Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Rozhovor s vývojářem Drahomírem Hanákem

Na dnešní rozhovor nám kývl mladý vývojář v oblasti moderních webových technologií, Drahomír Hanák.

Ahoj Drahoši, jsem moc rád, že sis udělal čas na tento rozhovor. Mohl by ses nám nejprve představit a prozradit nám odkud jsi, jak jsi starý a kde studuješ, případně pracuješ?

Ahoj, jmenuji se Drahomír Hanák a je mi 16 let. Studuji střední průmyslovou školu v Kladně na oboru IT.

Vím, že se orientuješ hlavně na webové technologie. Bylo tomu tak od začátku nebo jsi začínal na desktopu a na webové aplikace jsi se přeorientoval? Případně co tě k tomu vedlo?

Asi ve 12 letech jsem začal chodit na kurzy programování v Céčku. Tak jsem se dostal k programování. Céčko jsem moc nechápal, a tak jsem se dostal k HTML. To se mi líbilo, protože bylo jednoduché a tak jsem za chvíli dokázal vytvořit stránku, z čehož jsem byl nadšený :) Časem mi přestalo klasické HTML stačit, tak jsem se dostal k PHP a JavaScriptu.

Drahomír Hanák a jeho portfolio - Rozhovory s českými a slovenskými vývojáři

Co říkáš na nové technologie v oblasti HTML a CSS, je něco, co nějak výrazně změnilo tvoji práci?

Jsem nadšený z HTML5 a CSS3. CSS3 přináší spoustu užitečných vlastností, které zjednodušují práci. Už nemusím kreslit zaoblené rohy bloků, dělat poloprůhledné pixely nebo přechody na pozadí. Můžu použít jakýkoli font aniž bych se musel bát, že se celá stránka zobrazí špatně. Bez těchto vylepšení si už nedokáži představit práci. Sice si musím dávat větší pozor na podporu u starších prohlížečů, ale práci mi to výrazně zjednodušilo. Když jsem začal postupně objevovat technologie HTML5, nevěřil jsem tomu, co to všechno dovede. Umí kreslit 3D a 2D (i vektorovou grafiku), přehrávat zvuky a videa, WebSockets a spoustu dalších věcí. Bohužel tyto vylepšení nejsou zatím moc podporované a tak mi nijak výrazně práci nezměnily. Co ale používám často jsou nové HTML5 tagy. Jsem za všechna tyto vylepšení rád a doufám, že postupem času dostaví lepší podpora i v dalších prohlížečích jako je IE, který se od verze 9 zdá jako dobrý prohlížeč.

Co si myslíš o mobilních zařízeních a webu. Mají důležitou pozici?

Dnes má skoro každý chytrý telefon nebo tablet, ve kterém se dají prohlížet webové stránky. Proto si myslím, že optimalizace pro ně má důležitou roli a je tedy třeba dbát na přístupnost stránky i pro mobilní zařízení. Naštěstí jsou tu CSS media-queries, které výrazně zjednodušují tuto optimalizaci.

Aplikace periodická soustava prvků online - Rozhovory s českými a slovenskými vývojáři

Kam myslíš, že bude trend webových aplikací směřovat, bude zde v budoucnu místo i pro tlusté klienty?

Díky novým technologiím by se mohly některé opravdu velké desktopové aplikace přesunout i do prohlížeče. Záleží na tom, jak moc budou vývojáři schopni tyto aplikace optimalizovat. Některé aplikace se zase naopak přenesou z webu na desktopy a mobilní zařízení, což je dnes již možné.

Které aplikace máš na mysli?

Mám na mysli například grafické aplikace, jako je třeba Photoshop a 3DSMax nebo webové IDE, které už existují. Myslím, že v budoucnu bychom je mohli najít i na internetu.

A které se přesunou na desktopy?

Určitě e-mailové klienty (např. GMail) a aplikace, které potřebujeme mít po ruce.

Programuješ hodně v JavaScriptu, který je tak trochu jiný, než ostatní jazyky. Mám na mysli hlavně funkcionální přístup a trochu obtížnější debugování. Jaké vidíš v JS výhody?

