IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Tutoriál na tvorbu bludišťových her 4 - Bonusy a vylepšení

(Napsal Mark Overmars - (C) YoYo Games Ltd, pro itnetwork.cz přeložil sdraco)

Poslední vylepšení

Dokončíme naši hru. Určitě bychom měli vylepšit grafiku. Také potřebujeme mnohem více zajímavých levelů. Proto přidáme nějaké bonusy a vylepšení. Finální hru naleznete v souboru maze4.gmk na konci článku.

Lepší grafika

Grafika naší hry je spíše slabá. Dejme si trochu práce a vylepšeme ji. Hlavní věc, kterou chceme změnit, je natáčet postavu podle směru, kterým jde. Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je použít obrázek obsahující 4 podobrázky, každý pro jeden směr:

Podobrázky hlavní postavy - GameMaker - Bludišťovky

Game Maker normálně tyto podobrázky střídá. To můžeme obejít nastavením proměnné image_speed na 0. Když změníme směr postavy, můžeme změnit podobrázek zobrazený v akci Change sprite.

Change sprite - GameMaker - Bludišťovky

Podobnou věc můžeme udělat s příšerami, ale nemáme zde žádné jasné události pro změnu směru. Jednoduché řešení je přidat test do událost End of step, abychom zjistili, jakým směrem se hýbe a podle toho změnit podobrázek.

Bonusy

Přidáme 2 bonusy: jeden vám dá 100 bodů a druhý extra život. Oba jsou extrémně jednoduché. Pokud se potkají s postavou, přehrají zvuk, zničí se a také přidají něco ke score nebo přičtou 1 k životům. To je vše.

Jednosměrné chodby

Abychom udělali levely komplikovanější, přidejme jednosměrné chodby, které půjdou projít jen jedním směrem. Za tímto účelem vytvoříme 4 objekty, každý ve formě šipkm ukazující ve směru pohybu. Když na nich celá postava stojí, měli bychom s ní pohybovat správným směrem. Toho docílíme ve Step události postavy. Zkontrolujeme, zda je postava zarovnána s mřížkou a zda koliduje s určitou šipkou. Pokud ano, nastavíme pohyb správným směrem. (Použijeme rychlost 8, abychom to udělali více zajímavé.)

Vystrašené příšery

Abychom mohli vytvořit levely jako v Pacmanovi, dáme příšerám proměnnou s názvem affraid. V Create události ji nastavíme na 0 (false). Jakmile se postava potká s novým objektem prsten, nastavíme proměnnou na true pro všechny příšery a změníme,a bychom ukázali, že příšery jsou vskutku vystrašené. Když se teď postava dotkne příšery, nejdříve se podíváme, zda je vystrašená nebo ne. Pokud ano, přesuneme vystrašenou příšeru na její startovní pozici. Jinak přijdeme o život. Pro podrobnosti se podívejte do hry.

Teď z toho udělejme hru

Nyní jsme vytvořili spoustu objektů, ale stále nemáme pravou hru. Návrh levelů hraje ve hrách velmi důležitou roli. Měly by být od nejjednodušších po složité. V prvních levelech by mělo být jen několik objektů. Později by se měly objevovat další. Ujistěte se, že máte stále nějaké překvapení, která se objeví až v levelu 50 nebo tak. Levely by měly být uzpůsobeny hráčům. Pro děti jistě vytvoříte jiné hádanky než pro dospělé.

Hra také potřebuje dokumentaci. V Game Makeru můžete dokumentaci jednoduše přidat pomocí Game information. Hráči také nebudou hrát hru na jeden zátah. Potřebujete přidat mechanismus pro načítání a ukládání hry. Naštěstí je to velmi jednoduché. Game Maker má vestavěný mechanismus pro ukládání a načítání hry. F5 současnou hru uloží, F6 načte poslední uloženou hru. Toto byste měli zmínit v dokumentaci hry.

Dokončenou hru, která toto všechno obsahuje, naleznete v souboru maze4.gmk. Prosím, otevřete si ji, prohlédněte a změňte si, co budete chtít. Vlastně byste měli přidat mnoho levelů (nyní je jich tam jen 20). Také můžete přidat nějaké další objekty, např. klíče k otevření určitých dveří, teleporty, které vás přesunou z jednoho místa na druhé, kulky, které postava může střílet a zabíjet tak příšery, dveře, které se otevírají jen občas, led, na kterém se postava hýbe ve stejném směru, střílející pasti atd.

Na konec

Doufám, že vám tento tutoriál pomohl v tvoření vlastních her v Game Makeru. Nezapomeňte si svou hru nejprve naplánovat a až poté vytvořit krok za krokem (nebo lépe, objekt za objektem). Je mnoho způsobů, jak můžete určitých věci dosáhnout. Pokud vám něco nepůjde, zkuste to jinak. Hodně štěstí! :)

 

Pozn.: Na základě vašich připomínek jsem vytvořil ke stažení i verzi s animovanou verzí postavičky pro všechny 4 strany. Oboje naleznete v archivu u článku.


 

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 555x (477.66 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce GameMaker

 

Všechny články v sekci
GameMaker - Bludišťovky
Článek pro vás napsal David Hartinger
Avatar
Uživatelské hodnocení:
3 hlasů
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity