IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Repositáře pro tvorbu počítačových her

Už delší dobu používám repositáře s grafikou, hudbou, efekty a texturami do her. Stále jsem ale neměl ucelenou představu o licencích, které tyto repositáře používají. Tedy na co mohu stažený soubor použít, co s ním mohu dělat atd. Proto jsem dal dohromady seznam licencí a webů a udělal z toho celek. Stačí se podívat a vím, co musím udělat pro to, abych daný soubor mohl použít.

Licence

Jako první uvedu nejdůležitější věc a to licence. Vybral jsem ty licence, se kterými se setkávám nejčastěji u těchto typů souborů.

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.0

Zkratka: CC BY-NC-SA 2.0

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a smí být použit pouze pro nekomerční účely.

Za podmínek: Pokud byl zdroj upraven, musí být vydán pod stejnou licencí. Musí být uveden autor, poskytnut odkaz na licenci a uvedeno zda byly provedeny změny. Toto musí být uvedeno tak, aby z toho nebylo patrné, že poskytovatel zdroje souhlasí se změnami. Zdroj musí být vydán pod stejnou licencí vždy (ikdyž není upraven)! Tato licence není kombinovatelná s ostatními licencemi.

Originální znění: https://creativecommons.org/…y-nc-sa/2.0/

Příklad: Kombinovatelnost - Pokud stáhnete obrázek pod touto licencí, musíte ho vydat pod stejnou licencí.

Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0

Zkratka: CC BY-SA 3.0

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a použit pro jakékoliv účely včetně komerčních.

Za podmínek: Pokud byl zdroj upraven, musí být vydán pod stejnou licencí. Musí být uveden autor, poskytnut odkaz na licenci a uvedeno zda byly provedeny změny. Toto musí být uvedeno tak, aby z toho nebylo patrné, že poskytovatel zdroje souhlasí se změnami. Zdroj musí být vydán pod stejnou licencí vždy (ikdyž není upraven)! Tato licence není kombinovatelná s ostatními licencemi.

Originální znění: http://creativecommons.org/…s/by-sa/3.0/

Příklad: Kombinovatelnost - Pokud stáhnete obrázek pod touto licencí, musíte ho vydat pod stejnou licencí.

Creative Commons Attribution 3.0

Zkratka: CC BY 3.0

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a použit pro jakékoliv účely včetně komerčních.

Za podmínek: Musí být uveden autor, poskytnut odkaz na licenci a uvedeno zda byly provedeny změny. Toto musí být uvedeno tak, aby z toho nebylo patrné, že poskytovatel zdroje souhlasí se změnami. Tato licence je kombinovatelná se všemi licencemi CC, ale ne s volným dílem.

Originální znění: http://creativecommons.org/…nses/by/3.0/

Příklad: Kombinovatelnost - Pokud stáhnete obrázek pod licencí CC BY 3.0, po upravení můžete daný obrázek vydat pod jinou licencí, ale musí být CC a nesmí to být volné dílo.

Public Domain Dedication

Zkratka: CC0 1.0

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a použit pro jakékoliv účely včetně komerčních.

Tato licence žádné podmínky nemá, může být použita jakkoliv včetně re-licencování. Je to jedna ze "svobodných" licencí, autor se zříká všech práv k publikovanému obsahu.

Originální znění: https://creativecommons.org/…in/zero/1.0/

Na závěr uvedených CC licencí dodám stránky v češtině, pokud by měl někdo zájem studovat: http://www.creativecommons.cz/

General Public License, version 3

Zkratka: GNU GPL 3

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a použit pro jakékoliv účely včetně komerčních.

Za podmínek: Pokud byl zdroj upraven, musí být vydán pod stejnou licencí a pokud byly provedeny významné změny, je nutné je uvést. Pokud byl zdroj distribuován, musí být zveřejněn (dostupný pro všechny). Musí být uvedena adresa, odkud byl zdroj stažen.

Originální znění: https://www.gnu.org/…eft/gpl.html

Příklad: Zveřejnění - Pokud si stáhnete obrázek pod GPL licencí a nezveřejňujete ho, nemusíte nikde nic uvádět ani psát a obrázek můžete modifikovat a používat pro své vlastní užití.
Pokud ten obrázek zveřejníte, musíte uvést významné změny a musíte jej vydat pod stejnou licencí. (V případě software, pokud ho chcete zveřejnit, musíte ho vydat pod stejnou licencí a s ním vydat i zdrojové kódy) Kombinovatelnost - https://www.gnu.org/…list.cs.html#…

Tady je GPL celkem pěkně popsána v češtině: http://cs.wikipedia.org/…blic_License

GNU Lesser General Public License, version 3

Zkratka: GNU LGPL 3

Zdroj smí být kopírován a distribuován v jakémkoliv médiu či formátu. Může být upravován a použit pro jakékoliv účely včetně komerčních.

Za podmínek: Zdroj musí být vydán pod stejnou licencí(i po upravení). Pokud tento zdroj použijete ve svém projektu,tak zdroj musíte publikovat pod stejnou licencí, ale zbytek projektu pod touto licencí nemusí být vydán -> nemusíte zbytek projektu publikovat.

Tato licence se používá především pro knihovny. U zdrojů které uvádím já se s touto licencí setkáte jen zřídka.

Originální znění: https://www.gnu.org/…es/lgpl.html

Tady je LGPL přeložena do češtiny: http://www.lgpl.cz/…e--v-3-0.php

BSD Berkeley Software Distribution

Ještě zde uvedu licenci BSD, která patří mezi "svobodné". Umožňuje volné šíření licencovaného zdroje, přičemž vyžaduje pouze uvedení autora a informace o licenci, spolu s upozorněním na zřeknutí se odpovědnosti za dílo.

Originální znění: http://opensource.org/…-license.php Česky: http://cs.wikipedia.org/…/BSD_licence

Grafika pro 2D hry

Následuje seznam repositářů s grafikou pro 2D hry.

Grafiky z klasik

Tyto repositáře obsahují grafiku, zvukové efekty a hudbu ze starých videoher. Od společností, které tyto videohry vytvořily, nemají svolení. Proto bych doporučoval používat pro vlastní použití.

Citace z jednoho z těchto repozitářů:

"Although we have not obtained the permission from these companies to host their sprites on this website, we do anyway, in the hopes that these companies understand that our intention is not to steal their works, but to appreciate their work, and help others in research and other uses."

Textury

Pokud v podmínkách není uvedeno jinak, textury samotné se nesmí prodávat neupravené (v některých případech i upravené).

Hudba a efekty do her

Závěr

Pokud budete používat jednotlivé repositáře pro nekomerční účely a uvedete zdroj, neměl by vzniknout žádný problém. U některých z těchto repositářů zdroj uvádět nemusíte, ale je to slušnost. Pro komerční účely si doporučuji licence pořádně prostudovat.

Pokud je někde v článku chyba týkající se překladu a vyložení si jednotlivých licencí, napište mi, okamžitě to opravím. Licence jsem popsal tak, jak jsem je pochopil.


 

Všechny články v sekci
Gamedesign
Článek pro vás napsal Gramli
Avatar
Uživatelské hodnocení:
10 hlasů
Autor se věnuje hlavně jazyku C#
Aktivity