Rozhovor s Raiperem34

Rozhovory Rozhovor s Raiperem34

Raiper34

Rád bych dnes vyzpovídal slovenského vývojáře freeware her Raipera, který má na svědomí tituly jako Space Resistance nebo Exit finder. Hned na začátku prozradím, že to bude právě on, kdo bude mít na starosti tuto sekci s rozhovory a kdo bude hovořit s dalšími vývojáři československé scény. Nyní ho tedy lépe poznáte. Raipere, mohl by ses nám představit a prozradit nám odkud jsi, jak jsi starý a kde studuješ?

Zdravým všetkých vývojárov združených na tomto super webe. Volám sa Filip Gulán a mám 18 rokov. Momentálne študujem na Gymnáziu Milana Rastislava Štefánika V Novom Meste nad Váhom odbor informatika. Bývam neďaleko mesta v ktorom študujem, v malej dedine menom Bzince pod Javorinou. Mnohý z vás ma určite poznajú pod pseudonymom Raiper34.

Exit Finder

Chtěl bych začít tím, že se tě zeptám, jak jsi přišel na myšlenku něco naprogramovat, kdy tě to poprvé napadlo? Inspiroval tě někdo nebo nějaká hra?

V podstate ma inšpirovali všetky hry, nespomínam si na žiadnu konkrétnu hru. Po prvý krát ma to napadlo asi v 10 rokoch, avšak skúsenosti a ani zdroj informácií som nemal žiadny. Vytváral som si pre seba a rodinu rôzne spoločenské hry, ktoré sme hrali. Ja som tam kreslil rôzne potvory, meče, postavy, mapy a vymýšľal príbeh. K programovaniu som sa dostal prostredníctvom časopisu Počítač pro každého kde bol článok o Game maker. To bolo asi v 11-12 rokoch. Avšak nebolo to také jednoduché. Prvé čo som vytvoril a "hýbalo" sa to bolo v 13 rokoch. Vtedy som urobil moje prvotiny ako Dinos Racer a Mastery Pragon, avšak tieto hry by som radšej nechal ležať tam kde sú :)

Áaa, Počítač pro každého s GameMakerem 5? Díky němu jsem se o GM dozvěděl i já :) Jaký byl tvůj úplně první program nebo hra? Pamatuješ si tu chvíli, kdy jsi to poprvé spustil a ono to fungovalo?

Môja prvá hra sa volala Dinos Racer. Ani neviem čo to bolo za žáner, v podstate som mal 2 postavy, z ktorých jednu som musel dopraviť zo spodku obrazovky do cieľa, teda na vrch obrazovky. Spomínam si,že kolízie boli úplne hrozné, zle sa to ovládalo a grafika bola robená v MS paint, čiže asi si viete predstaviť tú grafickú kvalitu. V tedy som bol na to pyšný, že sa to vlastne vykonáva čo chcem aj keď sa teraz pozerám z odstupom času, tak kód hry bol úplne mega primitívny :D .

Co bys doporučil nováčkům, kteří začínají s tvorbou her? Máš nějakou svou zásadu, motto nebo něco takového?

Nech sa hlavne nevzdávajú a idú za svojim snom. Nikto učený z neba nespadol . Keďže preferujem Construct, tak určite pre nováčikov na osvojenie princípu programovania odporúčam práve tento nástroj. A nech všetko dokončia na 100% aj keď by kvalita nemala byť také akú si sami predstavujú.

Co tě na vývoji her nejvíce baví a co tě neopak nebaví?

Jedna z vecí, ktorá ma naozaj baví je vymyslieť príbeh, stať sa na chvíľku bohom a vytvoriť svoj vlastný svet. A čo ma nebaví? Určite zdĺhavý vývoj hry, debugovanie, opravovanie chýb, monotónne programovanie...

Hodně vývojářů má problém se sehnáním grafika, případně s tvorbou vlastní grafiky. Jak jsi to ty řešil v minulosti u svých her a jak to máš teď?

V minulosti som sa snažil grafiku robiť sám, dopadalo to všelijak.... Jedna z mojich lepších vlastných grafík je v hre Exit Finder2. Potom som sa rozhodol, že grafiku prenechám niekomu kto sa grafike rozumie. Napísal som na rôzne vývojárske komunity, avšak nikto sa mi na post grafika neprihlásil. Vtedy som sa rozhodol, že keď hora nejde k Mohamedovi, Mohamed pôjde k hore XD a vtedy som sa prihlásil na post programátora k hre Space Resistance.

Space Resistance

Co považuješ za svůj největší dosavadní úspěch?

Vydanie Space Resistance a nadviazanie spolupráce s kvalitnými ľudmi čo aj niečo vedia :) napríklad devbook...

