Klávesnice zdarma Klávesnice zdarma
Pořádné programy s pořádnou klávesnicí zdarma. Více zde
Pouze tento týden sleva až 80 % na C# .NET

10 rad, díky kterým neuděláte při výběru hostingu chybu I

HTML a CSS Statický web 10 rad, díky kterým neuděláte při výběru hostingu chybu I

ONEbit hosting Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem. Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

Vybrat poskytovatele webhostingu se leckomu může zdát jako primitivní úkol. Já však radím výběr nepodceňovat. Nejsem sice IT expert, ale parametry a kvalitu webhostingu musím chtě nechtě řešit, aby výsledky mé práce byly co nejlepší. Zabývám se totiž online marketingem, což zahrnuje kromě online propagace také tvorbu webů, případně jejich dodatečnou optimalizaci, a provozuji i několik vlastních webových projektů.

Málokdo rád řeší nefunkčnosti, pomalé načítání, výpadky a nedostupnost služeb, hackerské útoky či snad ztrátu dat. Taktéž nikoho nepotěší, když až s odstupem času zjistí, že vybraný poskytovatel nenabízí některou z funkcionalit či technologií, kterou by rád začal využívat. Vrcholem pak je, když se ani nedovoláte pomoci v případě problémů. Spolehlivost a rychlost webu se významně promítají do celkového uživatelské dojmu a jsou důležité také v problematice optimalizace pro vyhledávače (SEO). Svůj pracně budovaný projekt můžete výběrem špatného hostingu doslova pohřbít.

Ne vše se dá zjistit hned při výběru. Dal jsem dohromady 10 rad, díky kterým riziko špatné volby můžete výrazně snížit. Mám osobní zkušenosti s různými poskytovateli, protože ne vždy jsem mohl výběr webhostingu ovlivnit. U svých projektů však dlouhodobě využívám ONEbit hosting. V článku tedy zmíním i konkrétní zkušenosti právě s tímto poskytovatelem.

Serverovna ONEbit

1. Zvažte nevýhody „neomezeného“ prostoru

V nabídkách poskytovatelů webhostingu často narazíte na tzv. neomezený prostor. Z na první pohled lákavé nabídky se však může vyklubat zdroj problémů. Hosting sice není limitován objemem dat, který na něj můžete nahrát, ale ve skutečnosti existují jiná omezení, která mají za cíl, abyste toho na něj nenahráli „zas tak moc“. Typickým příkladem jsou přísná pravidla, co na FTP serveru můžete uchovávat, a co už ne. Co je však největší problém? Velmi často nejsou „neomezené“ webhostingy adekvátně zálohované.

Běžný prezentační web, blog, či menší katalog nebo magazín nepotřebuje víc než pár set megabajtů prostoru pro svůj chod a na to i ty nejnižší tarify stačí. A pokud jde o projekt větší, tak ho asi nebudete chtít spouštět na tom nejlevnějším sdíleném hostingu a budete investovat do výkonnějšího řešení, kde je vyšší kapacita samozřejmostí.

ONEbit svým zákazníkům nabízí přesně definovanou kapacitu, kterou mohou využít, jak sami chtějí, s možností jednoduchého rozšíření pomocí balíčků. Pronajatý prostor zrcadlí v RAIDu a navíc ještě několikrát denně zálohuje - data jsou tím pádem uložena vždy minimálně na 3 místech. Riziko jejich ztráty je tak opravdu minimální. A jako bonus dokáže stálým zákazníkům každý rok zdarma navýšit prostor o 10 %.

2. Je webhosting zdarma opravdu zdarma?

Myslíte to se svým projektem vážně? Pokud ano, tak webhosting, který dostanete „zdarma“, pro vás pravděpodobně nebude tou správnou volbou. Na něčem provozovatel hostingu vydělat musí. Pokud to není na základní ceně za službu, tak jsou to třeba příplatky za dodatečné funkcionality, které jsou jinde samozřejmou součástí nabízených služeb – např. více než 1 databáze, e-mailové služby, navýšení základní nedostatečné kapacity, pravidelné zálohy nebo technická podpora. V součtu se pak můžete vyšplhat na mnohem vyšší cenu, než kolik byste za stejné parametry zaplatili jinde.

