Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Ahoj, 3D světe!

Vítejte ve fantastickém světě 3D grafiky! Svět virtuální reality, ve kterém mizí rozdíl mezi skutečností a fantazií. Právem je dnes proto ve středu zájmu nejen herního průmyslu, ale i všech dalších odvětví jako prostředek k rychlé a názorné vizualizaci kvanta informací. A když se k tomu přidá ještě nástroj ke snadnému a rychlému použití 3D grafiky, jakým je Petr, co víc si ještě přát? Neuvěříte, jak je to snadné, dokud si to nevyzkoušíte. Proto - VSTUPTE PROSÍM!

3D

Svou cestu začneme založením nového programu, nazvěte ho třeba jednoduše 3D. Od 3D světa nás nyní odděluje už jen jediný příkaz - okno 3D grafiky. Příkaz naleznete ve skupině grafika / 3D grafika. Umístěte jej na začátek programu, nejlépe do skupiny Inicializace programu. Příkaz má nějaké další parametry, ale těch si teď nevšímejte.

Pokud byste teď program spustili, viděli byste na okamžik zelenou plochu okna Petra, která je v zápětí vystřídána černou plochou a hned na to program skončí. Samozřejmě musíme doplnit nějakou programovou smyčku, ve které bude probíhat obsluha programu. Takže vložte do programu podmíněný cyklus s podmínkou přerušení klávesou Esc a jedním čekacím příkazem. Asi takto nějak:

Když teď program spustíte, zůstane okno otevřené. Vidíte černou plochu a nezbývá vám nic než věřit, že se jedná skutečně o okno do 3D světa. Ale to hned napravíme a vytvoříme si první 3D objekt.

Připravte si do pole společných proměnných číselnou proměnnou. Nazvěte ji ID. Je to zkratka pro identifikační číslo. Každý objekt v našem 3D světě totiž má nějaké své číslo. Tímto číslem se budeme na objekty odkazovat, abychom s nimi mohli nějak manipulovat.

Připravte si proměnnou ID do skupiny inicializace programu, za prvek okno 3D grafiky. K proměnné připojte prvek koule ze skupiny grafika / 3D grafika / vytvořit. Tento příkaz vytvoří 3D objekt koule a jeho identifikační číslo uloží do proměnné ID.

A opět program spusťte. A co nevidíte - KOULE! Heuréka, je tu 3D svět!

No ano, máte pravdu. Tohle se snad ani koulí nedá nazvat, možná spíše špatně okrájená brambora. Tak si ji trochu vylepšíme. Objekty je možné vytvářet s různou složitostí detailů. Určuje ji prvek složitost objektu, který najdete ve skupině grafika / 3D grafika / objekty. Přidejte ho PŘED příkaz pro vytvoření koule a pomocí číselné konstanty mu nastavte hodnotu 15.

Jak můžete nyní vidět, koule nám zkrásněla. Teď ji už konečně můžeme hrdě nazvat koulí.

Abychom si ještě trochu blíže vysvětlili, jak vlastně objekty v 3D grafice fungují. Není to nic jiného, než hromada trojúhelníčků. Všechno ve 3D grafice jsou trojúhelníky. Udělejte si malý pokus - někam na začátek programu doplňte prvek vyplňování ploch ze skupiny grafika / 3D grafika / nastavení a připojte k němu logickou hodnotu ne. Po spuštění programu uvidíte opět kouli, ale tentokrát její síťový model složený z nevyplněných trojúhelníků. Zkuste si měnit složitost koule a sledovat změnu velikostí a počtu trojúhelníků, ze kterých je koule tvořena.

Prvek vyplňování ploch opět odstraňte. Teď si zkusíme kouli obarvit. Ve skupince grafika / 3D grafika / povrch si najděte prvek barva (-1=vnitřní, -2=implicitní). Vložte ho ZA příkaz pro vytvoření koule. Připojte k němu prvek barva ze skupiny grafika. Rozkliknutím prvku si vyberte nějakou barvu.

Program opět spusťte - koule bude mít vámi zvolenou barvu.

Přece jen, naše koule je nějaká mdlá a nevýrazná. Přidáme jí trochu lesku. Doplňte za prvek pro nastavení barvy ještě prvek matnost (0=vyp, 5=kov, 50=plast), nastavte ho na hodnotu 20, a dále doplňte prvek barva odlesku a připojte k němu tmavě šedou barvu.

A program spusťte. Bude již vypadat realističtěji. Případně si můžete s hodnotami prvků trochu pohrát a dosáhnout tak dojmu různých materiálů koule.

Hezká, co? Ale, přiznejme si to - jednobarevný svět by nás nenadchl. Potřebujeme realistické povrchy. Potřebujeme obrázky - textury. A není nic jednoduššího. Jen si připravte do pole společných proměnných nějaký obrázek, který použijete jako texturu. Například můžete použít texturu Země, kterou najdete na konci lekce.

Na konec skupiny inicializace programu přidejte prvek textura ze skupiny grafika / 3D grafika / textury a k němu připojte připravenou texturu. Ještě zrušte prvek pro nastavení barvy koule nebo ho jen znefunčkněte tlačítkem Vypnout.

Program spusťte. A pokochejte se vaším prvním opravdovým 3D světem, který jste právě stvořili.

Ahoj, 3D světe!


 

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 434x (317 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Petr Lite (jsou obsaženy v EXE souboru, který lze v programu přímo otevřít)

 

Všechny články v sekci
3D grafika
Článek pro vás napsal Panda38
Avatar
Uživatelské hodnocení:
4 hlasů
Programátor C++, WinAPI, ASM.
Aktivity