Body zdarma Java týden
Využij podzimních slev a získej od nás až 40 % bodů zdarma! Více zde
Pouze tento týden sleva až 80 % na Java e-learning!

Lekce 1 - Úvod do prostředí, Okno a první program

Unicorn College Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem.
Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

Pokud chcete vůbec programovat, potřebujete program, ve kterém byste vytvářeli ty své. A jelikož zde budu psát jak programovat v Borland Delphi, budete si nějaké muset pořídit. Buď si ho můžete koupit, ale musím předem upozornit, že to není levná záležitost. V průběhu vývoje bylo několik verzí uvolněno jako Freeware, je to například Delphi 7, můžete si sehnat tu, ale musíte ji na nových Windows spouštět jako administrátor. Jako poslední můžete použít projekt Lazarus, který je 100% freeware a napodobuje Delphi IDE, většina z návodu by mělo platit i pro Lazarus, i když s Delphi to máte jistější.

A teď se dostáváme k samotnému programování:

Seznámení s prostředím

Delphi je složeno ze čtyř nebo pěti oken.

  1. okno, to nahoře obsahuje menu a nabídku objektů, které můžete vložit do svého programu("Delphi X - Project1").
  2. okno, to vlevo dole obsahuje editor nastavení funkcí vloženého a vybraného objektu("Object Inspector").
  3. okno, to vpravo dole s plochou na psaní je jakoby papír, na který svůj program píšete("Unit1­.pas").
  4. okno, to zbylé vpravo dole je předloha okna vašeho programu, do níž umísťujete objekty("Form1").
  5. okno, je vlevo uprostřed a je jenom v novějších verzích. Je v něm vlastně jakýsi strom vašich objektů("Object TreeView").

Abyste mohli programovat, potřebujete zatím těchto 5 věcí, které se píší v textovém okně ("Unit1.pas"):

  1. příkaz se ukončuje středníkem (;)
  2. text se ohraničuje apostrofy
    Př.:  'Ahoj!'
  3. k dosazení hodnoty se používá dvojtečka a rovná se (:=)
  4. vlastnosti se od objektů oddělují tečkou (.)
Př.: Edit.Text := 'Toto je zápisník!';

5. příkaz pro zavření okna je CLOSE (Close;)

Začněme oknem Object Inspector:

Je rozdělený na tři části:

1.: Nejvýše umístěná je část, kde si vybíráte objekt, jehož parametry chcete nastavovat. 2.: Pod ním jsou dvě záložky(Proper­ties a Events), kterými změníte tabulku dole z tabulky vlastností na tabulku Akcí a naopak. 3.: Tabulka dole je nejdůležitější. V ní editujete různé věci, jako například šířku, nápis atd.
Protože každý objekt má své vlastní speciální vlastnosti, budu zde popisovat ke každému objektu tabulku dole zvlášť. Teď však napíšu všeobecnosti, které potom budu vynechávat:

  • Name - název objektu, který budete potom používat ři písemném editování programu.
  • Left - pozice objektu (jak moc vpravo bude) braná vzhledem k jemu nadřazenému objektu (např.: Left = 100 u okna - Okno bude 100 pixelů od levé části obrazovky; Left = 100 u tlačítka - Tlačítko bude 100 pixelů od levé části okna programu)
  • Top - pozice objektu (jak moc dole bude) braná vzhledem k jemu nadřazenému objektu (např.: Top = 100 u okna - Okno bude 100 pixelů od vršku obrazovky; Top = 100 u tlačítka - Tlačítko bude 100 pixelů od vršku okna programu)
  • Visible - nastavuje se akorát True, nebo False (T.=Ano, F.=Ne), zda bude objekt vidět (Pozn.: Radši to nezkoušejte u okna, těžko se pak zavírá :-)
  • Enabled - nastavuje se akorát True, nebo False (T.=Ano, F.=Ne), zda bude objekt přístupný (bude vidět, ale bude zašedlý a například na tlačítko nepůjde mačkat)
  • Tag - to je spíš jen taková blbůstka pro vás, ale stejně jako NAME to má každý objekt. Je to jakékoli číslo (INTEGER - viz příště), které určíte, můžete ho měnit a je to vlastně taková proměnná pro každý objekt (ten si jí však nevšímá - není na ní závislý)

No, tak to je ze všeobecných věcí přibližně všechno, tak se vrhněme na první objekt, OKNO (FORM)!

