2. díl - Visual Studio a první konzolová aplikace

Ostatní jazyky Visual Basic .NET Základní konstrukce Visual Studio a první konzolová aplikace

V minulém tutoriálu jsme si řekli něco o jazyce jako takovém a také jsme pochopili, co je to .NET framework. Dnes se zaměříme hlavně na IDE Visual Studio, ukážeme si, jak se používá a naprogramujeme si jednoduchou konzolovou aplikaci.

IDE je zkratka Integrated Development Environment (integrované vývojové prostředí) a jednoduše řečeno se jedná o aplikaci, ve které píšeme zdrojový kód a pomocí které potom naši aplikaci testujeme a ladíme.

Začít musíme samozřejmě tím, že si Visual Studio nainstalujeme. Pokud studujete IT školu, je velmi pravděpodobné, že máte přes MSDN přístup k ostré verzi Visual Studio Enterprise zdarma. Pokud ne, nezoufejte, protože Visual Studio (dále jen VS) má edici Community, která je zcela zdarma a to dokonce i pro komerční účely. I ta vám bude dlouho stačit, protože její omezení nejsou nijak velká. Zde máte link ke stažení Visual Studio Community.

Instalace

Pokud máte alespoň elementární znalosti angličtiny, doporučuji VS nainstalovat v tomto jazyce, až budete pokročilí programátoři, ušetří vám to spoustu nepříjemností. Ideálně by se měl psát anglicky i kód, ale pro názornost budu v celém seriálu a i v některých ukázkových programech používat české identifikátory. Je na vás a vašich znalostech angličtiny jak vaše programy budete psát. Výhodou anglického programu je samozřejmě to, že jako velmi pokročilí můžete diskutovat velmi složité problémy na mezinárodních fórech, kde se vyskytují experti na danou oblast. U pokročilých věcí jako jsou databáze nebo web. aplikace je třeba ve VS nastavit mnoho specifických věcí, manuály v češtině nemusíte najít a pak jen přemýšlíte, jaký je asi překlad tohoto checkboxu. Angličtina je v programování standardem. Čeština samozřejmě teď pro začátek není žádný problém a na vaše programy nemá žádný vliv, myslím to spíše do budoucna.

Instalace se vás zeptá na preferovaný jazyk, pochopitelně zvolíte Visual Basic .NET, jinak není třeba nic extra nastavovat, stačí "vynextit". Pokud máte VS Express, je třeba ho zaregistrovat, registrace je zdarma a obdržíte poté sériové číslo, které vám umožňuje program zdarma a legálně používat.

Zálohování a verzování

Kromě IDE programátor potřebuje nějaký nástroj, který bude zálohovat a verzovat jeho práci. Nemůžeme se spolehnout na to, že program prostě budeme ukládat, protože jsme lidé a ne stroje. Lidé dělají chyby a když přijdete o několikadenní nebo dokonce několikatýdenní práci, může to zabolet. Je dobré naučit se na toto myslet hned od začátku. Velmi doporučuji program DropBox, který je extrémně jednoduchý a sám vaše soubory verzuje (tedy zachovává změny v čase a je možné se vrátit ke starším verzím projektu) a zároveň synchronizuje s webovým úložištěm, i kdyby jste si projekt omylem smazali, přepsali, ukradli vám notebook nebo vám zkolaboval pevný disk, vaše data zůstanou v bezpečí. DropBox také umožňuje sdílet jeden projekt mezi více vývojáři. Více o DropBoxu viz tento článek, který obsahuje zároveň pozvánku do DropBoxu s 0,5 GB prostoru navíc.

Jako další verzovací nástroj se hojně používá GIT, jeho nastavení by ale vydalo na samostatný článek a DropBox pro naše účely bohatě postačuje.

Vytvoření projektu

Spustíme VS a v aplikačním menu zvolíme položku File -> New -> Project.

Založení nového projektu ve Visual Studio

V okně New project vybereme template Visual Basic -> Windows a v nabídce vedle zvolíme Console Application. Jako jméno aplikace zvolíme PrvniAplikace. Target framework nahoře přepneme na .NET Framework 3.5 (to z toho důvodu, aby naše programy bez problému fungovaly na Windows 7 bez nutnosti doinstalování novějšího .NETu, pro Windows 8 použijte .NET 4.5). V Dropboxu si vytvořte nějakou složku na vaše projekty, např. VB.NET. U lokace pomocí tlačítka Browse vybereme složku C:\Users\vase_jme­no\Dropbox\VB­.NET. Nějakou dobu zůstaneme u konzolových aplikací (příkazová řádka), protože k jejich obsluze potřebujeme minimální znalosti z objektového světa a jsou tedy ideální k naučení základů jazyka. Okno by mělo vypadat asi takto:

Vytvoření projektu konzolové aplikace v Visual Basic .NET

Formulář potvrdíme.

