Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Rozdíl mezi GM: Studio a Game Maker8

Jelikož už nějakou dobu programuji v Game Maker Studio Free, tak jsem se rozhodl, že tento článek věnuji rozdílům mezi GM8 a GM Studio. Tento článek je určen pro každého, kdo má nějaké zkušenosti s Game Makerem, anebo se rozmýšlí, jestli se má začít učit s GM Studiem anebo s GM8.

Asi největší rozdíl mezi GM Studio a staršími verzemi je v tom, že GM Studio lze rozšiřovat o další moduly, díky kterým můžeme své hry vyexportovat nejen pro Windows a Mac OS, ale také pro Android, webovou stránku v HTML5, Windows Phone 8, iOS a nyní nově i pro OS založený na linuxu (konkrétně pro distribuci Ubuntu podle stránek yoyogames).

Ovšem z důvodu přenositelnosti na více zařízení, musely být odstraněny, nebo změněny některé funkce, které byly určeny pouze pro Windows. Jsou to:

  • Funkce pro práci s registry;
  • Funkce pro práci s CD;
  • Display funkce pro zobrazování okna a jeho obsahu;
  • Splash funkce pro zobrazení videa, obrázku nebo webu;
  • Sound funkce byly odstraněny jen speciální zvukové funkce jako třeba sound_effect_* nebo sound_3d_*;
  • mPlay funkce pro tvorbu multiplyerových her přes síť;
  • Message funkce - některé ovšem zůstaly pro debugging, např. show_message();
  • Dynamické funkce pro práci s objekty za běhu a funkce pro spouštění externích kódů;
  • Funkce pro práci se soubory byly nahrazeny funkcemi file_text_* a file_bin_*;
  • Také byly odstraněny highscore funkce pro zobrazení a úpravu vzhledu tabulky, ovšem samotná highscore; tabulka zůstala zachována a můžete do ní dále přidávat score.;
  • triggers eventy, které se poprvé objevily v Game Maker 8 a byly používány jen některými programátory (já osobně je moc neznám);
  • Nparticle funkce byly odstraněny, aby zbytečně nezpomalovaly hru. Jsou to: patr_attractor_*, part_changer_*, part_deflector_* a part_destroyer_*. Ovšem některé funkce zůstaly zachovány: part_emitter_*, part_system_* a part_type_*.

Celý seznam všech odstraněných, či pozměněných funkcí naleznete v nápovědě GM: Studio ve složce Reference/Obscolete Functions.

Mnoho funkcí bylo odstraněno, zato byly přidány další nové funkce, např. pro práci s fyzikou nebo social gaming.

Dalším rozdílem, kterého si můžete všimnout je, že free verze GM Studia není z pohledu funkcí tolik omezená jako u GM8. To znamená, že nejsme tolik omezeni množstvím funkcí, které smíme používat, pokud se nejedná o nějaké speciální funkce k nějakému modulu, který je nutné si dokoupit spolu s profesionální verzí.

Ovšem GM Studio Free je zase omezeno možnostím použití většího množství zdrojů (sprites, sounds, objects, atd.)

V GM Studio Free můžeme mít maximální počet:

Zdroje max. počet
Rooms 5
Sprites 20
Sounds 10
Objects 15
Backgrounds 5
Timelines 5
Scripts 10
Fonts 5
Paths 10
Included Files 5
Extensions 0

V GM Studio Standart je množství zdrojů neomezené, ale osobně si myslím, že pro začínající vývojáře, kteří s Game Makerem ještě nedělali je toto množství celkem dostačující. Alespoň na vyzkoušení a naučení se základů tvorby her.

A dále v GM Studio Free a Standart chybí:

  • Konfigurace modulů
  • Externí načítání zdrojů
  • Textury
  • Rozšiřující moduly
  • DSP (Developer Services Portal)
  • a Source Control určenou pro práci v týmu, užívající verzování

Ve verzi Professional je vše bez omezení s možností rozšíření o další moduly, což ve standartní verzi nelze.

Další změnou, kterou určitě nikdo nepřehlédne, je samotný vzhled prostředí. GM Studio je totiž kompletně v černozeleném provedení.
Naštěstí pokud jste zvyklí na původní vzhled GM8, můžete si jej změnit v nastavení, ve kterém je také možnost vybrání vzhledu GM:HTML5.

Ještě musím říct, že byl trochu předělán editor místností, takže je trochu jiné vkládání objektů a jejich přesouvání. Jsou změněny klávesové zkratky, přidána karta physics a náhled kompletně celé místnosti. Zkuste ještě kliknout pravým tlačítkem na nějaký vložený objekt v místnosti a uvidíte, co všechno s ním lze udělat.:-)

Byly také odstraněny klávesové zkratky např.: ESC pro ukončení hry nebo F11 pro přepínání mezi fullscreenem a normálním oknem, apod.

Po každém spuštění GM Studia se vždy zobrazí úvodní okno, kde pod různými kartami můžete třeba založit nový projekt, otevřít již existující, či nedávno otevřený.
Začátečníci zde také mohou najít nějaké jednoduché tutoriály, ze kterých se mohou učit, anebo se kouknout na demoverze jiných her vytvořených v Game Makeru.
Před samotným spuštěním GM Studia se ještě provádí krátká aktualizace na novější verzi, což u GM8 myslím nebylo. To je nejspíš také důvod, proč se mi GM Studio nechce spustit na linuxu, ačkoliv GM8 mi tam šel bezvadně.

To jsou asi všechny novinky, kterých jsem si všiml, při asi tak měsíčním zkoušení free verze GM Studia. A pročítáním jeho dokumentace.
Popsal jsem asi ty největší změny kterých jsem si všiml a mohl jsem si je vyzkoušet.
To znamená, že jsem se moc nerozepisoval u složitějších funkcí a možností Game Makeru, k čemu jsou a tak. Ty jsou dostupné až od verze professional, a stejně by asi začátečníkům a pokročilým uživatelům Game Makeru byly k ničemu.
Jsou to například Source Control, DSP, Cloud aj.

Pokud se o Game Maker Studiu chcete dozvědět více, tak si jej můžete stáhnout a přečíst si přiložený manuál, ve které je toho opravdu hodně a je mnohem objemnější (a možná i trochu přehlednější) na rozdíl od manuálu jiných starších verzí Game Makeru.

Pozn.: Manuálem myslím nápovědu, kterou spustíte klávesou F1


Screenshoty

GameMaker - základy a ikonky
GameMaker - základy a ikonky
GameMaker - základy a ikonky

 

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 3776x (109.22 kB)

 

Předchozí článek
Pohyb v GML část 4.
Všechny články v sekci
GameMaker - základy a ikonky
Článek pro vás napsal Drakeman
Avatar
Uživatelské hodnocení:
1 hlasů
Autor se věnuje programování her v Game Makeru a Pythonu.
Aktivity