Okno (Formulář)

Vybrat ho můžete buď kliknutím na něj v Delphi okně s ukázkou, nebo vybráním v horní části Object Inspectoru. Jednodušší je ale požít kliknutí (zvláště, když nevíte jak se ten a ten objekt jmenuje).

Když před změnami v Object Inspectoru kliknete na okno, objeví se v horním rámečku v OI(Object Inspector) nápis Form1 TForm1. To znamená že máte vybrán objekt typu TForm1, který se jmenuje Form1. Změníme-li v tabulce Properties řádek Name (jméno, jak znáte již z předchozího textu) třeba na OknoHra, bude nápis *Okno TOknoHra.

Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!

V tabulce Properties je spoustu věcí. Tak vám vypíšu ty nejdůležitější, ale i těch je příšerně moc:

  • BorderStyle - Tohle se vám někdy může hodit, určuje se zde styl rámu okna:
    • bsDialog-okno má stálé rozměry (šířku a výšku), nemá ikonu a má pouze tlačítko pro uzavření okna.
    • bsNone-okno prostě nemá okraj. Ani horní lištu s tlačítkem pro zavření.
    • bsSingle-okno má stálé rozměry (šířku a výšku), ale dá se maximalizovat a minimalizovat.

      Jinak má vše!

    • bsSizeable-okno má všechno příslušenství a dá se roztahovat (měnit rozměry).
    • bsSizeToolWin-okno se dá roztahovat (měnit rozměry), horní lišta je užší, nemá ikonu a má pouze tlačítko pro uzavření okna.
    • bsToolWindow-okno má stálé rozměry (šířku a výšku), horní lišta je užší, nemá ikonu a má pouze tlačítko pro uzavření okna.
  • BorderWidth- šířka okraje okna (místo, kam nemůžete vkládat objekty)
  • Caption- nápis vlevo nahoře na liště okna (napravo vedle ikony)
  • Color- barva pozadí okna
  • Constraints- maximální a minimální rozměry roztahovatelného okna, dělí se na MaxHeight(maximální výška okna), MinHeight(minimální výška okna), MaxWidth(maximální šířka okna) a MinWidth(minimální šířka okna)
  • Cursor- tvar kurzoru myši, když ukazuje na okno
  • Height- výška okna při spuštění (v pixelech)
  • Hint- popisný, pomocný text, který se objeví po chvíli držení kurzoru nad oknem
  • Icon- ikona vlevo nahoře na liště. Načtete jí z disku a zůstane uložená v programu
  • Menu- vyberete si název menu, které bude zobrazeno v okně (musíte ale nejprve nějaké vytvořit)
  • PopupMenu- vyberete si název postranního menu, které bude zobrazeno po kliknutí pravým tlačítkem myši na okno (musíte ale nejprve nějaké vytvořit)
  • Position- nastavíte pozici okna na obrazovce. Je zde spoustu typů, ale já nevidím moc velké rozdíly. Jediné co používám je poScreenCenter, čímž se okno při spuštění pokaždé vycentruje doprostřed obrazovky.
  • ShowHint- nastavíte, zda se bude zobrazovat popisný, pomocný text (Hint)
  • TransparentColor- nastavíte, zda bude nějaká barva v okně průhledná
  • TransparentCo­lorValue- vyberete si barvu, která bude průhledná, pokud máte nastaveo True u TransparentColor

Tak to by byly asi ty nejdůležitější věci.

A na tabulku Events se podíváme později. Nyní se podíváme na jiné objekty.

V hlavním, horním okně máte takový blok plný ikon a záložek (novější verze Delphi mají tento blok v pravém dolním okně). Zde si vybíráte objekty, které budete vkládat.

