IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Práce se zdroji a základní střih v Sony Vegas

V minulém dílu jsme si řekli něco o tom jak dostat zdroje na Sony Vegas (případně kamkoliv jinam) před tím, než s nimi začneme stříhat. V tomto dílu si probereme ještě další část práce se zdroji a seznámíme se ze základním ovládáním a nakonec uděláme první render.

Zdroje

V minulém dílu jsme si říkali jak pracovat z kodeky a formáty, aby je stříhací program otevřel. Nyní zkusíme postup trochu "standardizovat". Jaké vlastnosti by měli mít zdroje(video):

1) Poměr stran

Dnes je nejrozšířenějším poměrem stran 16:9, starším, ale velmi často se s ním člověk setká, je poměr 4:3. Poslední dobou jsem viděl i různé novější 16:10, nebo 2.35:1 Micro HD . Důležitým faktorem při střihu je znát poměr stran všech vašich zdrojů a ideálně mít všechny zdroje ve stejném poměru stran. Je to velmi důležité, protože jinak vznikají černé pruhy (pillarbox, letterbox). Další informace najdete třeba ZDE

Úprava poměru stran: ZDE

Důležité je, aby se nikdy nenechávala úprava poměru stran na stříhacím programu při samotném stříhání. Nikdy to nedopadá dobře. A navíc to třeba Movie maker něco takového pokud vím nezvládá vůbec.

2) Rušivé elementy v obraze

  • Reklamy - Za každou cenu se jim vyhnout, najít jiný zdroj
  • Loga TV stanic - za každou cenu se vyhnout, najít jiný zdroj (teoreticky je lze třeba i ostřihnout či vhodně překrýt efektem, ale opatrně). Existují i programy dovolující vystřihnout část a "domyslet", ale dokonalé to není.
  • Titulky - pokud jsou součástí obrazu, tak je problém, chce to jiný zdroj. Pokud jsou jako vlastní stopa, tak jdou odstranit vyjmout (mkv, mp4) u mkv je to například MkvToolNix.
  • Samozřejmě že lze tam tyto věci ponechat a v některým (opravdu málo, sám jsem viděl myslím 1) případech to má své opodstatnění/účel. Ale ve většině nemá a značí to jen autorovu lenost s hledáním dobrého zdroje.

Dle známého hesla, "zdroje tu jsou", které při střihu platí dvojnásob, je u naprosté většiny zdrojů možnost dohledání jen otázkou času a snahy. Nejdéle jsem hledal zdroje pro anime Oban, kde to trvalo něco kolem měsíce a půl.

3) Framerate

Důležité je mít u všech zdrojů stejný framerate. Jde o to, že stříhací program pracuje v jednom okamžiku jen s jedním druhem framerate a pokud má zdroj jiný, tak se s tím program nějak vypořádá, ale ztrácíte kvalitu. Avidemux, virtualdub, AviSinth atd dokaží framerate změnit. Osobně se s tím problémem nepotkávám, protože většinou pracuji s anime, kde se ustálil framerate na 23.976. Ale je důležité si tenhle údaj vždycky zkontrolovat.

4) Rozlišení

Pokud máte zdroje se správným/stejným poměru stran, je nutné se podívat na rozlišení. Zde platí jednoduché pravidlo. Rozlišení se nastavuje podle toho nejmenšího rozlišení, které budete používat (nebrat absolutně, pokud použijete malý obrázek na doplnění, není nutné snižovat rozlišení celého videa, ale pokud použijete něco na celou scénu, už je to většinou potřeba. Stejně jako předtím, střihací program zvládá práci v jiných rozlišení, ale když zdroj 480x360 natáhnete na 1280x960, tak lepší kvalitu nezískáte.

Závěr ke zdrojům

Je nutné si hlavně uvědomit, k čemu takové video má sloužit a jaká je cílové skupina. Zveřejnění na YouTube snese hodně (YouTube si dělá vlastní kompresi a jejich 1080p kvalita bude jiná než 1080p z DVD), a tedy a není potřeba tolik řešit rozlišení (poměr stran je něco jiného tam YouTube podporuje 16:9 ostatním přidává černé pruhy). Pokud je to jen pro počítač, ani zde to není úplně nejhorší a většina lidí vám malé chybky nějak odpustí. Zatímco například plátno či televize toho odpouštějí naprosté minimum (nehledě na problém, že například na plátnu se často stává, že barvy vypadají úplně jinak – vlastní zkušenost). Další věc je, že jsem nezmínil vůbec audio. Jde o to že audio se upravuje minimálně nebo spíš vůbec. Prostě audio se přidá a k němu se dává video, dle zpravidla oko snese víc než ucho.

První střih

Teď si ukážeme základní práci se Sony Vegas. Dle instrukcí v předchozím a současném článku si připravíme zdroje. Pak si otevřeme Sony Vegas, pokud jste s ním někdy pracovali je dost možné, že se vám otevře poslední projekt. Ten nás nezajímá a my si otevřeme projekt nový: File->New nebo Ctrl+N.

Vyskočí na vás

Nastavení projektu v Sony Vegas - Úprava videa ve Vegas

A nyní začne velmi důležitá část střihu. Je potřeba ze zdrojů vytáhnout všechny důležité informace a nastavit je projektu.

