Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 13 - Student IT na střední - Maturita a konečný pohled na studium

Tak je to za mnou. 4 roky studia na střední škole. Pro někoho to je utrpení, pro někoho dokonce radost. A pro mě? Obojí. Záleželo na tom jaký byl měsíc, den nebo dokonce zrovna jaká hodina. Za ty 4 roky se z bandy spolužáků se stane parta přátel. Za ty 4 roky jsem dostal několik výzev a s každou výzvou jsem se nějak vypořádal. Ať již pozitivně, tak někdy i negativně. A za ty 4 roky jsem pochopil jednu věc. Věděl jsem ji už na začátku, ale akorát jsem se v ní utvrdil. Ve škole neočekávejte vodopád znalostí. Nechodíte do té školy ty znalosti vstřebávat. Seděním v lavici a koukání před sebe se to do vás nedostane. Musíte pro to něco udělat. Musíte se zajímat, hledat a hlavně komunikovat. Těm, co je střední škola teprve před nimi, přeji, aby našli minimálně jednoho učitele, který si tam nechodí jen pro výplatu a když u vás uvidí, že máte zájem nebo dokonce talent, nenechá to jen tak a pomůže vám jej rozvinout.

Maturita

V tomhle článku chci rozebrat to poslední. Maturita. Papír, který říká, že se do vás aspoň něco dostalo za ty 4 roky. Každoroční diskutované téma, jak jsou maturanti neschopní, že neví základní věci atd atd. Co tedy já a tento strašák? Je to fraška, jak většina říká? Nebo se ji máme bát? Ano, maturita je jednoduchá, ale měli bychom z ní mít respekt. Jakto? Je to prosté. Je to vaše první zkouška, u které už opravdu o něco jde. Možná někteří z vás předtím dělali autoškolu, stejně tak i já, ale zde máte nespočet pokusů jak se někteří lidé v mém okolí přesvědčili, a dělali zkoušku třeba 8 krát. A bez řidičáku se v životě obejdete. A přinejhorším si ji uděláte zas. Jenže u maturity máte “jen” 3 pokusy. Možná se ptáte proč je to jen v uvozovkách. Protože podle mě na ty 3 pokusy to dá většina. A pokud to nedáte hned na první a nehodláte dál pokračovat na vysokou školu, nemusíte se bát, že v září ji nedáte. Některé školy dokonce umožňují přijmout vás předčasně s tím, že jim maturitní vysvědčení dodáte hned jak to dáte na ten druhý pokus. Sice se tak ochudíte o zasloužené prázdniny, ale bohužel statistika je krutá, a nikdy to nedá 100% lidí. A pokud jste ji nedali na všechny 3 pokusy, tak nerad to říkám, ale k maturitě jste se ani neměli dostat.

Věřím, že hlavně ty, které maturita teprve čeká, zajímá, jak to probíhá a co vše přináší. Samozřejmě nemůžu říct jak vypadá všude (sice to má vypadat všude stejně, ale jsme jen lidi a každý učitel přeci jen zkouší trochu jinak), ale můžu vám jen říct jak vypadala ta moje. Určitě již víte, že maturita se dělí na dvě části:

  • školní
  • státní (pokud to mezitím nějak zas nezměnili, k tomu se ještě dostanu).

Ta státní je všude stejná v celé republice. Školní si každá škola řeší jinak. Ale abychom vyřešili nejdříve tu maturitu samotnou, musíme se vrátit o celý rok zpět.

Začátek čtvrťáku, všichni jsme happy

Tak je zas prvního září a vy jste to úspěšně dotáhli do toho čtvrťáku. Váš třídní učitel/ka vám gratuluje a upozorňuje na věci ohledně maturity. Vy posloucháte jedním uchem, protože máte stále prázdniny a maturita je daleko. Výuka probíhá naprosto normálně, žádný známky toho, že by se měl blížit konec. Sem tam zaslechnete nějakou informaci o maturitě, ale za týden již nevíte co to bylo. O přestávkách občas chytnete nostalgickou chvilku a uvědomíte si, že tohle je naposled. Doma i učitelé do vás furt hustí ať se připravujete, jenže oni nechápou, že ten seriál co nově vyšel se sám nezhlédne. Ovšem už ve vás trochu začíná hlodat ta příprava, tak se podíváte na seznam otázek, uděláte si krásný nový dokumenty s nadpisem otázky a 4 odkazy na wiki. Což je samozřejmě pro začátek dost a máte zas na měsíc klid.

