Vydělávej až 160.000 Kč měsíčně! Akreditované rekvalifikační kurzy s garancí práce od 0 Kč. Více informací.
Hledáme nové posily do ITnetwork týmu. Podívej se na volné pozice a přidej se do nejagilnější firmy na trhu - Více informací.

Lekce 16 - Úpravy kostýmů ve Scratchi

V minulé lekci, Změna scény a kostýmu ve Scratchi, jsme si ukázali, jak přidat do projektu kostýmy. Naučili jsme se také kostým postavy změnit ve spuštěné aplikaci.

V dnešním Scratch tutoriálu se naučíme upravovat kostýmy postav. Popíšeme si jednotlivé nástroje karty Kostýmy a ukážeme si, jak je využít pro změnu kočičákova vzhledu.

Úprava kostýmů ve Scratchi

V lekci Změna scény a kostýmu ve Scratchi jsme si představili kartu Kostýmy a rozdělili jsme ji na čtyři části:

Karta kostýmy - Scratch

Část s obrázkem

Začneme čtvrtou částí, která obsahuje plátno s kostýmem a samotné nástroje pro jeho úpravu.

Plátno

Na plátně se nám ukazuje kostým, který můžeme upravovat. Pod plátnem se nachází tlačítko Převést do bitmapy a tlačítka pro oddálení a přiblížení plátna:

Ovládací panel plátna - Scratch

Pokud bychom klikli na tlačítko Převést do bitmapy, změní se na Převést na vektor. Takto můžeme přepínat mezi bitmapovou a vektorovou grafikou. Základní rozdíl mezi nimi je v tom, že bitmapová grafika se při přiblížení rozmazává a kostičkuje. To vektorová grafika nedělá, protože ji počítač přepočítá a hrany jsou pořád ostré 🙂 Proto nebudeme na toto tlačítko klikat a zůstaneme v módu vektorů.

Nástroje pro úpravu

Pojďme si nyní popsat nástroje pro samotnou úpravu kostýmu.

Nástroj pro výběr

U vektorových kostýmů máme vedle plátna nástroj pro výběr: Nástroj pro výběr - Scratch

Na plátnu se nám díky němu zobrazí několik samostatných objektů, například hlava, tělo, ocas. Danou vrstvu kliknutím vybereme. Pro výběr více vrstev klikneme bokem a táhneme myší:

Výběr vrstev na plátně - Scratch
Nástroj pro úpravu vektorů

Nástroj pro úpravu vektorů můžeme použít pro změnu tvaru nebo zakřivení bodů vektoru: Nástroj pro úpravu vektorů - Scratch

Možná to zní komplikovaně, ale v podstatě to vypadá takhle:

Úprava vektorů - Scratch
Nástroj štětec

Štětec se používá pro kreslení do kostýmu: Nástroj štětec - Scratch

Velikou výhodou je, že můžeme použít štětec a namalovat, co chceme. To se hned automaticky převede do vektorů, které pak můžeme upravovat, jak jsme si ukázali 🙂 Prakticky vypadá práce se štětcem takto:

Štětec v akci - Scratch
Nástroj guma

Pomocí gumy můžeme umazat buď části, nebo i celý kostým: Nástroj guma - Scratch

Nástroj plechovka

Plechovka umožňuje různé vektorové tvary vybarvit: Nástroj plechovka - Scratch

Scratch opět pozná jednotlivé vrstvy obrázku a pomocí plechovky vybarví jen vybrané části:

Vybarvení kocoura - Scratch
Nástroj text

Pomocí tohoto nástroje přidáme na plátno text: Nástroj text - Scratch

Nástroje Úsečka, Kružnice a Obdélník

Nakonec zde máme nástroje, kterými nakreslíme různé geometrické tvary: Nástroj text - Scratch

Protože pracujeme s vektory, je možné tyto tvary dál upravovat, jak jsme si ukázali. Jednoduše pak například změníme kruhový tvar na oválný 😉

Pokud by nás kočičák moc zlobil, můžeme ho s trochou vynalézavosti takto potrestat:

Kočičák v base - Scratch

Část s vlastnostmi nástrojů

Zaměřme se nyní na třetí část karty Kostýmy. Ta zahrnuje vlastnosti konkrétních nástrojů, kterými upravujeme kostým. Pro různé nástroje se zobrazují a zase mizí různé vlastnosti. Pojďme si tedy tyto pásy vlastností u jednotlivých nástrojů popsat.

Nástroj pro výběr

U výběru máme k dispozici možnosti:

Vlastnosti pro výběr - Scratch
  • Vyplnit – Pro konkrétní vrstvu změní barvu výplně.
  • Obrys – Pro konkrétní vrstvu změní barvu obrysu.
  • Číselník vedle obrysu – Změní tloušťku obrysu.
  • Zkopírovat – Vybranou vrstvu zkopíruje do schránky.
  • Vložit – Vrstvu, kterou máme zkopírovanou ve schránce, vloží na plátno.
  • Odstranit – Vybranou vrstvu odstraní.
  • Šipky horizontální – Překlopí vrstvu horizontálně.
  • Šipky svislé – Překlopí vrstvu svisle.
Nástroj pro úpravu vektorů

Při úpravě vektorů se panel trochu změní:

Vlastnosti pro výběr - Scratch
  • Vyplnit, Obrys a Číselník zůstávají beze změny.
  • Zakřivit – Pokud je označený konkrétní bod, můžeme ho zakřivit. Roh se zakulatí.
  • Zašpičatět – Pokud je označený konkrétní bod, můžeme ho zašpičatět. Roh bude ostrý.
  • Odstranit je opět beze změny.
Nástroj štětec

Nástroj štětec má méně možností. Volíme zde pouze barvu a tloušťku čáry. Ostatní nástroje nejsou aktivní:

Vlastnosti pro štětec - Scratch
Nástroj guma

Při používání gumy volíme pouze tloušťku gumování. Možnosti Vyplnit a Obrys nedělají nic:

Vlastnosti pro gumu - Scratch
Nástroj plechovka

Pro plechovku je aktivní pouze vlastnost Vyplnit. Ta udává, jakou barvou plechovka vybarvuje.

Nástroj text

Pro text se zaktivují možnosti:

Vlastnosti pro text - Scratch
  • Vyplnit – Určuje barvu, kterou je text napsán.
  • Font – Můžeme vybrat font, kterým je text napsaný.
Nástroje Úsečka, Kružnice a Obdélník

Nástroje s geometrickými tvary mají aktivní pouze možnosti Vyplnit a Obrys (u úsečky pouze Obrys). Ty fungují stejně jako u předchozích nástrojů.

Část pro úpravu vrstev

Nakonec se podívejme na část číslo dvě, kde se nacházejí obecné vlastnosti pro práci s kostýmem a s vrstvami:

Pás vlastností pro kostým - Scratch
  • Textové pole Kostým použijeme při přejmenování kostýmu.
  • Šipky zpět a vpřed umožňují vrátit úpravy kostýmu nebo odvolat vrácení úprav.

Pro vrácení úprav funguje také klávesová zkratka Ctrl + Z. Pro odvolání vrácení úprav pak Ctrl + Shift + Z 😉

  • Seskupit a Odskupit – Pokud vybereme více vrstev ve vektorové grafice, tlačítkem Seskupit je spojíme do jedné. Tlačítkem Odskupit naopak vrstvy rozdělíme na více částí.
  • Dopředu a Dozadu – Vrstvy jsou ve vektorové grafice jako papíry na stole. Ten, který je úplně nahoře, je vidět celý. Ten pod ním je vidět třeba jenom z poloviny. Tlačítky Dopředu a Dozadu posouváme vrstvy nahoru a dolů. Tím určujeme, která vrstva bude zakrytá a kterou uvidíme celou.
  • Dopředu a Zpět – Fungují podobně jako předchozí, ale vrstva se posune buď úplně naspod, nebo úplně nahoru.

V následujícím kvízu, Kvíz - Zvuky, scéna a kostýmy ve Scratchi, si vyzkoušíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.


 

Předchozí článek
Změna scény a kostýmu ve Scratchi
Všechny články v sekci
Scratch
Přeskočit článek
(nedoporučujeme)
Kvíz - Zvuky, scéna a kostýmy ve Scratchi
Článek pro vás napsal PDoctor
Avatar
Uživatelské hodnocení:
1 hlasů
Aktivity