Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 1 - TomBenova Akademie v Game Makeru

Game Maker je jeden z nejkontrover­znějších programů co znám. V zásadě je určen pro vytváření počítačových her uživatelsky přívětivým způsobem a pozor – teď to přijde – bez znalosti programování. A v tom je právě ten háček. Částečně to je pravda a částečně ne. Protože k tomu patří nevyslovený dovětek, že sice nemusíte programovat (myšleno psát kód), ale MUSÍTE programátorsky myslet! Bez programátorského myšlení budou vaše hry špatné a ještě horší. Možná jste už zkusili Game Maker spustit a něco v něm naklikat. Pokud jste opravdu něco vytvořili a přesto jste sklidili jen posměch, nezoufejte. Poradím vám, jak to udělat, aby vaše hry byly hratelné, kvalitní a při troše snahy dosahovaly i komerční kvality.

GameMaker - GameMaker - základy a ikonky

Trik číslo 1 – nápad, téma, námět
V první řadě je třeba bojovat zbraněmi, které ostatní nemají. Pokud říkám ostatní, myslím tím všechny další možné způsoby, jak vytvořit počítačovou hru, protože to je teď vaše konkurence. Všichni ti, kteří programují v C něco ( #, ++, ), Javě, Delphi a bůhvíčem ještě. Ano, myslím ty týmy odborníků, profesionálů i nadšenců, kterým nerozumíte ani slovo, když se začnou bavit o počítačích. Všechny ty totiž musíte porazit a protože jejich nářadí na tvorbu her je hrozně silné, musíte je pobít něčím, co oni nemají. V první řadě zapomeňte na to, že napíšete vlastní hru podle současného nejoblíbenějšího vzoru a přitom budete úspěšnější než ten vzor. To prostě nejde. Když místo toho přijdete s originálním nápadem a budete mít trochu štěstí, bude to vaše hra, kterou bude hrát celý svět a bude nejlepší, protože bude první svého druhu. Takto vzniklo spousta slavných her. Byly prostě první. Buďte taky.

Trik číslo 2 – technika tvorby
Nezačínejte tak, že vymyslíte skvělou 3D akční RPG hitech strategii online massive multiplayer, atd. atd. Sice byste tím možná nadchli všechny, kterým řeknete o svých plánech, ale věřte mi, že zůstane jen při těch plánech. Musíte vymyslet hru, aby byla podle vašich schopností. I když bude hra jednoduchá, tak se počítá, protože ji dokážete dokončit. To je ze všeho nejdůležitější. Nedokončená superhra je k ničemu. Srovnejte si v hlavě představu, jak budete hru realizovat a vyškrtejte všechna nevím. Teprve pak budete mít šanci.

Trik číslo 3 – detaily, poctivá piplačka
Spousta her trpí nedomyšleností a nedotažeností. I komerční tituly mají různé bugy (chyby), nelogická místa a vady na kráse. Tohle můžete dohnat pílí. Vaše hra může mít příběh promyšlený, grafiku poctivě namalovanou, zvuky perfektně padnoucí. Nešetřete úsilím a nenechávejte nic náhodě s tím, že to později doděláte, seženete a tak podobně. Tvorba her je práce. Někdy to jde, jindy se musíte dokopat násilím. Nebuďte líní a dokopejte se. Stojí to za to.

Trik číslo 4 – práce v týmu místo stahování cizích zdrojů
Neučte se používat cizí části programů (DLL, scripty, resources). Vypadá to sice lákavě, ale narazíte na celou řadu potíží. První věc jsou autorská práva, druhá vhodnost použití pro vaši hru, třetí ochota autora opravovat chyby, dělat aktualizace a podporu, čtvrtá váš čas strávený učením jak se to vlastně používá a pátá je, že nemůžete říct, že jste hru napsali vy sami. Když už děláte hru tak velkou, že ji nejste schopni naklikat sami (což ze začátku nelze doporučit), najděte si kolegu, kamaráda, spolužáka nebo jakéhokoliv vám blízkého člověka, který vám pomůže. Velké hry se sólo dělat nedají a čím dřív se naučíte spolupracovat v týmu, tím líp. Ideální je profesní dělení. Programátor, grafik, hudebník, scénárista, animátor, tester. U malých týmů začněte testerem, seženete ho nejlíp a obvykle po vás nebude chtít peníze. Bývají to lidi, co si prostě rádi zahrají hru. Dobrý tester bývá někdo, kdo umí i trochu programovat a ví, jakých chyb si má všímat.

Trik číslo 5 – skládání her z malých kousků
Nesnažte se vytvořit všechno najednou a pokaždé znovu. Klidně si dejte na čas a připravte si zdroje, které budete schopni používat opakovaně. Když si vyrobíte kvalitní kód herního menu, můžete ho pak používat dokola a dokola. Jen jinak nabarvíte tlačítka, napíšete jiné nápisy. Pokud jsou malé kousky šikovně vymyšlené, poskládáte z nich obrovské programy jako z kostek lega. Nezapomeňte každý kousek důkladně vyzkoušet.

To bychom tak měli pro začátek všechno a teď už nezbývá než se pustit do prohlídky Game Makeru abychom zjistili, jaké věci se v něm dobře a rychle naklikají a jaké ne. Snad se mi podaří nezabředávat do složitých detailů a přitom nezapomenout nic důležitého. Uvědomte si, že sebelepší návod, ukázka nebo tutoriál se to za vás nenaučí a to co má v životě opravdovou hodnotu je to, co vzniklo vaším vlastním úsilím. Spoustu věcí projdu v textu letem světem, ale počítám s tím, že než budete pokračovat ve čtení, vyzkoušíte si všechno, co si vyzkoušet dokážete. Nemusíte být zbrklí, články na vás počkají. Když něco nepůjde, nejprve přemýšlejte, pak zkoušejte, pak zas přemýšlejte a teprve potom pište dotazy. Rozumnému člověku každý rád pomůže.

Hodně štěstí s Game Makerem přeje TomBen


 

Všechny články v sekci
GameMaker - základy a ikonky
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
TomBenova Akademie v Game Makeru: Jak začít aneb resources
Článek pro vás napsal TomBen
Avatar
Uživatelské hodnocení:
26 hlasů
-
Aktivity