Částicová Fontána v GameMakeru

Ostatní jazyky GameMaker Efekty Částicová Fontána v GameMakeru

Historicky první týdenní minisoutěže o nové placky „Machr na Game Maker“ v zelené barvě, symbolické pro moji oblíbenou verzi Game Makeru 8.x se sice nezúčastnilo mnoho soutěžících. A i ti všichni postupně z nejrůznějších důvodů vzdali a tak se do vyhodnocení dostal jen jediný a to můj neskromný prográmek, který si kladl za cíl vytvořit pomocí částicových efektů solidní show na téma fontány s několika vodotrysky.

Přestože Game Maker oplývá již hotovým particle enginem a velká část práce je tedy hotová ještě před startem, není vůbec jednoduché vytvořit v něm kompaktní show s hudbou a upravitelnými kreacemi. Hlavním problémem je obrovská náročnost GM osmičkového runneru na systémové zdroje takového rozsahu, že i jinak výkonnostně silné stroje mají framerate ( snímkovou frekvenci ) okolo velmi slabých dvanácti FPS. Proto taky původně plánované bujaré částicové hody musely být osekány na samou kost. Přesto se mi podařilo zachovat styl podle původního plánu a vytvořil jsem rozsáhlý editor pro ovládání a záznam práce jednotlivých trysek fontány.

Editor je postaven jako poměrně univerzální. Umožňuje na jakoukoli hudbu startovat jednotlivé trysky a měnit barvu osvětlení každé z nich. Hlavní trysky mají plynule měnitelný tlak, který se projevuje proměnlivou výškou vodního sloupce. Vedlejší trysky disponují efektním vějířovitým rozprašováním. Pro snadnější ovládání lze nastavit záznam pro jednotlivé parametry konkrétních trysek a postupně získané záznamy kombinovat. Tím lze sestavit i velkou a sofistikovanou show mnoha trysek, která se ukládá do souboru data.ds, odkud ji lze opětovně načítat. Řady malých čtverců v editoru – tzv. enablers svými třemi stavy ( Rec, Play, Stop ) řídí kompletní činnost. Každé tryskové místo má tři trysky ( tlakovou, ostrou a jemnou ) pro každou jejich činnost je k dispozici čtvereček enableru. Protože editor disponuje skrýváním editačních nástrojů, lze jej zároveň používat jako player včetně spouštění pomocí command-line parametrů. Pro snazší sestavení těchto parametrů je přibalen Launcher. Ten spustí Player režim a taky uloží do clipboardu windows textový řádek použitých parametrů.

Pokud spuštění show z jakýchkoli důvodů neproběhne, ( je jedno jestli v Player režimu nebo ne) obvykle pomůže přesun v show na nulu, což se dělá pomocí R, načíst znovu data ze souboru D a spustit stiskem SPACE. Přehled všech funkcí a jejich kláves je v helpu pod F1. Na slabších počítačích se bude délka show různě dlouhá podle počtu zapnutých efektů. Zpomalení lze částečně kompenzovat snížením přípustné rychlosti F2. Jestli je to potřeba se ověří jednoduchým testem. Pustí se záznam s plnými efekty a pak bez efektů. Když vznikne rozdíl mezi koncovou hodnotou na počitadle v editoru, je potřeba přípustnou rychlost snížit. Vyšší rychlost sype více částic a je náročnější na zdroje. Show uložená v souboru data.ds se při dalším uložení bez dotazu přepisuje, proto si od větších záznamů dělejte průběžně záložní kopie. Stačí Ctrl+C a V.

Zdrojový gmk je přiložen, ale všechny efekty jsou dostupné přímo z ovládání editoru a není potřeba upravovat kód, kromě případné změny polohy a počtu trysek nebo zásahů do způsobu vytváření částic, což už ale vyžaduje jisté znalosti. Běžným způsobem může editor používat skoro každý a lze dosažením základní zručnosti v ovládání vytvářet rozsáhlé hudebně obrazové kompozice.

Hodně hezkých vodotrysků
přeje TomBen.

PS: kdo to nechce nebo nemůže zkusit, může kouknout na hotovou show
poslanou na youtube:


Galerie

Program byl vytvořen v roce 2013.

 

Stáhnout

Staženo 187x (25.55 MB)
Aplikace je včetně zdrojových kódů v jazyce GameMaker

 

  Aktivity (1)

Program pro vás napsal TomBen
Avatar
-

Jak se ti líbí článek?
Celkem (5 hlasů) :
55555


 


Miniatura
Všechny články v sekci
GameMaker - Efekty
Miniatura
Následující článek
Mnohem více particles v Game Makeru

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!