Internet zdarma od Facebooku byl v Egyptě vypnut

Zpravodajství Web Internet zdarma od Facebooku byl v Egyptě vypnut

Internet.org, za kterým stojí Facebook, Opera a další velcí internetoví hráči, ukončil službu Free Basics v Egyptě. Měla za cíl poskytnout internet v rozvojových zemích zdarma. Celá služba je mírně kontroverzní, jelikož dávala uživatelům přístup pouze k některým službám, a ostatní (včetně konkurentů Facebooku) přístupné nebyly. Tím porušovala principy internetové neutrality. Stejně jako v Egyptě, Internet.org byl již před týdnem vypnut i v Indii tamním regulátorem.

Internet.org a jeho služba Free Basics v Egyptě započala svoji činnost před dvěma měsíci, kdy se Facebook dohodnul s tamním operátorem Etisalat Egypt. Od té doby se zaregistrovalo více než tři miliony lidí.

K ukončení činnosti se Facebook nevyjádřil jinak, než že doufá, že se situace brzy vyřeší. Operátor Etisalat Egypt se raději nevyjádřil vůbec. Dá se spekulovat, že o ukončení činnosti se zasadil Egyptský regulátor, stejně jako před týdnem v Indii.

Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, začal Internet.org bránit. Podle něj Internet.org principy síťové neutrality neporušuje, protože si nenechává zaplatit různé částky za přístup k různým webům. Free Basics mělo podle něj za cíl poskytnout základní internetové služby zcela zdarma. Navíc, svůj web mohl zaregistrovat každý vývojář.

Zdroj: The Verge


 

  Aktivity (1)

Zprávu pro vás napsal Michal Vašíček 31.12.2015 9:43
Avatar
Autor je webař, čas od času udělá i mobilní appku. Před Windows dává přednost Linuxu, ale ještě raději má macOS. Podílí se na překladech v Mozille, dobrovolničí i jinde, k tomu se snaží rozvíjet sebe sama.

Miniatura
Všechny články v sekci
Zprávy ze světa internetu

 

 

Komentáře
Zobrazit starší komentáře (13)

Avatar
Taskkill
Redaktor
Avatar
Taskkill:

Ja jsem sice nikdy nemel zemepis v lasce, ale i presto vim, ze i v oblastech jako je Afrika existujou mesta se supervyspelou spolecnosti, co ale VIM take, je ze kdyz nekolik z mych pratel priletelo do Africkych oblasti, kam normalne turiste nejezdi tak na ne koukali jak na obrazek a o pokrokovosti tech vesnic rozhodne nemohla byt rec. Videl jsem par desitek cestopisu, a i diky nim vim, ze diametralni rozdily, ktery tam jsou my nedokazeme pochopit. Tvuj argument pro me neni argument. Ze par deti, nebo lidi, reklo, ze to tam uz takhle nefunguje, uprimne verim tomu, ze ani oni nemuseli vedet co doopravdy je mozny na jejich kontinentu (protoze se jim dostalo moznosti letet do Evropy, to asi deckam o kterejch mluvim ja nehrozi) . A doufam, ze mi tu ted nebude nikdo vysvetlovat, ze prece na svete uz neexistuje neco jako chudoba. Ja vim svoje, protoze se v tehle problematikach par let pohybuju a znam spoustu lidi, kteri narozdil ode me meli moznost cestovat (at uz jako vojaci, synove bohatych lidi, nebo misionari) a temhle lidem s zivotnima zkusenostma ja klidne neco uverim a necham se poucit o tom jak to v tom svete vypada.

