Lekce 6 - Textové řetězce a referenční typy v Javě
V minulé lekci, Primitivní datové typy v Javě, jsme si podrobně probrali datové typy.
V dnešním Java tutoriálu se podíváme na referenční datové
typy. Popíšeme si vybrané metody datového typu String
a v průběhu tutoriálu se s nimi naučíme pracovat.
Referenční datové typy
K referenčním typům se dostaneme až u objektově orientovaného
programování, kde si také vysvětlíme zásadní rozdíly. Zatím budeme
pracovat jen s tak jednoduchými typy, že rozdíl nepoznáme. Spokojíme se s
tím, že referenční typy jsou složitější, než ty primitivní. Jeden
takový typ již známe, je jím String
. Možná vás napadá, že
String
nemá nijak omezenou délku, je to tím, že s
referenčními typy se v paměti pracuje jinak. Referenční typy
začínají na rozdíl od typů primitivních velkým písmenem.
Datový typ String
Datový typ String
má na sobě řadu opravdu užitečných
metod. Některé si teď probereme a vyzkoušíme.
Metody
startsWith()
, endsWith()
a
contains()
Můžeme se jednoduše zeptat, zda řetězec začíná, končí nebo zda
obsahuje určitý podřetězec (substring). Podřetězcem myslíme část
původního řetězce. Všechny tyto metody budou jako parametr brát
samozřejmě podřetězec a vracet hodnoty typu boolean
(true
/false
). Zatím na výstup neumíme reagovat, ale
pojďme si ho alespoň vypsat:
{JAVA_CONSOLE}
String vstup = "Krokonosohroch";
System.out.println(vstup.startsWith("krok"));
System.out.println(vstup.endsWith("hroch"));
System.out.println(vstup.contains("nos"));
System.out.println(vstup.contains("roh"));
{/JAVA_CONSOLE}
Výstup programu:
Konzolová aplikace
false
true
true
false
Vidíme, že vše funguje podle očekávání. První výraz samozřejmě neprošel díky tomu, že řetězec ve skutečnosti začíná velkým písmenem.
Metoda isEmpty()
Někdy se nám hodí vědět, zda je řetězec prázdný. To znamená, že
jeho délka je 0
a neobsahuje žádný znak, ani např. mezeru.
Takový řetězec můžeme získat např. tak, že uživatel nic nezadá do
nějakého vstupu. Metoda isEmpty()
nám vrátí true
pokud je řetězec prázdný a false
pokud není:
{JAVA_CONSOLE}
String mezera = " ";
String prazdnyRetezec = "";
String retezec = "slovo";
System.out.println(mezera.isEmpty());
System.out.println(prazdnyRetezec.isEmpty());
System.out.println(retezec.isEmpty());
{/JAVA_CONSOLE}
Výstup programu:
Konzolová aplikace
false
true
false
Metody toUpperCase()
a
toLowerCase()
Rozlišování velkých a malých písmen může být někdy na obtíž.
Mnohdy se budeme potřebovat zeptat na přítomnost podřetězce tak, aby
nezáleželo na velikosti písmen. Situaci můžeme vyřešit pomocí metod
toUpperCase()
a toLowerCase()
, které vrací řetězec
ve velkých a v malých písmenech. Uveďme si reálnější příklad než je
Krokonosohroch. Budeme mít v proměnné řádek konfiguračního souboru,
který psal uživatel. Jelikož se na vstupy od uživatelů nelze spolehnout,
musíme se snažit eliminovat možné chyby, zde např. s velkými písmeny:
{JAVA_CONSOLE}
String nastaveni = "Fullscreen shaDows autosave";
nastaveni = nastaveni.toLowerCase();
System.out.println("Poběží hra ve fullscreenu?");
System.out.println(nastaveni.contains("fullscreen"));
System.out.println("Budou zapnuté stíny?");
System.out.println(nastaveni.contains("shadows"));
System.out.println("Přeje si hráč vypnout zvuk?");
System.out.println(nastaveni.contains("nosound"));
System.out.println("Přeje si hráč hru automaticky ukládat?");
System.out.println(nastaveni.contains("autosave"));
{/JAVA_CONSOLE}
Výstup programu:
Konzolová aplikace
Poběží hra ve fullscreenu?
true
Budou zapnuté stíny?
true
Přeje si hráč vypnout zvuk?
false
Přeje si hráč hru automaticky ukládat?
true
Vidíme, že jsme schopni zjistit přítomnost jednotlivých slov v řetězci tak, že si nejprve řetězec převedeme celý na malá písmena (nebo na velká) a potom kontrolujeme přítomnost slova jen malými (nebo velkými) písmeny. Takhle by mimochodem mohlo opravdu vypadat jednoduché zpracování nějakého konfiguračního skriptu.
