Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - Pixel art - Co to vlastně je?

Pixel art

Pro někoho kostrbatá grafika, pro někoho retro a pro někoho styl, který v sobě ukrývá nejen oldschool, ale také určitý stupeň umění. Bylo by nezodpovědné definovat Pixel art jako jasný druh umění, protože v sobě ukrývá mnohem víc.

Pixel art

Kategorií je pixel art bitmapovou grafikou. Je to druh vykreslování obrazu pomocí sítě bodů. Nejmenší součástí bitmapového obrazu je tzv. pixel - obrazový bod, který má své souřadnice a barvu.

Stylem se pixel art váže na začátky počítačové grafiky - když ještě v jeskyních naši rodiče mučili ZX spektrum. Rozlišení obrazu pro tyto počítače bylo 256x192 bodů a proto nemělo smysl dělat detailnější grafiku. Při běžné velikosti Spritu (vizuální podoby objektu ve hře) 32x32 bodů by představovala postavička 1/6 obrazovky - a to nepočítám s rezervou pro GUI. Výpočetní možnosti na rozměr pohyblivého obrazu i na jeho vykreslování a pestrost barev byly omezené a proto je taková "8bitová" grafika považována dnes za umění. Odtud pixel "art".

Samozřejmě, tehdy to nikomu nepřišlo jako něco výjimečného (nic jiného nebylo) a až dnes, pokud se má grafik vejít do rozměru 32x32 nebo 16x16 bodového pole, uvědomí si, že je to téměř nemožné. Vždyť zkuste si otevřít bitmapový editor (klidně i skicák windowsu), nazoomovat si a hodnověrně zobrazit postavičku, která má svůj osobitý, rozpoznatelný charakter. Tento kostrbatý a na dnešní možnosti "dřevorubecký" vizuální styl postupně překročil obrazovky počítačů a inspiroval umělce celého světa.

Pixel art

V éře, kdy je virtuální realita už reálnější než reálná, je vektorová grafika (např. GTA V) a pixel art (v Minecraftu) jednou z možností jak si zablbnout, trochu odpočinout a otestovat, co ve vás je. I díky zmiňované hře Minecraft, která je sice o něčem jiném, si mohli lidé vzpomenout na 8bitové hry, na první začátky počítačové grafiky a vnést do hraní opět trošku osvěžení, když už hráč nevěděl, či sleduje televizi, hraje hru nebo se jen tak dívá z okna ...

Ono to má něco do sebe, když je sice grafika low, ale pohyby reálné a neomezené díky frame to frame animaci. Kromě toho díky relativně jednoduchému technickému zobrazení je možné vytvořit pixel art z lega, víček z lahví, připomínkových lístků apod.

Pixel art

Čili ještě jednou: Pixel art je bitmapová grafika s výrazným zrnem (velkým obrazovým bodem) se snahou minimalizovat = abstrahovat = vystihnout podobu reálného objektu.

Já osobně beru tvorbu pixel art grafiky vždy jako výzvu a protože vím, že každá grafická tvorba má být hlavně o zábavě, přikláním se k názoru, že nejsou žádná pravidla a každá cesta, chápání a také tvorba pixel artu, je ta správná.

K velmi dobré škole pixel artu patří soutěže na pixeljoint, kde musíte nejen dodržet téma, ale i rozměry obrazu a počet barev. S tvorbou Vám tam pomůže nejen silná komunita, ale i tisíce obrázků na inspiraci od fakt nadupaných autorů ;).

Proč s ním začít?

Pokud nám dnešní hardware dovoluje udělat něco tak detailní a hyperrealistické jako např. xcom2 nebo Far cry 5, proč tedy jít do pixel artu. Na síti v databázích existuje množství knihoven a podkladů pro vyhlazené aplikace a hry, proč pak mladé indie týmy sahají také po pixel artu a na Steamu je mají za lopatu na každé jedné straně?

Existují tři hlavní důvody

  • 1. Vizuál - Pixel art je super. Má to něco do sebe, pokud můžete při tvorbě vlastního vizuálu rozhodovat o každém jednom pixelu v obrázku. Každý bod může být vlasem, střelou a úspěchem - doslova na každém záleží.
  • 2. Nostalgie - Pixel art je retro a přináší zpět původní revoluční prvky své doby. Nejen z her 8bitových počítačů, ale i prvních herních konzolí.
  • 3. Zvládnutí - Mnoho lidí tvrdí, že pixel art styl se dá velmi rychle naučit. Podle mě dobrý pixel art není jednoduchý, na druhé straně mu dokážeme hodně odpustit. Základní práce se skládá z přidávání a ubírání bodů na omezeném obrazovém poli a k ​​jeho tvorbě reálné stačí dva nástroje. Tužka (pencil tool) a guma (Eraser). Kromě toho k animaci pixel artu tak jaksi patří problikávání mezi polohami a ne plynulý pohyb. Čili i na animaci je jednodušší. Další prvky takových her, jako jsou okna menu nebo realizace dialogů, opět urychlují tvorbu nakolik jim nejvíc sedne jednoduchost.
Pixel art

Chcete-li se soustředit na programování a grafiku v nižším počtu vývojářů, neboť nebodaj v jedné osobě, je pixel art efektivní volba ;). Výpočet takto zjednodušené grafiky je méně náročný na operační paměť a umožňuje Vám více se věnovat algoritmu a kódu. Navíc množství userfriendly editorů na tvorbu her má přímo v sobě jednoduchý bitmapový editor a protože jsme my lidé pohodlní, je pro nás snazší v jednom programu i kódovat, kreslit, testovat a hrát.

Budoucnost herních stylů je nejistá. Pokud si rozdělíte grafiku na drobné, tak se všechny styly kvůli své zajímavosti a výjimečnosti v dané době opakují a točí. V éře absolutního 3D přišla vektorová grafika, později kombinace 3D a pixel artu a následně průnik reálných obrazů - skic do virtuálního prostoru a pak opět od začátku. Ani jeden styl není dobré zatracovat nakolik jsou budoucností všechny z nich.

V příští lekci,Tvoříme vlastní Pixel art, si zkusíme v tomto stylu něco vytvořit krok po kroku.

Pokud by Vás zajímaly podrobnější informace o tomto stylu a chtěli jste vidět více ukázek, můžete je dále najít na:

Poznámka autora: Nepatřím mezi lidi, kteří potřebují na všechno jasné poučky a definice. Snažím se věci prakticky realizovat a ne jen pojmenovávat. Na to jsou jiní. Proto berte tento můj příspěvek jako můj názor a ne jako Wikipedii. Názor grafika, který dělá nejen pixel art (např. Ve vektorech dám klidně i Ježíše) a podle někoho to dělám i dobře.


 

Všechny články v sekci
Pixel art
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Tvoříme vlastní Pixel art
Článek pro vás napsal chain
Avatar
Uživatelské hodnocení:
17 hlasů
Venuje sa grafike, objektovemu programovaniu, vyuke a osobnemu rozvoju
Aktivity