První mrtvý řidič v autopilotem řízené Tesle

Zpravodajství Hardware První mrtvý řidič v autopilotem řízené Tesle

NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration, národní úřad pro bezpečnost dálniční přepravy) v USA vyšetřuje případ, kdy řidič Tesly zahynul v době, kdy vozidlo řídil autopilot.

Tesla model S, Zdroj obr.: By Niels de Wit from Lunteren, The Netherlands - This file was derived from  2013 Tesla Model S (11322176214).jpg:, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?…

Joshua D. Brown zemřel 7. května ve Willistonu, Floria, když kamery v jeho Tesle S nebyly schopné identifikovat jasný přívěs kamionu, který měl stejnou barvu jako jasná obloha, a nedošlo k následné aktivaci brzd, která by řidiči zachránila život.

Pokud by okolí snímal LIDAR, tak jako tomu je u autonomních vozidel od Googlu, k nehodě by nedošlo, jelikož vizuálně podobná prostředí nemají vliv na odrážení laserových paprsků. Problém s Teslou je ten, že systém příliš spoléhá na kamery, které ale nejsou schopny podat v jistých světelných podmínkách uspokojivé výsledky.

Frank Baressi, řidič kamionu, jel ve vedlejším pruhu, když se rozhodl odbočit. Zatímco přívěs kamionu byl šikmo vůči silnici, přes několik pruhů, jak Frank Baressi odbočoval, autopilotem řízená Tesla se přiřítila. Její kamery nezaregistrovaly přívěs, načež vozidlo vjelo pod přívěs který mu uřízl střechu, a skončilo zhruba o 100 metrů dál, kde nabouralo do sloupu. Řidič byl na místě mrtvý.

Řidič kamionu vypověděl, že řidič Tesly se přiřítil tak rychle, že neměl možnost s kamionem odjet a tak spoléhal, že zabrzdí, k čemuž ale nedošlo. Když došel na místo nehody, v autě prý hrál film s Harrym Potterem, ale přiznává, že řidič Tesly ho nemohl vidět, pouze slyšet. Tesla Motors tvrdí, že na obrazovce Tesly S není možné sledovat video, takže film musel hrát na jiném zařízení, ale policejní zpráva se o žádném filmu nezmiňuje.

Tesla Motors také zdůrazňuje, že autopilot má pouze asistenční funkci, a řidič musí po celou dobu jízdy držet ruce na volantu. Pokud je sundá, je na to vizuálně a zvukově upozorněn, a vozidlo začne zpomalovat, až úplně zastaví, pokud řidič ruce na volant nepoloží. Řidič musí celou dobu dávat pozor na jízdu a být schopen okamžitě zareagovat, pokud by došlo k pochybení systému. Na závěr také Tesla Motors uvádí, že se jedná o první smrtelnou nehodu po 210 mil. najetých kilometrech.

Brown byl nadšenec do pokroku Tesly S a částečně se i podílel na vývoji autopilota. Tesla Motors ho popsala jako "přítele Tesly a širší EV komunity, člověka, který svůj život věnoval inovacím a technologii, a který silně věřil v poslání Tesly".

Zdroj: ABC News


 

  Aktivity (2)

Zprávu pro vás napsal Adam Ježek 1. července 10:31
Avatar
Autor se převážně věnuje Arduinu a psaní tutoriálů z této oblasti, občas napíše příležitostně nějakou tu zprávičku. Většinu svého volného času momentálně věnuje Linuxu a/nebo Raspberry Pi. Také umí C#, HTML, CSS, PHP a Python.

Miniatura
Všechny články v sekci
Zprávy ze světa hardwaru

 

 

Komentáře

Avatar
Slavomir
Redaktor
Avatar
Slavomir:

Vodič Tesly pravdepodobne nepochopil, že je to technológia v plienkach, takže pustil autopilota a pozeral film... Táto chyba určite bola na jeho strane. Dúfam, že to nejako neuškodí povesti Tesly.

 
Odpovědět  +3 1. července 11:54
Avatar
Adam Ježek
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na Slavomir
Adam Ježek:

Aktualizováno

Bohužel byl jedním z lidí, kteří toto věděli nejlíp, podílel se na vývoji.

Odpovědět  ±0 1. července 12:12
Programátor dělá co může. Počítač co chce. | Pokud mi dáš mínus, tak prosim, napiš proč!
Avatar
Martin Franta:

kdyby drzel ruce na volantu tak by asi kamion neprehlidl, kdyby je sundal tak auto zacne zpomalovat a zastavi...kdyz k tomu vemu ze se podilel na vyvoji tak bych se nedivil ze autopilotovi veril az moc, system si upravil aby ignoroval sundani ruk z volantu a pak na to doplatil

 
Odpovědět  +2 1. července 13:58
Avatar
Dan Balarin
Člen
Avatar
Odpovídá na Martin Franta
Dan Balarin:

Co jsem viděl videa, tak tam je časová prodleva v řádu minut než auto začně dělat víc než blikat kontrolka na přístrojovce po sundání rukou z volantu. Nasledně stačí do volantu "drknout" a auto zase zrychlí/přestane zpomalovat a začne blikat kontrolka. A to že to byl vývojář nebo někdo kdo věděl víc než "obyčejný zakazník" neznamená, že bude o to opatrnější, naopak to může vytvořit falešnou iluzi bezpečnosti, protože "ví co a jak program vyhodnocuje, tak se nemůže stát chyba"

Odpovědět  +2 2. července 20:24
"The number one benefit of information technology is that it empowers people to do what they want to do. It lets...
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 4 zpráv z 4.