Ovládání Visual Studia

Okno nyní vypadá asi takto, já jsem ho hodně zmenšil, aby se mi sem vešlo :-)

Okno Visual Studia

Zajímat nás bude zejména prostřední okno, do kterého nám VS vygeneroval kostru zdrojového kódu. Možná může být překvapením, že nezačínáme s prázdným oknem, ale rovnou s kusem kódu. Proč tomu tak je pochopíte, až si kód alespoň intuitivně vysvětlíme, vše bude vysvětleno během seriálu.

První řádek nám uvádí, že se jedná o tzv. Modul, o tom vám něco řeknu později. Na dalším řádků s kódem je pak definice hlavní metody Main. Mezi tento řádek a řádek End Sub (tedy do jejího těla) budeme psát náš kód. Main je vyhrazené slovo a Visual Basic ví, že má po spuštění aplikace vykonat právě tuto metodu (může jich tam být totiž více, ale o tom opět později). Nakonec ještě následuje ukončení modulu. Ukončení jsou na VB.NETu to pěkné, nic není v hromadě složených závorek na rozdíl od céčkových jazyků. Zatím ale můžeme vlastně ignorovat úplně všechno až na tělo metody Main.

Druhým důležitým prvkem v okně pro nás bude zelené tlačítko Play v horní liště, které program zkompiluje a spustí. Můžete si to zkusit, protože náš program zatím nic nedělá, hned se zase vypne. Spuštění můžeme provést též klávesovou zkratkou F5. Klávesové zkratky má VS velmi dobře řešené a ty pokročilejší připomínají systém akordů, když je budete znát, práce vám půjde rychleji od ruky. Vedle ikony šipky máme vybráno Debug. To znamená, že se program bude kompilovat v Debug módu a bude obsahovat určité rutiny k výpisu chyb. Tento mód se používá zejména pro testování programu (když ho vyvíjíme) a běh programu může být kvůli tomu o něco pomalejší. Jakmile si budeme jisti, že je program hotový, přepneme na Release a spustíme. Výsledkem bude vytvoření s spuštění programu tak, jak je ho možné šířit mezi lidi.

Adresářová struktura konzolové aplikace

Podíváme se, jak vypadá naše aplikace na disku. Otevřeme si složku s aplikací, tedy C:\Users\vase_jme­no\Dropbox\VB­.NET\PrvniApli­kace. Nalezneme v ní soubor PrvniAplikace.sln, který zastupuje tzv. solution Visual Studia. Solution (řešení) je soubor projektů a může tedy obsahovat více aplikací, v praxi se toho využívá např. ve vícevrstvých aplikacích nebo při testování, pro nás je zajímavé jen to, že právě přes tento soubor budeme naše aplikace potom otevírat. Nalézá se zde také složka PrvniAplikace, ve které již sídlí náš projekt. Otevřeme si ji.

Soubor PrvniAplikace­.vbproj obsahuje soubor našeho projektu, i přes něj lze naši aplikaci otevřít. Module1.vb obsahuje samotný zdrojový kód. Zajímat nás bude ještě složka bin, jejíž název napovídá, že obsahuje binární (strojový) kód naší aplikace. Otevřeme ji.

Vidíme, že obsahuje podsložky Debug a Release. V nich jsou poté samotné exe soubory naší aplikace (pokud jsme ji samozřejmě alespoň jednou zkompilovali v této konfiguraci). Pokud se budete chtít se svými aplikacemi někomu pochlubit, exe soubor ve složce Release je právě to, co mu pošlete. Dalších souborů si nemusíte všímat.

Hello world

Je zarytým zvykem, že prvním programem v nějakém novém jazyce bývá tzv. Hello world. Jedná se o program, který jakýmkoli způsobem uživateli zobrazí hlášku "Hello world", případně nějaký podobný text. Opět zopakuji, že příkazy budeme psát do těla metody main. Budeme potřebovat dva příkazy (pozn. výraz příkazy používám k zjednodušení), jeden k zobrazení textu a další k vyčkání na stisk libovolné klávesy, aby program hned neskončil.

K výpisu textu složí:

Console.WriteLine("Text")

A k vyčkání na klávesu:

Console.ReadKey()

Console je tzv. třída. Pojmem třída budeme zatím chápat soubor nějakých příkazů, příkazům se v VB.NET říká metody. Console tedy obsahuje metody k obsluze konzole. Voláme na ni metodu WriteLine, která vypíše text. Vidíme, že metodu na třídě voláme pomocí operátoru tečka. Každá metoda může obsahovat nějaké vstupní parametry, které se zadávají do závorky a jsou oddělené čárkou. V případě metody WriteLine je parametrem text k vypsání. Textu budeme říkat textový řetězec nebo jen řetězec (anglicky string) a budeme ho psát do uvozovek, aby tomu VB.NET rozuměl a nezaměňoval ho s jinými příkazy. Metoda ReadKey nemá žádné parametry, přesto však za její název musíme napsat závorku, ta je ve VB.NET povinná. Příkazy píšeme na samostatné řádky a za každý dáváme enter (tedy znaky CR + LF), další z výhod VB.NET nad C#. Naše metoda Main tedy bude nyní vypadat nějak takto:

Sub Main()
        Console.WriteLine("Hello world!")
        Console.ReadKey()
End Sub

Program spustíme pomocí klávesy F5.