3. Co stojí za podezřele levným hostingem

Pokud i přes nízkou (či nulovou) cenovku není cena navyšována dodatečnými příplatky, je otázkou, jak kvalitní služby poskytovatel nabízí. Pomalé načítání webu, výpadky, nulová technická podpora – z diskuzí vím, že se s tímto uživatelé levných hostingů potýkají dnes a denně. Hardware hostingu musí být dostatečně dimenzovaný, aby zvládl i dočasně zvýšenou zátěž ve špičkách. Navíc musí docházet k jeho pravidelné obměně a k navyšování výkonu, tak aby zvládl zvyšující se nároky webových aplikací. Neméně důležité je zajištění dostatečné internetové konektivity respektující narůstající webový provoz. S tím vším musí poskytovatel webhostingu počítat, jinak se z webů jedoucích na jeho serverech pomalu stanou nedostupní šneci, které budou uživatelé nenávidět.

4. Ověřte si deklarovanou dostupnost služeb

Poskytovatel webhostingu garantující 100% dostupnost svých služeb je mírně řečeno odvážný. Jsou věci, kterým jednoduše předejít nelze, i když poskytovatel webhostingu udržuje hardware a konektivitu dostatečně dimenzovanou a zálohovanou pro případ poruchy. Pamatujete na několik desítek minut trvající výpadek Googlu v listopadu 2016? Každopádně jde o parametr, který je neradno podceňovat. Dostat návštěvníka na svůj web není v dnešní době nic levného, a i krátký výpadek může způsobit, že už znovu nepřijde. Obzvláště, pokud se to stane zrovna v momentě, kdy chce provést nákup nebo jinou konverzi.

Když ale odhlédneme od sebevědomých marketingových textů, větším problémem je, že poskytovatelé prostě mystifikují a spoléhají na to, že si toho jejich zákazníci nevšimnou. Jak si ale skutečnou dostupnost dopředu ověřit? První představu vám dají vyhledávače, když si vyhledáte název poskytovatele ve spojení se slovem „výpadek“. Zkuste to, možná budete překvapeni. Nejlépe ale uděláte, když se zeptáte na zkušenosti svých známých nebo alespoň na internetových fórech, kde se problematika webhostingů probírá. Určitým vodítkem mohou být služby měřící dostupnost webhostingů. Je však dobré brát v potaz jejich „nezávislost“ a také metodiku měření, která nemusí zcela reflektovat reálnou situaci a může tak výsledky zkreslovat.

5. Pomůže vám někdo v nesnázích?

Nikdo není expert na vše. Právě proto si místo provozu vlastního serveru pronajímáte služby někoho jiného, kdo to dělá lépe a levněji než vy sami. Co když ale máte problém, který potřebujete řešit, a není nikdo, kdo by vám s tím pomohl? Nebo mu to trvá „věčnost“? Nezbývá vám nic jiného než se modlit, že to dobře dopadne.

Kvalitní technická podpora je vizitkou a naprostou nezbytností poskytovatele webhostingu. Naštěstí je možné si ji částečně vyzkoušet dříve, než někomu dáte své peníze. Vyhledejte si na webových stránkách poskytovatele kontakt, ideálně rovnou na technickou podporu. Napište jim dotaz, pokud možno složitější. Můžete zkusit být i trochu otravní. Pak jen čekejte, jak rychle a fundovaně vám odpoví. Čekáte na odpověď den a dojde vám zmatená odpověď plná gramatických chyb? Pak byste se měli poohlédnout jinde.

Pokračování příště

Abych vás příliš nezahltil, rozhodl jsem se článek rozdělit na dva díly. V pokračování se můžete těšit na rady týkající se zabezpečení webhostingu, zálohování, možností úprav a rozšiřování služeb a také administrace.