Menu komponent Delphi

Zatím uvedu ty nejdůležitější ze složky Standart. Vkládají se tak,že kliknete na ikonku a následně na okno tam, kam chcete objekt umístit. V této části si uvedeme první tři: LABEL(nápis - ikona A), EDIT(rámeček na editaci jednořádkového textu - ikona s rámečkem s ab) a BUTTON(tlačítko, ikona tlačítka s OK).

Začněme ještě šipkou. Když máte vybranou šipku(kurzor), můžete editovat již vložené objekty či okno (posunovat, roztahovat). Tato ikona je ve všech oddílech nabídky.

Vložíme-li objekt do okna příkladu, v okně "Object TreeView" se objeví název objektu závislý na jiném (například na okně). čím více vpravo název je, tím více je podřazený.

  • Label to jest nápis. Tento text je v programu na pevno a uživatel s ním nic neudělá.

    Řekněme si nějaké vlastnosti v tabulce Properties v Object Inspectoru:

    • Caption - nápis, který se zobrazí
    • Color - barva pozadí textu
    • Font - Nastavení fontu, barvy textu atd.

    A to je z vlastností vše. Když tu něco, co chcete vědět není, uvedl jsem to již u dřívějších objektů, nebo to není důležité.

  • Edit to jest rámeček, ve kterém může uživatel programu psát text.

    Řekněme si nějaké vlastnosti v tabulce Properties v Object Inspectoru:

    • BorderStyle - nastavíte zda bude mít Edit rám (bsSingle) nebo ne(bsNone)
    • Color - barva editačního pole
    • MaxLength - maximální počet vepsaných znaků
    • ReadOnly - když je TRUE, smíte z Editu pouze kopírovat, ale nesmíte zapisovat. Pokud je FALSE, zapisovat smíte
    • Text - nápis, který se zobrazí v rámečku, dokud se nezačne upravovat

      A to je z vlastností. Když tu něco, co chcete vědět není, uvedl jsem to již u dřívějších objektů, nebo to není důležité.

  • Buttom to jest **tlačítko. Tlačítko s nápisem.

    V tabulce Properties v Object Inspectoru budete potřebovat speciální akorát:

    • Caption - nápis na tlačítku

    Ale zde už bychom si mohli uvést hlavní buňku z tabulky Events v Object

    Inspectoru:

    • OnClick - když na objekt kliknete, pošle vás to do okna do procedury Click v okně s textovým editováním programu. Zde napíšete, co se stane, když se klikne na tlačítko. Např.:
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
 Close;
end;

Okno se po stisknutí tlačítka zavře!

Tak a teď si ukážeme pár věcí při dělání samotného programu: Nejprve si nastavíme parametry okna. Pojmenujte ho Okno a ostatní si dejte podle sebe, nebo to neměňte! Když máme nastavené okno, vložíme edit Pojmenujeme ho Edit a ostatní opět jak chcete - jak se vám líbí, ale aby se dal v Editu editovat text. Jakmile máme Edit nastavený, radši si program uložíme. K tomu slouží ikona s dvěma disketami za sebou. Objeví se postupně dvě okna. V prvním uložíte nějak okno a v druhém pojmenujete program (stejně se bude jmenovat výsledný EXE soubor).

Potom program vyzkoušíme. Klikneme na ikonku PLAY (zelená šipka doprava). Program se automaticky uloží jako název programu + .EXE a spustí se. Nyní by už měly všechny nastavené parametry fungovat. V Editu by měl jít psát text a ostatní funkce by měly být takové, jaké jste zadali.

Nyní běžící program vypneme a zpět v Delphi vložíme tlačítko (button). Pojmenujeme jej Tlacitko, nápis (Caption) dáme třeba "Přepiš text" a ostatní jak chcete. Teď, když program spustíte, mělo by jít tlačítko mačkat, ale nic nedělat. Program vypneme a v Delphi ještě přidáme label. Pojmenujeme ho Napis a ostatní zase jak chcete. Nyní ale program stále nic nedělá. A tak dvojitě klikneme na tlačítko, čímž se rychleji dostaneme do procedury Click. Zde napíšeme:

Napis.Caption := Edit.Text;

Tím dosáhneme toho, že po kliknutí na tlačítko se v nápisu dole objeví to, co uživatel napsal do Editu. Když program spustíte, mělo by to fungovat. Pokud chcete, můžete přidat ještě nějaké tlačítko, u kterého do procedury Click napíšete třeba:

Napis.Caption := 'Ahoj, lidi';

A po stisknutí tohoto tlačítka bude nápis dole "Ahoj lidi". A takhle si můžete hrát. A to je prozatím vše...

