Lekce 2 - Správa aplikací Nové
V minulé lekci, Obchod s aplikacemi, jsme si ukázali oficiální obchody Google Play a App Store. Naučili jsme se, jak se v obchodě orientovat a jak vyhledávat vhodné aplikace podle názvu, klíčových slov nebo žebříčků oblíbenosti.
V dnešním tutoriálu kurzu Ovládání telefonu se naučíme instalovat, aktualizovat a bezpečně odinstalovat aplikace z oficiálních obchodů. Podíváme se, jak nastavit automatické aktualizace a správně pracovat s oprávněními, aby náš telefon zůstal bezpečný, přehledný a rychlý.
Správa aplikací
Abychom mohli aplikace z obchodů bezpečně používat, musíme se je naučit spravovat.
Instalace aplikace
Každou aplikaci musíme z obchodu s aplikacemi nejprve stáhnout a nainstalovat do telefonu.
-
Instalace aplikací je jednoduchá. Jakmile v obchodě najdeme požadovanou aplikaci, stačí klepnout na tlačítko Instalovat:

-
Instalace aplikací je jednoduchá. Jakmile v obchodě najdeme požadovanou aplikaci, stačí klepnout na tlačítko Získat:

Instalace probíhá automaticky – po chvíli se ikona objeví na domovské obrazovce nebo v seznamu aplikací.
Některé aplikace vyžadují potvrzení pomocí hesla, Face ID nebo otisku prstu. Před instalací se také ujistíme, že máme dostatek volného místa – velikost souboru je uvedena přímo v obchodě.
První spuštění a oprávnění
Po instalaci aplikaci spustíme klepnutím na její ikonu. Při prvním otevření může aplikace požádat o různá oprávnění, například:
- přístup k poloze,
- přístup ke kameře nebo mikrofonu,
- oprávnění k oznámením nebo fotkám.
Do některých aplikací se musíme přihlásit – obvykle pomocí účtu Google nebo Apple ID. To nám umožní ukládat nastavení, synchronizovat data mezi zařízeními nebo později obnovit zakoupené funkce. Přihlášení není vždy povinné, ale u bankovních, nákupních nebo zálohovacích aplikací bývá nezbytné.
-
Pokud si nejsme jisti, lze většinu těchto voleb přeskočit a později změnit v Nastavení -> Aplikace, kde otevřeme konkrétní aplikaci a přejdeme do Oprávnění:

-
Pokud si nejsme jisti, lze většinu těchto voleb přeskočit a později změnit v Nastavení -> Aplikace, kde otevřeme konkrétní aplikaci a oprávnění upravíme:

Doporučujeme povolit jen to, co dává smysl pro funkci aplikace (např. mapy potřebují polohu). Čím víc oprávnění budou mít aplikace, tím víc může být narušena bezpečnost našeho zařízení.
Aktualizace aplikací
Aktualizace zlepšují funkčnost, bezpečnost i rychlost aplikací. Můžeme je spustit ručně nebo nechat probíhat automaticky.
-
Na Androidu klepneme v aplikaci Google Play na svou profilovou ikonu (vpravo nahoře), zvolíme Správa aplikací a zařízení. Zde můžeme aktualizovat všechny aplikace najednou klepnutím na tlačítko Aktualizovat vše:

Můžeme také aktualizovat pouze vybrané aplikace klepnutím na tlačítko Zobrazit podrobnosti:

-
V iOS klepneme na profil v pravém horním rohu a sjedeme na obrazovce trochu dolů. Následně spustíme aktualizaci aplikací, vybereme možnost Aktualizovat vše, nebo zvolíme Aktualizovat pouze u vybraných aplikací:

Nastavení automatických aktualizací
Máme také možnost nastavit automatické aktualizace.
-
V aplikaci Google Play otevřeme profil -> Nastavení -> Nastavení sítě -> Automatické aktualizace aplikací. Zvolíme, zda chceme aktualizovat pouze přes Wi-Fi nebo i mobilní data nebo zda vůbec aktualizovat:

-
Na iOS přejdeme do Nastavení -> Aplikace -> App Store a zapneme přepínač Aktualizace aplikací:

Odinstalování aplikace
Pokud aplikaci už nepoužíváme, můžeme ji snadno odebrat ze zařízení a tím uvolnit paměť.
-
Najdeme aplikaci na domovské obrazovce nebo v seznamu aplikací. Přidržíme prst na ikoně a zvolíme možnost Odinstalovat nebo přetáhneme ikonu na symbol koše. Potvrdíme, že chceme aplikaci trvale odstranit. Aplikace bude smazána včetně svých dat:

-
Najdeme aplikaci na domovské obrazovce nebo v seznamu aplikací. Přidržíme prst na ikoně a zvolíme možnost Odstranit aplikaci. Budeme dotázáni, zda chceme aplikaci:
- Odstranit z plochy - aplikace pouze zmizí z plochy. Dále ale zůstane v našem zařízení a můžeme ji tak najít v Knihovně aplikací.
- Smazat aplikaci - bude smazána včetně svých dat.
- Zrušit - zruší akci a vše zůstane v původním stavu.

Systémové aplikace (například Telefon či Safari) obvykle nejdou smazat – iOS je jen skryje, Android je nechá zakázat, ale zůstávají v systému.
Nákupy v aplikacích a placené aplikace
Ne všechny aplikace jsou zdarma. Některé nabízí pokročilé funkce, které si můžeme zakoupit – buď jako jednorázový nákup, nebo pomocí předplatného.
Pokud omylem zaplatíme za aplikaci, můžeme požádat o vrácení peněz:
- Google Play umožňuje vrácení do 48 hodin přímo v aplikaci obchodu.
- App Store vyřizuje žádosti přes webovou stránku reportaproblem.apple.com.
Abychom předešli nechtěným nákupům (například u dětí), nastavíme v obchodě:
- Požadavek na heslo nebo biometrické ověření při každém nákupu.
- Rodinné sdílení, které umožní sdílet nákupy a zároveň mít kontrolu nad výdaji.