  • Rozlišení – viz výše
  • Field order - None(progresive scan) nesetkal jsem se ze situací, kdy by bylo potřeba něco jiného a snad ani nesetkám,
  • Pixel aspect ratio – 1,000 Square, taky není důvod používat pro osobní tvorbu nic jiného, - Frame rate – vyz výše,
  • Stereoscopic 3D – off ,
  • Pixel format 8-bit taky zatím není důvod měnit. A ostatní by měla být defaultně tak, jak na obrázku. Ostatní záložky nás nezajímají nebo nejsou potřeba (maximálně kdybyste pracovali s velmi zvláštním audiem, tak záložka audio).

Nyní importujeme zdroje (viz první díl). Dle velikostí zdrojů to může chvilku trvat. Video, na kterém pracuju v době dělání článku, má zdroj jeden film 1280x720 který má v bezztrátu velikost 45GB .

Důležité upozornění - průběžně ukládejte. Je jedno jak stabilní je program, vždycky se může objevit něco, co ho rozbije a dá se takhle ztratit spousta práce. Takže po dokončení importu si projekt uložíme :). File - SaveAs. Můžeme si všimnout, že zdroje, které jsme na importovali, se nám automaticky naházeli do dolní části (pokud ne, lze je přetáhnout ze záložky project media)

Jak to asi vypadá - Úprava videa ve Vegas

Základní práce se zdroji je jednoduchá. Kliknutím na video (dole) se video označí. Fungují i zkratky typu Ctrl, shift úplně stejně jako v souborovém systému Windows. Když je video označeno, lze ho posouvat po časové ose, přesouvat vertikálně do jiných video stop. (máme video stopu audio stopu, které se navzájem nemíchají). Pokud přetáhnete označené video na místo bez video stopy, tak se tam sama vytvoří. Kolečkem přibližujete a oddalujete (šipky nahoru dolů umí to stejné). Všechno doporučuji vyzkoušet, je to intuitivní a neměl by s tím být žádný problém.

Pozor - Jedinou zvláštností muže být, pokud jste importovali video, které obsahovalo audio stopu, tak jsou obě části k sobě připoutány a jde posunovat obě zároveň. Řešení je označit video a kliknout na U. Pokud chcete opět spojit tak označíte obě stopy a klikněte na G. (jde to i pravý klik a položka group), lze takhle spojit a rozpojit cokoliv. Důležité upozornění, pokud se chystáte pomocí U rozpojovat, tak musíte mít označeno jen to, co chcete odpojit (např. audio). U vlastně tvoří 2 nové skupiny (označenou vs. neoznačenou).

Trocha úprav

Přesouváním toho ale moc nenastříháme, takže základní úpravy. Video můžeme zkracovat zprava zleva tím, že přijedeme k příslušné hraně videa, klikneme a táhneme. Tím zkrátíme, případně prodloužíme video (pokud dojdeme na konec videa, tak video se přidává od začátku) doporučuji vyzkoušet. Pokud uděláme to stejné, ale klikneme na začátku na pravý/levý horní roh, tak to udělá základní přechod nic-video/video-nic. Stejný přechod to dělá automaticky, když překrýváme dvě videa ve stejné stopě. Vyzkoušení opět doporučuji, je to jednoduché, ale potřeba se s tím sžít. Vrchní hrana je rezervována pro neprůhlednost, v základu nastavená na 100% tj. plný obraz. Opět kliknout táhnout.

A nakonec ještě střih. Střih se aplikuje stlačením klávesy S a stříhá se vždycky tam, kde je zrovna umístěna časová osa. Pokud je v okamžiku stříhání označeno nějaké video/audio, tak se stříhá to označené, pokud ne, stříhá se skrze veškeré stopy. Tipy: Ctrl+Z funguje standardně, tj. krok zpět, hodí se ,když se daná úprava nepovede. Ctrl+C/X/V – fungují jako jinde ve Windows Nyní si pohrajeme s tím, co chceme výsledek uložíme a můžeme vyrenderovat.

Renderování:

Renderování je jednoduché File->render as Doporučuji renderovat jako Uncompressed, a následně to prohnat konvertorem na vhodný formát -> dobrý zvyk, zachovává maximálně kvalitu výstupu.

Tip: renderuje se všechno video které je označené v takzvaném regionu – tj. defaultně všechno (v případě že máte zapomenutý frame na ose za 3 hodiny bude se renderovat všechno od začátku až po poslední frame. Pokud chcete renderovat jen část, tak si myší označte (mezi černými tečkami stlačte a táhněte do boku) příslušný region.

Co se má renderovat - Úprava videa ve Vegas

Taky doporučuji vyzkoušet a pochopit, může to překvapit, a hlavně protáhnout dobu renderování o dost.

Rekapitulace

Představili jsme si další část práce se zdroji a jejich vybírání. A Naučili jsme se základní ovládání v Sony Vegas a nakonec se nám povedl i první render.


 

Všechny články v sekci
Úprava videa ve Vegas
Článek pro vás napsal martinsakra
Avatar
Uživatelské hodnocení:
1 hlasů
Autor programuje v C# a Javě + dělá v Unity3D
Aktivity