...Kukensius


 

Stáhnout

Staženo 1032x (201.66 kB)

 

 

Článek pro vás napsal Kukensius
Avatar
Jak se ti líbí článek?
4 hlasů
Jméno: Lukáš Kučera alias Kukensius<br/> Narození: říjen 1987 (ve znamení vah)<br/> Bydliště: Jihlava, Česká Republika<br/> Studium: 1. ročník magisterského studia<br/> Škola: Vysoké učení technické v Brně<br/> Fakulta: Fakulta elektrotechniky ...
Všechny články v sekci
Delphi
Miniatura
Následující článek
Podmínky, cykly, proměnné, obrázky a další komponenty
Aktivity (1)

 

 

Komentáře

Avatar

Člen
Avatar
:24.12.2012 13:40

Prosím, mohol by mi niekto poradiť nejaký link na Freeware Delphi ktorý by mi fungoval na Windows Vista. Skúšal som Delphi7 ale tá mi sem nešla. Ďakujem :)

 
Odpovědět 24.12.2012 13:40
Avatar
David Čápka
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na
David Čápka:24.12.2012 13:47

Pokud nepotřebuješ 100% kompatibilitu s Delphi, zkus projekt Lazarus, to jsou vlastně Delphi vytvořené free komunitou. Určitě to zvládneš vygooglit :)

Nemůžu si odpustit poznámku, že Delphi jsou silně zastaralé a pokud je nepotřebuješ do nějaké zastaralé školy, zkus .NET nebo Javu.

Odpovědět  +2 24.12.2012 13:47
Jsem moc rád, že jsi na síti, a přeji ti top IT kariéru, ať jako zaměstnanec nebo podnikatel. Máš na to! :)
Avatar

Člen
Avatar
:24.12.2012 13:58

Ďakujem pohladám. Delphi chcem preto lebo myslím že je základ ostatných programov a keď sa naučím Delphi zvyšok bude lahší a ešte aj preto lebo sa mi zdá o niečo prístupnejšia ako .NET či Java. Ale neskôr budem určite pokračovať na novšie programy.

 
Odpovědět 24.12.2012 13:58
Avatar
Ondrca
Redaktor
Avatar
Ondrca:25.6.2013 15:31

Ahoj,
nebude už delphi zachvíli tzv. "mrtvý jazyk"?

Odpovědět  +1 25.6.2013 15:31
Zase jsem o něco chytřejší
Avatar
Luboš Běhounek Satik
Autoredaktor
Avatar
Odpovídá na Ondrca
Luboš Běhounek Satik:25.6.2013 16:32

Ahoj, už v podstatě je, nové projekty se v Delphi už moc, jen se udržují staré existující, většina lidí přešla na modernější jazyky jako je C# nebo Java.

Odpovědět 25.6.2013 16:32
https://www.facebook.com/peasantsandcastles/
Avatar
mkub
Redaktor
Avatar
Odpovídá na
mkub:26.5.2014 7:28

Delphi nie je a ani nikdy nebol zaklad ostatnych jazykov, ci programov...
Delphi vychadza z Pascalu, konkretne Object Pascal... prides na to, ked porovnas kod napisany v Pascale, Object Pascale, v Delphi, Formule, v C/C++, v PHP, v Jave, v Basicu,...

jazyky s C like syntaxou su:
C/C++, C#, Java, Javascript, PHP,...
Pascal like syntax:
Pascal, Object Pascal, Delphi,...
Basic like syntax:
Basic, a jeho odvodeniny ako Visual Basic, GBasic, QBasic, Turbo Basic (ten je vlastne kompilatot Basicu), Sinclair Basic (umiestneny v pamati ROM ZX Spectrum a jeho klonov),...
dalej su jazyky ako Perl, Python,...
a takisto existuju aj programovacie jazyky pre vedu, statisticke vypocty,...
a ako som spominal, spadaju do roznych rodin...

