IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Jak na modely z Blenderu do GM

Předem upozorňuji, že v souborech jsou jen materiály na domácí úkol. Nečekejte, že vám dodám textury nebo zdroják. Od toho je to tutoriál - aby jste se to naučili SAMI.

V poslední době mě děsně baví znovuoživovat si práci s 3D v game makeru. A tak mě napadlo, že bych se mohl podělit o skriptíky, co jsem v rámci testování napsal. Takže pokud vás zajímá 3D v gm, tenhle článek je pro vás jasná volba. Ještě bych rád upozornil, že free verze game makeru není nijak zvlášť omezená. Blender je taky free, takže vás to nebude stát ani korunu!

Tak, a teď vás navnadím. Něco takového se pokusíme vytvořit:

GameMaker - 3D hry

Kde začít?

No.... Asi na youtube. S uplnými základy se nemá cenu zabývat. Je toho plný youtube a dokonce i zde, na ITnetworku je český seriál, jak si udělat základ pro parádní hru ve stylu DOOM. I já s tím začínal. Předem vás upozorňuji, že k tomuto tutoriálu musíte znát tento 3D základ.

Další nástroj, který se vám bude hodit, je Blender. Stáhněte, nainstalujte a potom si s ním trošku pohrajte.

Tvorba 3D modelu v Blenderu

Připravil jsem pro vás drobné ulehčení. Stáhněte si STARTUP.BLEND, otevřete v Blenderu a nastavte jej jako spouštěcí soubor.

GameMaker - 3D hry

Začneme modelováním stolečku. Prvním krokem bude zmáčknout shift+a a vybrat mesh a cube.

GameMaker - 3D hry

To bude naše vrchní část stolečku. Pomocí klávesy na numpadu (musíte mít zapnutý numlock) přepneme do bočního pohledu a klávesou S (scale) stůl zmenšíme. Hned po klávese S zmáčkneme klávesu Z, aby se předmět zmenšoval jen po ose Z.

Až budeme spokojeni s tloušťkou, provedeme to samé ještě 4x pro nohy stolu. Klávesou S opět upravíme kostky, tentokrát je ale zvětšíme po ose Z, aby připomínaly nohy.

Klávesou G se přesuneme na roh stolu, a ten potom kombinací shift+D zduplikujeme a přesuneme na ostatní strany stolu. Pokud chcete přesouvat přesně, stačí, když po klávese G zmáčknete X, Y nebo Z a předmět bude klouzat po určité ose. Nakonec klávesou B vyvoláme označovací mód a označíme všechny nohy a vršek stolu. Ty poté kombinací ctrl + j spojíme v jeden objekt. A voilá - stůl je na světě!

Teď je na čase přesunout origin objektu na spodek stolu, aby nám v game makeru stál stůl při zemi. Přepneme se do bočního pohledu číslem 1 na numpadu, nastavíme ortografický view klávesou 5 (num), označíme stůl, klávesou tab přepneme do edit modu. Klávesou A označíme vše a nakonec klávesami G a poté Z posuneme objekt tak, aby oranžová tečka byla u spodku nohou.

GameMaker - 3D hry

A teď využijeme můj startovací soubor. Připravil jsem v něm totiž mód "game maker"!

GameMaker - 3D hry

Jako první se budeme věnovat okýnku vpravo dole. To slouží pro unwraping.

Přepneme si na Face select mod:

GameMaker - 3D hry

Posléze zmáčkneme klávesu B, označíme vršek stolu a pomocí U vyvoláme nabídku, kde zvolíme project from view.

Na levé straně se objeví uv mapa pro vršek stolu. Najetím do jeho okna a klávesou G si ho přesuneme do rohu.

GameMaker - 3D hry

Stejný postup uděláme u boků a nohou stolu.

GameMaker - 3D hry

Zaklikneme si UV in sync, aby jsme měli přehled o všech uv plochách.

GameMaker - 3D hry

A opět pomocí výbeřu (B) je označíme a nějak rozumě zarovnáme.

GameMaker - 3D hry

Teď je čas na "vychytávku" číslo 2. Tou je speciálně připravené nastavení na "pixelovaté" textury.

Pokud jsme v edit modu, klávesou tab ho opustíme a klikneme na tlačítko New, čímž přiřadíme objektu nový materiál. Objeví se nám takzvané nody, kterých si budeme všímat až za malou chvilinku.

Nejdříve je totiž potřeba přiřadit obrázek k modelu. To provedeme kliknutím na tlačítko New v levém okně.

A protože je tenhle návod o low-res. Zvolím velikost textury 64x64 jako v navnaďovacím obrázku a jako pozadí color grid protože... Se mi to prostě líbí.

GameMaker - 3D hry

Klikněte na OK a .... Nic se nestane. Nejprve je třeba pohrát si s Node editorem vpravo nahoře.

Kombinací kláves shift+a vyvoláme menu, ze kterého vybereme textures a image texture. Myší propojíme položky color a naklikneme browse image (NE OPEN). Z roletkového menu vybereme naší právě vytvořenou texturu a... Opět nic.

