IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 2 - Android programování - Vývojové prostředí

V minulé lekci, Android programování - Úvod do Android programování v Kotlin, jsme si udělali úvod do platformy Android.

V dnešním Kotlin tutoriálu našeho Android kurzu si ukážeme, jak nainstalovat vývojové prostředí Android Studio a popíšeme si jeho uživatelské rozhraní. Následně založíme nový projekt a vysvětlíme si jeho strukturu.

Pokud chceme programovat pro Android, máme k dispozici mnoho vývojových prostředí: Eclipse, NetBeans, IntelliJ IDEA a Android Studio. V dnešní době je ovšem již jediné rozumné IDE Android Studio.

Instalace Android Studia

Android Studio stáhneme na adrese https://developer.android.com/studio.

Po stažení instalačního souboru spustíme instalaci a v několika krocích, které si ukážeme na následujících obrázcích, Android Studio zprovozníme.

Z úvodního okna instalátoru pokračujeme tlačítkem Next. V okně Choose Components zaškrtneme i políčko pro instalaci Android Virtual Device. Tím budeme mít možnost zkoušet naše aplikace ve virtuálním zařízení (emulátoru). Potvrdíme tlačítkem Next:

Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin

V okně Configuration Settings zvolíme umístění instalace Android Studia, výchozí nastavení můžeme ponechat. Pomocí tlačítka Next se postupně dostaneme až k obrazovce s importováním nastavení vývojového prostředí. My zde nic importovat nebudeme, protože instalujeme prostředí poprvé:

Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin

Následuje uvítací okno Android Studio, ve kterém klikneme opět na Next. Dále nám okno Select UI Theme nabízí možnost volby vzhledu vývojového prostředí. Zvolte si tmavé nebo světlé barvy dle vaší preference:

Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin

SDK - Software Development Kit

Vývojové prostředí máme sice nainstalované, ale ještě nám chybí důležité doplňky! Instalace dále pokračuje instalací Software Development Kit (SDK), což jsou knihovny nástrojů nezbytné k vytváření aplikací pro Android. V okně SDK Components Setup vidíme doporučené položky k instalaci, které budou staženy a nainstalovány, pokud v počítači SDK nebyl nalezen. Pokud již v počítači máme SDK nainstalován, můžeme v zobrazeném okně zaškrtávacími políčky zvolit, zda tyto doporučené položky chceme doinstalovat:

Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin

Položky označují:

  • Android SDK - Tuto položku není nutné zvolit, protože v SDK Manageru budeme moci později vybrat a stáhnout jiné verze SDK (starší verze Androidu). SDK Manager si brzy ukážeme.
  • Položka Intel HAXM je nástroj pro zvýšení výkonu emulátoru a je určená pro počítače s procesory Intel. Pokud tuto platformu máte, zaškrtněte.
  • Android Virtual Device - Jde o nástroj pro vytváření virtuálních zařízení, tuto položku zaškrtněte.

Níže nalezneme volbu místa k uložení SDK. Tato složka bude poměrně náročná na prostor na disku. V budoucnu si totiž pravděpodobně stáhnete více verzí SDK, abyste mohli své aplikace testovat na více verzích Androidu. Proto vyberte umístění, kde bude v budoucnu volné místo v řádech až desítek GB!

Pokračujeme tlačítkem Next na okno Verify Settings, kde tlačítkem Finish pouze potvrdíme náš výběr a tím spustíme stahování všech vybraných součástí. Stahování bude pravděpodobně časově náročnější (stihnete v klidu kávu :-) ):

Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin

Po dokončení přejdeme tlačítkem Finish do úvodního okna vývojového prostředí, které se zobrazuje, pokud nebylo Android Studio ukončeno s otevřeným projektem. V opačném případě je rovnou otevřen poslední projekt. Vpravo dole klikneme na ozubené kolečko Configure a v rozbalovacím menu vybereme položku SDK Manager:

Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin

Do SDK Manageru lze případně kdykoli přejít i z vývojového prostředí přes menu Tools v horní liště a položku SDK Manager:

Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin

Již jsme si řekli, že později budeme moci stáhnou i jiné verze Androidu - což můžeme dělat zde, v SDK Manageru. To je důležité spíše později, když například budeme potřebovat otestovat aplikaci na některé starší verzi Androidu. Kdybychom chtěli stáhnout nově vydanou verzi Androidu, použijeme opět SDK Manager. Zde zaškrtávacími políčky vybereme ty verze, které chceme stáhnout, případně některé naopak odinstalujeme. Stisknutím tlačítka Apply zahájíme stahování a instalaci/odin­stalaci:

Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin

Tímto je instalace vývojového prostředí dokončena a my jsme připraveni vytvořit první vlastní projekt!

Vytvoření nového Android projektu

Vytvořením projektu se seznámíme se základním vzhledem vývojového prostředí a se strukturou projektu. V úvodním okně Android Studio zvolíme první položku s názvem Start a new Android Studio project:

Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin

Otevře se okno Select a Project Template s nabídkou připravených šablon. Náš první projekt, nečekaně pojmenovaný "Hello World!", bude jednoduché okno, obsahující text Hello World!. Proto v horní liště nad obrázkovým seznamem zvolíme první záložku Phone and Tablet, níže pak vybereme položku Empty Activity a potvrdíme tlačítkem Next:

Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin

Aktivita je ve světě Androidu, zjednodušeně řečeno, obrazovka aplikace. My tedy zakládáme projekt, kde již budeme mít jednu takovou prázdnou obrazovku vygenerovanou.

V následujícím okně Configure Your Project vyplníme název nového projektu. Název balíčku budete mít vy jiný, než je na obrázku, ten měnit nemusíte. Tento řádek je něco jako originální ID naší aplikace a žádné dvě různé aplikace nesmí mít toto ID shodné. Dále zde můžeme zvolit cestu k místu, kde bude projekt uložen. Ve čtvrtém řádku je volba programovacího jazyka. Vybrat lze mezi jazyky Java a Kotlin. My zde budeme programovat v Kotlinu. V posledním řádku lze vybrat minimální verzi API, na které bude naše budoucí aplikace spustitelná, to zatím můžeme ponechat. Vše potvrdíme tlačítkem Finish:

Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin

V příští lekci, Android programování - Android API a struktura projektu, si vysvětlíme, co je to Android API a popíšeme si strukturu projektu v Android Studio.


 

Předchozí článek
Android programování - Úvod do Android programování v Kotlin
Všechny články v sekci
Android - Tvorba mobilních aplikací v Kotlin
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Android programování - Android API a struktura projektu
Článek pro vás napsal Marek Urbańczyk
Avatar
Uživatelské hodnocení:
26 hlasů
Autor se věnuje programování v Kotlinu, Javě. Má také zkušenosti s C#.
Aktivity