a cio sa tyka Pascalu, tak ten bol vytvoreny Nicolausom Wirthom na ucebne ucely a v praxi sa moc nepouziva, viac sa pouziva jazyk C/C++, ktory jeeste starsi a bol vytvoreny Dennisom Ritchie (cest jeho pamiatke) a bol do neho prepisany aj operacny system Unix, ktory vyvijal s Kenom Thompsonom

 
Odpovědět 26.5.2014 7:28
Avatar
Luboš Běhounek Satik
Autoredaktor
Avatar
Odpovídá na mkub
Luboš Běhounek Satik:26.5.2014 7:56

Pred nejakymi cca 15-20+ lety patril Pascal (vedle rodiny C a Basicu) mezi nejpouzivanejsi jazyky, hodne oblibene pak bylo Delphi pro tvorbu okenich apikaci, protoze mel graficky designer a navrhovani oken bylo v te dobe stejne jednoduche, jako je to dnes treba v C# .

Odpovědět 26.5.2014 7:56
https://www.facebook.com/peasantsandcastles/
Avatar
Michal Haňáček:26.5.2014 8:01

Ahoj, nechci být za rejpala, ale od té doby co Delphi koupila společnost Embarcadero se nový majitel o delphi poměrně zajímá. A Deplhi jako takové je rozhodně živé. Osobně bych se asi styděl skálopevně tvrdit, že je ten jazyk mrtvý, vždyť je v něm například psaný a stále vyvíjený takový moloch jakým je Helios Orange ...

Nedovolím si posuzovat jak je na tom srovnání C-like jazyků a Delphi (soudě dle pracovní poptávky je na tom Delphi hůře), každopádně jak jsem již několikrát psal, ten jazyk mrtvý není a je lží tvrdit opak ... možná není tolik populární, ale mrtvý není ...

Odpovědět  +2 26.5.2014 8:01
Každé rozhodnutí a každý krok v životě nás někam posune. Bohužel jen některé nás posouvají dopředu.
Avatar
mkub
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Luboš Běhounek Satik
mkub:26.5.2014 8:37

s tym suhlasim, v zaciatkoch Pascalu sa stal uspesnym pre jeho jednoduchost,
Delphi na uspech Pascalu nadviazalo a rozsirilo objektovy model Pascalu aj o vyzualnu tvorbu, ale v dnesnej dobe sa uz upustilo od Pascalu

a na podomnom jazyku,ako je pascal, konkretne na jazyku Formula je zalozene IDE Control Panel/Control Web, IDE pre vizualnu tvorbu priemyselnych aplikacii

 
Odpovědět 26.5.2014 8:37
Avatar
mkub
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Michal Haňáček
mkub:26.5.2014 8:39

to, ze v Delphi je napisany zopar projektov este neznamena, ze sa neustale vyvija a ze sa pouziva

 
Odpovědět 26.5.2014 8:39
Avatar
Odpovídá na mkub
Michal Haňáček:26.5.2014 9:03

Já se tady nechci přít o to jestli jsou, nebo nejsou Delphi populární, ani se Delphi jako produktu nijak nezastávám. Dokonce ani netvrdím, že se tady u nás (myslím v čechách) nějako extra využívají, nebo se těší nějaké výjimečné oblibě (což ale neznamená, že v jiných zemích je to stejné jako u nás) ... Jen mi zkrátka přijde hloupé skálopevně tvrdit, že Delphi jako produkt je mrtvý když to tak úplně není pravda. To že se tady u nás příliš nepoužívá je věc další.

Jen tak pro moji soukromou informaci. Mohu vědět z čeho vycházíš, když tvrdíš, že Delphi už prakticky nejsou? (Klidně do PM, ať tady zbytečně nespamujeme ...)