Nechci se hadat, to neni cilem meho vylevu, jde mi o to, ze se svet a spolecnost nezmeni, kdyz mi nebudem brat ohledy na to jak to doopravdy je. Jen a pouze my (obyvatele bohatych zemi) jsme zodpovedni za to, ze zeme tretiho sveta nemaji leckdy moznost se dostat tam kam potrebujou. Ano jsou to rychle se rozvijejici staty a zeme, ale taky jsou tu konflikty o suroviny, ktere pochazeji z techto zemi a problem je financovan korporacemi a vladami velkych statu. Kdyz jsme na te IT siti, jedna moje ucitelka na gymplu nam kdysi poustela dokument o africke oblasti kde se tezi nekolik surovin potrebnych pro vyrobu elektroniky (v tom zapalu si nevzpomenu na nazev suroviny) tezej ho deti, protoze se nikdo jinej do vrtu nevejde... takhle to tam Michale fuguje, a kdyz na to prijde zmejdi z vedlejsiho statu prijdou se samopalem v ruce a vezmou si to co ty decka natezili a prodaj to Nokii...takhle to tam funguje Michale... a kdyz na to prijde tak ty kluci a holky zivej svoje rodiny, ktery zijou v totalnim nedostatku (spis nemaj nic, to je presnejsi) a cekaj na zemi v taborech az deti prinesou prachy (kery jsou zlomkem nasi mzdy) takhle to tam funguje, v te africe Michale!

 
Odpovědět  +2 31.12.2015 22:23
Avatar
Odpovídá na Taskkill
Michal Žůrek (misaz):

celkem hustý a jednostranný pohled na to Afriku plnou rozdílů. Ten projekt o kterém se tu bavíme, však ani zdaleka necílí na děti, které musí rušně těžit něco. Takové dědi totiž nemají zařízení, které by se umělo připojit k internetu, víš?

Odpovědět  +2 31.12.2015 23:07
Nesnáším {}, proto se jim vyhýbám.
Avatar
Taskkill
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Michal Žůrek (misaz)
Taskkill:

Neco takoveho jsem cekal, ne po pravde jsem cekal presne tohle. Michale jedine co to chce pro pochopeni tehle situace je otevrena mysl a logicky si odvodit dusledky z veci, ktery vidas denodenne kolem sebe. Vsude je to totiz stejny, vsude je chudoba i bohatstvi, jen meritko se treba lisi. To co jsem zminil v predeslem prispevku ukazuje (celkem neotresitelne), ze jsi se mylil s tim, ze afrika uz davno neni takovou jakou ji licim, a uplne stejne se mylis, kdyz si myslis, ze zariznout nekomu jedinou sanci (treba za zivot) se ve skole pripojit na net a podivat se na neco zajimaveho na tom internetu, je spravnej krok protoze internetova neutralita.

Nezamenuj si proste pojmy a situace ve kterych se ruzni lide na ruznych mistech na svete nachazeji. A jelikoz me tohle uz jen rozciluje, a protoze to detem v africe nepomuze dostat do skoly internet, (kerej sakra stejne maj pouzivat na uceni a ne na twiitovani a facebookovani, takze je mozny ze leckteremu studentovi tam, je tezce ukradeny jestli nejakej posahanej twitter nebo facebook existuje), tak navrhuju tuhle debatu skoncit. Stejne neustopis a ja jakbysmet. Co ty na to?

 
Odpovědět 31.12.2015 23:21
Avatar
sunspinx
Člen
Avatar
sunspinx:

Som rád, že tento projekt zakázali v Egypte a Indii, neviem kde všade to vôbec funguje, ale malo by to byť zakázané.

Ak už tu niekto robí veľkú reklamu na Internet zdarma, tak by to nemal byť len Facebook a služby spolupracujúce na projekte. Myslím, že nikto v Afrike, kto doteraz nemal Internet tieto služby potrebuje. V Afrike sú síce mnohí zvyknutí na diktatúru a silnú cenzúru, ale aby to robili ešte aj korporácie, myslím že to nepotrebuje naozaj nikto. Tento "projekt" vidím len ako získať väčší vplyv v Afrike a Ázii, nič viac.

Keď už hovoríme o tej chudobnej Afrike, tak v niektorých tých krajinách ani nemajú zariadenia, ktorými by sa mohli na "wanna be Internet" pripojiť.

 
Odpovědět  +2 1. ledna 11:20
Avatar
David Novák
Tým ITnetwork
Avatar
David Novák:

Máš dost úsměvný pohled na problémy v Africe a na to, co by jim pomohlo.

Ti, kteří nemají na připojení k internetu, nemají ani na zařízení, které by to umělo. A také neumí anglicky a v jejich jazyku toho na webu moc nebude.. Připojení k internetu jim nějak moc nepomůže.

