Tutoriál na tvorbu bludišťových her 4 - Bonusy a vylepšení

Ostatní jazyky GameMaker Bludišťovky Tutoriál na tvorbu bludišťových her 4 - Bonusy a vylepšení

(Napsal Mark Overmars - (C) YoYo Games Ltd, pro devbook.cz přeložil sdraco)

Poslední vylepšení

Dokončíme naši hru. Určitě bychom měli vylepšit grafiku. Také potřebujeme mnohem více zajímavých levelů. Proto přidáme nějaké bonusy a vylepšení. Finální hru naleznete v souboru maze4.gmk na konci článku.

Lepší grafika

Grafika naší hry je spíše slabá. Dejme si trochu práce a vylepšeme ji. Hlavní věc, kterou chceme změnit, je natáčet postavu podle směru, kterým jde. Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je použít obrázek obsahující 4 podobrázky, každý pro jeden směr:

Podobrázky hlavní postavy

Game Maker normálně tyto podobrázky střídá. To můžeme obejít nastavením proměnné image_speed na 0. Když změníme směr postavy, můžeme změnit podobrázek zobrazený v akci Change sprite.

Change sprite

Podobnou věc můžeme udělat s příšerami, ale nemáme zde žádné jasné události pro změnu směru. Jednoduché řešení je přidat test do událost End of step, abychom zjistili, jakým směrem se hýbe a podle toho změnit podobrázek.

Bonusy

Přidáme 2 bonusy: jeden vám dá 100 bodů a druhý extra život. Oba jsou extrémně jednoduché. Pokud se potkají s postavou, přehrají zvuk, zničí se a také přidají něco ke score nebo přičtou 1 k životům. To je vše.

Jednosměrné chodby

Abychom udělali levely komplikovanější, přidejme jednosměrné chodby, které půjdou projít jen jedním směrem. Za tímto účelem vytvoříme 4 objekty, každý ve formě šipkm ukazující ve směru pohybu. Když na nich celá postava stojí, měli bychom s ní pohybovat správným směrem. Toho docílíme ve Step události postavy. Zkontrolujeme, zda je postava zarovnána s mřížkou a zda koliduje s určitou šipkou. Pokud ano, nastavíme pohyb správným směrem. (Použijeme rychlost 8, abychom to udělali více zajímavé.)

Vystrašené příšery

Abychom mohli vytvořit levely jako v Pacmanovi, dáme příšerám proměnnou s názvem affraid. V Create události ji nastavíme na 0 (false). Jakmile se postava potká s novým objektem prsten, nastavíme proměnnou na true pro všechny příšery a změníme,a bychom ukázali, že příšery jsou vskutku vystrašené. Když se teď postava dotkne příšery, nejdříve se podíváme, zda je vystrašená nebo ne. Pokud ano, přesuneme vystrašenou příšeru na její startovní pozici. Jinak přijdeme o život. Pro podrobnosti se podívejte do hry.

Teď z toho udělejme hru

Nyní jsme vytvořili spoustu objektů, ale stále nemáme pravou hru. Návrh levelů hraje ve hrách velmi důležitou roli. Měly by být od nejjednodušších po složité. V prvních levelech by mělo být jen několik objektů. Později by se měly objevovat další. Ujistěte se, že máte stále nějaké překvapení, která se objeví až v levelu 50 nebo tak. Levely by měly být uzpůsobeny hráčům. Pro děti jistě vytvoříte jiné hádanky než pro dospělé.

Hra také potřebuje dokumentaci. V Game Makeru můžete dokumentaci jednoduše přidat pomocí Game information. Hráči také nebudou hrát hru na jeden zátah. Potřebujete přidat mechanismus pro načítání a ukládání hry. Naštěstí je to velmi jednoduché. Game Maker má vestavěný mechanismus pro ukládání a načítání hry. F5 současnou hru uloží, F6 načte poslední uloženou hru. Toto byste měli zmínit v dokumentaci hry.

Dokončenou hru, která toto všechno obsahuje, naleznete v souboru maze4.gmk. Prosím, otevřete si ji, prohlédněte a změňte si, co budete chtít. Vlastně byste měli přidat mnoho levelů (nyní je jich tam jen 20). Také můžete přidat nějaké další objekty, např. klíče k otevření určitých dveří, teleporty, které vás přesunou z jednoho místa na druhé, kulky, které postava může střílet a zabíjet tak příšery, dveře, které se otevírají jen občas, led, na kterém se postava hýbe ve stejném směru, střílející pasti atd.

