Lekce 1 - TomBenova Akademie v Game Makeru
Game Maker je jeden z nejkontroverznějších programů co znám. V zásadě je určen pro vytváření počítačových her uživatelsky přívětivým způsobem a pozor – teď to přijde – bez znalosti programování. A v tom je právě ten háček. Částečně to je pravda a částečně ne. Protože k tomu patří nevyslovený dovětek, že sice nemusíte programovat (myšleno psát kód), ale MUSÍTE programátorsky myslet! Bez programátorského myšlení budou vaše hry špatné a ještě horší. Možná jste už zkusili Game Maker spustit a něco v něm naklikat. Pokud jste opravdu něco vytvořili a přesto jste sklidili jen posměch, nezoufejte. Poradím vám, jak to udělat, aby vaše hry byly hratelné, kvalitní a při troše snahy dosahovaly i komerční kvality.
Trik číslo 1 – nápad, téma, námět
V první řadě je třeba bojovat zbraněmi, které ostatní nemají. Pokud
říkám ostatní, myslím tím všechny další možné způsoby, jak vytvořit
počítačovou hru, protože to je teď vaše konkurence. Všichni ti, kteří
programují v C něco ( #, ++, ), Javě, Delphi a bůhvíčem ještě. Ano,
myslím ty týmy odborníků, profesionálů i nadšenců, kterým nerozumíte
ani slovo, když se začnou bavit o počítačích. Všechny ty totiž musíte
porazit a protože jejich nářadí na tvorbu her je hrozně silné, musíte je
pobít něčím, co oni nemají. V první řadě zapomeňte na to, že
napíšete vlastní hru podle současného nejoblíbenějšího vzoru a přitom
budete úspěšnější než ten vzor. To prostě nejde. Když místo toho
přijdete s originálním nápadem a budete mít trochu štěstí, bude to
vaše hra, kterou bude hrát celý svět a bude nejlepší, protože bude první
svého druhu. Takto vzniklo spousta slavných her. Byly prostě první. Buďte
taky.
Trik číslo 2 – technika tvorby
Nezačínejte tak, že vymyslíte skvělou 3D akční RPG hitech strategii
online massive multiplayer, atd. atd. Sice byste tím možná nadchli všechny,
kterým řeknete o svých plánech, ale věřte mi, že zůstane jen při těch
plánech. Musíte vymyslet hru, aby byla podle vašich schopností. I když bude
hra jednoduchá, tak se počítá, protože ji dokážete dokončit. To je ze
všeho nejdůležitější. Nedokončená superhra je k ničemu. Srovnejte si
v hlavě představu, jak budete hru realizovat a vyškrtejte všechna nevím.
Teprve pak budete mít šanci.
Trik číslo 3 – detaily, poctivá piplačka
Spousta her trpí nedomyšleností a nedotažeností. I komerční tituly mají
různé bugy (chyby), nelogická místa a vady na kráse. Tohle můžete dohnat
pílí. Vaše hra může mít příběh promyšlený, grafiku poctivě
namalovanou, zvuky perfektně padnoucí. Nešetřete úsilím a nenechávejte
nic náhodě s tím, že to později doděláte, seženete a tak podobně.
Tvorba her je práce. Někdy to jde, jindy se musíte dokopat násilím.
Nebuďte líní a dokopejte se. Stojí to za to.
Trik číslo 4 – práce v týmu místo stahování
cizích zdrojů
Neučte se používat cizí části programů (DLL, scripty, resources). Vypadá
to sice lákavě, ale narazíte na celou řadu potíží. První věc jsou
autorská práva, druhá vhodnost použití pro vaši hru, třetí ochota autora
opravovat chyby, dělat aktualizace a podporu, čtvrtá váš čas strávený
učením jak se to vlastně používá a pátá je, že nemůžete říct, že
jste hru napsali vy sami. Když už děláte hru tak velkou, že ji nejste
schopni naklikat sami (což ze začátku nelze doporučit), najděte si kolegu,
kamaráda, spolužáka nebo jakéhokoliv vám blízkého člověka, který vám
pomůže. Velké hry se sólo dělat nedají a čím dřív se naučíte
spolupracovat v týmu, tím líp. Ideální je profesní dělení.
Programátor, grafik, hudebník, scénárista, animátor, tester. U malých
týmů začněte testerem, seženete ho nejlíp a obvykle po vás nebude chtít
peníze. Bývají to lidi, co si prostě rádi zahrají hru. Dobrý tester
bývá někdo, kdo umí i trochu programovat a ví, jakých chyb si má
všímat.
Trik číslo 5 – skládání her z malých kousků
Nesnažte se vytvořit všechno najednou a pokaždé znovu. Klidně si dejte na
čas a připravte si zdroje, které budete schopni používat opakovaně. Když
si vyrobíte kvalitní kód herního menu, můžete ho pak používat dokola a
dokola. Jen jinak nabarvíte tlačítka, napíšete jiné nápisy. Pokud jsou
malé kousky šikovně vymyšlené, poskládáte z nich obrovské programy jako
z kostek lega. Nezapomeňte každý kousek důkladně vyzkoušet.
To bychom tak měli pro začátek všechno a teď už nezbývá než se pustit do prohlídky Game Makeru abychom zjistili, jaké věci se v něm dobře a rychle naklikají a jaké ne. Snad se mi podaří nezabředávat do složitých detailů a přitom nezapomenout nic důležitého. Uvědomte si, že sebelepší návod, ukázka nebo tutoriál se to za vás nenaučí a to co má v životě opravdovou hodnotu je to, co vzniklo vaším vlastním úsilím. Spoustu věcí projdu v textu letem světem, ale počítám s tím, že než budete pokračovat ve čtení, vyzkoušíte si všechno, co si vyzkoušet dokážete. Nemusíte být zbrklí, články na vás počkají. Když něco nepůjde, nejprve přemýšlejte, pak zkoušejte, pak zas přemýšlejte a teprve potom pište dotazy. Rozumnému člověku každý rád pomůže.
Hodně štěstí s Game Makerem přeje TomBen