Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 5 - Upomínač narozenin v Java Swing - Logická vrstva

V minulém dílu, Upomínač narozenin v Java Swing - Návrh formulářů, jsme navrhli kompletně formuláře pro naši aplikaci.

V tomto dílu se budeme zabývat návrhem logické vrstvy, tedy tříd, které obsahují logiku aplikace.

Datum

Jelikož práce s datem a časem je v Javě poměrně nepohodlná, přidejme si k projektu kratičkou statickou třídu, která nám ulehčí práci.

public class Datum {

    private static DateTimeFormatter formatData = DateTimeFormatter.ofPattern("d'.'M'.'y");

    public static String zformatuj(LocalDateTime datum) {
        return datum.format(formatData);
    }

    public static LocalDate naparsuj(String datumText) throws ParseException {
        return LocalDate.parse(datumText, formatData);
    }
}

Třída obsahuje definici formátu data. Dále disponuje dvěma metodami pro převod mezi datem a jeho textovou podobou. Datum můžeme načíst z textu (jak ho uživatel zadal) a nebo ho jako text např. vypsat.

Osoba

V naší aplikaci budou zcela jistě figurovat osoby, vytvořme jim tedy třídu.

Vlastnosti

Osoba bude mít 2 vlastnosti: jméno a narozeniny. Jméno bude String, narozeniny budou typu LocalDate. Obě vlastnosti implementujeme jako privátní atributy a vygenerujeme k nim gettery:

public class Osoba {
    private String jmeno;
    private LocalDate narozeniny;

    public String getJmeno() {
        return jmeno;
    }

    public LocalDate getNarozeniny() {
        return narozeniny;
    }

}

Metody

Osoba bude mít několik metod, nyní se však omezme pouze na její konstruktor, abychom naši aplikaci co nejdříve dostali do spustitelné podoby. Později ji doplníme. Do třídy tedy přidáme parametrický konstruktor.

Konstruktor

Kromě nastavení vlastností instance bude mít konstruktor také za úkol tyto vlastnosti zvalidovat. Ukažme si jeho kód:

public Osoba(String jmeno, LocalDate narozeniny) throws IllegalArgumentException {
    if (jmeno.length() < 3) {
        throw new IllegalArgumentException("Jméno je příliš krátké");
    }
    if (narozeniny.isAfter(LocalDate.now())) {
        throw new IllegalArgumentException("Datum narození nesmí být v budoucnosti");
    }

    this.jmeno = jmeno;
    this.narozeniny = narozeniny;
}

Nejprve ověříme, zda není jméno příliš krátké nebo zda nejsou zadané narozeniny v budoucnosti. Pokud některá ze situací nastane, vyhodíme výjimku IllegalArgumen­tException a do jejího konstruktoru vložíme zprávu pro uživatele.

Pokud jste s výjimkami ještě nepracovali, vůbec to nevadí. Stačí vám vědět, že je to způsob, jakým se v objektových aplikacích pracuje s chybami, zejména těmi, které jsou způsobené zadáním špatné hodnoty od uživatele nebo které vznikly při práci se soubory. Vyvolání výjimky metodu okamžitě ukončí. Jak na výjimku reagovat si ukážeme dále v seriálu. Výjimky budeme vždy vyhazovat v logických třídách.

toString()

Jelikož budeme osoby vypisovat, přepíšeme metodu toString() tak, aby vracela jméno osoby:

@Override
public String toString() {
    return jmeno;
}

Právě tato metoda je později použita JListem k výpisu jeho položek.

Správce osob

Poslední logickou komponentou aplikace bude správce osob. Třída se bude starat o osoby, bude je umět přidávat, odebírat a jejich seznam ukládat do souboru a opětovně načíst. Konečně bude umět mezi osobami vyhledat tu, která má nejbližší narozeniny.

Přidejte si k projektu tedy třídu SpravceOsob.

Atributy

Jedinou vlastností třídy je seznam osob. Seznam je typu DefaultListModel. S touto kolekcí jsme se v seriálu ještě nesetkali. Jedná se o speciální typ kolekce, který lze nastavit jako zdroj dat formulářovým komponentám. ListModel na sobě umí vyvolat událost změny v případě, že se změní jeho obsah. Díky tomuto mechanismu se automaticky obnoví všechny komponenty na formuláři, které mají nastavený jako zdroj dat právě tento ListModel. Asi si dokážete představit, že obnovovat ručně desítky komponent na formuláři v případě změny může být velice nepřehledné. Jakmile v naší aplikaci přidáme novou osobu, bude ihned vidět v seznamu osob aniž bychom ho obnovovali, obnoví se sám. K DefaultListModelu vygenerujeme getter, který přejmenujeme na getModel():

Třída zatím vypadá takto:

public class SpravceOsob {

    private DefaultListModel<Osoba> osoby = new DefaultListModel<>();

    public ListModel getModel() {
        return osoby;
    }
}

Metody

Opět do třídy vložme zatím jen ty nejdůležitější metody.

pridej() a odeber()

Metody pro přidání a odebrání osoby jsou naprosto triviální:

public void pridej(Osoba osoba) {
    osoby.addElement(osoba);
}

public void odeber(Osoba osoba) {
    osoby.removeElement(osoba);
}

getOsoby()

Jelikož DefaultListModel postrádá spoustu důležitých metod, přidáme správci metodu getOsoby(), která vrátí osoby v obyčejném Listu. Můžeme tedy získat jak model, tak list. Model na List převedeme pomocí statické třídy Collections.

public List<Osoba> getOsoby() {
    return Collections.list(osoby.elements());
}

Základ logické vrstvy máme hotový.

Příště, Upomínač narozenin v Java Swing - Propojení vrstev, si ukážeme, jak propojit logiku s formulářem a celou aplikaci zprovozníme.


 

Měl jsi s čímkoli problém? Stáhni si vzorovou aplikaci níže a porovnej ji se svým projektem, chybu tak snadno najdeš.

Stáhnout

Stažením následujícího souboru souhlasíš s licenčními podmínkami

Staženo 447x (19.58 kB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce Java

 

Předchozí článek
Upomínač narozenin v Java Swing - Návrh formulářů
Všechny články v sekci
Základy Java Swing
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Upomínač narozenin v Java Swing - Propojení vrstev
Článek pro vás napsal David Hartinger
Avatar
Uživatelské hodnocení:
28 hlasů
David je zakladatelem ITnetwork a programování se profesionálně věnuje 15 let. Má rád Nirvanu, nemovitosti a svobodu podnikání.
Unicorn university David se informační technologie naučil na Unicorn University - prestižní soukromé vysoké škole IT a ekonomie.
Aktivity