1. díl - TomBenova Akademie v Game Makeru

Ostatní jazyky GameMaker Základy TomBenova Akademie v Game Makeru

Game Maker je jeden z nejkontrover­znějších programů co znám. V zásadě je určen pro vytváření počítačových her uživatelsky přívětivým způsobem a pozor – teď to přijde – bez znalosti programování. A v tom je právě ten háček. Částečně to je pravda a částečně ne. Protože k tomu patří nevyslovený dovětek, že sice nemusíte programovat (myšleno psát kód), ale MUSÍTE programátorsky myslet! Bez programátorského myšlení budou vaše hry špatné a ještě horší. Možná jste už zkusili Game Maker spustit a něco v něm naklikat. Pokud jste opravdu něco vytvořili a přesto jste sklidili jen posměch, nezoufejte. Poradím vám, jak to udělat, aby vaše hry byly hratelné, kvalitní a při troše snahy dosahovaly i komerční kvality.

GameMaker

Trik číslo 1 – nápad, téma, námět
V první řadě je třeba bojovat zbraněmi, které ostatní nemají. Pokud říkám ostatní, myslím tím všechny další možné způsoby, jak vytvořit počítačovou hru, protože to je teď vaše konkurence. Všichni ti, kteří programují v C něco ( #, ++, ), Javě, Delphi a bůhvíčem ještě. Ano, myslím ty týmy odborníků, profesionálů i nadšenců, kterým nerozumíte ani slovo, když se začnou bavit o počítačích. Všechny ty totiž musíte porazit a protože jejich nářadí na tvorbu her je hrozně silné, musíte je pobít něčím, co oni nemají. V první řadě zapomeňte na to, že napíšete vlastní hru podle současného nejoblíbenějšího vzoru a přitom budete úspěšnější než ten vzor. To prostě nejde. Když místo toho přijdete s originálním nápadem a budete mít trochu štěstí, bude to vaše hra, kterou bude hrát celý svět a bude nejlepší, protože bude první svého druhu. Takto vzniklo spousta slavných her. Byly prostě první. Buďte taky.

Trik číslo 2 – technika tvorby
Nezačínejte tak, že vymyslíte skvělou 3D akční RPG hitech strategii online massive multiplayer, atd. atd. Sice byste tím možná nadchli všechny, kterým řeknete o svých plánech, ale věřte mi, že zůstane jen při těch plánech. Musíte vymyslet hru, aby byla podle vašich schopností. I když bude hra jednoduchá, tak se počítá, protože ji dokážete dokončit. To je ze všeho nejdůležitější. Nedokončená superhra je k ničemu. Srovnejte si v hlavě představu, jak budete hru realizovat a vyškrtejte všechna nevím. Teprve pak budete mít šanci.

Trik číslo 3 – detaily, poctivá piplačka
Spousta her trpí nedomyšleností a nedotažeností. I komerční tituly mají různé bugy (chyby), nelogická místa a vady na kráse. Tohle můžete dohnat pílí. Vaše hra může mít příběh promyšlený, grafiku poctivě namalovanou, zvuky perfektně padnoucí. Nešetřete úsilím a nenechávejte nic náhodě s tím, že to později doděláte, seženete a tak podobně. Tvorba her je práce. Někdy to jde, jindy se musíte dokopat násilím. Nebuďte líní a dokopejte se. Stojí to za to.

Trik číslo 4 – práce v týmu místo stahování cizích zdrojů
Neučte se používat cizí části programů (DLL, scripty, resources). Vypadá to sice lákavě, ale narazíte na celou řadu potíží. První věc jsou autorská práva, druhá vhodnost použití pro vaši hru, třetí ochota autora opravovat chyby, dělat aktualizace a podporu, čtvrtá váš čas strávený učením jak se to vlastně používá a pátá je, že nemůžete říct, že jste hru napsali vy sami. Když už děláte hru tak velkou, že ji nejste schopni naklikat sami (což ze začátku nelze doporučit), najděte si kolegu, kamaráda, spolužáka nebo jakéhokoliv vám blízkého člověka, který vám pomůže. Velké hry se sólo dělat nedají a čím dřív se naučíte spolupracovat v týmu, tím líp. Ideální je profesní dělení. Programátor, grafik, hudebník, scénárista, animátor, tester. U malých týmů začněte testerem, seženete ho nejlíp a obvykle po vás nebude chtít peníze. Bývají to lidi, co si prostě rádi zahrají hru. Dobrý tester bývá někdo, kdo umí i trochu programovat a ví, jakých chyb si má všímat.

Trik číslo 5 – skládání her z malých kousků
Nesnažte se vytvořit všechno najednou a pokaždé znovu. Klidně si dejte na čas a připravte si zdroje, které budete schopni používat opakovaně. Když si vyrobíte kvalitní kód herního menu, můžete ho pak používat dokola a dokola. Jen jinak nabarvíte tlačítka, napíšete jiné nápisy. Pokud jsou malé kousky šikovně vymyšlené, poskládáte z nich obrovské programy jako z kostek lega. Nezapomeňte každý kousek důkladně vyzkoušet.

