Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 2 - Ukládání sešitů a práce s listy v aplikaci Excel

V minulé lekci, Seznámení s aplikací Excel, jsme si charakterizovali aplikaci Excel, přiblížili si její základní ovládací prvky a ukázali jsme si, jak si upravit pracovní prostředí.

V této lekci se seznámíme s ukládáním sešitů a prací s listy.

Uložení sešitu

Uložení nového sešitu

Pokud začneme pracovat v novém sešitu, je důležité ho co nejdříve uložit, abychom o naši práci zbytečně nepřišli. Prvním uložením jej zároveň i pojmenujeme a můžeme jej následně ukládat jednodušeji.

Jak na to nám ukáže následující postup:

1. Na kartě Soubor zvolíme možnost Uložit jako

2. Vybereme umístění, kam chceme sešit uložit (většinou volíme jako umístění Tento počítač, ale sešity můžeme ukládat také např. pomocí služby OneDrive)

3. V okně dále vybereme z nabízených složek, nebo klikneme na Procházet

4. Otevře se nám okno Uložit jako, kde vybereme parametry a zadáme potřebné údaje pro uložení ve správném formátu s námi zvoleným názvem

  • Vybereme uložení do složky - např. Dokumenty
  • Vyplníme "Název souboru" - např. Test
  • Nabídku "Uložit jako typ" ponecháme ve výchozím nastavení (je možné ukládat soubor v mnoha formátech, nám bude pro začátek stačit typ Sešit Excelu)

5. Klikneme na tlačítko Uložit

Základy Microsoft Excel
Základy Microsoft Excel

Uložení pojmenovaného sešitu

Pokud pracujeme s již uloženým pojmenovaným sešitem, jeho následné uložení je o mnoho jednodušší. Stačí pouze na panelu Rychlého přístupu kliknout na ikonu Uložit a sešit se uloží.

Základy Microsoft Excel

Pro uložení je také možné použít klávesovou zkratku Ctrl + S nebo na kartě Soubor zvolit možnost Uložit.

Práce s listy

Vytvoření a odstranění listu

Po otevření prázdného sešitu je automaticky vytvořen alespoň jeden nový list „List1“. V případě použití šablony záleží na tom, kolik listů šablona obsahuje.

Listy můžeme libovolně přidávat nebo odstraňovat.

V jedné chvíli můžeme mít vždy aktivní pouze jeden list.

Přidání nového listu

Nový list přidáme jednoduše kliknutím na tlačítko +, které je vždy umístěno za posledním listem.

Základy Microsoft Excel

Můžeme také využít kartu Domů a v sekci Buňky vybrat možnost Vložit -> Vložit list

Základy Microsoft Excel

Nebo použít klávesovou zkratku Shift + F11.

Odstranění listu

Jednotlivé listy můžeme odstranit kliknutím pravého tlačítka myši na list, který chceme odebrat a následným výběrem možnosti Odstranit.

Základy Microsoft Excel

Můžeme také využít kartu Domů a v sekci Buňky vybrat možnost Odstranit -> Odstranit list

Základy Microsoft Excel

Přejmenování listu

Listům také můžeme přiřadit libovolný název.

Stačí kliknout na list pravým tlačítkem myši a vybrat volbu Přejmenovat. Následně se políčko názvu listu stane aktivním a můžeme do něj napsat nový název listu.

Základy Microsoft Excel

Toho samého lze dosáhnout také využitím karty Domů a v sekci Buňky vybráním možnosti Formát -> Přejmenovat list

Základy Microsoft Excel

Skrytí listu a jeho zpětné zobrazení

Pokud máme vytvořených listů již více a je potřeba se mezi nimi lépe orientovat, ale zároveň je nechceme mazat, je možné listy skrývat.

Stačí kliknout pravým tlačítkem myši na list, který budeme chtít skrýt a vybrat možnost Skrýt.

Základy Microsoft Excel

List můžeme také skrýt pomocí karty Domů a v sekci Buňky vybráním možnosti Formát -> Skrýt a zobrazit -> Skrýt list

Základy Microsoft Excel

Pokud potřebujeme skrytý list znovu zobrazit, ať už pro provedení úprav, vytvoření vzorců nebo jen pro informaci, co vše na listu máme, cesta je obdobná jako při skrytí listu pomocí karty Domů.

Klikneme tedy na kartu Domů a v sekci Buňky vybereme možnost Formát -> Skrýt a zobrazit -> Zobrazit skrytý list

Po kliknutí na Zobrazit skrytý list se objeví okno, kde budou vypsány všechny skryté listy. Označíme list, který chceme znovu zobrazit a klikneme na tlačítko OK.

Základy Microsoft Excel

Pokud máme v sešitu pouze jeden list, tak jej nelze skrýt, jelikož musí být vždy minimálně jeden list zobrazený.

Kopírování listu

List můžeme zkopírovat tak, že na něj klikneme pravým tlačítkem myši a zvolíme možnost Přesunout nebo zkopírovat. Poté se nám otevře okno, ve kterém vybereme, kam chceme vybraný list zkopírovat.

POZOR: Důležité je v tomto případě nezapomenout zatrhnout políčko Vytvořit kopii.

Základy Microsoft Excel

Do této nabídky se můžeme dostat také přes kartu Domů, kde v sekci Buňky vybereme možnost Formát-> Přesunout nebo zkopírovat list.

Základy Microsoft Excel

Další možností, jak kopírovat listy, je kliknutím levého tlačítka myši na list, který chceme kopírovat a za stálého držení tlačítka myši + stisknutí klávesy Ctrl přesuneme list na místo, kam chceme vložit jeho kopii.

Základy Microsoft Excel

V příští lekci, Tvorba tabulky v aplikaci Excel, si vytvoříme naší první tabulku.


 

Předchozí článek
Seznámení s aplikací Excel
Všechny články v sekci
Základy Microsoft Excel
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Tvorba tabulky v aplikaci Excel
Článek pro vás napsal Jakub Fišer
Avatar
Uživatelské hodnocení:
156 hlasů
Autor se věnuje informačním technologiím.
Aktivity