IT rekvalifikace s garancí práce. Seniorní programátoři vydělávají až 160 000 Kč/měsíc a rekvalifikace je prvním krokem. Zjisti, jak na to!
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 4 - Android programování - Spuštění aplikace (zařízení/emulátor)

V minulé lekci, Android programování - Android API a struktura projektu, jsme si vysvětlili co je to Android API a popsali si strukturu projektu.

Abychom spustili Android projekt, potřebujeme vytvořit buď v emulátoru virtuální zařízení nebo si nastavit nějaké reálné zařízení. Oba způsoby si v dnešním Android tutoriálu vyzkoušíme!

Spuštění aplikace Hello World!

Po vytvoření nového projektu nám Android Studio připravilo jednu aktivitu s jedním textem "Hello World!". Tento připravený projekt můžeme i spustit. Máme hned dvě možnosti, jak projektu vdechnout život:

  • Spustíme jej v reálném zařízení (na našem telefonu).
  • Spustíme jej v emulátoru (na našem PC).

Nejprve si popíšeme kroky nutné k přípravě daných způsobů, další postup bude pro obě možnosti stejný.

Reálné zařízení

Co budeme potřebovat? Kromě zařízení se systémem Android a USB kabelu navíc:

  • Povolit na zařízení vývojářské možnosti,
  • povolit na zařízení ladění USB,
  • nainstalovat USB driver pro ADB (Android Debug Bridge),
  • po připojení kabelem k počítači zvolit režim USB na MTP.

Pojďme jednotlivé body splnit.

Povolení vývojářských možností na zařízení

Od Android 4.2 a novějších musíme obrazovku s možnostmi pro vývojáře povolit, protože je skrytá. Chceme-li povolit testování aplikací na daném zařízení, přejdeme do nastavení telefonu a tam klepneme několikrát (asi sedmkrát) na položku Číslo sestavení. Tuto možnost najdeme, v závislosti na verzi Androidu konkrétního zařízení, na jednom z následujících míst:

  • Android 9 (API level 28) a novější: Nastavení -> Info o telefonu -> Číslo sestavení,
  • Android 8.0.0 (API level 26) a Android 8.1.0 (API level 26): Nastavení -> O telefonu -> Informace o softwaru -> Číslo sestavení,
  • Android 7.1 (API level 25) a nižší: Nastavení -> Info o telefonu -> Číslo sestavení.

Ukážeme si příklad povolení vývojářských možností na reálném tabletu. Otevřeme Nastavení a klikneme na záložku s informacemi o zařízení. Zde najdeme položku Číslo sestavení, na kterou asi sedmkrát po sobě klikneme:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Po opakovaném klikání bude zobrazena zpráva o úspěšném povolení vývojářských možností a v menu nastavení telefonu se objeví nová položka Možnosti pro vývojáře:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Klikneme na novou položku Možnosti pro vývojáře a zkontrolujeme, že je zaškrtnutá položka Možnosti pro vývojáře. Pokud není, zaškrtneme jí:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Povolení ladění USB

Než budeme moci používat debugger a další nástroje, musíme povolit ladění USB. To umožňuje Android Studiu a dalším nástrojům SDK rozpoznat naše zařízení při připojení přes USB. Tuto možnost zapneme v nabídce Možnosti pro vývojáře. Najdeme ji v závislosti na verzi Androidu konkrétního zařízení na jednom z následujících míst:

  • Android 9 (API level 28) a vyšší: Nastavení -> Systém -> Advanced -> Možnosti pro vývojáře -> Ladění USB,
  • Android 8.0.0 (API level 26) a Android 8.1.0 (API level 26): Nastavení -> Systém -> Možnosti pro vývojáře -> Ladění USB,
  • Android 7.1 (API level 25) a nižší: Nastavení -> Možnosti pro vývojáře -> Ladění USB.