GameMaker - 3D hry

A tady právě přichází to mé překvapení pro vás. Shift+A, group a vyberte pixelate. V hodnotách nodu nastavte vaší velikost textury (v našem případě 64x64). To propojte s Image nodem a je hotovo.

GameMaker - 3D hry

Pak tady vyberete material:

GameMaker - 3D hry

A v liště v okně vlevo dole z podobného menu paint. Pak klávesou T vyvoláte menu pro nastavení štětců. S tím je třeba si malinko pohrát.

GameMaker - 3D hry

Ale pokud nejste úplní "antitalenti", za půl hodinky máte hotovo. Klávesou F zvětšujete štětec a shift + F nastavujete sílu přítlaku. Úplně nahoře máte typy štětců.

O 30 minut později....

A je na čase si texturu uložit.

GameMaker - 3D hry

A nakonec vyexportovat model. To můžete přímo z blenderu pokud máte vhodný plugin. Ten lze stáhnout zde.

Poté ho v Blenderu aktivujete (file, user preferences, instal from file a nezapomeňte ho v seznamu najít a zaškrtnout jako aktivní).

GameMaker - 3D hry

A model vyexportujete jako gm formát.

GameMaker - 3D hry

Použití textury v game makeru

Nyní je čas vrhnout se na game maker. Jak jsem psal na začátku, počítám s tím, že máte funkční 3D prostředí, po kterém se dá pohybovat. Pokud jste snad nepochopili návod na ITNetworku který jsem doporučoval na začátku, můžete využít tento videonávod od Sivarta:

Ale zpátky k modelům. Věřím, že většina z vás už s gm něco málo udělala a tak nebudu tolik plýtvat obrázky.

Nejdřív si připravíme model a texturu. Texturu přidáme jednoduše jako background. Nic víc není potřeba.

Model je trošku složitější. V included files vytvořte group Data, a v něm group mdl.

GameMaker - 3D hry

A teď příprava několika skriptíků.

Jako první vytvořte skript : init_model

Do něj vložte následující kód:

///init_model(filename,texture);
z = 0; //základní Z pozice
model = d3d_model_create();  //nastavení proměnné
//nahrání modelu, díky přípravě pak bude stačit jen název bez přípony
d3d_model_load(model,string("Data\mdl\")+string(argument0)+string(".d3d");
tex = background_get_texture(argument1); //nastavení textury

No a dál si připravíme skript na vykreslení modelu: draw_model

///draw_model(xscale,yscale,zscale,zcorrect)

d3d_transform_set_identity()

//nastaví rotaci modelu podle spritu. Takže pokud budete chtít mít stůl šejdrem, stačí nastavit image_angle spritu
d3d_transform_add_rotation_z(image_angle)

//Zvětší/zmenší objekt (pokud je to potřeba)
d3d_transform_add_scaling(argument0,argument1,argument2)

//Nastaví origin modelu na náš objekt
d3d_transform_add_translation(x,y,z+argument3)

//Vykreslí model s předem nastavenou texturou
d3d_model_draw(model,0,0,z,tex);

//nastaví origin zpátky na celý svět .... myslím :D
d3d_transform_set_identity();

No, a už zbývá jen vytvořit objekt obj_stolecek. Vytvořil jsem si pro něj obrázek o velikosti 64x64 a origin nastavil na prostředek. Nesedí to 100% ale alespoň vím, kde přibližně stůl bude.

V objektu stůl vytvoříme Create event a Draw event

Do create eventu napíšeme :

init_model("table",tex_table);

Jak jsem psal předtím, není potřeba psát celou cestu k souboru nebo příponu, prostě zadejte název vaší textury.

Do draw eventu napíšeme:

draw_model(10,10,13,0);

(x-zvětšení, y-zvětšení, z-zvětšení, úprava Z pozice)

No, a pokud náš model vložíme do hry, uvidíme roztomilý malý stoleček:

GameMaker - 3D hry

Asi bychom ho chtěli větší, takže upravíme hodnoty na draw_model(20,20,25­,0);

Výsledek

GameMaker - 3D hry

Mnohem lepší!

A pokud vezmeme původní hodnoty, zduplikujeme objekt, upravíme Z hodnotu nového objektu z nuly na 28...

GameMaker - 3D hry

No, a to je celé! Gratuluji! Právě ses naučil portovat 3D objekty z Blenderu do Game makeru!

Na závěr jsem připravil takové malé cvičení.

V souborech k článku najdete zip s modelem židle, knížky a poliček a jejich textur. Uvidímet, kdo jako první okomentuje s linkem na obrázek, jako je například tento:

GameMaker - 3D hry

 

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 514x (35.72 kB)

 

Všechny články v sekci
GameMaker - 3D hry
Článek pro vás napsal Druid
Avatar
Uživatelské hodnocení:
1 hlasů
Autor se věnuje koukání na anime a sem tam zprasí hru.
Aktivity