Do nového roku jako lepší programátoři? Znovu otevíráme večerní školu programování. Nette framework, návrhové vzory, testování nebo vůbec poprvé kurzy ASP.NET dostupné odkudkoli v republice.

Vítejte ve světě králíka Petra... aneb Slovo autora

Vítejte ve světě králíka Petra... aneb Slovo autora

Unicorn College ONEbit hosting Tento obsah je dostupný zdarma v rámci projektu IT lidem. Vydávání, hosting a aktualizace umožňují jeho sponzoři.

Kdysi, před mnoha a mnoha lety, jsem jednou ráno seděl a přemýšlel co udělat pro syna, prvňáčka, který by rád programoval jako já, jenže bohužel všechny známé nástroje typu Karel a jemu podobné se zdály být nepoužitelné. Přišla tehdy dcera, že je už připravená abych ji odvedl do školky. Měla na sobě bledě modré triko s velkým obrázkem bílého králíka. Ten mě tak zaujal, že jsem si rychle podle něj načrtl základní nákres. V té době běžel v televizi seriál "Svět Petra Králíčka a jeho přátel", podle literární předlohy britské spisovatelky Helen Beatrix Potterové. A nový hrdina programátorského světa byl na světě.

Brzy dostal i kamarádku. Přece jen ve dvou se to líp táhne. Nejdříve se jmenovala Petra. Ale jména se pletla a to obzvláště v angličtině. Takže vznikla dvojice Petr a Lucie, podobně jako ve stejnojmenné novele francouzského spisovatele Romaina Rollanda. Petra dodnes zůstala pouze v interních jménech mnoha programových proměnných.

Petr se rychle rozrůstal, stejně jako rostl syn a s ním i jeho programátorské nároky. Velmi častým obrázkem tehdy bylo syn i dcera sedící každý u svého PC a kutící si něco v Petrovi. Dnes je syn už dospělý a naopak k němu chodím na radu já, protože je dnes už mnohem lepší programátor než já. Uvažuju, jak velkou měrou se na jeho vývoji Petr asi podílel? Myslím, že se muselo projevit to, že se už od 8 let učil logickému myšlení a algoritmizaci.

S lítostí pozoruji, jak kolem mne mizí opravdoví programátoři. Takoví ti praví, kteří chápou jak věci uvnitř fungují a co je XOR a kteří píšou texty v hex kódu. Dnes, pod komerčním tlakem, lidi přecházejí ke skládačkovým systémům, přestože jsou pomalé a těžkopádné, a i nejprimitivnější operace řeší přes vícestupňové xml parsery, protože už vůbec nevidí co se děje uvnitř všech těch modulů. S kanonem na vrabce se svět stává stále složitější a přitom je ve skutečnosti tak jednoduchý. Stačí jen pronikat do podstaty a snažit se věci dělat co nejjednodušší. Obětovat trochu více své vlastní práce a úsilí, třeba jen pro ten dobrý pocit, že to co dávám jiným je opravdu kvalitní.

Jedna z věcí, která je Petrovi vytýkána, je malá univerzálnost. Údajně chybí objektové programování, true color, webové aplikace. Jiným zase vadí králičí infantilnost (jasně že jen věkové kategorii kolem -nácti, kteří už nechtějí být dětmi, ale ještě nejsou rodiči). Lidi neblázněte, co z toho chcete dělat? Petr NENÍ univerzální programovací nástroj a dobře tomu tak. Stačí, že Petr umí HODNĚ a nechce ani umět VŠE, protože pak by jeho veškeré přednosti založené na jednoduchosti zmizely. Správný programátor využívá to co má k dispozici a umí to použít plně a když to nestačí přidá něco jiného. Je mu jedno zda tam běhá králíček. Dokonce mě napadá myšlenka, že ten, kdo není schopen tolerantnímu a přizpůsobivému pohledu na svět, z toho nikdy nemůže být dobrý programátor.

To, k čemu má Petr sloužit, je snadno a rychle vytvářet jednodušší prográmky a hry zaměřené obzvláště na grafiku. Mohou ho používat děti už od předškolního věku. A horní hranice - neexistuje. Sám Petra často používám, přestože jinak programuji v jiných jazycích, protože v Petrovi něco rychle spíchnout je mnohem snazší než v čemkoliv jiném. Nejen kvůli programování v ikonkách, ale především kvůli dobrému vybavení funkcemi. Nejčastěji používám 3D grafiku, protože na obdobně snadno dostupný a rychle použitelný 3D engine jsem ještě nikde nenarazil.

Občas má někdo obavy, že bude zbytečně ztrácet čas učením se nástroji, který pak později přestane používat. Chtěl by hned začít "s něčím pořádným". Ale to je chybný přístup. Umění programování není v nástrojích a v tom kolik jich člověk umí ovládat (což je dneska častý přístup - učení se ovládání nástrojů), ale v tom, jak programátor umí myslet. Pokud se naučí programátorsky myslet, je mu pak už jedno v čem programuje, protože vždy se potom jedná už jen o trochu odlišné syntaxe.

Proto se Petr ani nezabývá objektovým progamováním. Hlavní je se naučit strukturovanému programování a logickému myšlení. A co je proměnná. Objekty a třídy - to jsou jen struktury a zjednodušení jejich zápisu. Je chyba učit se programovat "odzadu", tak jak se to často dnes dělává a zveličovat význam "mohutných prostředků". Pokud se člověk naučí rozumět základům a logice, je pro něj už snadné pochopit i ty vyšší prostředky. Ale často je už pak ani raději nepoužije a volí postupy vlastní, jednodušší.

Jsem vděčný všem, kteří se zasazují o prosazování Petra. Nemám rád různé obchodní klamavé triky a rád bych se přičinil o zjasnění a zjednodušení světa alespoň svou vlastní prací. Přeji vám, ať vám Petr přinese užitek a radost.

Ing. Miroslav Němeček


 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal Panda38
Avatar
Programátor C++, WinAPI, ASM.

Jak se ti líbí článek?
Celkem (2 hlasů) :
55555


 



 

 

Komentáře

Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zatím nikdo nevložil komentář - buď první!