Vím, že hodně programuješ ve WYSIWYG editorech a jdeš na vysokou školu IT, přemýšlel jsi o tom, že by ses časem přeorientoval na klasické programovací jazyky nebo zastáváš názor, že WYSIWYGy jsou k tvorbě her přizpůsobené a je zbytečné programovat vlastní engine?

Myslím si, že na tvorbu freeware úplne dostačujú. Šetria čas, je to jednoduchšie, graficky prehľadné, rýchlo osvojiteľné. Ale určite keď by som chcel niečo robiť komerčne, vo väčšej firme tak určite je lepšie naprogramovať si vlastný engine. WYSIWYG nie je na veľké hry prispôsobený, pretože "žerie" oveľa viac výkonu PC ako kebyže tú istú rhu urobíte v dobre naprogramovanom vlastnom engine.

Construct

K tvorbě her používáš hlavně Construct, ten je u nás ještě stále ne moc rozšířený, jak jsi se k němu dostal?

Popravde sám už ani presne neviem. Tuším na Game maker fore bola diskusia o podobných Game makeroch a tam niekto Construct spomenul. Construct som našiel na internete, stiahol a strašne sa mi podobal na The Game Factory 2, tak som podľa knihy o TGF2 trošku naučil v Constructe pracovať. Skúšal som si rôzne blbosti, malé hry a programy a vlastne tak som sa naučil sám v ňom pracovať.

Jaký je tvůj oblíbený herní žánr a který naopak nemáš rád?

Obľúbené herné žánre sa u mňa vekom menia. Ale teraz napríklad obľubujem Moba hry (stratégia + RPG ala Dota), závodné hry typu Burnout, Flatout, a úplne najviac milujem akčné hry typu Prince of Persia, Darksiders, Legacy of Kain. A hry ktoré nemám rád? Tak také sa asi nenájdu . Každá hra má svoje čaro.

Vypadá to, že kromě toho, že hry tvoříš, je také hraješ, je to tak? Jestli ano, jsou to placené tituly nebo freeware, případně obojí? Kolik času trávíš hraním her, řekněme třeba týdně?

Mám rád obidvoje. 2 roky som platené skoro nehral ale kúpou nového notebooku som zase začal. čas strávený hraním hier sa líši podľa toho ako ma škola vyťažuje. Tak napríklad niekedy to je 7 hodín inokedy zase 21. ale skôr tých 7.

Jistě máš nějaké oblíbené vývojáře, minimálně ve světě, možná i u nás. Koho tvorba se ti líbí a co si myslíš o naší československé herní scéně? Můžeš vyjmenovat i nějaké projekty.

Vo svete je to napríklad Ubisoft, aj keď to je veľké herné štúdio, malých vývojárov vo svete veľmi nepoznám. Ale u náš mám v obľube hrať hry od Sosakov (Little World), Fiolasoftu (PacIN), Lightining softu (Warped Times) alebo Fictive games (Carschool, Gishi Legenda)

Jaké máš plány do budoucna? Živit se jen tvorbou indie her by asi nebyl žádný med, předpokládám, že budeš dělat někde programátora, je to tak? Budeš se pak věnovat nadále tvorbě her?

Najradšej by som robil v nejakej malej hernej firme a tvoril jednoduchšie casual hry (niečo ako Špidla tu v CZ alebo Fiolasoft) Takto by som aj tvoril malé hry a aj sa tým živil. Určite by som v túto chvíľu dal prednosť Špidla ako EAgames.

Arsenal Quiz

Prozradíš nám ještě, na čem teď pracuješ?

Momentálne pracujem na hre Midget race, na ktorej som sa trochu zasekol. Ale dúfam, že MR dokončím. A tie som začal pracovať na retro mini strielačke, ktorú môžete očakávvať najbližšie 2 mesiace s vtipným príbehom, retro grafikou a českým dabingom.

Nakonec se tě zeptám, co tě ještě zajímá kromě programování, jaké máš koníčky, jak relaxuješ?

Rád počúvam Metal, prečítam si dobrú fantasy knihu, alebo pozriem kvalitný film/seriál. Tiež rád píšem recenzie a robím rozhovory z opačnej pozície ako dneska.

Dobře, já ti děkuji za tvůj čas a těšíme se na další tvé tituly a rozhovory :)


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal David Čápka
Avatar
Autor pracuje jako softwarový architekt a pedagog na projektu ITnetwork.cz (a jeho zahraničních verzích). Velmi si váží svobody podnikání v naší zemi a věří, že když se člověk neštítí práce, tak dokáže úplně cokoli.
Unicorn College Autor se informační technologie naučil na Unicorn College - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (5 hlasů) :
4.64.64.64.64.6


 


Miniatura
Předchozí článek
O gamedesignu s Vojtou Kočím
Miniatura
Následující článek
Rozhovor so Satikom64

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!