkrátka program naučíte, že třeba 24.11. má Narozeniny Pepa Vomáčka, a když jej naučíte, co to Narozeniny jsou a když ho správně naučíte na otázku "kdo má narozeniny 24.11.?" reagovat, dokážete si Honzu sami naprogramovat.

Program ale není jen o konverzaci, ale i o vizualizaci. Nyní je schopen pohybovat končetinami, hlavou a trupem. Vše ale pouze ve 2D prostředí. Lze tedy program naučit i určité pohyby na některé povely.

V plenkách je vývoj zvukové komunikace, přičemž program nyní "umí" vyslovit asi 70 slov nebo slovních spojení.

Program využívá i aktuální "paměťové linie", která zajišťuje, že se při konverzaci drží aktuálního tématu.

Jak probíhá hledání reakce a programování: Nebudu zde podrobně rozepisovat fungování, nicméně reakci hledá podle zadaných slov. A s tím souvisí už to samotné programování:

Reakci může vypsat následujícími způsoby:

  • přímo zadaným slovem (kdy mu napíšete, že na "ahoj" odpoví "čau"
  • vyhledaným slovem ze seznamu (kdy na "ahoj" odpoví výběrem ze seznamu slov a slovních spojení)
  • vyhledat podle proměnné, kterou má někde v datech uloženou a podle ní reagovat (např. "jak se vede?" odpoví podle nálady výběrem ze seznamu)
  • Odpověď může také zahrnovat zápis do historie, díky čemuž pak může na základě přečtení historie správně reagovat (držení se tématu)
  • umí podle zadaného parametru vyhledat příslušnou reakci - ukázkou může být vybrání vtipu.

a další...

Kdo se všemi soubory a složkami prokliká, může snadno zjistit, jak program pracuje. Vše je ale zatím jen v počáteční fázi.

Na tomto projektu s názvem "Honza" (jak se program jmenuje) pracuji sám a pomalu začínám zjišťovat, že vývoj se s postupným nabýváním informací začíná zpomalovat. Proto hledám nadšence, kteří mají o tuto problematiku také zájem a chtěli by se podílet na vývoji. Kdo by měl zájem, může mě kontaktovat a případně rovnou napsat důvod, proč by se chtěl na tomto vývoji podílet. Koho tedy vlastně hledám? Aktivní lidi, ani nemusí umět programovat, ale nové nápady se vždycky hodí. Pokud by tedy někdo měl zájem, mám k dispozici stručný manuál, který fungování programu vysvětlí.

Kdo chce, může sledovat můj youtube kanál, kam nahrávám nové ukázky programu: Youtube kanál - seznam videí s projektem Honza

Ještě sem vložím přímo ukázku jednoho takového videa:


Kdyby chtěl někdo vývoj tohoto programu sledovat, mám vytvořenou stránku na facebooku, kam píšu aktuální novinky: https://www.facebook.com/kentaurteam


Galerie

Program byl vytvořen v roce 2013.

 

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 588x (6.91 MB)

 

Všechny články v sekci
Delphi
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Podmínky, cykly, proměnné, obrázky a další komponenty
Program pro vás napsal gamesis
Avatar
Uživatelské hodnocení:
3 hlasů
Autor se věnuje tvorbou počítačových her a programů
Aktivity