 

 

Článek pro vás napsal Vladan Košut
Avatar
Jak se ti líbí článek?
10 hlasů
Systematický kreativec, konzultant, online marketér a textař na volné noze, dlouholetý uživatel ONEbit hostingu.
Aktivity (4)

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (13)

Avatar
Filip (animátor/programator):29.3.2017 21:35

Ok to je tvoja skúsenosť ...mne sa to ešte nestalo ale je pravda že moje stránky sú len jeden css a 4 podstránki textu sem tam obrázok .... ;)

Odpovědět 29.3.2017 21:35
Nikdy sa nevzdávaj a choď si za svojim snom.......
Avatar
Taskkill
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Filip (animátor/programator)
Taskkill:29.3.2017 21:48

Tam moc nezalezi na tom kolik toho mas na strance. Server proste neodpovida. Takze se na nej neda pripojit. Kdybych vyhrabal ze schranky vsechny maily s logama o tom, kdy a na jak dlouho byla moje sajta down, skoda mluvit. Ocekaval bych od nich aspon slevu na hostingu, kdyz je tak casto mimo. Kdo je naopak cool je Rosti.cz, tam hostuju s velkou spokojenosti jeden komercni projekt a no problem.

 
Odpovědět 29.3.2017 21:48
Avatar
Filip (animátor/programator):29.3.2017 21:56

Ok rozhodne ich skúsim ďakujem za radu;)

Odpovědět  +1 29.3.2017 21:56
Nikdy sa nevzdávaj a choď si za svojim snom.......
Avatar
Václav Podubecký:13.6.2017 5:58

S onebit mám dobrou zkušenost, s Endorou na opak úplně příšernou, výpadky na denní bázi a velmi častá nedostupnost služeb. Po vyzkoušení 6-ti hostingů jsem trvale zakotvil u Wedos a spokojenost maximální :)

Odpovědět 13.6.2017 5:58
Cesta k poznání je sama o sobě cílem.
Avatar
Dušan Janotik:5.2.2018 22:28

Zdravím, taktiež som nedávno začal používať hosting od onebit, a potrebujem vytvoriť nejaké EVENTS v mojej databáze, v phpmyadmin na localhoste to išlo jednoducho ale sem sa k tomu nemôžem nikde dopátrať, viete mi prosím povedať, či onebit databázový klient podporuje tvorbu UDALOSTI ? Ak nie dá sa to riešiť nejak inak ?

 
Odpovědět 5.2.2018 22:28
Avatar
David Čápka
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na Dušan Janotik
David Čápka:6.2.2018 11:15

V oneadmin.cz máš administraci Cron úloh, tam si dáš adresy na PHP skripty a nastavíš jak často se mají spouštět. Ve skriptech si už pak udělej co chceš, třeba zavolej něco na DB :) PhpMyAdmin je jen editor databáze, který není schopný něco spouštět.

Odpovědět 6.2.2018 11:15
Jsem moc rád, že jsi na síti, a přeji ti top IT kariéru, ať jako zaměstnanec nebo podnikatel. Máš na to! :)
Avatar
Dušan Janotik:6.2.2018 11:54

OK, určite to vyskúšam, Ďakujem za radu :-)

 
Odpovědět 6.2.2018 11:54
Avatar
Dušan Janotik:7.2.2018 1:00

Zdravím, chcem sa ešte spýtať či je možné tieto spomínané CRON úlohy tvoriť, mazať, meniť aj priamo pomocou PHP, povedzme situácia, mám stránku kde sú vypísané nejaké termíny a chcem aby vždy keď vytvorím nový termín vznikol aj CRON, je to teda možné pomocou PHP ?

 
Odpovědět 7.2.2018 1:00
Avatar
David Čápka
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na Dušan Janotik
David Čápka:7.2.2018 10:50

Tohle se dělá zase v PHP :) Uděláš si jeden Cron na onebitu a spustíš jej co nejčastěji (frekvence Cron úloh záleží na typu hostingu, který máš, dejme tomu, že to bude každých 5 minut). V tom skriptu se potom podíváš jaké jsou teď v databázi termíny a zda na nějaký nemáš zrovna reagovat. Případně napiš přesně co programuješ, abych mohl lépe poradit.

Odpovědět 7.2.2018 10:50
Jsem moc rád, že jsi na síti, a přeji ti top IT kariéru, ať jako zaměstnanec nebo podnikatel. Máš na to! :)
Avatar
Dušan Janotik:7.2.2018 19:45

Ďakujem Dávid, veľmi si mi pomohol teraz už v tom mám jasno :)

 
Odpovědět 7.2.2018 19:45
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 23. Zobrazit vše