3ds Max - Editable Spline - Cvičení

Grafika 3ds Max 3ds Max - Editable Spline - Cvičení

Než budete moci začít, je tu jedna věc, co ještě neznáte, a tou je Pivot. Slouží k zarovnání předmětů. Máme-li krychli někde na rohu a chceme druhou zarovnat o 45 stupňů vůči nějakému bodu, tak v pravé nabídce překlikneme na záložku Hierarchy a klikneme na Edit working Pivot a přesuneme ho kam chceme. Ve výchozím stavu je na středu pracovní plochy. Poté překlikneme z Edit na Use working Pivot a můžeme ho použít. Nesmíme ho však zapomenout poté vypnout.

Dnes si zkusíme vytvořit dvě tělesa pomocí Editable spline, které můžete vidět na obrázku. Oba dva příklady byste měli být schopni zvládnout z toho, co jsme si uvedli v předchozích dílech. Doporučuji si to zkusit a když se na něčem zastavíte, tak poté přečíst můj popis. Uvedené rozměry jsou orientační, je tedy na vás jaké zvolíte.

Sněhuláci v 3ds Max
Sněhuláci v 3ds Max

Zeď

Začneme zdí uprostřed. Vidíme, že je tvořena z velkého obdélníků se zaoblením, poté je v horních rozích kruh a v dolních čtverce. Ve středu máme čtverec se sraženými rohy. Přepneme se tedy do horního pohledu a v pravé nabídce pod Shapes vytvoříme rectangle o rozměrech například 40 x 80. Klikneme na něj pravým tlačítkem a převedeme na Editable spline. V modify klikneme na Vertex a vybereme všechny body CTRL + A a nastavíme Fillet na 5. Vytvoříme nový obdélník o rozměrech 30 x 60 a pomocí Align ho zarovnáme vůči většímu obdélníku na osách X, Y a Z na Center. Zapneme Snaps Toggle a v horních rozích vytvoříme dva kruhy a nastavíme jim radius na 5. Ve středu spodních rohů vytvoříme obdélníky s rozměry 10 x 10.

Poznámka: Pro kopírování zde stačí vybrat kopírovaný objekt a stisknout CTRL + V.

Menšímu obdélníku nastavíme rozměry 25 x 25 a jelikož je stále zarovnaný na střed, tak ho již jen převedeme na Editable Spline, vybereme Spline a nastavíme outline na 5. Nyní vybereme nově vzniklý čtverec, V Angle Snap Toggle nastavíme u Angle hodnotu 45 a zarotujeme jím. Nyní vybereme jeden z tvarů, klikneme na něj pravým a po kliknutí na Attach vybereme ostatní tvary. V modify List najdeme Extrude a hodnotu Amount nastavíme na 5. Přepneme pohled na Perspektivní pohled a můžeme vidět náš výtvor jako na obrázku.

Sněhulák

Napravo vidíme sněhuláka, vytvořeného celého z kruhů. Začneme největší kružnicí o poloměru 20. V nejvyšším bodě kružnice pomocí Snaps vytvoříme druhou o poloměru 15. Stejně vytvoříme ruce v levém a pravém bodě kružnice o poloměru 5. Nohy budou trochu složitější, protože středy jejich kružnic neleží na kružnici těla. Vytvoříme si nejprve jednu o poloměru 5 v nejnižším bodě. Zapneme absolute mod u dolních souřadnic a pro levou nohu dáme hodnotu x = 5 a pro pravou dáme x = -5. Přesuneme se ke klobouku. Větší obdélník má rozměry 5 x 25. Pomocí Snaps Toggle ho zarovnáme tak, aby střed obdélníku byl v nejvyšším bodě kružnice hlavy. Vytvoříme menší obdélník s rozměry 15 x 10. V Snaps Toggle zapneme midpoint a spodní midpoint umístíme na střed vrcholu kruhu hlavy. Přesuneme se k obličeji. Vytvoříme si čtverec o délce strany 15. Zarovnáme ho na střed vůči kruhu hlavy. V horních rozích vytvoříme kruhy jako oči s poloměrem 2,5. V dolním midpointu vytvoříme NGon s poloměrem 7. Pomocný čtverec můžeme smazat a začneme spojovat. Jeden z tvarů převedeme na Editable Spline a Attachneme ostatní. Vybereme Spline a vždy vybereme dva tvary a pomocí Boolean + Union spojíme všechny tvary kromě očí a pusy. Nyní stačí v Modifier List vybrat Extrude a máme sněhuláka.

Zarovnání

Již jen vše správně zarovnat. Sněhuláka a děrovanou zeď otočíme a 90 stupňů v ose Z. Zeď zarovnáme na střed, vytvoříme kopii a tu otočíme o 90 stupňů v ose X. Sněhuláka nejprve také zarovnáme na střed a poté ho od středu os oddálíme v ose X o libovolnou hodnotu. Zapneme Pivot a kopie sněhuláka otáčíme vůči Pivotu o 45 stupňů. Nyní bychom měli mít sněhuláky, kteří se drží za ruce okolo zdi. Každému druhému změníme barvu a pro hezký efekt vytvoříme světlo Free Lights pod záložkou Lights. Pomocí align ho zarovnáme na vrchol zdi. X a Y střed na střed a Z Maximum na minimum zdi.


 

Stáhnout

Staženo 136x (260 kB)

 

  Aktivity (1)

Článek pro vás napsal DHPICO
Avatar
Autor se věnuje programování v mnoha jazycích a 3D grafice

Jak se ti líbí článek?
Celkem (1 hlasů) :
55555


 


Miniatura
Předchozí článek
3ds Max - Editable Spline
Miniatura
Všechny články v sekci
3ds Max
Miniatura
Následující článek
3ds Max - Editable Poly

 

 

Komentáře

Avatar
Michal Žůrek (misaz):

Tak jsem to nějak spatlal, vypadalo to nadějně, jenže extrude udělá (viz. obr). Co s tím?

Odpovědět 12.12.2014 21:32
Nesnáším {}, proto se jim vyhýbám.
Avatar
DHPICO
Redaktor
Avatar
Odpovídá na Michal Žůrek (misaz)
DHPICO:

toto vznikne pokud je někde díra a tak to není úplně uzavřené a tak zkusit najít díru a svařit ji tak, že vezmeš jeden bod díry a přetáhneš ho na druhý, aby se uzavřel okruh a poté pravým tlačítkem na to kliknout a WELD

Odpovědět  +1 12.12.2014 21:41
Požehnáni budíš oráj
Děláme co je v našich silách, aby byly zdejší diskuze co nejkvalitnější. Proto do nich také mohou přispívat pouze registrovaní členové. Pro zapojení do diskuze se přihlas. Pokud ještě nemáš účet, zaregistruj se, je to zdarma.

Zobrazeno 2 zpráv z 2.