A to, co popisuješ (sbírky na ně, stavění škol, apod.) je přesně důvod, proč jsou v některých oblastech tak v háji. Oni se potřebují naučit samostatnosti a ne spoléhat na zahraniční pomoc, která dlouhodobě nic nevyřeší. Chtěli nezávislost a vládnout si sami, tak ji mají a musí si to teď organizovat sami.

Nabízet "internet" a takhle omezovat, to je hnus největšího kalibru - tebe ani trochu netrápí idea toho, že je normální, aby poskytovatel určoval, kam můžeš a kam ne? Vždyť to je cenzura! Teď možná jen podnikatelská.. Ale pokud to akceptujeme, tak brzo nebude problém zavádět cenzuru ideologickou.

Odpovědět  +6 1. ledna 12:42
Chyba je mezi klávesnicí a židlí.
Avatar
Petr Čech (czubehead):

Nevím, jestli to už někdo zmínil, ale "internet zdarma" tak, jak ho Mark podal je hnusná cenzura, kdežto "Facebook zdarma" by bylo docela fajn a chtěl bych vidět důvod proč by to bylo špatně.

Odpovědět 1. ledna 14:36
Why so serious? -Joker
Avatar
Taskkill
Redaktor
Avatar
Odpovídá na David Novák
Taskkill:

Nemyslim si, ze muj pohled na cokoliv je usmevny. A nemyslim si, ze tvuj nazor je jakkoliv lepsi nez ten muj, prave arogance velkych statu a korporaci zpusobuje v tehle zemich konflikty, sprosty vyuzivani jich jako kolonii, neumozneni rozvoje. Ted naopak maji vsichni ti, co za tim stali, zodpovednost. Nelibi se mi proto, ze rikas at si vyresi svoje problemy sami, vlastne rikas at si vyresi problemy, ktere zpusobyli jini, bohati a spokojeni, sami. (jsem si vedom moznosti, ze nektere problemy jsou opravdu jejich, ale slovickarit tady panove urcite nebudeme). Ja davam jasny podklady k tomu, kde jsem cerpal a kde vznikali moje nazory, proto jsem ocekaval, ze kdyz uz se ke me nekdo bude vyjadrovat, podlozi svoje nesouhlasne tvrzeni necim hodnotnym, necim co ma skutecne ambici byt argumentem. Toho jsem se nedockal, coz je pro me zklamanim. Ale jelikoz jsem se chtel prestat vyjadrovat k diskuzi, coz nemuzu, kdyz na me dal nekdo reaguje, prosim kazdeho dalsiho prispevatele, at reaguje nesouhlasne jen pokud opravdu bude mit co rict.

K tvemu druhemu odstavci, lide kteri skutecne trpi, jsou na konci retezce. A jsem si nade vsechno jisty, ze drtiva vetsina jich, ani netusi co vlastne chtej, ze je jim ukradena samostatnost, ze je jim ukradeny kdo jim vladne. Proste jen prezivaj. (pripomina mi to knizku 1984)

Ke tvemu tretimu odstavci, z casti souhlasim, libi se mi jak argumentujes, ale stale mam vyhrady, ono totiz to co popisujes (a jenen ty) je proste jen krasna myslenka, idea cehosi nedotknutelneho, jestli na to veris, (na neutralitu, necenzuru, a podobny pohadky), tak ti to brat nebudu, necitim se opravnen, nicmene Davide, ty mas fakt pocit, ze MY mame neco z toho co tu prosazujete pro ne? Neutralitu netu? Necenzuru? Svobodu vyjadrovani? (tohle nejsou provokativni otazky, ja narazim na cenzuru googlu, ja narazim na cenzuru v britanii (( videa pro dospele)) ja narazim na politickou cenzuru v australii, na rasovou cenzuru) ... stve me ze to nikdo nechce videt a jeste vic me stve, ze ti co se postavi aby mi oponovali, nejednaji jako by znali fakta, postradam logicky usudek, postradam soudnost.

