Úvod (teorie) do particles (částic) v GameMakeru

Ostatní jazyky GameMaker Efekty Úvod (teorie) do particles (částic) v GameMakeru

Poznámka: Následující fce lze používat pouze v GM verze Pro

Úvod

Pokud ve své hře používáte několik malých objektů, z nichž každý dělá nějakou akci(effekt) -> hra se zpomaluje. Proto byly vytvořeny částice (particles), které jsou pro tyto úkony optimalizovány a hru zpomalují minimálně.

Postup pro používání částic pomocí ikonek

  1. Vytvoříme částicový systém Tato fce musí být zavolána před používáním dalších fcí -> nastaví používání částic. Dále také nastaví hloubku, pro překrývání objektů, tiles a ostatních částic.
  2. Vytvoříme typ částice pomocí Na výběr máte při použití ikonek až z 15 různých typů částic. V GML neomezeně.
  3. Přiřadíme částicím různé vlastnosti -> velikost, barva, alpha (průsvitnost nebo průhlednost) živostnost, rychlost, tření, směr a gravitaci (Další vlastnosti jsou dostupné v kódu GML) Pokud jste v nastavení částic dotázání na vyplnění něčeho min, max -> znamená to, že se náhodně vybere mezi těmito dvěmi čísly (a vším co je mezi nimi).
  4. život částice určuje, po kolik kroků částice bude v místnosti. Vychází z toho barva a alpha průhlednost. Pokud například nastavíme částici životnost na 5, změna alpha průhlednosti z 1 na 0 bude trvat 5 kroků. Což je velice praktické, pokud chcete nechat částici pomaličku vymizet.
  1. Emitter udává jak bude částice vytvořena. Nejprve emitter vytvoříme pomocí Create Emitter. Nastavíme index a pozici kde se budou náhodně čásitce vytvářet.
  2. Také můžete v místnosti částice vytvořit použitím Stream From Emitter (bude neustále tvořit částice) nebo Burst From Emitter (najednou vytvoří zadaný počet částic). Vyberete typ částice, jejich počet (záporné hodnoty určují šanci na jejich vytvoření -> -1/x pokud zadáte například -4 vytvoří se 1x během 4kroků) a emitter.
  3. Dále můžete vytvořit částice pomocí Particle Secondary. Vyberete která částice, kolikrát, zda každým krokem nebo pouze když zmizí vytvoří další částici. Částice se vytvoří na stejné pozici jako je současná pozice rodiče.
  4. K zničení systému částic slouží fce Destroy Part system. Pro vyčištění částicového systému použijte Clear Part System nebo zničte emitter pomocí Destroy Emitter.

    Poznámka: Pokud používáte nějaké akce v GML musíte je v GML také ničit. Pomocí ikonek se nezničí.

Dodatek:

Částice jsou globální, což znamená, že vytvoříte-li je pro jeden objekt, budou zde i pro ostatní objekty. Dokonce i pro create event místnosti.

Částice a emittery jsou persistentní (trvalý) -> nezničí se pokud změníte místnost. Musíte je zničit manuálně, pokud nechcete, aby vám dělali neplechu.


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal David Jančík [sczdavos]
Avatar
Autor je vášnivý programátor v .NET C# a PHP. Nezná slovo "nelze", nebojí se zkoušet nepoznané a pronikat do nových technologií.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (2 hlasů) :
55555


 


Miniatura
Předchozí článek
2D odlesky v GameMakeru
Miniatura
Všechny články v sekci
GameMaker - Efekty
Miniatura
Následující článek
Práce s Particles v praxi

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!