Hello world konzolová aplikace ve Visual Basic .NET

Gratuluji, právě jste se stali programátorem :) To bude pro dnešek vše, příště se podíváme na základní datové typy a vytvoříme si jednoduchou kalkulačku.

Dnešní projekt je přiložen jako soubor na konci článku, i u dalších tutoriálů budu vždy výsledek přikládat ke stažení. Doporučuji si ale nejprve projekt vytvořit pomocí tutoriálu a ke stažení se uchýlit jen v případě, když vám něco nepůjde. Pokud program hned jen stáhnete, nic se nenaučíte :)


 

Stáhnout

Staženo 320x (61.69 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce VB

 

  Aktivity (2)

Článek pro vás napsal Michal Žůrek (misaz)
Avatar
Autor se věnuje tvorbě aplikací pro počítače, mobilní telefony, mikroprocesory a tvorbě webových stránek a webových aplikací. Nejraději programuje ve Visual Basicu a TypeScript. Ovládá HTML, CSS, JavaScript, TypeScript, C# a Visual Basic.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (7 hlasů) :
3.714293.714293.714293.71429 3.71429


 



 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (33)

Avatar
Kit
Redaktor
Avatar
Kit:

Psal jsem významný rozdíl. Který z nich to je?

Editováno 24.11.2013 16:11
Odpovědět  ±0 24.11.2013 16:09
Vlastnosti objektů by neměly být veřejné. A to ani prostřednictvím getterů/setterů.
Avatar
Jan Vargovský
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Kit
Jan Vargovský:

To už si vyber ty, já si tam svoje významné našel.

 
Odpovědět  +2 24.11.2013 16:29
Avatar
Odpovídá na Kit
Luboš Běhounek (Satik):

třeba pointery? je jich tam spousta

Odpovědět 24.11.2013 16:32
:)
Avatar
Kit
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Luboš Běhounek (Satik)
Kit:

Pointery? Nevidím důvod, proč by je dnes měl ještě někdo používat. Je to jen recept na memory leaky.

Odpovědět  -1 24.11.2013 16:36
Vlastnosti objektů by neměly být veřejné. A to ani prostřednictvím getterů/setterů.
Avatar
Odpovídá na Kit
Luboš Běhounek (Satik):

Ale na to ses neptal, chtěl jsi rozdíl.

Pointery musíš občas používat, když využíváš některé starší knihovny nebo knihovny z některých jiných jazyků.

Editováno 24.11.2013 16:43
Odpovědět 24.11.2013 16:41
:)
Avatar
Kit
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Luboš Běhounek (Satik)
Kit:

A hele, našel jsem na instalačkách systému i kompilátor Visual Basic. Vyzkouším ty pointery a uvidím, jestli jsou dnes ještě použitelné.

Odpovědět 24.11.2013 16:49
Vlastnosti objektů by neměly být veřejné. A to ani prostřednictvím getterů/setterů.
Avatar
SteveXtreme
Člen
Avatar
SteveXtreme:

Já si raději nechám demagogii a půjdu něco programovat. Jo a odpověď na tvou otázku - syntaxe je velmi podstatná část kódu - a teď zase ty netvrď že ne.

 
Odpovědět 24.11.2013 16:50
Avatar
Kit
Redaktor
Avatar
Odpovídá na SteveXtreme
Kit:

Syntaxe je jen forma zápisu.

Odpovědět  +1 24.11.2013 16:56
Vlastnosti objektů by neměly být veřejné. A to ani prostřednictvím getterů/setterů.
Avatar
Odpovídá na SteveXtreme
Michal Žůrek (misaz):

Ale kvůli toho že je syntaxe jiná než u C-like jazyků ho přeci nebudeme odsuzovat.

Odpovědět  +1 24.11.2013 19:32
Nesnáším {}, proto se jim vyhýbám.
Avatar
SteveXtreme
Člen
Avatar
Odpovídá na Michal Žůrek (misaz)
SteveXtreme:

Já ji neodsuzuji, jen poukazuji na to, že jsi napsal, že syntaxe je témeř stejná jako u C# - ale to "téměř", jak jistě víš, někdy znamená velmi mnoho.
Jediné, v čem na VB poukazuji, je to, že má mnohem omezenější možnosti než C-like jazyky. Toť vše. Byl bych rád, kdyby tato nesmyslná diskuze skončila.

Pokud vím, o tomhle by se mělo debatovat někde jinde než tady, ne?

Editováno 25.11.2013 6:32
 
Odpovědět 25.11.2013 6:31
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 43. Zobrazit vše