Opět si ukážeme příklad na reálném tabletu. Ve stejném okně, kde jsme zaškrtli položku Možnosti pro vývojáře, sjedeme v menu níže a najdeme položku Ladění USB, kterou zaškrtneme:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Potvrdíme následující dva dialogy a máme vše připraveno:

Základy vývoje Android aplikací v Javě Základy vývoje Android aplikací v Javě

Popsané způsoby nastavení ladění USB a vývojářských možností se mohou mírně lišit podle výrobce telefonu, protože ne na každém telefonu, se stejným Androidem je přesně stejný jeho vzhled. Neměli byste ovšem mít vážnější problémy dané položky v menu najít.

Instalace USB driveru pro Android Debug Bridge

Po prvním připojení reálného zařízení k počítači v režimu Ladění USB by mělo automaticky dojít ke stažení ovladačů a k nastavení připojeného zařízení. Zatím se mi nestalo, že bych někdy musel USB driver stahovat a instalovat ručně. Následující pasáž slouží tedy jen k tomu, kdyby se vám tak náhodou nestalo a můžete ji jinak přeskočit.

Pokud budete vyvíjet v systému Mac OS X nebo Linux, nemělo by být, dle dokumentace, nutné ovladač USB instalovat.

Pokud budete vyvíjet v systému Windows, naleznete na oficiálních stránkách Android Studia tabulku, která nabízí odkazy na webové stránky některých výrobců hardware, kde si můžete stáhnout příslušný USB ovladač pro své konkrétní zařízení. Instalační soubor spusťte a postupujte podle pokynů.

Pokud by se, po úspěšné instalaci USB driveru, objevil nějaký problém s instalací vyvíjené aplikace na toto připojené zařízení, je možné zkusit ručně aktualizovat příslušné ovladače. Popíšeme si postup pro systém Windows 10:

  • Připojte zařízení přes USB k počítači.
  • Klikněte pravým tlačítkem na ikonu (položku v průzkumníkovi) Tento počítač
  • V otevřeném menu zvolte položku Spravovat
  • V levé části otevřeného okna Správa počítače klikněte na položku Správce zařízení a najděte a rozbalte položku Přenosná zařízení.
  • Klikněte pravým tlačítkem myši na název připojeného zařízení a vyberte možnost Aktualizovat ovladač.
  • V Průvodci aktualizací ovladače zvolte možnost Vyhledat ovladač v počítači.
  • Klikněte na tlačítko Procházet a vyhledejte složku s nainstalovaným ovladačem USB, který bývá umístěn ve složce s instalací SDK takto \extras\google\usb_driver\.
  • Vyberete příslušný soubor a nainstalujete.

Tímto máme přípravu na spuštění našich aplikací na reálném fyzickém zařízení hotovou.

Emulátor

Druhým způsobem vyzkoušení našich Android aplikací je emulátor přímo v PC. Ten nevyžaduje fyzické zařízení, ale může být pomalejší. Pro zprovoznění emulátoru budeme muset vytvořit nějaké virtuální zařízení, ve kterém aplikaci spustíme. Pro správu virtuálních zařízení v Android Studiu slouží Device Manager, který otevřeme kliknutím na příslušné tlačítko v pravé boční liště vývojového prostředí.

Pokud v pravé liště takovou záložku nemáme, otevřeme jej z menu vývojového prostředí:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Otevřený Device Manager bude zobrazen v pravé části vývojového prostředí. Zde bude zobrazen seznam vytvořených virtuálních zařízení. Nové zařízení vytvoříme tlačítkem Create device:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

V levé části zobrazeného okna, pojmenované Category, vybereme možnost Phone. Uprostřed okna vybereme požadovanou velikost a rozlišení a klikneme na tlačítko Next:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Následuje výběr verze Android API, kterým zvolený typ telefonu vybavíme. Položky, které jsou tučně a nemají vpravo poznámku Download, můžeme použít ihned - jsou to verze, které máme v SDK Manageru stažené. Ukážeme si stažení například verze API 33. Klikneme na modré Download a vyčkáme na stažení všech potřebných součástí, což bude nějakou dobu trvat:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Dokončení stahování a instalace potvrdíme tlačítkem Finish:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Budeme vráceni do okna s výběrem verze systému, kde již bude možné staženou verzi API 33 zvolit a výběr potvrdit tlačítkem Next:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