Jedna půlka kratší než druhá

Pokud jste čekali se vším na druhé pololetí, mám pro vás špatnou zprávu. Druhý pololetí je krátký. Dost krátký. A pokud jste na to doteď kašlali, tak to budete dohánět velmi špatně. Metody učení vám samozřejmě nemohu říct. Každý to dělá jinak. Někdo preferuje mít to na papíře, jiní to mají na mobilu, jiní dokonce jako audio. To co vyhovuje vám už musíte vědět. Týden od týdne se to blíží, a vy začínáte být čím dál tím víc nervózní. Poslední týden se potíte, málo spíte, zmatkujete, modlíte se ke všem bohům. Doháníte poslední resty a už si zjišťujete jak to je s termíny v září.

Svaťák: to se mám modlit ke všem svatým?

Pokud jste nikdy neslyšeli o svaťáku, je to týden volna před maturitou, kdy nechodíte do školy a je to taková vaše poslední šance si uvědomit, že jde do tuhého. Pokud jste doteď čekali, tak jste čekali na porážku. Svaťák slouží na tři věci. Buď na dopilování znalostí a ujištění se, zpanikaření, že nic neumíte a nebo předčasné bujaré oslavy s přáteli. Za mě doporučuji tu první možnost. A potom následuje den D. Nebo spíš den M? Ráno vstanete, nevyspalí a nervózní. Máte pocit, že jdete na vlastní pohřeb. Nahodíte oblek, který aspoň mě dodal odvahu. Dopravíte se ke škole. Zde vidíte bledé tváře ostatních spolužáků a všichni si říkáte, jak špatný to je. Někteří zmatkují, kuřáci jedou jednu cigaretu za druhou. Já byl v klidu, snažil se být pozitivně naladěn a tak držet se nad vodou. A teď záleží jestli máte písemnou nebo ústní zkoušku, popř. nějakou praktickou. Nejdříve rozeberu školní část, jelikož je zajímavější a poté státní. Té se nevyhnete bohužel nikdo.

Zkouška z IT: je libo struktura OS, tiskárny nebo bezpečnost dat?

Moje školní zkouška z maturity (opět opakuji, na každé škole je úplně jiná) se skládala ze 3 částí:

  • praktická část (krátkodobá/dlou­hodobá)
  • ústní zkouška z “HW” (různé součástky, periferie, síťové modely a prvky, struktury OS, BIOS/UEFI, Multitasking, ...)
  • ústní zkouška z “SW” (všelijaké databáze, SQL, různé jazyky, algoritmy, historie, neuronové sítě, ...)

Praktická část, aneb ukaž že umíš něco vytvořit!

Pro mě největší zábavou byla praktická část, jelikož jsem opravdu něco tvořil. Měli jsme na výběr ze dvou možností: krátkodobá a dlouhodobá. Učitelé se dlouhodobé báli, snažili se nám vymluvit a varovali nás, že mají špatné zkušenosti s tím, že se na to většina vykašle a potom poslední týden něco splácají. Krátkodobá fungovala takto: ráno přijdete, vytáhnete si úkol z jakéhokoliv okruhu a máte za 6 hodin ukázat, že něco zvládáte. Mělo to tu výhodu, že jste nemuseli umět něco do hloubky a stačilo jen od všeho trochu, ale to byl zároveň ten problém. Umět od všeho trochu. V našem případě to znamenalo umět programovat v PHP, Pythonu, C, C#, grafiku, zvuk, modelování, objektové databáze, MS Access, MS Project,... A takhle ten seznam pokračoval dále a dále. Pochopitelně se některé technologie opakovaly (třeba 3 témata na PHP atd.), ale já jsem člověk, který nemá vůbec cit na grafiku, modelování a jiné “kreativní” činnosti. A proto jsem zvolil dlouhodobou verzi.