Metoda trim()
Další nástrahou mohou být mezery a obecně všechny tzv. bílé znaky,
které nejsou vidět, ale mohou nám uškodit. Obecně může být dobré
trimovat všechny vstupy od uživatele. Zkuste si v následující aplikaci
před číslo a za číslo zadat několik mezer, trim()
je
odstraní. Odstraňují se vždy bílé znaky kolem řetězce, nikoli
uvnitř:
{JAVA_CONSOLE}
Scanner scanner = new Scanner(System.in);
System.out.println("Zadejte číslo:");
String vstup = scanner.nextLine();
System.out.println("Zadal jste text: " + vstup);
System.out.println("Text po funkci trim: " + vstup.trim());
int cislo = Integer.parseInt(vstup.trim());
System.out.println("Převedl jsem zadaný text na číslo parsováním, zadal jste: " + cislo);
{/JAVA_CONSOLE}
Metoda replace()
Asi nejdůležitější metodou pro typ String
je nahrazení
určité jeho části jiným textem. Jako parametry zadáme dva podřetězce,
jeden co chceme nahrazovat a druhý ten, kterým to chceme nahradit. Metoda
vrátí nový String
, ve kterém proběhlo nahrazení. Když daný
podřetězec metoda nenajde, vrátí původní řetězec. Zkusme si to:
{JAVA_CONSOLE}
String veta = "C# je nejlepší!";
veta = veta.replace("C#", "Java");
System.out.println(veta);
{/JAVA_CONSOLE}
Výstup programu:
Konzolová aplikace
Java je nejlepší!
Metoda format()
Metoda format()
je velmi užitečná metoda, která nám
umožňuje vkládat do samotného textového řetězce zástupné značky. Ty
jsou reprezentovány jako procento a zkratka datového typu. Metoda se volá na
typu String
, prvním parametrem je textový řetězec se značkami,
další dále následují proměnné v tom pořadí, v kterém se mají do textu
místo značek vložit. Všimněte si, že se metoda nevolá na konkrétní
proměnné (přesněji instanci, viz další díly), ale přímo na typu
String
:
{JAVA_CONSOLE}
int a = 10;
int b = 20;
int soucet = a + b;
String veta = String.format("Když sečteme %d a %d, dostaneme %d", a, b, soucet);
System.out.println(veta);
{/JAVA_CONSOLE}
Výstup programu:
Konzolová aplikace
Když sečteme 10 a 20, dostaneme 30
Značky jsou:
%d
pro celá čísla,%s
proString
,%f
profloat
nebodouble
(reálná čísla). Můžeme taktéž definovat délku desetinné části, např.%.2f
pro dvě desetinná místa.
Konzole sama umí přijímat text v takovémto formátu, jen musíme místo
metody println()
volat printf()
. Můžeme tedy
napsat:
{JAVA_CONSOLE}
int a = 10;
int b = 20;
int soucet = a + b;
System.out.printf("Když sečteme %d a %d, dostaneme %d", a, b, soucet);
{/JAVA_CONSOLE}
Toto je velmi užitečná a přehledná cesta, jak sestavovat
řetězce, i přesto se však v Javě řetězce spojují spíše pomocí
operátoru +
.
Metoda printf()
bere v potaz lokalizaci systému
a může namísto desetinné tečky vypsat desetinnou čárku. Dejte si tedy
pozor, že očekávaný výstup desetinných čísel na různých platformách
(jazycích) nemusí být úplně totožný.
Metoda length()
Poslední, ale nejdůležitější, je metoda length()
, tedy
délka. Vrací celé číslo, které představuje počet znaků v řetězci:
{JAVA_CONSOLE}
Scanner scanner = new Scanner(System.in);
System.out.println("Zadejte vaše jméno:");
String jmeno = scanner.nextLine();
System.out.printf("Délka vašeho jména je: %d", jmeno.length());
{/JAVA_CONSOLE}
Je toho ještě spoustu k vysvětlování a jsou další datové typy, které jsme neprobrali. K řetězcům se ještě vrátíme později v kurzu 😉
V následujícím cvičení, Řešené úlohy k 5.-6. lekci Javy, si procvičíme nabyté zkušenosti z předchozích lekcí.