V dalším okně můžeme upravit název našeho virtuálního telefonu. V tomto okně je možné další rozšířené nastavení, ale tím se zatěžovat nebudeme:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Nyní již vidíme okno Device Manageru s nově vytvořeným virtuálním zařízením. Výše popsaným postupem můžeme vytvořit více virtuálních zařízení s různými parametry:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Každý řádek tabulky Device Manageru obsahuje ve sloupci Actions tlačítko Play. Tímto tlačítkem spustíme emulátor s konkrétním virtuálním zařízením:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Po spuštění emulátoru je zobrazeno okno Emulator s názvem konkrétního zařízení. Potřebujeme-li přepínat mezi okny Device Manageru a Emulátoru, na pravém okraji vývojového prostředí najdeme příslušné záložky. Virtuálních zařízení můžeme mít spuštěno několik současně. Při spuštěném emulátoru zde najdeme i záložku Device File Explorer. Zde můžeme procházet soubory spuštěných virtuálních zařízení.

Pokud by nám nevyhovoval způsob zobrazení emulátoru ve vývojovém prostředí, můžeme jeho umístění změnit v nastavení Device Manageru:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Tímto máme připravené zařízení a můžeme na něm spouštět naše aplikace ;-)

Ve virtuálním zařízení není nutné nastavovat možnosti vývojáře jako v reálném zařízení. Vše je již defaultně zapnuté.

Rádi bychom upozornili na aktuální problém s emulátorem a doufáme, že co nejdříve dojde k opravě chyby a my budeme moci tento červený odstavec z článku odstranit. Po poslední aktualizaci emulátoru může emulátor přestat pracovat a hlásit chybu Emulator: PANIC: Broken AVD system path. Check your ANDROID_SDK_ROOT value [X:\SDK]! Po aktualizaci emulátoru konkrétně přestalo Android Studio akceptovat v cestě ke složce s SDK ne-ASCII znaky. A protože, v mém případě, cesta "vede" přes uživatelskou složku Windows, jejíž jméno obsahuje české znaky, docházelo k chybě. Nechtěl jsem dotčené složky zkoušet přesouvat a zadělat si tím na jiné problémy, proto jsem dočasně ve Windows vytvořil druhý účet a pojmenoval ho tak, aby název neobsahoval žádné české znaky. Jsem-li ve Windows přihlášen pod tímto novým účtem, emulátor funguje. Popsanou chybu registruji cca od začátku března 2020. Očekávám vydání aktualizace, která problém vyřeší. Až se tak stane, druhý dočasný účet ve Windows odstraním a zároveň s ním i tento nehezký odstavec.

Spuštění aplikace

Máme za sebou přípravu jak skutečného zařízení, tak i toho virtuálního. Seznam všech použitelných zařízení (jak virtuálních, tak fyzických) nalezneme nahoře, viz následující obrázek:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Zde na obrázku je konkrétně vidět jeden připojený telefon HUAWEI. Žádné virtuální zařízení spuštěné v danou chvíli není. Dostupná virtuální zařízení, která máme v AVD Manageru, jsou vidět ve střední části nabídky. Pokud v nabídce zvolíme virtuální zařízení, které není zapnuté a spustíme aplikaci, toto virtuální zařízení se automaticky zapne.

A jak spustíme aplikaci? Na předchozím obrázku, vpravo od seznamu dostupných zařízení, je zelené tlačítko Run app. Na tlačítko klikneme a vyčkáme dokončení buildu projektu a spuštění aplikace ve zvoleném zařízení:

Základy vývoje Android aplikací v Javě

Máme hotovo!

Tímto jsme úspěšně spustili první aplikaci! Pokud se vám vyskytly nějaké problémy, neváhejte se zeptat v komentářích pod článkem.

V příští lekci, Android programování - První aplikace, návrh kalkulačky, si vytvoříme svou první Android aplikaci! :)


 

Předchozí článek
Android programování - Android API a struktura projektu
Všechny články v sekci
Základy vývoje Android aplikací v Javě
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Android programování - První aplikace, návrh kalkulačky
Článek pro vás napsal Pavel
Avatar
Uživatelské hodnocení:
58 hlasů
Autor se věnuje programování v Javě, hlavně pro Android. Mezi jeho další zájmy patří Arduino, Minecraft.
Aktivity