Odpovědět  +1 26.5.2014 9:03
Každé rozhodnutí a každý krok v životě nás někam posune. Bohužel jen některé nás posouvají dopředu.
Tento výukový obsah pomáhají rozvíjet následující firmy, které dost možná hledají právě tebe!
Avatar
Luboš Běhounek Satik
Autoredaktor
Avatar
Odpovídá na Michal Haňáček
Luboš Běhounek Satik:26.5.2014 12:29

V Delphi se samozřejmě udržují existující aplikace, protože přepsání do jiného jazyka nikdo nezaplatí. Ale osobně jsem za posledních cca 5 let (kdy se programováním živím) neviděl ani jeden nový projekt v Delphi ani jsem od kolegů nic takového neslyšel - netvrdím, že je Delphi mrtvé, ale rozhodně je na tom mnohem hůře než dříve a nemám pocit, že by se to nějak zlepšovalo.

Editováno 26.5.2014 12:31
Odpovědět  +1 26.5.2014 12:29
https://www.facebook.com/peasantsandcastles/
Avatar
Odpovídá na Luboš Běhounek Satik
Michal Haňáček:26.5.2014 12:44

Souhlasím s tebou. O Delphi, respektive o projektech v Delphi tvořených příliš slyšet není. Četl jsem o tom, že Delphi je hodně populární v jižních zemích (každopádně to je informace typu "jedna teda povídala") ale vycházím zejména z toho, že se mi osobně nechce věřit, že by Embarcadero tlačilo nemalé peníze do "mrtvoly". Vždyť snad (pokud se nemýlím) každý rok přichází s novou verzí XE ...

Co jsem tak koukal, tak nové Delphi umožňují vývoj i pro mobilní platformu, OS X ...

Odpovědět 26.5.2014 12:44
Každé rozhodnutí a každý krok v životě nás někam posune. Bohužel jen některé nás posouvají dopředu.
Avatar
mkub
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Michal Haňáček
mkub:26.5.2014 12:53

Delphi sa celosvetovo nepouziva, nie iba v CZ, ci SK, pokial viem

celkovo Pascal by sa dal povazovat za mrtvy jazyk, aj ked sa vyvija Free Pascal, Lazarus, Delphi), ale bikto to uz nepouziva a ako Satik napisal, prepisaniedo ineho jazyka by bolo komplikovane a dost narocne (pozri si napr. zdrojovy kod Pascalu a C)

Editováno 26.5.2014 12:58
 
Odpovědět 26.5.2014 12:53
Avatar
mkub
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Michal Haňáček
mkub:26.5.2014 13:10

Embacadero Technologies nie je spolocnostou, ktora vyvija rad nastroje, ale je iba ich distributorom
Delphi je stale vyvijany spolocnostou Borland, ktoru zastupuje na trhu prave tato spolocnost a Borland uz nieje lidrom na poli devel nastrojov a dalo by sa povedat, ze uz je odsunuty do uzadia

a to, ze Delphi kazdorocne vychadza s novou verziou? myslis, ze to je dokaz, ze Pascal/Delphi este stale zije?
pocul si o vyvojovom cykle? software musi byt obnovovany, aj ked ho pouziva iba hrstka ludi...
takze Delphi je z hladiska rozsirenia uz mrtvy produkt

 
Odpovědět  -2 26.5.2014 13:10
Avatar

Člen
Avatar
Odpovídá na mkub
:26.5.2014 15:22

Ten komentár som písal skoro pred 1,5 rokom, vtedy som bol úplný začiatočník a myslel som si že to tak je, avšak som s Delphi tak či tak asi po mesiaci skončil a prešiel som na C#. Beztak ďakujem za ozrejmenie tej problematiky. :)

 
Odpovědět 26.5.2014 15:22
Avatar
mkub
Redaktor
Avatar
Odpovídá na
mkub:26.5.2014 16:00

ale zabudol som uviest, ze Pascal ma aj prvky prevzate z C/C++, ale narozdiel od C++ ma horsie spraveny objektovy model, niektore situacie sa musia riesit uplne inac, nez u C++

to pisem o objektovom rozsireni Pascalu, nie o povodnom Pascale navrhnutom Nicolausom Wirthom

Editováno 26.5.2014 16:02
 
Odpovědět 26.5.2014 16:00
Avatar
Člen
Člen
Avatar
Člen:12.6.2014 18:11

Chcel by som sa opytat, ci sa da aplikacia napisana v Lazaruse spustit na hocijakom pocitaci s Windowsom?
Dik za odpoved :)

Odpovědět 12.6.2014 18:11
...
Avatar
Odpovídá na Člen
Jan Řezníček:29.6.2014 7:22

Ano, aplikaci lze v Lazarusu zkompilovat pro 32bitové i 64bitové Windows.