Dlouhodobá praktická zkouška byla mnohem obsáhlejší. Měli jste si vybrat téma, najít si vedoucího, vymyslet zadání (pokud vám nikdo vaše zadání neschválil, byl seznam náhradních vymyšlených od učitelů), kompletně vytvořit onen projekt, zdokumentovat jej, vytvořit plakát na prezentaci projektu a následně vaši práci odprezentovat komisi. Zní to děsivě? Rozhodně to není pro lenochy. Jak nás varovali, práce tam bylo opravdu dost, a času na to bylo sice taky dost, ale taky za to ten výsledek musel stát. A musím nás tak trochu pochválit, že naše třída překonala všechna očekávání. Až na pár výjimek všechny projekty byly skvělé. Od webových prací, přes vymodelované vesmírné lodě, až po vlastní 16-bitové procesory s vlastním assemblerem. Ovšem jak učitelé hlásali o projektech zplácaných na poslední chvíli, když jsem viděl některé práce, pochopil jsem co tím mysleli. Například téma “vymodelování robotického vysavače a zakomponování jej do videa” se objevilo ve dvou pracích. V první byly nádherné efekty chytrého domu, kde byly holografy, chytrý vysavač projíždějící chodbou atd. A v druhé práci? Screenshot robotického vysavače plácnutý přes natočené video vrstva na vrstvu, práce tak na 10 minut vč. natočení videa a pauzy na kafe. Upřímně jsem si myslel, že to je vtip. Bohužel ne. Zkuste hádat jak taková práce dopadla. Takže to je něco, čemu se vyvarovat.

Pokud i vaše škola má nějaké takovéto dlouhodobé projekty jako maturitu, doporučuji si zavčas vymyslet projekt, jít za nějakým učitelem ve kterém máte důvěru a vidíte jeho aktivní zapojení do studia a často konzultujte. Ať výsledek nedopadne jako obrázek přes video...

Dlouhodobá maturitní práce má mnoho podob - Student IT na střední škole

Dlouhodobá maturitní práce má mnoho podob

Ústní část: dokážeš si obhájit své znalosti?

A co ty školní ústní zkoušky? Více méně to samé jako ostatní ústní zkoušky během maturit. Přijdete, vytáhnete si číslo, buď se zaradujete nebo to tam s vámi švihne. Máte určitý čas na “potítku” (ano, tak tomu se opravdu říká. Musím ale uznat, že název to je opravdu vystihující), tam ze sebe vypotíte vaše znalosti na papír a pak jdete na porážku. No a buď to vyjde a nebo ne. Dokud mluvíte, nechají vás mluvit, proto doporučuji mluvit klidným plynulým tempem. Pokud to ze sebe vše vysypete během chvíle jak Tatra písek, začne ta horší část: otázky. Takže mluvte dokud máte o čem. Ale ne hlouposti. Pokud máte otázku tiskárny, nemluvte o sítových prvcích. Řekněte, že tiskárnu můžeme připojit síťově, jaké kabely k tomu používáme, jaké to má výhody, nevýhody, kde se to používá,.. Tím komisi ukážete, že máte celkový pohled na věc, máte povědomí o využití a proč byste to ve firmě nasadil a nebo proč právě ne. Případně alternativy. Nemusíte si pamatovat naprosto všechny rychlosti, frekvence a jiné číselné údaje. Je ale rozhodně dobré vědět jaký je přibližný rozdíl rychlostí mezi připojením přes PATA (IDE) a SATA. Jestli to jsou desítky MB nebo stovky Gb (doporučuji si dávat obzvlášť velký pozor mezi bity a bajty.) a jaká je aktuální verze.

Co se týče skladby otázek, opět každá škola to má jinak. Je možné že vaše škola bude víc zaměřená i na elektro, tak budete mít přímo seznam otázek na elektro atd. Ale počítejte více méně s otázkami za celé 4 roky. Pokud nejste ještě v maturitním ročníku, určitě uvidíte seznam někde na internetu, v záložce maturity nebo na nástěnce.

Státní maturita

Jak jsem říkal, státní maturitě se nevyhnete. Ovšem není se čeho bát. Podle mě je jednoduchá. Moje složení bylo takovéto:

  • Český jazyk
    • didaktický test
    • slohová práce
    • ústní zkouška z literatury
  • Anglický jazyk
    • Slohové práce
      • kratší neformální text (většinou dopis kamarádovi)
      • delší formální text (zpráva, reportáž, žádost o práci,...)