Na konec

Doufám, že vám tento tutoriál pomohl v tvoření vlastních her v Game Makeru. Nezapomeňte si svou hru nejprve naplánovat a až poté vytvořit krok za krokem (nebo lépe, objekt za objektem). Je mnoho způsobů, jak můžete určitých věci dosáhnout. Pokud vám něco nepůjde, zkuste to jinak. Hodně štěstí! :)

 

Pozn.: Na základě vašich připomínek jsem vytvořil ke stažení i verzi s animovanou verzí postavičky pro všechny 4 strany. Oboje naleznete v archivu u článku.


 

Stáhnout

Staženo 482x (477.66 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce GameMaker

 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (3 hlasů) :
55555


 



 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (4)

Avatar
koblih357
Člen
Avatar
koblih357:

Udělal jsem to všechno podle toho ale furt mi to nejde když tam dám aji no key , když tam nedám no key tak to jde bez chyby ale já chci aby se mi pohyboval animovaně aji když šipku držím a když nic nedržím aby se otočil čelem ke mě . hele , mohl bych ti to poslat na email ? Že by jsi mi napsal co mám blbě a co mám udělat , nebo bys mi to opravené poslal zpět.

 
Odpovědět 7.10.2011 14:18
Avatar
David Čápka
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na koblih357
David Čápka:

Přidal jsem k článku ke stažení i verzi s animovanou verzí postavičky pro všechny 4 strany, mělo by to vyřešit tvůj problém :)

Odpovědět 7.10.2011 19:06
Miluji svou práci a zdejší komunitu, baví mě se rozvíjet, děkuji každému členovi za to, že zde působí.
Avatar
koblih357
Člen
Avatar
koblih357:

SUPER! Dík kámo konečne mi jde animovaný pohyb. Dík moc konečně můžu dělat animovaný pohyb , luxus.

 
Odpovědět 8.10.2011 9:54
Avatar
Nithirash
Neregistrovaný
Avatar
Nithirash:

Dobrý ale jakožto že nemáš vlastní sprity a vlastní programování je to divný. Jakožto vlastník GM:Studio v1.1.694 Master Collection bych to hodnotil na úroveň méně pokročilé obtížnosti. Taky dělám projekt Dragon Aura a je to také bludišťovka ale s mnohem více nástrah, nestvůry, bonusů (nechybí ani RPG prvky)...

 
Odpovědět 30.11.2012 7:10
Avatar
TomBen
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Nithirash
TomBen:

Máš někde screenshoty z toho co připravuješ?

Odpovědět 30.11.2012 18:11
Za posledních 200 miliónů let se nic zvláštního nestalo, akorát dinosauři vymřeli a opice se naučily programovat.
Avatar
nopatu
Člen
Avatar
nopatu:

ahojte delam neco na zpusob bombmena a kdyz polozim bobbu znici mi to vsechny bloky najednou potrebuji aby to znicilo bloky kole peti kostek a kdyz v tom cverci budu stat tak me to znici a retartuje lvl.

Editováno 30.11.2012 21:53
Odpovědět 30.11.2012 21:51
http://maniaplay.eu/?id=183052
Avatar
jakzie2
Člen
Avatar
Odpovídá na nopatu
jakzie2:

Nejjednoduší způsob je vytvořit si objekt výbuch a dát mu kolizní masku čtverce o určité velikosti. Tomu objektu nastavíš kolize s různými objekty a nastavíš mu alarm na zničení na nějaký nízký číslo.

 
Odpovědět 30.11.2012 22:02
Avatar
nopatu
Člen
Avatar
nopatu:

Díky moc pomohlo :D

Editováno 30.11.2012 22:08
Odpovědět 30.11.2012 22:08
http://maniaplay.eu/?id=183052
Avatar
jakzie2
Člen
Avatar
 
Odpovědět 30.11.2012 22:15
Avatar
polemes
Redaktor
Avatar
polemes:

Moc dobra hra;)

Odpovědět  ±0 23.5.2015 21:19
5 + 5 = 1010
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 14. Zobrazit vše