 
Odpovědět 29.6.2014 7:22
Avatar

Člen
Avatar
:19.8.2014 22:45

Delphi je programátorsky sice zastaralý, ale některé firmy pracují pouze v něm. A tak, kde je poptávka, je i nábídka. :-)

 
Odpovědět 19.8.2014 22:45
Avatar
Janusz Chmiel:22. března 15:01

Děkuji za takto skvěle napsaný tutoriál. Popsal Jste vše tak názorně, že ač nevidím dokáži si vše představit. Používám také Lazarus. Mohl by někdo z Vás přidat text zdrojového kódu, který využívá ke tvorbě GUI tu speciální jednotku od Borlandu, která dovoluje určit pozici prvku určením Anglických slov align top, left a tak, že se nemusí udávat číselná hodnota? Kdyby někdo z Vás věděl o podobné jednotce pro Lazarus, která by dovolovala psát GUI bez uvádění číselných hodnot prvků o jejich pozicích, bylo by to super. Otázka je, jestli někdo na světě takovou jednotku pro Lazarus, respektive pro Free Pascal compiler vytvořil. Vím totiž, že nevidící vývojáři v Borland Delphi programují a to GUI o desítkách prvků. Tak pátrám a přemýšlím, jak to dělají, jestli existuje nějaký informatiky doporučený postup, norma, jaké číselné hodnoty prvků je nutné vyplnit pro určité objekty. Nebo zda-li využívají pomoc vidoucího okolí? Nebo vkládají čísla od boku a Windows si s tím nějak poradí? Nedá mi to spát.

 
Odpovědět 22. března 15:01
Avatar
Janusz Chmiel:22. března 15:13

Kdyby byl někdo z Vás vstřícný a věděl by o Anglickém či Českém článku, i placené knize, která případně definuje doporučení ohledně číselných hodnot pro objekty při návrhu formulářů v Delphi, moc by to pomohlo nejen mě, ale i dalším případným nevidícím ajťákům. To, že se problematiku nevyplácí podceňovat jsem se přesvědčil při mé úpravě jednoho opensource Lazarus projektu pro Android. Byl jsem natěšený, že jsem mohl v Poznámkovém bloku jednoduše přes schránku a úpravami formulář rozšířit ze dvou tlačítek na 25. Jenže to, že jsem vynechal číselné hodnoty se mi pěkně vymstilo. .lfm soubor, který formulář obsahoval je sice neobsahoval, ale algoritmy se postaraly, aby pro každou povinnou hodnotu byla čísla uložena. A tak pro téměř všechny hodnoty byla dostupná hodnota 5. To jak to vypadalo vizuálně na obrazovce nevím. Ale že něco není v pořádku mi došlo, když jsem nemohl použít funkci průzkum dotykem. Ta funguje tak, že Služba Androidu Explore by touch po položení prstu náhodně na sklo dělá vše proto, aby vrátila textovou hodnotu objektu pod prstem. A ouha. Náhodné pokládání bříška prstu do aktivního okna nevyčítalo žádné hodnoty. A co bylo horší, čas od času se po vypnutía zapnutí obrazovky službě nedařilo objekt aktivovat ani při fungujícím gestu Talkbacku švihání zleva doprava a zprava doleva. A už to bylo. Takže jsem dostal poučení, že takto to nejde, i kdybych si řekl. Budu programovat alespoň pro komunitu zcela nevidomých. Zlobil by i odečítač obrazovky. Zase cenná zkušenost.

 
Odpovědět 22. března 15:13
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 22 zpráv z 22.