Je možné, že za vás to bude již jiné, pravděpodobně tam už možná budete mít i matematiku, o které diskutovali celé ty roky už za mě. A to je to co bych chtěl trochu rozebrat.

Nepřítel, kterého neznáte

Problém maturit je, že se neustále mění. A hlavně, že se mění ty aktuální. Takže vy nastoupíte na střední školu, váš průběh studia by vás měl připravit na tuto zkoušku a 2 měsíce předtím vám ji nějak změní. Jak se na to máte připravit vy, ale hlavně vyučující, kteří vás na to mají připravit? To je věc, která je podle mě velmi špatně. Pokud chcete změnu v maturitě, udělejte je pro následující prváky. Aby již v prváku věděli vyučující na co je připravit. Pojďme se ale nejdříve vrátit o rok zpět, na začátek čtvrťáku. Protože tam, už to vše začíná.

Průběh písemné zkoušky

Až se přiblíží ona hodina, jdete do učebny. Tam přijde někdo z učitelů kdo byl zvolen (pochopitelně ten co to neučí, aby vám nemohl radit) a pak začne “papouškování” textu od CERMATu. Učitel dostane papír, který musí přečíst. Stále se tam vlastně opakuje jak test vyplnit, že nemáte podvádět atd. Potom si vás bude po jednom volat k sobě, pokud vás učitel neučil, tak se občankou prokážete, že jste to vy, podepíšete se tam a dostanete test. A pak už je to jako klasická písemka. Otevřte a pište. Dobrou zprávou je, že můžete předčasně ukončit test. U didaktického testu z ČJ se u nás dokonce stalo, že všichni skončili před časovým limitem. Nic, co by vás nějak mohlo překvapit.

Průběh ústní zkoušky

Státní ústní zkouška je buď z cizího jazyka a nebo z literatury. Cizí jazyk je jednoduchý, prostě tam jsou nějaké části, mluvíte s učitelem, popisujete obrázky, mluvíte o nějakém tématu, pak děláte nějaký rozhovor. Nic zvláštního, co bych mohl vyzdvihnout. Maximálně jako rada, pokud nebudete na potítku úplně zaneprázdnění, poslouchejte trochu zkoušku toho před vámi. Zjistíte trochu tu strukturu.

Zkouška z literatury je dle mého názoru, alespoň pro nás technické lidi, horší. Naučit se nějaké knížky, literární směry atd. není něco, co by nás asi bavilo. A musím vám říct jednu věc, která dost lidí překvapila. Zkouška z knížky se neskládá z většiny popsáním děje, tomu věnujete pár minut. Potom řešíte ten literární směr, literární období, žánr, informace o autorovi, další jeho díla, další autoři té doby, pokud to byla lokální skupina, tak kde se nacházeli atd. Uklidním vás ale s tím, že zkouška z té knihy je “jen” 10 minut (i tak vám to bude připadat věčnost) a dalších 5 minut je tzv. neumělecký text. Zde se může schovat cokoliv. Od článku v novinách přes svatební oznámení, až po jídelní lístek. Vaším úkolem je najít spojitost tohoto textu s knihou (občas se ale stane, že tam prostě není) a opět rozbor. Komu to je určeno, jaký byl použit jazyk, ... Za mě osobně nejhorší zkouška.

Celkový pohled na věc

Suma sumárum, jaká byla maturita? Tento článek píšu s odstupem celý jeden rok, abych měl čas si nechat myšlenky uležet a s odstupem času musím říct, že byla super. Pochopitelně na začátku máte strach, nervy, obavy... a oprávněné. Nevíte, do čeho jdete, je to jak první rande, teprve se oťukáváte. Problém je, že zde se oťukáváte nožem na tenké římse, na které se respawnete jen 2x. Ovšem je to jednoduší než si možná myslíte. Učitelé se vám občas pokusí poradit. Mimochodem, zvláštní je, co jsem vypozoroval a nejsem jediný, tak učitelé, co byli celý rok milí, najednou neradí a ti, co nepatřili mezi ty oblíbené, se snaží pomoct a poradit. Stejný poznatek jsem slyšel z vícero škol. Maturitě se přezdívá “zkouška dospělosti” a já s tímto názvem souhlasím. Ústní zkouška vám může připomínat pracovní pohovor, praktická zkouška testuje vaše profesní zdatnosti. Budete se klepat takovým způsobem, že sotva dojdete na potítko. Ale jakmile to vše odříkáte, spadne to z vás a vy si najednou řeknete, že to bylo příliš povyku pro nic. A to je přesně ten zlom, kdy z toho kdy jste říkali, jak maturita je těžká, otočíte, že byla jednoduchá. V životě vás potká ještě mnoho dalších zkoušek. Maturita je vlastně taková zkouška toho, jak si umíte poradit se zkouškami.