Výhoda JS je to, že se zpracovává na straně klienta. Dají se tak dělat vysoce interaktivní webové aplikace. Je to celkem jednoduchý jazyk a existuje spousta tutoriálů a skvělých knihoven, které v něm zjednodušují práci. Také umí pracovat přímo s DOM. Navíc technologie HTML5 s JavaScriptem počítají, takže nemáte na výběr. JavaScript také nepotřebuje žádnou další aplikaci, která by ho zpracovávala. To zařídí prohlížeč, což je na jednu stranu i nevýhoda. Debugging v JavaScriptu mně osobně přijde vcelku dobrý díky Chrome konzoli, kde nemusím pokaždé upravovat samotný kód jen abych si něco vypsal.

A jeho funkcionální návrh? Pociťuješ nějakou změnu např. programátorského myšlení oproti klasickému OOP?

V JS vše představuje nějaký objekt. OOP v JavaScriptu je trošku jiné, než třeba v C# nebo Javě. Ve směs je to ale stejné, jen si na to zvyknout. Komu by tento způsob vadil, může použít CoffeeScript nebo zkusit Dart.

HTML5 Pacman - Rozhovory s českými a slovenskými vývojáři

Své projekty máš velmi dobře řešené i po stránce designu a grafiky, věnuješ velký čas jejich návrhu nebo ti to jde tak dobře samo? ;-)

Jak kdy :) Někdy to jde samo a grafický návrh aplikace mám hotový za chvíli. Někdy nad tím strávím hodiny, abych něco vymyslel.

Na serveru používáš svůj PHP framework Saixon, co konkrétně umí a jakou má licenci?

Udělal jsem si jednoduchý ale celkem účinný HTML template systém, na kterém jsem framework postavil. Jedná se o MVC framework, ve kterém jsem sloučil své třídy v PHP pro manipulaci s databází, soubory, grafikou atd. Snažím se, aby kód v tomto frameworku byl intuitivní. Vyvinul jsem ho pro vlastní použití a nemám v plánu ho zatím zveřejnit.

Jsi členem Nouvelle Communauté, můžeš nám o tomto projektu říci něco víc?

Nouvelle Communauté (nebo jen Nuvel) je studentská komunita vývojářů, grafiků a všech, co něco umí. Děláme webové stránky a design, vyvíjíme aplikace atd. Za všemi pracemi stojí sami studenti, kteří jsou za ni také odměněni. Neděláme to však jen pro peníze. Na projektu členové mohou získat bohaté zkušenosti, které pak uplatní v budoucím zaměstnání. Děláme to, protože nás to baví. Člověk v Nuvelu nikdy nepracuje sám. Vždy má k dispozici celou komunitu, která mu může kdykoli poradit nebo pomoct de facto s čímkoli.

Kromě webových aplikací jsi dělal i s libGDX, herní knihovnou pro Javu. Jak se ti s ní pracovalo, případně vzniklo něco zajímavého?

libGDX mě nadchla svou jednoduchostí. Lze v ní vytvořit hru pro více platforem přidáním jen 10 dalších řádků jako starter pro danou platformu. Bohužel jsem zatím neměl čas v ní udělat nějakou větší hru, ale určitě se k tomu ještě někdy dostanu.

Jaké jsou tvé další životní plány?

Momentálně mám v hlavě jeden projekt, který bych chtěl uskutečnit a pokud se povede, tak v něm i pokračovat. Jinak určitě budu nadále psát články a své názory na ITnetwork :)

Počítám, že je to projekt většiho rázu, budeme ti držet palce :) Ještě nám řekni, jaké máš koníčky kromě programování, jak relaxuješ?

Rád jezdím na kole, čtu knihy, chodím do divadla nebo jen tak s přáteli. Mám velmi rád dobrou hudbu a hraji na kytaru.


 

Všechny články v sekci
Rozhovory s českými a slovenskými vývojáři
Článek pro vás napsal David Hartinger
Avatar
Uživatelské hodnocení:
6 hlasů
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity