1. díl - Úvod do Small Basic

Ostatní jazyky SmallBasic Úvod do Small Basic

Vítejte u prvního článku seriálu na Small Basic. Články se pokusím psát co nejjednodušeji, aby to pochopil každý. Small Basic je jednoduchý jazyk, velmi lehký na pochopení, proto je pro určený začátečníky. Lze se ho naučit prakticky hned. Jsem přesvědčen že pokud se člověk naučí Small Basic, ostatní jazyky se bude učit mnohem rychleji. Small Basic je podobný ostatním programovacím jazykům, stačí se naučit jen několik příkazů, jinak konstrukce a programování obecně je skoro stejné. Dají se v tom dobře procvičovat algoritmy a menší aplikace nebo i hry jako například snake, paddle game, pacman, tetris, vláček... Své aplikace můžete také později exportovat do pokročilejšího VB.NET.

Pro programování samozřejmě budete potřebovat IDE, což je nástroj, ve kterém píšete a spouštíte zdrojový kód. IDE naleznete na http://smallbasic.com/, instalace má něco kolem 6 MB. K běhu budete potřebovat minimálně .NET Framework 3.5 a OS XP, Visty nebo 7, IDE má skvělé GUI (grafické uživatelské rozhraní), nebudete mít problém s přehledností.

Můžete se také podívat na seznam nějakých lepších programů napsaných ve Small Basicu, naleznete ho zde: http://blogs.msdn.com/…ategory.aspx

Popis IDE - Microsoft Small Basic

Popis Microsoft Small Basic IDE

Na horní listě jsou tato důležitá tlačítka (případně v závorce uvádím klávesovou zkratku pro danou akci):

  • Nový
  • Otevřít
  • Uložit (CTRL + S)
  • Uložit jako
  • Spustit (F5)

Ostatní používat zatím nebudeme, kromě sekce 'schránka', ale místo ní použijeme klávesové zkratky:

  • Zpět - CTRL + Z
  • Dopředu - CTRL + Y
  • Kopírovat - CTRL + C
  • Vložit - CTRL + V
  • Vyjmout - CTRL + X

Na bočním panelu (vpravo) je buď seznam příkazů, nebo nápověda k příkazu, který zrovna píšeme + jeho příklad. Výběr z příkazů se zobrazí sám, při stisknutí nějakého písmena nebo pomocí klávesové zkratky CTRL + SPACE (mezerník).

První aplikace - Hello World (Ahoj Světe)

Nyní si napíšeme první program a začneme s vypisováním textu do konzole. Ke grafickým oknům se v seriálu také dostaneme, ale až později. K výpisu do konzole použijeme třídu TextWindow a funkci WriteLine. Třídu chápeme jako logický balíček nějakých funkcí. Kód bude vypadat takto:

TextWindow.WriteLine("Ahoj, toto je můj první program")

Výstup:

Ahoj, toto je můj první program

Máme tedy svůj první program. Všimněte si, že argumenty funkcí píšeme do závorek. Argument funkce je její vstup, u funkce WriteLine je to text (nebo např. číslo), který se má vypsat. Text zapisujeme vždy do dvojitých uvozovek, jinak by si ho Small Basic spletl s nějakým příkazem. V programování se o textu nejčastěji hovoří jako o řetězci (jelikož je to řetězec znaků).

Mimochodem, na konci řádku není středník, jako tomu je u některých programovacích jazyků zvykem.

Komentáře

Občas je dobrý nápad si svůj kód okomentovat, tedy napsat si k němu poznámky. Small Basic si těchto našich poznámek nevšímá. Komentář zapíšeme pomocí uvozovky ' a platí do konce řádku. Okomentujme si svou aplikaci:

' Vypíše do konzole daný text
TextWindow.WriteLine("Ahoj, toto je můj první program")

Proměnné

Než začneme proměnné, pojďme se shodnout na tom, co že to proměnná vlastně jě. Určitě znáte z matematiky proměnnou (např. x), do které jsme si mohli uložit nějakou hodnotu, nejčastěji číslo. Proměnná je v informatice naprosto to samé, je to místo v paměti počítače, kam si můžeme uložit nějaká data (jméno uživatele, aktuální čas nebo databázi článků). Toto místo má podle typu proměnné také vyhrazenou určitou velikost, kterou proměnná nesmí přesáhnout (např. číslo nesmí být větší než 2 147 483 647).

Ve Small Basic se na rozdíl od mnoha jiných jazyků nemusí uvádět tzv. datové typy proměnných (co budeme do proměnné ukládat), stačí uvést její název a vložit do ni rovnou hodnotu.

Proměnnou vytvoříme tímto zápisem:

nazev_promene = data_promene

Uveďme si konkrétní příklady

jmeno = "Karel"
cislo = 10

Proměnné byste měli pojmenovávat bez diakritiky.

Práce s proměnnými

S proměnnými můžeme provádět základní matematické operace:

a = 10
b = 20
c = a + b
TextWindow.WriteLine(c)

Výstup:

30

Pozn.: Ve Small Basicu neexistuje příkaz ++, který zvýší hodnotu proměnné o 1. Musíme ho nahradit zápisem např. i = i + 1.

Sčítat nemusíme jen čísla, ale můžeme sečíst i řetězce, případně číslo a řetězec. Ve výsledku získáme řetězec, který je spojením těchto 2 hodnot:

jmeno = "Davide"
TextWindow.Write("Ahoj " + jmeno)

Program tedy vypíše:

Ahoj Davide

Vstup

Aby byly naše programy užitečné, budeme si nechávat od uživatele zadat nějaký vstup. Získání vstupu je absolutně jednoduché a v třídě TextWindow jsou na něj hned dva příkazy:

TextWindow.Read()

a

TextWindow.ReadNumber()

První operace přečte řetězec a druhá čte číslo. Ale abychom hodnoty mohli použít, tak je musíme přiřadit do proměnné.

Ukázkové aplikace

Papoušek

Teď si napíšeme papouškovací program, který vypíše zadaný text 2x. Kód je zde:

TextWindow.WriteLine("Ahoj, jsem Small Basicový papoušek, opakuji! Napiš něco:")
r = TextWindow.Read()
TextWindow.WriteLine(r)
TextWindow.WriteLine(r)

Výstup může být

Ahoj, jsem Small Basicový papoušek, opakuji! Napiš něco:
Ahoj ptáku!
Ahoj ptáku!
Ahoj ptáku!

První řádek je normální výstup do konzole. Na dalším řádku program nechá uživatele zadat hodnotu z klávesnice a řetězec se uloží do proměnné r. Dále jsou dva výpisy proměnné r.

Zdvojnásobovač

Následující program zdvojnásobí zadané číslo. K tomu užijeme druhou operaci pro vstup, kód:

TextWindow.WriteLine("Ahoj, jsem Small Basicový zdvojnásobovač! Napiš číslo:")
c = TextWindow.ReadNumber()
TextWindow.WriteLine(c * 2)

První řádek je normální výstup, na druhém se zadané číslo přiřadí do proměnné c a na posledním se vypíše dvojnásobek čísla c.

Jednoduchá kalkulačka

Na závěr si vytvořme ještě jednoduchou kalkulačku:

TextWindow.Write("Zadejte 1. číslo: ")
cislo_1 = TextWindow.ReadNumber()
TextWindow.Write("Zadejte 2. číslo: ")
cislo_2 = TextWindow.ReadNumber()

soucet = cislo_1 + cislo_2
rozdil = cislo_1 - cislo_2
soucin = cislo_1 * cislo_2
podil = cislo_1 / cislo_2

TextWindow.WriteLine("Součet je: " + soucet)
TextWindow.WriteLine("Rozdil je: " + rozdil)
TextWindow.WriteLine("Součin je: " + soucin)
TextWindow.WriteLine("Podíl je: " + podil)

Příště se naučíme řídit náš program pomocí podmínek.


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal Michael Škrášek
Avatar
Autor se věnuje prográmkům ve Small Basic, dále programování v C#, HTML, CSS a doplňování znalostí těchto jazyků. Dále se učí JS, PHP, a zajímá se o ASM a Arduino.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (5 hlasů) :
4.84.84.84.84.8


 


Miniatura
Všechny články v sekci
SmallBasic
Miniatura
Následující článek
Small Basic - Cvičení

 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!