Nejvíc mě zarazilo to prázdno po úspěšné maturitě. Najednou žádné nervy, svoboda. Už nikdy do té školy nebudete muset (kromě vyzvednutí vysvědčení) a už nikdy se nebudete muset učit, děla úkoly,... nic. Najednou je ten gigantický balvan, který poslední měsíc byl o dost zvětšen maturitou, pryč. A vy nevíte co by. Pořádně zapaříte, pak si možná budete týden válet šunky u her, ale co pak? Nemusíte nikam vstávat, nikam chodit. Pochopitelně je možné, že vaše IT zapálení nezná hranic a už možná někde pracujete. Ale pro velkou část z vás, bude před vámi rozcestí: VŠ, práce nebo odcestovat. Nebo se kopat do zadku, což nedoporučuji. To jakou cestou se rozhodnete je nyní na vás.

Moje rady na závěr

  • Učit se, učit se, učit se - klišé, ale pravdivé. Pokud nemáte fotografickou paměť, tak se to tam samo nenaleje.
  • Spolupracujte s ostatními - otázek je dost, času málo. S přáteli sdílejte v nějakém cloudovém úložišti jako např. Google Disk vypracované otázky. Každý budete moci říct ostatním své znalosti.
  • Dobře se vyspěte - nevím jak vy, ale když mě čeká velký den, tak mám slabé spaní. Rozespalý jim tam excelentní výkon nepředvedete.
  • Mluvte pomalu, ale plynně - ústní zkouška se předčasně ukončuje velmi zřídka, a rozhodně ne o 10 minut. Přijít tam a vysypat tam své znalosti z rukávu a složit se tam spokojeností jak jste vše řekli rozhodně není správná taktika. Mluvte klidným tempem. Od obecných po konkrétní věci. Uvádějte příklady. Jejich výhody, nevýhody, alternativy. Trochu zabruslete i do ostatních věcech, aby viděli, že máte celkový pohled. Pokud víte nějakou žhavou technologickou novinku, řekněte jí. Zjistí tím, že o věci máte opravdový zájem a že jim jen nepapouškujete učebnici s wikinou.
  • Zkoušejte si nanečisto - na webu http://www.novamaturita.cz/ najdete všechny didaktické testy z loňských let vč. odpovědí. Zkoušejte si je, pak vás ten váš nepřekvapí.
  • Nevzdávejte to po prvním neúspěchu - pokud jste nedali první zkoušku, zkuste to hned nevzdát. To, že jste nedali první, neznamená, že nemůžete dát druhou. Využijte vaši šanci, ať pak v září máte minimum druhých pokusů.
  • Pořádně to zapijte - každý úspěch se má slavit! A když ne úspěch, tak neúspěch. Uspořádejte pořádnou párty, pozvěte i učitele jako poděkování za ty 4 roky. Ať už byli jakékoliv. Ani oni to neměli s vámi jednoduché.

A co vy? Jaké jsou vaše zkušenosti? Budu rád, pokud do komentářů napíšete vlastní pocity z maturit nebo celkově střední. Nejlépe uveďte i o jakou střední jde a jaký maturitní ročník (každý rok se přeci jen studia mění :) ) pokud chcete, ale můžete samozřejmě i “anonymně”. A pokud máte k tomuto tématu říct víc, klidně napište také článek!


 

Předchozí článek
Student IT na střední - Chybami se člověk učý
Všechny články v sekci
Student IT na střední škole
Článek pro vás napsal Snorlax
Avatar
Uživatelské hodnocení:
11 hlasů
Studuji jednu nejmenovanou pražskou střední školu - obor IT a rozhodl jsem se vám sdělit co to obnáší. Mladí se mohou rozhodnout zda je to dobrá cesta a ti co to už mají za sebou si mohou zavzpomínat popř. zjistit co se změnilo
Aktivity