Myslete si o tom co chcete, nasim stestim v nestesti je fakt, ze malokdo z nas s tim cokoliv udela, malokdo to jeste vic pokazi.

Diky za vas cas pri cteni tohoto prispevku.

 
Odpovědět  +1 1. ledna 15:20
Avatar
David Novák
Tým ITnetwork
Avatar
Odpovídá na Taskkill
David Novák:

Samozřejmě, že si nemyslíš, že je to úsměvné.. ;) Například lidé z PETA si taky nemyslí, že jsou úsměvní..

Kdybys znal trochu historii, tak bys zjistil, že moderní kolonialismus 20. století byl úplně o něčem jiném, než tomu bylo v době otrokářství. Samozřejmě, že byli i nějací bílí okupanti, kteří byli krutí a vyžívali se v týrání lidí (vždy je někdo takový), ale jinak to bylo přesně naopak, než říkáš.. Zkus si trochu projít například stavby v těch zemích - např. Jihoafrická republika. Naprostá většina z nich byla postavena těmi zlými imperialisty. Obecně tam Evropané přinesli technologii, vzdělání, principy hygieny apod. V 50. letech tam byl pořádek - teď se v půlce Afriky válčí. Ale samozřejmě za to můžou Evropané..

Faktem je, že ti lidé mají prostě jinou mentalitu.. A souhlasím s tím, že než jsme tam přišli, tak se měli relativně dobře se svými stády a hliněnými chatrčemi. Pokud bychom nechali Afriku Afrikou, tak by to teď bylo pravděpodobně stejně.. Oni by si žily svým způsobem života a my se nebavili o nekalých praktikách Facebooku ;)

Ovšem co se stalo, stalo se. Jen ale nekřivdi moderním Impériím - především Britskému. Za jejich vlády tam na tom byli lépe, než když si teď 50 let vládnou sami. Nemám teď moc čas diskutovat a dohledat ti k tomu relevantní zdroje a podložit tak mé tvrzení.. Ale doporučuju nelpět na svých představách, nebo co jsi někde slyšel a raději si projít fakta a udělat si svůj názor :)

Odpovědět 1. ledna 16:22
Chyba je mezi klávesnicí a židlí.
Avatar
Taskkill
Redaktor
Avatar
Odpovídá na David Novák
Taskkill:

Z jisteho pohledu nemuzu nesouhlasit. Na druhou stranu, i ja mam stejnou pravdu v tom, ze mnoho konfliktu je odstartovano zvnejsku, nikoliv zevnitr. Oni sami se navzajem nepujdou strilet k dolum (o kterych jsem psal vyse) pokud jim za to nekdo nezaplati, nekdo kdo ty sruoviny co tam jsou potrebuje. Vzhledem k rozsahlosti toho problemu nejde rict, nelpi na tom a tom, jdi si najit fakta a udelej si nazor. Podivej Schindler je to samy co facebook, chtel vydelat prachy? Nebo chtel chranit lidi? Chtel ziskat moc? Nebo chtel pomoct tem co potrebovali? Proto tahle debata nema rozuzleni, oba dva nazory maji moznost se oprit o fakta, skutecna fakta. Nicmene, muj nazor to nezmeni.

PS: Nevim presne jestli bych z toho vseho bordelu vidnil zrovna britanii (kolonialismus, fajn, melo to svy stinny i svetly stranky), podle me spis nez vlady za to muzou korporace. Ale do toho fakt nevidim, do toho vidi malokdo.

 
Odpovědět 1. ledna 16:30
Avatar
sunspinx
Člen
Avatar
Odpovídá na David Novák
sunspinx:

Keď to ale berieš z inej stránky, možno doniesli technológiu a ďalšie veci, čo si napísal ALE ako všetci z nás vedia, nič nie je zadarmo, v podstate je otázne, kto z toho mal viac. Pre predstavu -> pôžičky, nerastné suroviny a mnoho ďalších vecí, o ktoré tieto krajiny obrali pravé tieto mocnosti. Do týchto krajín doniesli demokraciu, ktorá v podstate africké krajiny zničila.

 
Odpovědět 4. ledna 11:30
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 10 zpráv z 23. Zobrazit vše