To bychom tak měli pro začátek všechno a teď už nezbývá než se pustit do prohlídky Game Makeru abychom zjistili, jaké věci se v něm dobře a rychle naklikají a jaké ne. Snad se mi podaří nezabředávat do složitých detailů a přitom nezapomenout nic důležitého. Uvědomte si, že sebelepší návod, ukázka nebo tutoriál se to za vás nenaučí a to co má v životě opravdovou hodnotu je to, co vzniklo vaším vlastním úsilím. Spoustu věcí projdu v textu letem světem, ale počítám s tím, že než budete pokračovat ve čtení, vyzkoušíte si všechno, co si vyzkoušet dokážete. Nemusíte být zbrklí, články na vás počkají. Když něco nepůjde, nejprve přemýšlejte, pak zkoušejte, pak zas přemýšlejte a teprve potom pište dotazy. Rozumnému člověku každý rád pomůže.

Hodně štěstí s Game Makerem přeje TomBen


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal TomBen
Avatar
-

Jak se ti líbí článek?
Celkem (14 hlasů) :
4.642864.642864.642864.642864.64286


 



 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (7)

Avatar
ChnappiCZ
Člen
Avatar
ChnappiCZ:

Jo já myslel v jako zobrazení jako je v angry birds ale to je jedno kdyby to šlo udělat stejně jako u angry birds na odemykani byl bych rád. Celkově nevím jak bych udělal aby se po dosažení dalšího lvl ten právě dosažený odemkl. Předem děkuji ChnappiCZ

 
Odpovědět 27.2.2014 15:09
Avatar
Odpovídá na ChnappiCZ
Vojtěch Pospíchal:

Čistě teoreticky. Po dohrání určitého levelu uložit jeho stav do souboru (Stav: Dohráno : true/false, Score: 1-3 hvězdy). V menu pak vždy projet soubor kam se stav ukládá a otevřít hráči ty levely, které jsou v souboru uloženy jako dohrané.

 
Odpovědět 27.2.2014 15:14
Avatar
ChnappiCZ
Člen
Avatar
ChnappiCZ:

Ok moc díky vyzkouším to :).

 
Odpovědět 27.2.2014 15:20
Avatar
ChnappiCZ
Člen
Avatar
ChnappiCZ:

Nevím jak to udělat... Můžeš mi to prosím trochu upřesnit? Jinak bych se ještě rád zeptal na jednu věc. U GM sou už vložene sprity atd... když je použiji do své hry mohu tu hru pak vydávat za vlastní? A mohl bych popřípadně svou hru prodat i když nemám koupený GM?

 
Odpovědět 27.2.2014 15:35
Avatar
Odpovídá na ChnappiCZ
Vojtěch Pospíchal:

Zaprvé: POUŽÍVEJ TLAČÍTKO ODPOVÍDAT! Díky.
Zadruhé: Pokud chceš vědět jestli můžeš hru v GameMakeru prodávat, přečti si licenční podmínky: http://help.yoyogames.com/home
S example sprity je to složité. Pravděpodobně je použít i na komerční účeli můžeš, ale nedoporučoval bych to.
Zatřetí: Upřesnění: V GM nedělám pracuji v profesionálních herních enginech (Unity3D). Ale postup toho jak bych to celé řešil já ve svém projektu: Měl bych herní level, po jehož dokončení bych si do XML souboru uložil data : dohrán level1 = true, počet hvězd: x. Po vhození hráče do menu bych si celý soubor naparsoval. Pak bych už jen kontroloval: level1 = true - odemknout level 1 a 2. A k tomu vykreslit počet hvězdiček tak, jak byl uložen v XMLku. A tak dále. V GM na to určitě bude nějaká primitivní ikonka, ale jak říkám GM nepoužívám.

 
Odpovědět 27.2.2014 16:18
Avatar
ChnappiCZ
Člen
Avatar
Odpovídá na Vojtěch Pospíchal
ChnappiCZ:

Ok, moc díky a srry příště už si na to odpovědět budu dávat pozor. Já v GM neumím programovat pouze přetahuji objekty a sprity, takže to co si mi napsal udělat nedokážu ale přesto díky.

 
Odpovědět 27.2.2014 17:35
Avatar
Zdeněk Pavlátka
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na ChnappiCZ
Zdeněk Pavlátka:

V tom případě nemá prodej smysl.

Odpovědět 27.2.2014 17:37
Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi programátor.
Avatar
ChnappiCZ
Člen
Avatar
Odpovídá na Zdeněk Pavlátka
ChnappiCZ:

Já jsem samozřejmě nemyslel že TEĎKA vytvořim blbost za 30min. a prodám to za 200Kč. :)

 
Odpovědět 27.2.2014 17:48
Avatar
ChnappiCZ
Člen
Avatar
ChnappiCZ:

Ahoj, chtěl bych nějak nastavit, aby se object změnil na určitou dobu a pak zase zpátky, ale normální časování mě u toho nefunguje, nevíte jak to udělat?

 
Odpovědět 10.4.2014 15:47
Avatar
Martin5001
Člen
Avatar
Martin5001:

Ahoj.
Chci se zeptat: Jdou v GM dělat i 3d hry (konkrétně sportovní simulátory) s alespoň ucházející fyzikou? Já si myslím, že ne ale nevím.
Díky za odpověď.

 
Odpovědět 14.8.2014 18:03
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 17. Zobrazit vše